FIRST Robotics Competition

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
FIRST Robotics Competition
FIRST Robotics Competition
ענף תחרויות רובוטיקה
תאריך ייסוד 1992
ארגון מפעיל FIRST
מוטו "More than Robots"
מספר מתמודדים 3,225 קבוצות (נכון לשנת 2022)
מדינות משתתפות 36
יבשת 6
זוכה

אליפות FIRST ביוסטון 2023:

  • ארצות הבריתארצות הברית 1323 MadTown Robotics
  • ארצות הבריתארצות הברית 4414 HighTide
הכי הרבה זכיות
  • ארצות הבריתארצות הברית 254 - (5)
  • ארצות הבריתארצות הברית 71 - (4)
מפעל נמוך יותר FLL, FTC
https://www.firstisrael.org.il/frc
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

FIRST Robotics Competition (או בקיצור FRC) היא תחרות פיתוח טכנולוגי בין-לאומית במסגרת ארגון FIRST, שמיועדת לבני נוער בכיתות ט' עד י"ב. התחרות נוסדה על ידי דין קיימן ב-1992. בתחרות, הקבוצות מקבלות מספר ושם לפי האזור או בית הספר ממנו מגיעים התלמידים המשתתפים בקבוצה.

מגרש המשחק Rack N' Roll בהיכל הספורט יד אליהו (2007)
אזור ההתארגנות (Pit Area) בהיכל הספורט יד אליהו (2007).

בכל שנה, במוצאי שבת של השבוע הראשון של חודש ינואר נחשף משחק שונה ועל הקבוצות לבנות רובוט שמסוגל לבצע את המשימות הנדרשות במהלך המשחק.

לכל קבוצה ניתן פרק זמן של שישה וחצי שבועות כדי לבנות את הרובוט ולהכין אותו לתחרות על פי חוקי התחרות.

לכל קבוצה ניתנת ערכת כלים בסיסית לבנייתו של הרובוט. על הקבוצה להתחלק למספר תת-קבוצות אשר כל אחת מהן עוסקת בפן אחר בבניית הרובוט, תכנותו, בניית אתר אינטרנט לקבוצה, וכן הלאה. בסופו של דבר על הרובוט לבצע שלוש משימות עיקריות: פעולה אוטונומית שנקבעת כחלק מהמשחק (ללא כל עזרת מגע אנושי) כגון קליעת סלים, משחק ידני (בו מפעילים את הרובוט חברי הקבוצה) ויכולת ביצוע משימה בצורה בטוחה, כגון עליה על רמפות והרמת רובוט אחר.

ישראל משתתפת בתחרות הרובוטיקה מאז 2005. בשנה הראשונה התחרות נערכה במרכז הקונגרסים בחיפה, ובשנים לאחר מכן עד שנת 2016 היא נערכה באופן קבוע בהיכל מנורה מבטחים שבתל אביב. משנת 2017, נערכים בארץ כ-5 אירועים במסגרת מעבר לשיטת תחרות שונה, שיטה אזורית, כאשר עד 2019 הגמר נערך בהיכל מנורה מבטחים שבתל אביב, ומשנת 2022 נערך הגמר בפיס ארנה ירושלים. בשנים 2020–2021 לא נערכה תחרות עקב מגפת הקורונה.

מהלך תחרויות הדירוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחרות בנויה בצורה בה כל קבוצה משתתפת בשתי תחרויות וזוכה בנקודות המוסיפות לה לדירוג הכללי באזור.

הקבוצה משחקת מספר משחקים במהלך יומיים של תחרות ועל כל ניצחון צוברת נקודות לדירוגה הכללי.

לאחר שכל תחרויות הדירוג באזור מסתיימות, אחוז מסוים מהקבוצות עולה לתחרות הגמר.

מגרש המשחק FIRST Steamworks בהיכל הספורט יד אליהו (אליפות ישראל, 2017).

בשנת 2017 העפילו לתחרות הגמר האזורי כ-45 קבוצות. אם קבוצה אינה רוצה להתחרות בתחרות הגמר, תופסת את מקומה הקבוצה הבאה בדירוג.

מהלך תחרות הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחרות מחולקת לשלושה ימים:

  • יום הקמה בו כל קבוצה מקימה את אזור ה"פיט" שלה ועוברת בדיקת בטיחות (Inspection) של הרובוט.
  • יום תחרות ראשון בו מתקיימים משחקים שאינם מזכים בנקודות ונועדו להכרת המגרש וסביבת המשחק (משחקי אימון). כמו כן, מתקיימים בו גם משחקי מוקדמות על פי לוח זמנים מסודר ובסופו מתפרסם לוח תוצאות המסכם את מיקומן ההיררכי של כל הקבוצות לאותו יום.
  • יום תחרות שני בו מתקיימים משחקי מוקדמות נוספים על פי לוח זמנים מסודר ובין כל כמה משחקים מתפרסם לוח תוצאות המסכם את מיקומן ההיררכי של כל הקבוצות עד לאותו רגע. לאחר סיום משחקי המוקדמות, כל אחת משמונה הקבוצות שסיימו במקומות הראשונים בוחרת שתי קבוצות נוספות. מרגע זה הופכות שלוש הקבוצות ל"ברית" ומתחרות נגד בריתות אחרות ברבע גמר, חצי גמר וגמר. ביום זה מוכרזות גם הקבוצות הזוכות

בתחילת יום ההקמה כל קבוצה מקבלת את מיקומה ב-"אזור ההתארגנות" (Pit Area). בעבר נהגו להקים את "אזור ההתארגנות" בחלק האחורי של המגרש בנוקיה, כיום נוהגים להקים אותו במאהל גדול ליד ההיכל. אף שהמשחקים בתחילת היום הזה לא משפיעים על ניקוד הקבוצות, כל סגל השופטים יושב מול המגרש על מנת לבחון סיטואציות שונות שעלולות להופיע במהלך המשחקים העתידיים ולעורר בעיות שיפוט.

הרובוט של קבוצת MisCar 1574 עבור אתגר 2014 "Aerial Assist" בפעולה
הרובוט של קבוצת MisCar 1574 עבור אתגר 2014 "Aerial Assist" בפעולה.

בהמשך יום התחרות הראשון מתחרות ביניהן כל הקבוצות, בכל משחק נמצאים על המגרש שישה רובוטים המתחלקים לשתי בריתות יריבות (שלושה רובוטים בכל ברית). הקבוצות שמשחקות בכל משחק, נבחרות באופן אקראי ובסופו של דבר, כל הקבוצות משחקות מספר זהה של משחקים. בסוף היום מתפרסם לוח תוצאות המסכם את מיקומן (על פי כמות הניצחונות) ההיררכי של כל הקבוצות לאותו יום.

ביום התחרות השני ממשיכות להתחרות ביניהן כל הקבוצות, באותו אופן של היום הקודם. כשכל הקבוצות שיחקו מספר זהה של משחקים גם ביום השני, מתחילים סיבובי הגמר. בסיבובי הגמר משתתפות 24 קבוצות, שמתחלקות לשמונה בריתות קבועות.

הרכבת הבריתות נעשית כך:

שמונה הקבוצות בעלות מספר הניצחונות הגבוה ביותר הן ראשי הבריתות, כל אחת תבחר בתורה קבוצה אחרת שאיתה תרצה להקים ברית. הקבוצה לה הוצע להצטרף לאחת משמונה הגדולות רשאית להחליט אם לקבל את ההצעה או לשלול אותה. אם הקבוצה שוללת את ההצעה, היא אינה רשאית להיבחר שוב. במקרה ואחת קבוצות המובילות בוחרת בקבוצה אחרת משמונה הקבוצות המובילות וזו מסכימה, הקבוצה הבאה בתור בעלת מספר הניצחונות הגבוה ביותר הופכת להיות במקום השמיני. סבב בחירה זה נמשך פעמיים, על מנת שכל ברית תכיל שלוש קבוצות. הברית שהורכבה תהיה קבועה לאורך כל סיבובי הגמר ולא אקראית כפי שהיה לפני סיבובי הגמר. כל שאר הקבוצות שלא משתייכות לברית מסוימת, אינן משתתפות בסיבובי הגמר וכאן מסתיים חלקן בתחרות, אלא אם כן לאחת הקבוצות יש בעיה עם הרובוט, ובמקרה זה הקבוצה שלא נבחרה שסימה את משחקי הדירוג במקום הגבוה ביותר מצטרפת לברית הזו בתור רובוט רביעי.

סיבובי הגמר מתקיימים בשיטת "הדחה כפולה" (אנ') ולה שישה שלבים. בשלב הראשון כל ברית משחקת נגד הברית המקבילה (ברית 1 נגד 8, ברית 2 נגד 7 וכו') כאשר הברית המנצחת במשחק ממשיכה בטבלה העליונה (=upper bracket) והברית המפסידה יורדת לטבלה התחתונה (=lower bracket) (משחקים 1-4). בשלב השני ארבעת הקבוצות שירדו לטבלה התחתונה ישחקו אחת נגד השנייה (משחקים 5 ו-6), וכך גם הקבוצות שנשארו בטבלה העליונה (משחקים 7 ו-8). כאשר בטבלה העליונה הברית המנצחת במשחק ממשיכה בטבלה העליונה והברית המפסידה יורדת לטבלה התחתונה, ובטבלה התחתונה הברית המנצחת ממשיכה בטבלה התחתונה והברית המפסידה סיימה את חלקה בתחרות. בשלב השלישי הברית שהפסידה במשחק 8 משחקת מול הברית שניצחה במשחק 5, והברית שהפסידה במשחק 7 משחקת מול המנצחת של משחק 6 (משחקים 9 ו-10), כאשר הבריתות המפסידות מסיימות את חלקן בתחרות. בשלב הרביעי המנצחות של משחקים 9 ו-10 משחקות אחת נגד השנייה (משחק 11) כאשר המנצחת מעפילה לגמר הטבלה התחתונה והמפסידה מסיימת את חלקה בתחרות. בשלב זה משחקות גם המנצחות של משחקים 7 ו-8 (משחק 12) כאשר המנצחת מעפילה לגמר והמפסידה תשחק בגמר הטבלה התחתונה. בשלב החמישי ישוחק הגמר של הטבלה התחתונה (משחק 13) בין הברית שניצחה את משחק 11 לבין הברית המפסידה ממשחק 12, כאשר המנצחת מעפילה לגמר, והמפסידה מסיימת את חלקה בתחרות. בשלב השישי והאחרון ישוחקו משחקי הגמר בשיטת "הטוב משלוש", כאשר שתי הבריתות משחקות עד שאחת מהן מגיעה לשני ניצחונות.

המוקדמות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל שנה נערכים משחקי מוקדמות שמטרתם היא לשלוח את הקבוצות הטובות ביותר מהארץ לתחרות הבינלאומית ביוסטון, טקסס. בתחרות של שנת 2015, שנערכה בהיכל נוקיה השתתפו 55 קבוצות ישראליות, ובתחרויות עבר השתתפו גם קבוצות מבוסניה, טורקיה ומארצות הברית.

עד לשנת 2017 ישראל שלחה שש קבוצות לתחרות הבינלאומית: שלוש הקבוצות שהרכיבו את הברית המנצחת וזכו בסיבוב הגמר של המשחק, הקבוצה שזכתה בפרס ה-Rookie All Star (קבוצה שמשתתפת פעם ראשונה בתחרות והראתה את הביצועים הטובים ביותר), הקבוצה שזכתה בפרס ה-Impact (לשעבר Chairman's, פרס הניתן לקבוצה שמהווה מקור השראה ומודל לחיקוי לקהילה) והקבוצה שזכתה בפרס ה-Engineering Inspiration (שילוב בין בניית רובוט מצטיין והענקת הרשאה לטכנולוגיה ומדע לסביבה).

משנת 2017 ישראל נכנסה למודל תחרות שונה, מודל ה-Districts והחל משנת 2017, ישראל שולחת את 16 הקבוצות בעלות הניקוד הגבוה ביותר, וקבוצות נוספות שזכו להישגים בתחרות העולמית בשנה הקודמת.

בשנת 2022 לאור צמצום התחרויות בשל הקורונה ישנה רק תחרות עולמית אחת ביוסטון אליה העפילו תשע קבוצות הברית הזוכה של אירוע גמר זוכות פרסי ה-Impact ו-Engineering Inspirtion וארבע הקבוצות בעלות הניקוד הגבוה ביותר אשר לא זכו באף אחד מהפרסים הללו.

כרונולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגר 2007 – Rack N' Roll (ראק אן' רול)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגר 2007 נקרא Rack N' Roll. במרכזה של זירת המשחק ישנו מתקן גדול בשם "The Rack" (סד) שגובהו כשלושה מטרים וקוטרו כשני מטרים. צורתו מתומנת, כאשר על כל צלע של המתומן ממוקמות שלוש רגלי עכביש. רגלי העכביש הן בעצם סוג של עמדות תלייה לאבובים, אותם אמורים הרובוטים להציב על פני הרגליים. ישנן בסך הכול 24 רגלי עכביש, המחולקות לשלוש דרגות גובה.

במשחק מתחרה הברית האדומה כנגד הכחולה, והוא מחולק לשלושה שלבים עיקריים. השלב הראשון הוא השלב האוטונומי ואורכו 15 שניות. בשלב זה הרובוטים פועלים על פי התוכנה שנמצאת בבקרים שלהם, ואינם נשלטים על ידי מערכות הבקרה של הנהגים. כל רובוט זכאי להתחיל את השלב הזה עם אבוב אחד בזרוע שלו או על גביו, והמטרה שלו היא לתלות אותו על ה-Rack בעזרת מערכת ההכוונה שלו, שיכולה להיות מורכבת ממצלמה רגישה לאור ירוק, חיישני מרחק, זווית, שיניים וכו'. אבוב שנתלה במהלך השלב האוטונומי אינו ניתן לאיפוס (ראו בהמשך).

השלב השני במשחק, אורכו דקה וארבעים וחמש שניות. במהלך שלב זה הרובוטים נשלטים על ידי הנהגים. בשלב זה הרובוטים מרימים אבובים מהרצפה, מעמדות הטענה מיוחדות, או מורידים אבובי איפוס שחורים מהמיתקן. אבוב איפוס גורם לכך שאבוב של הקבוצה היריבה שהיה על אותה רגל עכביש, לא ייחשב, מהרגע שמעליו נתלה אבוב האיפוס. אין לתלות על רגל העכביש יותר משני אבובים, והאבוב היחיד הניתן להסרה מהמיתקן הוא אבוב האיפוס.

בתום השלב השני מושמע צליל, שמתריע על כך שהשלב השלישי של המשחק החל, אורכו - 30 שניות. במהלך שלב זה הקבוצות ינסו להרים רובוטים של עצמם, בתוך אזור הבית שלהם, הנמצא קרוב לעמדת השליטה של הנהגים. הניקוד נקבע כך: כל רובוט מעל 15 סנטימטרים מזכה את הברית ב-15 נקודות, וכל רובוט מעל 30 סנטימטרים מזכה את הברית ב-30 נקודות. עבור האבובים על מתקן הניקוד נקבע לפי הרצפים, כך שהניקוד הוא 2 בחזקת אורך הרצף, וזה כולל כפילות רצפים לרצפים אנכיים ואופקיים בלבד.

המנצחת היא הברית לה יש יותר נקודות בתום המשחק, לאחר שהורידו את הניקוד הדרוש על עונשין שאירע.

התחרות בישראל נערכה במהלך חודש מרץ בהיכל הספורט יד אליהו והשתתפו בה 34 קבוצות מרחבי ישראל. המנצחים באותה שנה היו MisCar 1574 ממשגב, HaMosad 1657 מקיבוץ עין שמר ו-Emek Hefer 1950 מעמק חפר.

אתגר 2008 – Overdrive (אוברדרייב)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגר 2008 נקרא "FIRST Overdrive". זירת האתגר מורכבת מגשר (בגובה 2 ובאורך 4 מטרים) מטר עליו מונחים שני כדורים כחולים ושני כדורים אדומים. במרכז הגשר עוברת מחציה שמגיע כמעט עד לקצוות המגרש. על הרובטים של כל ברית להפיל את הכדורים שבצבעים שלהם (כל כדור הוא בקוטר של מטר ובמשקל של 3.5 קילו) ולהקיף כמה שיותר פעמים את המחיצה. בונוס ניתן לברית שמצליחה להרים את הכדור מעל הגשר.

התחרות בישראל נערכה במהלך חודש מרץ בהיכל הספורט יד אליהו והשתתפו בה 36 קבוצות מרחבי ישראל. המנצחים באותה שנה היו MisCar 1574 ממשגב, 1576 מתל אביב ו-Orbit 1690 מבנימינה.

אתגר 2009 – Lunacy (לונסי)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגר 2009 נקרא "Lunacy" ומטרתו היא לקלוע כדורים מיוחדים לסלים הנגררים על ידי הרובוטים של הקבוצה היריבה, ניתן לקלוע באמצעות הרובוט או בעזרת שחקן אנושי שעל הרובוט לספק לו כדורים. ישנם שלושה סוגי כדורים בעלי שווי ניקוד שונה ושילוב צבעים מסוים המשמש לזיהוי על ידי מצלמה או חיישן ברובוט.

התחרות התקיימה במגרש משחק מיוחד שנקרא "המכתש" (The Crater). רצפת המגרש עשויה מחומר מיוחד המדמה את התנאים השוררים על אדמת הירח. עקב התנאים המיוחדים הרובוטים עשויים להחליק ולהתקל אחד בשני לעיתים קרובות ולכן על הקבוצות להתחשב בכך בעת תכנון ובניית הרובוט. הסיבה לקשר ההדוק בין המשחק לבין הירח היא ציון 40 שנה לנחיתה הראשונה של אפולו 11 על הירח.

התחרות בישראל נערכה במהלך חודש מרץ בהיכל הספורט יד אליהו והשתתפו בה 47 קבוצות מרחבי ישראל. המנצחים באותה שנה היו HaMosad 1657 מקיבוץ עין שמר, General Angels 2230 מהרצליה ו-Assist 2214 מימין אורד.

אתגר 2010 – Breakaway (ברייקאווי)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגר 2010 נקרא "Breakaway" והיה משחק דמוי-כדורגל. המגרש מחולק לשלושה חלקים בעזרת משוכות. יש במרכז המשוכה מעבר תחתי המאפשר מעבר בין חלקי המגרש. המטרה של המשחק היא לבעוט כדורים לתוך שערים הנמצאים בפינות המגרש. הכדורים מוחזרים לאחר מכן לחלק האמצעי של המגרש. כדורי המשחק הם כדורי רגל סטנדרטיים. בתחילת המשחק יש 15 שניות של פעולה אוטונומית של הרובוטים, בהם הם מנסים להבקיע כמה שיותר שערים. לאחר מכן מתחילות 2 ורבע דקות של משחק בהם הרובוטים מופעלים על ידי הקבוצות. בסופו של המשחק, הרובוטים צריכים להתלות על מעמדים שנמצאים מעל המעברים בין חלקי המגרש. על הבקעת שער מקבלים נקודה אחת, על רובוט תלוי על מעמד מקבלים 2 נקודות. בנוסף, אם רובוט שני מאותה הברית נתלה על הרובוט התלוי, הוא מזכה את הברית ב־3 נקודות ללא קשר לרובוט התלוי על המעמד. כדור שיצא מהמגרש צריך להיות מוחזר למגרש כמה שיותר מהר.

התחרות בישראל נערכה במהלך חודש מרץ בהיכל הספורט יד אליהו והשתתפו בה 54 קבוצות מרחבי ישראל. התחרות באותה שנה אופיינה בבעיות תקשורת חמורות שהביאו להכרעה על הברית שתעלה למשחק הגמר בהטלת מטבע. המנצחים באותה שנה היו HaMosad 1657 מקיבוץ עין שמר, Thunderbolts 2630 מעמק חפר ו-KY Bots 2669 מקריית ים.

אתגר 2011 - LogoMotion (לוגומושן)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגר 2011 נקרא "LogoMotion" והמטרה במשחק היא להכניס אבובים מגומי לווים שנמצאים בחזית המגרש. בכל וו יש שלושה גבהים של ווים שלכל אחד ניקוד שונה (לגבוהים יותר גבוה) לאבובים יש שלוש צורות: משולש (אדום), ריבוע (כחול) ועיגול (לבן) שהם בעצם הצורות שמהן מורכב הסמל של FIRST. בתחילת המשחק יש 15 שניות של פעולה אוטונומית של הרובוטים, בהן הרובוט עובד ללא שליטה של הנהגים אלא רק על פי תוכנה שתוכנתה מראש על ידי הקבוצה ומותאמת למצב ההתחלתי של הרובוט (המיקום במגרש + אבוב מיוחד (עגול בצבע צהוב) מונח על הרובוט לפני תחילת המשחק), רובוט שהצליח לתלות את האבוב בשלב האוטונומי מעלה את הניקוד הקבוצתי לאותו משחק בצורה משמעותית. לאחר השלב האוטונומי הנהגים מקבלים שליטה על הרובוט ומרגע זה יש להם 2 דקות לתלות אבובים על הווים. ב-15 שניות האחרונות יש לקבוצות את האופציה להסיע את הרובוט למקום מסוים במגרש שם יש עמוד פלדה בגובה כ-3.5 מטר ולהוציא מתוך הרובוט, רובוט קטן שאמור לטפס על העמוד כמה שיותר מהר. הסיבה לכך שחלקי המשחק מרכיבים את סמל FIRST וגם מטרת המשחק היא להרכיב את הסמל היא שבשנה זו הארגון חגג 20 שנה להקמתו.

התחרות בישראל נערכה במהלך חודש מרץ בהיכל הספורט יד אליהו והשתתפו בה 50 קבוצות מרחבי ישראל. המנצחים באותה שנה היו MisCar 1574 ממשגב, Orbit 1690 מבנימינה ו-Ratchet 3351 מבאר שבע.

אתגר 2012 - Rebound Rumble (ריבאונד ראמבל)[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק בעונת 2012

אתגר 2012 נקרא "Rebound Rumble" והוא מעין משחק כדורסל. המגרש מחולק לשני חלקים בעזרת מחסום (ברייאר). על המחסום ממוקמים שלושה גשרים (הבנויים כמו נדנדה שהמצב ההתחלתי שלה הוא מאוזן) המאפשרים מאבר בין שני צדי המגרש. המטרה של המשחק היא לקלוע כדורים לתוך סלים הנמצאים בקצות המגרש. הכדורים מוחזרים לאחר מכן לפינת המגרש על ידי שחקן אנושי. כדורי המשחק הם כדורי כדורסל מספוג קטנים יותר. בתחילת המשחק יש 15 שניות של פעולה אוטונומית של הרובוטים, בהם הם מנסים לקלוע כמה שיותר סלים. לאחר מכן מתחילות 2 ורבע דקות של משחק בהם הרובוטים מופעלים על ידי הקבוצות. בסופו של המשחק, הרובוטים צריכים להתאזן על הגשרים. אפשר להתאזן רובוט אחד, שניים ובגרמרים גם שלושה (הגשר במכוון קטן מאוד להכיל שלושה רובוטים). ככל שיש יותר רובוטים הניקוד גבוה יותר. בשלבי המוקדמות יש אפשרות של שיתוף פעולה בין שני רובוטים מבריתות מנוגדות, שיתוף פעולה כזה שמצליח מזכה את הקבוצות בניקוד שווה ערך לניצחון.

התחרות בישראל נערכה במהלך חודש מרץ בהיכל הספורט יד אליהו והשתתפו בה 46 קבוצות מרחבי ישראל. המנצחים באותה שנה היו Raptor Force Engineering 1662 מקליפורניה, ארצות הברית, Orbit 1690 מבנימינה ו-Elysium 1937 ממודיעין-מכבים-רעות.

אתגר 2013 - Ultimate Ascent (אולטימייט אסנט)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגר 2013 נקרא "Ultimate Ascent" והוא מעין משחק פריזבי. על המגרש ממוקמות שתי פירמדות (אחת לכל ברית). המטרה של המשחק היא לקלוע כמה שיותר פריזבים לתוך תאים הממוקמים בקצוות המגרש ובראש הפירמידות. הפריזבים אינם מוחזרים למשחק לאחר שניקלעו. המשחק משוחק עם פריזבי תקני. בתחילת המשחק יש 15 שניות של פעולה אוטונומית של הרובוטים, בהם הם מנסים לקלוע כמה שיותר פריזבים. לאחר מכן מתחילות 2 ורבע דקות של משחק בהם הרובוטים מופעלים על ידי הקבוצות. בסופו של המשחק, הרובוטים צריכים לטפס על הפירמידה. לפירמידה 3 שלבים וככל שהשלב בו אתה נמצא גבוה יותר, כך הניקוד גבוה יותר.

התחרות בישראל נערכה במהלך חודש מרץ בהיכל הספורט יד אליהו והשתתפו בה 49 קבוצות מרחבי ישראל. המנצחים באותה שנה היו The Joker 4320 מפתח תקווה, Thunderbolts 2630 מעמק חפר ו-Steampunk 1577 מרעננה.

אתגר 2014 - Aerial Assist (אריאל אסיסט)[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחרות הייתה חלק מחגיגות העשור של FIRST בישראל.

אתגר 2014 נקרא "Aerial Assist" והמטרה במשחק היא לקלוע כדורי 'יוגה' לתוך שערים הממוקמים מעל עמדות הנהגים. נקודות נוספות התווספו לברית על ידי זריקת כדור מעל קורה הממוקמת באמצע המגרש או תפיסתו. המאפיין מעניין העיקרי במשחק היו נקודות בונוס שנרכשו על ידי העברת כדור בין הרובוטים בברית, דרך האזורים השונים של המגרש. רובוטים מיוחדים הנקראו "שוערים" מורשים, באזור המיועד, לעבור את הגובה המותר, ולחסום כדורים בדרכם לשערים. בתחילת המשחק יש עשר שניות של פעולה אוטונומית של הרובוטים, בנוסף ל-2 דקות ו-20 שניות של משחק בהם הרובוטים מופעלים על ידי נהגי הקבוצות.

התחרות בישראל נערכה במהלך חודש מרץ בהיכל הספורט יד אליהו והשתתפו בה 53 קבוצות מרחבי ישראל. המנצחים באותה שנה היו MisCar 1574 ממשגב, D-Bug 3316 מתל אביב ו-Jatt 3065 מג'ת.

אתגר 2015 - Recycle Rush (ריסייקל ראש)[עריכת קוד מקור | עריכה]

Recycle Rush הוא משחק שהמטרה בו היא לשים קופסאות בערמה ומעליהן פחי מיחזור ובתוכם אטריות (דימוי לזבל). בתחילת המשחק יש 15 שניות של פעולה אוטונומית של הרובוטים, בנוסף ל-2 דקות ו-20 שניות של משחק בהם הרובוטים מופעלים על ידי נהגי הקבוצות.

התחרות בישראל נערכה במהלך חודש מרץ בהיכל הספורט יד אליהו והשתתפו בה 55 קבוצות מרחבי ישראל. המנצחים באותה שנה היו MisCar 1574 ממשגב, BumbleB 3339 מכפר יונה ו-Phoenix 5654 מערד.

באליפות הבינלאומית בסנט לואיס, הקבוצות הישראליות בשנה זו הראו ביצועים מרשימים ואף שברו שיאים ישראליים - קבוצת BumbleB 3339 ניצחה בבית Carson, ובכך הפכה לקבוצה הראשונה מחוץ לצפון אמריקה להעפיל לבית אלופי האלופים (איינשטיין), בעוד ש-Orbit 1690 ו-MisCar 1574 הגיעו לגמרים בבתים שלהם.

אתגר 2016 - Stronghold (סטרונגהולד)[עריכת קוד מקור | עריכה]

FIRST Stronghold הוא משחק שהמטרה בו היא לפרוץ את הגנות היריב ולכבוש את המגדל שלו על ידי זריקת "סלעים". בתחילת המשחק יש 15 שניות של פעולה אוטונומית של הרובוטים, בנוסף ל-2 דקות ו-15 שניות של משחק בהם הרובוטים מופעלים על ידי נהגי הקבוצות.

התחרות בישראל נערכה במהלך חודש מרץ בהיכל הספורט יד אליהו והשתתפו בה 63 קבוצות מרחבי ישראל. המנצחים באותה שנה היו BumbleB 3339 מכפר יונה, Orbit 1690 מבנימינה ו-4744 Ninjas מחדרה, ובנוסף Spikes 2212 מלוד זכו בפרס ה-Chairmens.

באליפות הבינלאומית בסנט לואיס, הקבוצות הישראליות בשנה זו הראו ביצועים מרשימים ואף שברו שיאים ישראליים רבים - קבוצת BumbleB 3339 ניצחה בבית Curie, קבוצת Orbit 1690 מבנימינה ניצחה בבית Tesla ואף הגיעה עד לגמר העולמי בבית Einstein הסופי, בעוד ש-Y-Team 3211 הגיעה לגמר בבית שלה.

אתגר 2017 - Steamworks (סטימוורקס)[עריכת קוד מקור | עריכה]

First Steamworks הוא משחק שהמטרה בו היא לגרום לספינות האוויר להמריא. ניתן לעשות זאת באמצעות הכנסת "דלק" ל"תנור" (בפועל, זריקת כדורים צהובים למטרה) ובאמצעות העברת גלגלי שיניים על מנת לסובב פרופלורים. בתחילת המשחק יש 15 של פעולה אוטונומית של הרובוט, בנוסף ל-2 דקות ו-15 שניות של משחק בהם הרובוטים מופעלים על ידי נהגי הקבוצות.

לראשונה באותה שנה, התחרויות בישראל חולקו לארבע תחרויות קדם (דיסטריקטים) ועוד תחרות גמר סופית. המנצחים באותה שנה היו PRIMO 4586 ממודיעין, General Angels 2230 מהרצליה ו-Phoenix 5654 מערד.

אתגר 2018 - POWER UP (פאוור אפ)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגרש עונת 2018

FIRST POWER UP הוא משחק שהמטרה בו היא לנצח את משחק הארקייד. כדי לנצח יש לצבור יותר נקודות מאשר ברית היריב, על די הטיית נדנדות לצד בצבע הברית באמצעות קוביות המפוזרות ברחבי המגרש. בתחילת המשחק יש 15 שניות של פעולה אוטונומית של הרובוטים, בנוסף ל-2 דקות ו-15 שניות של משחק בהם הרובוטים מופעלים על ידי נהגי הקבוצות. ניתן להוציא את הקוביות אל עמדות השליטה ולקבל בונוסים במהלך המשחק. בסוף המשחק יש לטפס על הנדנדה המרכזית המוגבהת על מנת להתמודד עם ה"בוס".

בתחרות השתתפו 70 קבוצות, התחרות חולקה לארבע תחרויות קדם (דיסטריקטים) ותחרות גמר סופית בה השתתפו 45 קבוצות. המנצחים בשנה זו היו 1577 Steampunk מרעננה, 1574 MisCar ממשגב ו-7079 Co-Bot מחיפה.

באליפות הבינלאומית הראו הקבוצות הישראליות הישגים מרשימים, ובראשם קבוצה 3075 Ha-Dream Team מהוד השרון שהייתה לקבוצה הישראלית הראשונה שזכתה בבית Einstein הסופי והוכתרה לאלופת עולם לעונה כרובוט רביעי. קבוצה BumbleB 3339 שהגיעה לגמר בית Hopper, קבוצה Miscar 1574 שניצחה את בית Galileo והעפילה לבית Einstien.

אתגר 2019 - Destination: Deep Space (דסטניישן: דיפ ספייס)[עריכת קוד מקור | עריכה]

Destination: Deep Space הוא משחק בו המטרה היא לצבור כמה שיותר מטען על ספינת המטען ועל רקטות השיגור לפני סוף המשחק. ניקוד נצבר על ידי התקנת מטען (כדור) בתאים מיועדים, חסימת פתחי המטען התחתונים של התאים בעזרת לוחות הנצמדים בצמדנים למתקנים וטיפוס על רמפות בשלשה גבהים שונים בסוף המשחק. בתחילת המשחק יש 15 שניות של "סופת חול", במהלכן הרובוט נשלט על ידי תוכנה כתובה מראש או על ידי השחקנים באמצעות מצלמות על הרובוט, ולאחר מכן 2 דקות ו-15 שניות של משחק רובוט בשליטה מלאה של הנהגים. כל כדור שנכנס לאחר "סופת החול" לתא שפתחו לא חסום על ידי לוח נופל ממנו ולא נחשב. ברית המשלימה רקטה שלמה או צוברת לפחות 15 נקודות מהטיפוס זוכה בנקודת דירוג נוספת.

המנצחים בשנו זו היו Falcons 4338 מאבן יהודה, Ha-Dream Team 3075 מהוד השרון ו-Trigon 5990 ממודיעין-מכבים-רעות.

אתגר 2020 - Infinite Recharge (אינפיניט ריצ'ארג')[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה זו נגמרה באמצע עונת התחרויות בשל מגפת הקורונה שפקדה את העולם.

אתגר 2021 - Infinite Recharge (אינפיניט ריצ'ארג')[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגר זה בדומה לשנה 2020 הוא משחק אשר מטרתו לקלוע כמה שיותר כדורים לאזוריי הכוח לפניי סיום המשחק. 15 שניות אוטונומי ו-2 דקות ורבע של נהיגה. ניקוד נצבר על ידי קליעת כדורים למגדל בחור התחתון, העליון והפנימי בעליון. בסוף המשחק ניתן להיתלות על משולש התלייה שבמרכז המגרש, ולסובב את הרולטה מספר פעמים נתון, או לצבע מסוים. אם הייתה תלייה מאוזנת בסוף המשחק וסובבו את הרולטה מקבלים נקודת דירוג (בתנאי שסכום הנקודות מעל 65).

בשנה זו הייתה רק תחרות אוף-סיזן. ובה המנצחים היו ראשי ברית Orbit 1690 מבנימינה, 3339 BumbleB מכפר יונה ו-DRC 5715 מדבורייה.

אתגר 2022 - Rapid React (ראפיד ריאקט)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגר Rapid React הוא אתגר שבו צריך לקלוע כדורי קרגו (מטען) לסל תחתון ועליון. 15 שניות אוטונומי ו-2 דקות ו-15 שניות של נהיגה. ניקוד נצבר על ידי קליעת כדורים לסלים ובסוף המשחק אפשר לטפס לאחד מארבעת המוטות. ומעל 16 נקודות בטיפוס או 20 נקודות בקליעת הכדורים מקבלים נקודת דירוג. בנוסף לכך השחקן האנושי יכול לקלוע ממרחק של שמונה מטרים כדור נוסף בזמן האוטונומי כדי להרוויח עוד ניקוד.

המנצחים בשנה זו היו 1577 SteamPunk מרעננה, 1690 Orbit מבנימינה ו-3065 מג'ת. 2212 Spikes מלוד זכו בפרס ה-Impact ו-2096 RoboActive מדימונה זכו בפרס ה-EI.

התחרות העולמית בשנה זו התקיימה ביוסטון, טקסס, בין התאריכים 23–25 באפריל. בתחרות השתתפו כ-450 קבוצות מרחבי העולם, שחולקו לשישה בתים שונים, כשבכל בית משתתפות 75–76 קבוצות. בתחרות העולמית השתתפו שמונה קבוצות ישראליות וגרפו הישגים מרשימים. קבוצה 3339 BumbleB מכפר יונה זכתה במקום הראשון בשלב המוקדמות של בית Newton, קבוצה 1577 SteamPunk מרעננה זכתה במקום הראשון בשלב המוקדמות של בית Turing, וקבוצה 1690 Orbit מבנימינה זכתה במקום הרביעי בשלב המוקדמות של בית Carver, והגיע לגמר הבית שלה.

ההישגים המרשימים ביותר הוא של קבוצת SteamPunk 1577 אשר הגיעה לגמר איינשטיין. וזכתה מקום שני בעולם כראש ברית מבית Turing. הקבוצה 2096 RoboActive מדימונה זכתה בפרס ה-Engineering Inspiration בבית Newton שמזכה אותה, באופן אוטומטי, להשתתף בתחרות העולמית בעונה הבאה, עונת 2023. יתר על כן, זיכתה את ישראל בסה"כ 13 קבוצות שיעלו בשנת 2023, בניגוד לתשע כמו בשנת 2022.

אתגר 2023 - Charged Up (צ'ארג'ד אפ)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגר Charged Up הוא אתגר הרמה והנחה (Pick & Place) בו כלי המשחק הם קונוסים מגומי וקוביות מנופחות. מטרת המשחק היא להניח כמה שיותר כלי משחק על הגרידים. אם ברית הניחה שלושה חלקי משחק בשורה ברצף היא הרוויחה 5 נק' נוספות על יצירת "לינק" בתחילת העונה חמישה "לינקים" היו המינימום להרווחת נקודת דירוג, אם אם העדכון האחרון לעונה לקראת האליפות עולם - שונה כמות המינימום מ-5 ל-6. בסוף המשחק הרובוטים מטפסים על רמפה שנמצאת בצד שלהם של המגרש במטרה להרוויח נקודות נוספות ונקודת דירוג (Ranking Point).

המנצחים בשנה זו היו 1577 SteamPunk מרעננה, 1690 Orbit מבנימינה ו-Black Unicorns 5135 מיהוד. כמו כן קבוצת RoboActive 2096 מדימונה זכו בפרס ה-Impact ו-Demacia 5635 מנס ציונה זכו בפרס ה-EI.

התחרות העולמית (Championship) התקיימה ב-19-23 באפריל ביוסטון, טקסס. בתחרות השתתפו כבערך 700 קבוצות מרחבי העולם, שחולקו לשמונה בתים, כשבכל בית משתתפות 75–76 קבוצות. בתחרות העולמית השתתפו 13 קבוצות ישראליות. השנה רק קבוצה אחת הגיעה להישג מרשים כאשר כל השאר הצליחו להגיע רק עד לחצי גמר. קבוצת RoboActive 2096 מדימונה זכתה בשנה השנייה רצוף בפרס ה-EI בעולמית ששוב מזכה אותה, באופן אוטומטי, להשתתף בתחרות העולמית בעונה הבאה.

אתגר 2024 - Crescendo (קרשנדו)[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתגרים השנה שבחר FIRST הם בסגנון אומנויות, ולאתגר של FRC נבחר מוזיקה - Crescendo. המשחק השנה הוא אתגר יריית טבעות (Notes), כאשר כל שלושת הקבוצות צריכות לקלוע למטרה הגבוהה (Speaker), ל"מגבר" (AMP) ול"טראפ" (Trap). בשלב האוטונומי כל טבעת ל-"ספיקר" שווה 5 נק' ובשאר המשחק 2 נק'. בנוסף בניקוד ל - AMP אפשר להרוויח עוד ניקוד "ולהגביר" את הניקוד של ה speaker לעשר שניות בעת לחיצה על הכפתור הכחול - חזרה ל 5 נק' על כל טבעת. בנוסף על ידי הכנסה של טבעת אחת ב-45 השניות הראשונות בשלב הטלאופ אפשר להוריד את סף הטבעות לנקודת ה-RP הראשונה מ 21 טבעות ל 18 ולנסות להרוויח עם הקבוצה היריבה את ה-Coopertition bonus. יתר על כן בשלב ה EndGame, רובוטים מטפסים על השרשראות כאשר כל טיפוס שווה 3 נק', וכל טבעת בתוך ה TRAP שווה 5 נק'.

המנצחים בשנה זו היו 1690 Orbit מבנימינה, 3339 BumbleB מכפר יונה, ו 5715 DRC מדבוריה. בנוסף קבוצת 5614 Sycamore זכו בפרס ה Impact, ו 3339 BumbleB זכו בפרס ה EI.

עולמית ביוסטון: 17-20.4

ייצוג בינלאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחרות נוסדה בארצות הברית ובמהלך השנים הצטרפו לתחרויות קבוצות ממדינות נוספות. מכל מדינה מספר הקבוצות הבא:

קבוצות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצות מסודרות לפי סדר מספרי במחוז הישראלי של עונת 2023.

שם מספר קבוצה הערות
1 Steampunk 1577
2 Orbit 1690
3 BumbleB 3339
4 MisCar 1574
5 Ha-Dream Team 3075
6 Galaxia in memory of David Zohar 5987
7 DRC 5715
8 Team Streak 7067
9 Thunderbolts 2630
10 8BIT 7845
11 RoboActive 2096
12 Hamosad 1657
13 D-Bug 3316
14 Team Sycamore 5614
15 Jatt High School 3065
16 Vulcan 3835
17 Phoenix 5654
18 GreenBlitz 4590
19 ⭕❌ 7039
20 OnyxTronix 2231
21 The Y Team 3211
22 Falcons 4338
23 The Poros Robotics 5554
24 Ninjas 4744
25 The Spikes 2212
26 Black Unicorns 5135
27 TRIGON 5990
28 Makers Assemble 5951
29 PRIMO 4586
30 G3 - Glue Gun & Glitter 6740
31 Flash 3388
32 General Angels 2230
33 Piece of Mind 8175
34 Desert Eagles 6104
35 Mariners 8223
36 Neat Team 1943
37 alzahrawi 6168
38 Demacia 5635
39 The Blue Monkeys 1580
40 Artemis 3083
41 Emperius 5291
42 Elysium 1937
43 Skynet 4416
44 Voltrix 1576
45 Excalibur 6738
46 Space monkeys 6741
47 EverGreen 7112
48 The Joker 4320
49 Cinderella Tel-Nof 1942
50 ElectroBunny 1954
51 Team Koi 6230
52 Amal tayibe 7177
53 Ladies FIRST 4319
54 MetalBoost 5928
55 The Red Pirates 4661
56 PORTAL 9303
57 U-Team 9304
58 Ionic Bond 9738 Rookies
59 Fireflyes 9739 Rookies
60 Can:\\Bus 9740 Rookies

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל סיום תחרות מוענקים מספר פרסים לקבוצות ואנשים שהצטיינו במהלך התחרות או בהתכוננות אליה. כל הפרסים מוענקים בתעודה וגביע בהשראת סמל פירסט, למעט אלו שמפורט בהתאם.

שם מקבל הפרס הפרס פירוט
Impact

(לשעבר Chairman's 1992-2022)

קבוצה פרס יושב הראש - הפרס היוקרתי ביותר בתחרות. מוענק לקבוצות המהוות מודל לחיקוי לקבוצות האחרות. דורש הגשת סרטון המסביר את פעילות קבוצה.
Engineering Inspiration קבוצות פרס ההשראה ההנדסית - ניתן על חשיפת ערכי מדע והטכנולוגיה בצורה הטובה ביותר.
Rookie All-Star קבוצה חדשה ניתן לקבוצה בשנה הראשונה שלה שהגיע להישגים יוצאי דופן בתחרות
Woodie Flowers מנטור (מדריך) של קבוצה
מתנדב השנה חבר קבוצה הוקרת קהילת המתנדבים של פירסט.
Dean's list חברי קבוצות בכיתה י"א-י"ב
זוכה התחרות שלוש קבוצות הפרס מוענק לשלוש חברות הברית שזכתה בסיבובי הגמר מוענק דגל כחול עם שם התחרות ומדליות אדומות.
פיינליסט האליפות שלוש קבוצות הפרס מוענק לשלוש חברות הברית שסיימו במקום השני.
פרס היצירתיות קבוצה
פרס היוזמה קבוצה פרס זה מוקיר ומעודד את היזמות, וניתן לקבוצה אשר פיתחה את המסגרת לתוכנית עסקית מלאה להגדרה, ניהול והשגת יעדי הקבוצה. פרס זה דורש הגשת תוכנית עסקית
פרס המצוינות בהנדסה קבוצה פרס זה ניתן עבור בעל תכונות אלגנטיות המקנות לו יתרון. קבוצה שתזכה בפרס זה צריכה להיות מסוגלת לתאר ולהדגים את התכונות הללו ברובוט
פרס המקצועיות האדיבה קבוצה פרס זה ניתן עבור רוח ספורטיבית, מקצוענות ואדיבות המופגנים לאורך כל התחרות הן על המגרש והן מחוץ למגרש.
רוקי סיד קבוצה חדשה ניתן לקבוצה חדשה שביצועיה לאורך המשחקים היו הטובים ביותר.
פרס הנראות קבוצה פרס זה ניתן לקבוצה אשר משלבת בצורה יוצאת דופן אסתטיקה ויזואלית יחד עם מאפיינים הנדסיים החל מתצוגת הרובוט ועד להופעתה הכללית של הקבוצה.
פרס ההנדסה התעשייתית קבוצה פרס זה ניתן עבור תכנון יעיל של מכונה מבחינת הצורה, התפקוד והדרך להתמודד עם האתגרים במשחק.
פרס החדשנות בבקרה קבוצה פרס זה ניתן עבור מימוש מערכת שליטה חדשנית או יישום של רכיבי שליטה הנותנים לרובוט יכולת ביצוע של פונקציות ייחודיות.
פרס השופטים קבוצה במהלך התחרות צוות השופטים רואה קבוצות הראויות להערכה על המאמץ שהשקיעו, הביצוע הטוב או הדינמיקה הקבוצתית.
פרס האיכות קבוצה פרס זה ניתן עבור הצלחה ביצירת רובוט חסין וחזק, הן בקונספט והן בייצור.
פרס ההשראה לקבוצה מתחילה קבוצה חדשה
פרס רוח הקבוצה קבוצה פרס זה מציין התלהבות, מרץ והשקעה יוצאי דופן הבאים לידי ביטוי בחברות ובעבודת צוות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא FIRST Robotics Competition בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]