Ghost Stories

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Ghost Stories
אלבום אולפן מאת קולדפליי
יצא לאור 16 במאי 2014
הוקלט אפריל–נובמבר 2013
סוגה אלקטרוניקהסינת'-פופפופ רוקR&B[1]
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 42:37
חברת תקליטים Parlophone, Atlantic Records
הפקה קולדפליי, פול אפוורת', דניאל גרי, ריק סימפסון
כרונולוגיית אלבומים של קולדפליי
Coldplay Live 2012
(2012)
Ghost Stories
(2014)
Ghost Stories Live 2014
(2014)
סינגלים מ-Ghost Stories
  1. "Magic"
    תאריך יציאה: 3 במרץ 2014
  2. "A Sky Full of Stars"
    תאריך יציאה: 2 במאי 2014
  3. "True Love"
    תאריך יציאה: 14 באוגוסט 2014
  4. "Ink"
    תאריך יציאה: 13 באוקטובר 2014
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Ghost Storiesתרגום חופשי לעברית: סיפורי רוחות) הוא אלבום האולפן השישי של להקת הרוק הבריטית קולדפליי.[2] הוא הופק בשיתוף של הלהקה עם פול אפוורת', יחד עם המפיקים של Mylo Xylotoדניאל גרין וריק סימפסון ויצא לאור על ידי פרלופון ב-16 במאי 2014. האלבום הופץ על ידי אטלנטיק רקורדס בצפון אמריקה ב-19 במאי 2014. זהו אלבומה הראשון של הלהקה בצפון אמריקה תחת אטלנטיק רקורדס, לאחר שקולדפליי הועברו מקפיטול רקורדס ב-2013, בעקבות רכישת EMI ונכסיה על ידי קבוצת יוניברסל מיוזיק גרופ ב-2012, מה שדרש את מכירת פרלופון לוורנר מיוזיק גרופ.

האלבום הוקלט לאורך השנים 2013 ו-2014 באולפנים של הלהקה בלונדון ובלוס אנג'לס. הוא כולל את המפיקים האורחים אביצ'י, טימבלנד, מדיאון ואת השותף התדיר של הלהקה ג'ון הופקינס. הוא קודם על ידי הלהקה בעזרת ספיישל טלוויזיה בפריים טיים, אלבום ויזואלי וסיבוב מכירות מיוחד בן שישה תאריכים לאלבום וכן הופעות שונות בטלוויזיה וברדיו. את האלבום קידמו ארבעה סינגלים עיקריים: "Magic" הסינגל המוביל שיצא במרץ, "A Sky Full of Stars" שיצא במאי, "True Love" שיצא באוגוסט, ו-"Ink" שיצא באוקטובר. "Midnight" יצא באפריל גם כסינגל קידום מכירות וגם בשביל יום חנות התקליטים. האלבום היה מועמד לאלבום הפופ הווקאלי הטוב ביותר בטקס פרסי הגראמי ה-57 וזכה בתואר אלבום הרוק המוביל בטקס פרסי המוזיקה של בילבורד לשנת 2015.

האלבום זכה לביקורות מעורבות אך בעיקר חיוביות, כאשר מבקרים רבים שיבחו את חזרתה של הלהקה לסגנון הקודר והעצוב יותר שדומה למוזיקה הקודמת שלהם, אם כי חלקם מצאו שהאלבום חוזר על עצמו וחסר כיוון. מספר כלי תקשורת מדווח כי כריס מרטין אמר שהאלבום נוצר בהשראת הפרידה שלו ושל גווינת' פאלטרו ב-2014.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 הוציאו קולדפליי את אלבום האולפן החמישי שלהם – Mylo Xyloto, שבמקור נתפס על ידי הלהקה כ"פשוט ואקוסטי יותר". הוא הפך לאחד התקליטים הכי ניסיוניים ומוכווני פופ של קולדפליי עד היום, ומתואר כ"צבעוני להפליא" שבו "הפזמונים ארוכים יותר, המרקמים גדולים יותר והאופטימיות אופטימית יותר”. האלבום הופק על ידי מרקוס דראבס, בריאן אינו, ריק סימפסון ודניאל גרין.

בתחילת תהליך היצירה של האלבום השישי, הלהקה רצתה לחזור ל"סגנון המופשט והאקוסטי יותר" שהצהירו שהאלבום החמישי שלה יהיה, לחזור לרעיון המקורי של אלבום בעל אוריינטציה אקוסטית, עם פחות מההפקה והסאונד שעשו את Mylo Xyloto. בטקס פרסי המוזיקה הבריטית בשנת 2013, המתופף ויל צ'מפיון דיבר עם ג'ו ווילי ב"BBC Radio 2 fame" וענה לשאלה האם האלבום השישי של קולדפליי יהיה מופשט יותר: "כן, זה בעצם יכול להיות נחמד. אתה יכול ללכת כל כך רחוק מבלי להתהדר ולהתפוצץ מעט יתר על המידה, אז נצעד לאורך הקו הזה בזהירות רבה. אתחול. כיול מחדש"

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום תואר ככולל מוזיקה אלקטרונית וסינת'פופ. האלבום סובב סביב שני נושאים מרכזיים שהוזכרו על ידי הסולן כריס מרטין. האלבום בוחן את הרעיון של פעולות העבר, ואת ההשפעות שיכולות להיות להן על העתיד שלך ועל היכולת של האדם לאהבה ללא תנאי. עבורו, האלבום מייצג "מסע ללמידה על אהבה ללא תנאי" (כפי שנאמר בתוכנית הטלוויזיה "Making of Ghost Stories" עם פרן קוטון).

הרעיון של האלבום, מבחינתי, היה "איך אתה נותן לדברים שקרו לך בעבר - לצל שלך - איך אתה נותן להם להשפיע על ההווה שלך ועל העתיד שלך?" הייתה תקופה שהרגשתי שהם הולכים לגרור אותי למטה ולהרוס את החיים שלי ואת של הסובבים אותי. היה לי מזל גדול לפגוש מורה סופי טוב מאוד שהתחיל להציג את הרעיון ש"אם אתה יושב עם החוויות שלך והדברים שעברת, הם עושים אלכימיה". בזמן שהוא אמר את זה, לא ממש ידעתי מה זה אומר, אבל סמכתי שזה יעבוד, וככל שלמדתי על זה יותר, המוזיקה פשוט התחילה לזרום.

– כריס מרטין לזיין לואו (אנ')

הקלטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך היצירה וההקלטה של האלבום השישי של הלהקה התקיימו בין השנים 2013 לתחילת 2014, באולפנים המיועדים שלהם The Bakery ו-The Beehive בצפון לונדון ובלוס אנג'לס לסיום התהליך. יצירת האלבום החלה למעשה בביתו של בסיסט הלהקה גיא ברימן בלונדון בתחילת 2013, שם הוא הקים אולפן קטן שבו התאספו לנגן ולנסות מוזיקה חדשה בהפסקה שקרתה מיד אחרי סיבוב ההופעות הגדול של הלהקה עבור האלבום Mylo Xyloto. הלהקה באה בגישה שונה לאלבום האולפן השישי שלה בניגוד לאלבומי האולפן הקודמים שלה. הסולן כריס מרטין ביקש מהלהקה להביא חומרי כתיבת שירים מקוריים בשביל האלבום, בניגוד ליצירת השירים לפי רעיונותיו של כריס כפי שעשו במהלך הקלטות השירים הקודמים. לדוגמה, השיר "Magic" נבנה על מקצב בס שהציע הבסיסט גיא ברימן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Coldplay Ghost Stories Album Review". Time. 14 במאי 2014. ארכיון מ-3 בינואר 2022. נבדק ב-3 בינואר 2022. {{cite journal}}: (עזרה)
  2. ^ Release group “Ghost Stories” by Coldplay - MusicBrainz, musicbrainz.org