GBIF

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
GBIF
מדינה דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2001–הווה (כ־23 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.gbif.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
החברים הרשמיים או "המשתתפים" ב-GBIF מורכבים ממדינות, כלכלות וארגונים בין-לאומיים המשתפים פעולה לקידום גישה חופשית ופתוחה לנתוני המגוון הביולוגי. מפה זו מציגה את המשתתפים הארציים של GBIF נכון ל-29 באוגוסט 2017. (ישראל היא חברה בארגון גם כן)

GBIF (בעברית: מתקן המידע העולמי למגוון הביולוגי, באנגלית: Global Biodiversity Information Facility) הוא ארגון בין-לאומי המתמקד ביצירת נתונים מדעיים על המגוון הביולוגי הזמין דרך האינטרנט באמצעות שירותי אינטרנט.

הנתונים ניתנים על ידי מוסדות רבים מרחבי העולם; ארכיטקטורת המידע של GBIF הופכת נתונים אלה לזמינים וניתנים לחיפוש באמצעות פורטל יחיד. הנתונים הזמינים באמצעות פורטל GBIF הם בעיקר נתוני הפצה על צמחים, בעלי חיים, פטריות ומיקרובים עבור העולם, ונתונים שמות מדעיים לכל יצור חי.

מטרת הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת GBIF היא לאפשר גישה חופשית ופתוחה לנתוני המגוון הביולוגי ברחבי העולם כדי לתמוך בפיתוח בר-קיימא. לארגון יש סדרי עדיפויות, בדגש על קידום השתתפות ועבודה באמצעות שותפים, כוללים גיוס מידע על המגוון הביולוגי, פיתוח פרוטוקולים ותקנים על מנת להבטיח שלמות מדעית ותפעוליות הדדית, בניית אתרים מעוצבים שונים המאפשרים קישור בין סוגי נתונים מגוונים ממקורות שונים וכדומה.

GBIF שואפת ליצור קשרים מידעיים בין משאבי נתונים דיגיטליים מכל רחבי הספקטרום של הארגון הביולוגי, בין גנים למערכות אקולוגיות, וכדי לחבר אותם בנושאים חשובים למדע, לחברה ולקיימות על ידי שימוש בכלים גאוגרפיים ובכלי GIS. זה עובד בשיתוף עם ארגונים בין-לאומיים אחרים כגון: שותפות קטלוג של החיים, מידע המגוון מידע ביולוגי, קונסורציום עבור ברקוד החיים (CBOL), האנציקלופדיה של החיים (EOL), ו-GEOSS.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא GBIF בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא איכות הסביבה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.