Final Fantasy XIV

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפנטזיה האחרונה 14
Final Fantasy XIV
כללי
תאריך הוצאה 27 באוגוסט 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה משחקי תפקידים המוניים ברשת
פיתוח Square Enix
Division 5
הוצאה לאור Square Enix עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, גרמנית, צרפתית, יפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Square Enix
עיצוב נאוקי יושידה
נובואקי קומוטו
סדרה Final Fantasy
דרישות תוכנה
מנוע משחק Crystal Tools
מצבי משחק משחק מרובה משתתפים
פלטפורמות Microsoft Windows
פלייסטיישן 3
פלייסטיישן 4
פלייסטיישן 5
OS X
המשחק הקודם Final Fantasy XIII
המשחק הבא Final Fantasy XV
www.finalfantasyxiv.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Final Fantasy XIVעברית: הפנטזיה הסופית 14) הוא משחק וידאו מסוגת משחקי תפקידים המוני ברשת (MMORPG), שפותח ומופץ על ידי Square Enix, המבוסס על סדרת משחקי התפקידים Final Fantasy בבימויו והפקתו של נאוקי יושידה, הוא שוחרר ברחבי העולם עבור מיקרוסופט ווינדוס ופלייסטיישן 3 באוגוסט 2013, כתחליף לגרסת 2010 הכושלת של המשחק, עם תמיכה בפלייסטיישן 4, ו-OS X שפורסמה מאוחר יותר. גרסה של המשחק לפלייסטיישן 5 יצאה בשנת 2021.

המשחק מתחיל בארץ הבדיונית של אאורזאה, חמש שנים לאחר אירועי המהדורה המקורית של שנת 2010. בסיום המשחק המקורי, הדרקון הקדום בהאמוט בורח מבית הכלא הירחי שלו כדי ליזום את "האסון האומברלי השביעי" (Seventh Umbral Calamity), אירוע אפוקליפטי שהורס את רוב אאורזאה. דרך ברכת האלים, דמות השחקן בורחת מהאירוע האפוקליפטי באמצעות מסע בזמן של חמש שנים אל עבר העתיד. כאשר אאורזאה מתאוששת ונבנית מחדש, על השחקן להתמודד עם האיום הממשמש ובא לפלישה של האימפריה הגרליאנית מהצפון.

בחודש יוני 2015 יצאה חבילת הרחבה (Expansion) ראשונה למשחק בשם Heavensward. לאחר מכן, ביוני 2017 יצאה הרחבה שנייה בשם Stormblood, ביוני 2019 יצאה הרחבה שלישית בשם Shadowbringers ובחודש דצמבר בשנת 2021 יצאה למשחק הרחבה נוספת - Endwalker. ההרחבה הבאה של המשחק - Dawntrail - מתוכננת לקיץ 2024.

כל אחת מההרחבות הוסיפה למשחק כמות רבה מאוד של תוכן חדש – כולל אזורים גאוגרפיים, מקצועות (Classes), גזעים (Races), רמות (Levels), קווסטים (Quests), מבוכים (Dungeons) רבים חדשים ועוד. כל אחת מההרחבות גם כללה גם המשך לעלילה הראשית של הסיפור. בנוסף, בהרחבה של Heavensward נוספה לשחקנים היכולת לעוף, ובהרחבה של Stormblood נוספה היכולת לשחות ולצלול.

בשנת 2017 זכה המשחק בשיא גינס למשחק עם מספר קטעי המוזיקה המקורית הגבוה ביותר. בשנת 2019 נבחר המשחק על ידי אתר IGN למשחק המתמשך הטוב ביותר של השנה ובשנת 2020 נבחר על ידי מגזין PC GAMER למשחק המתמשך הטוב ביותר של השנה. באותה השנה זכה המשחק גם בפרס של האקדמיה הבריטית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה. ביוני 2021 הגיע המשחק ל-2.49 מיליון שחקנים פעילים (ו-22 מיליון שחקנים רשומים), מה שהציב אותו בראש רשימת המשחקים המשוחקים ביותר.

גרסאות המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק המקורי, שיצא בספטמבר 2010, היה כישלון בביקורות ובמכירות. בתגובה, הודיע נשיא Square Enix, יואיצ'י ואדה, כי צוות חדש בראשות יושידה ייקח את המשחק וינסה לתקן איתו את הבעיות. צוות זה היה אחראי על יצירת תכנים לגרסה המקורית וכן על פיתוח משחק חדש שיענה על כל הביקורות של המהדורה הקודמת. המשחק החדש, שזכה לראשונה לכינוי "גרסה 2.0", כולל מנוע משחק חדש, תשתיות שרתים משופרות ומשחקיות, ממשק וסיפור משופרים. הגרסה המקורית נסגרה בנובמבר 2012 ובעקבותיה נערכה בדיקת אלפא לגרסה 2.0.

המשחק יצא וקיבל ביקורות חיוביות במידה רבה. המבקרים שיבחו את המשחק על המכניקה ה"איתנה" והמתקדמת, והם שיבחו את יושידה על שהפך את הפרויקט למוצלח. המשחק הגיע עד אפריל 2021 לסך של למעלה מ-22 מיליון שחקנים רשומים. המשחק כולל מספר עדכונים שבוצעו לאחר השחרור, וארבע חבילות הרחבה עיקריות: Heavensward (2015) ,Stormblood (2017) ,Shadowbringers (2019) ו-Endwalker (2021), שיצאה בדצמבר 2021. ההרחבה הבאה של המשחק צפויה לצאת במהלך שנת 2024. ביולי 2023 הוכרז שההרחבה תקרא Dawntrail, ושהיא תצא במהלך הקיץ (של שנת 2023).

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Final Fantasy XIV הוא משחק תפקידים המוניים ברשת וכולל עולם מתפתח בו שחקנים יכולים לתקשר זה עם זה ועם הסביבה. שחקנים יוצרים ומתאימים אישית את הדמויות שלהם לשימוש במשחק, הכולל שם, גזע, מין, תווי פנים ומקצוע התחלתי. על השחקנים לבחור שרת משחק שהם יוכלו לשחק בו. השרתים הוצבו באזורים הנתמכים (כלומר, צפון אמריקה, אירופה, יפן) בכדי לשפר את זמן השהיה בין השרת למחשב השחקן[1]. המשחק כולל ספרייה גדולה של מונחי משחק וביטויים כלליים המתורגמים אוטומטית המאפשרים לשחקנים הדוברים שפות שונות לתקשר ביניהם[2]. השפות בהן תומך המשחק הן אנגלית, יפנית, צרפתית וגרמנית. למשחק יש גם גרסאות נפרדות בסינית ובקוראנית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתרחש בכוכב לכת בדיוני בעל מספר סביבות ואקלים המשתרע על גבי שלוש יבשות גדולות. הארץ בה המשחק מתחיל נקראת אאורזאה[3]. ארבע ערי המדינות הגדולות באאורזאה מציגות מגוון רחב של אקלים וסוגי אזורי מחיה שונים: מדינת היער גרידניה מוקפת ביער צפוף הנקרא "המעטה השחור" (The Black Shroud), אולדה היא סולטנות עם נטייה למסחר הממוקמת ב"מדבר תאנלאן". בנוסף, ישנו שטח תלסוקרטי הנקרא "לה נוסאה", ובו עיר בירה בשם לימסה לומינסה, הנמצאת באי וילבראנד; אישגארד היא תיאוקרטיה שנבנתה בהרים המושלגים של קוארתאס; אאורזאה מחוברת ליבשת גדולה יותר מצפון-מזרח שנכבשה ברובה על ידי האימפריה הגרליאנית המיליטריסטית. שבטים אחרים כוללים את שבטי החיות שנמצאים בסכסוך שנמשך שנים רבות עם העמים המבוססים; שרלייאן, עיר מלומדת מצפון-מערב; ו"עלא מיגו", מדינת עיר שנכבשה במהלך הפלישה הראשונה של גרליאן עשרים שנה לפני אירועי המשחק. בהמשך (בחבילות ההרחבה) מתגלים גם חלקים מרוחקים יותר של העולם, מעבר לים (העיר קוגאנה וסביבותיה) וכן מעברים לעולמות מקבילים, שם ישנם אזורים רבים נוספים וערים נוספות - הקריסטאריום ואולמור[4]. בהמשך מתגלים אזורים חדשים כאשר השחקן מגיע לירח, לחלל ואף נוסע אחורה בזמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Final Fantasy XIV בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Yoshida, Naoki (14 בספטמבר 2012). "Data Centers/World Locations Info from the LIVE Letter". Square Enix. אורכב מ-המקור ב-26 באוקטובר 2012. נבדק ב-6 בינואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Square Enix (August 27, 2013). Final Fantasy XIV: A Realm Reborn (Microsoft Windows). Square Enix. "Auto-translation Dictionary Active Help: The world of Eorzea is home to adventurers of various cultural and linguistic backgrounds. In order to facilitate communication in this diverse environment the game includes a feature known as the auto-translation dictionary. [...] The auto-translation dictionary contains a list of everyday words and expressions as well as game-specific terms."
  3. ^ תבנית:Cite video game
  4. ^ Square Enix (2013). "Final Fantasy XIV locations". Square Enix. אורכב מ-המקור ב-2 בינואר 2016. נבדק ב-3 בינואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)