Firth of Fifth

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Firth of Fifth"
שיר בביצוע ג'נסיס
מתוך האלבום Selling England by the Pound
יצא לאור 12 באוקטובר 1973
סוגה רוק מתקדם, רוק סימפוני
אורך 9:35
חברת תקליטים כריזמה רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
כתיבה טוני באנקס, פיל קולינס, פיטר גבריאל, סטיב האקט, מייק ראת'רפורד
לחן טוני בנקס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Firth of Fifth היא יצירת רוק מתקדם של להקת ג'נסיס, שהתפרסמה באלבום Selling England by the Pound ב-1973. אורך היצירה כ-10 דקות והיא מכילה את מאפייניו המובהקים של זרם הרוק המתקדם שאליו השתייכה להקת ג'נסיס באותה התקופה.

מבנה וניתוח מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה נפתחת בקטע סולו פסנתר בעל אופי רפסודי, בטונאליות של סי במול (Bb). הפתיחה מתאפיינת באקורדים מפורקים המנוגנים במשקלים א-סימטריים כדוגמת 13/16 ו-15/16. לאחר פתיחת הפסנתר מגיעים מספר בתים המנוגנים על ידי ההרכב כולו. הבתים מתאפיינים במרקם רוק הכולל גיטרות חשמליות, קלידים ותופים. הטונאליות בבתים היא של סי מז'ור (B) ובסופם הופכת הטוניקה שלהם לדומיננטה של קטע מעבר בטונאליות של מי מינור (Em). לאחר קטע המעבר הקצר, המנוגן על ידי באס, פסנתר ותופים, מגיע נושא קצר המנוגן על ידי חליל ובליווי פסנתר מסתיים ומגיע לקטע מעבר נוסף בטונאליות של דו מינור (Cm). קטע מעבר זה (המנוגן על ידי פסנתר, באס ותופים) מציג מסגרת הרמונית מודאלית - דרגה ראשונה מינורית ודרגה רביעית מז'ורית, דבר המאפיין מודוס דורי (אם כי המלודיה בקטע זה אינה מודאלית בהכרח). בקטע זה מואץ הטמפו והוא מוביל להתגברות המתח.

קטע המעבר מסתיים בדרגה הרביעית - פה מז'ור (F). דרגה זו מתפקדת כדומיננטה שניונית לקטע הבא (בטונאליות של סי במול -Bb). קטע זה הוא בעצם מנגינת הפתיחה המנוגנת בהרכב מלא במקום בפסנתר בלבד. התופים מדגישים את המשקלים השבורים, הבס מדגיש את התפקיד שאותו ביצעה יד שמאל בפסנתר בפתיחה, והמנגינה עצמה מנוגנת על ידי סינתיסייזר. רפריזה זו מסתיימת בפתיחתו של סולו גיטרה בטמפו איטי יותר ובמשקל קבוע של 4\4. סולו גיטרה זה משתמש, מפתח ומרחיב את הנושא שנוגן על ידי חליל בשלב מוקדם יותר. קטע זה מסתיים ומוביל לבית אחד נוסף שבסיומו מופיע מוטיב קצר מפתיחת הפסנתר הפותח את הקטע.

ליריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כותרת השיר, Firth of Fifth, נבחרה כמשחק מילים על שמו של נהר הפורת' (Firth of Forth). מילות הבתים נכתבו ככל הנראה על ידי קלידן הלהקה טוני באנקס. במספר מקרים ניתן לראות התייחסות של חברי הלהקה למילים- התייחסות זו היא תמיד שלילית ומבטלת. רבים ניסו לנתח את הטקסט הביזארי אך מעולם לא ניתן לו הסבר מלא. למרות זאת, על פי טוני בנקס נכתב השיר ברובו כתיאור של נהר הזורם אל מול עיירה (כגון He rides majestic, past homes of men...)[1]. כמה ממילות השיר קושרות אותו גם לנושאים כמו דת, מיתולוגיה יוונית, יחסים בין האדם לאל, טבע, פילוסופיה וכו'.

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר שנים לאחר יציאתו, עלה השיר לרשת הזרמת המדיה ספוטיפיי.[2] נכון לספטמבר 2020 צבר השיר כ-10 מיליון השמעות.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Firth of Fifth בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Songfacts, Firth Of Fifth by Genesis - Songfacts, www.songfacts.com (באנגלית)
  2. ^ 1 2 Firth of Fifth - New Stereo Mix, נבדק ב-2020-04-02