גוגל תמונות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Google Images)
גוגל תמונות
סמליל השירות
סוג אתר אינטרנט עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות דצמבר 2001 – הווה (כ־22 שנים)
מייסדים לארי פייג' וסרגיי ברין
בעלות גוגל (חברה)
הרשמה אופציונלי
https://images.google.ca, https://images.google.co.uk, https://images.google.fr, https://images.google.co.nz, https://images.google.com.au, https://images.google.be, https://images.google.ch, https://images.google.co.in, https://images.google.co.jp, https://images.google.com.sg, https://images.google.com.mx, https://images.google.lu, https://images.google.de, https://images.google.es, https://images.google.ci, https://images.google.no, https://images.google.dk, https://images.google.ie, https://images.google.pt, https://images.google.at, https://images.google.com.br, https://images.google.it, https://images.google.ru, https://images.google.nl, https://images.google.co.za, https://images.google.ae, https://images.google.com.ar, https://images.google.ht, https://images.google.gr, https://images.google.com.hk, https://images.google.fi, https://images.google.com.ng/, https://images.google.se/, https://images.google.co.kr, https://images.google.tt/, https://images.google.bf, https://images.google.cm, https://images.google.pl, https://images.google.bs, https://images.google.co.id, https://images.google.com.vn, https://images.google.sn, https://images.google.sk, https://images.google.si, https://images.google.gp, https://images.google.hu, https://images.google.co.vi/, https://images.google.vg/, https://images.google.sh/, https://images.google.ne/, https://images.google.ro, https://images.google.cf, https://images.google.com.co, https://images.google.co.il האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גוגל תמונותאנגלית: Google Images) הוא שירות של ממשק חיפוש מבית חברת גוגל, לחיפוש תמונות באינטרנט. השירות מבוסס גם על מילים הכתובות סביב התמונה, שם הקובץ וכדומה וגם על "הבנת תוכן התמונה". המנוע משולב עם מנוע החיפוש העיקרי של החברה.

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

השמלה הירוקה של ג'ניפר לופז אשר דחפה ללידתה של גוגל תמונות, טקס גראמי 2000

נשיא גוגל, אריק שמידט, טען שהתפתחות גוגל תמונות נבעה מהרצון לראות את שמלתה המפורסמת של ג'ניפר לופז מטקס הגראמי של שנת 2000. בתקופה זו תוצאות החיפוש בגוגל היו מצומצמות לדפים פשוטים של טקסט עם קישורים, המפתחים עבדו על פיתוח החיפוש בהבנה שכדי לענות ל״שאילתה הכי מבוקשת״ דאז, השמלה הירוקה של ג'ניפר לופז, יש צורך במנוע לחיפוש תמונות. כתוצאה מכך נולד גוגל תמונות[1].

ב-2001 נכללו באינדקס של גוגל תמונות כ-250 מיליון תמונות. ב-2005 כלל האינדקס כבר יותר ממיליארד תמונות, וב-2010 יותר מ-10 מיליארד תמונות[2].

אופן השימוש בגוגל תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן שתי אפשרויות מרכזיות לחיפוש תמונות בגוגל תמונות: חיפוש לפי שאילתה, וחיפוש לפי תמונה.

חיפוש לפי שאילתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיום הקמת השירות, נעשה החיפוש על ידי הכנסה של שאילתה שלפיה המנוע ימצא ויאחזר תמונות. האופן שבו יאחזר תמונות הוא על פי דברים שידועים מראש על התמונה כגון נתונים בשם הקובץ, בקובץ עצמו, בכתובת הדף, או במידע הכתוב בדף.[דרוש מקור] האחזור יכול להיות גם על בסיס דברים שגוגל יכולה להסיק על תמונה כמו הרצה בתוכנות שיכולות לקרוא טקסט, לזהות מקומות מפורסמים, זהוי פרצופים, חפצים, ועוד.

כאשר החיפוש מתבצע מתוך מנוע החיפוש הרגיל של גוגל, מופיעות תוצאות החיפוש בתמונות ממוזערות הניתנות להצגה בגודל מלא. כאשר עוברים עם העכבר מעל לתמונה מסוימת, מוצג מידע על אותה התמונה – גודל התמונה בפיקסלים, וקישור לדף האתר שממנה מגיעה התמונה.

תוצאות חיפוש לפי תמונה

חיפוש לפי תמונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לחיפוש על פי שאילתה גוגל פיתחה אפשרות של חיפוש לפי תמונה. חיפוש מסוג זה מאפשר לחפש תמונות דומות ומידע אודות התמונה שחופשה.

יש כמה דרכים שבהן ניתן לחפש לפי תמונה:[3]

  1. הדבקת כתובת URL של תמונה.
  2. העלאת תמונה- אפשר להעלות תמונה שנמצאת במחשב.
  3. גרירה ושחרור של תמונה לתוך תיבת החיפוש.
  4. לחיצה ימנית על תמונה בכל אתר (בדפדפן Chrome וב Firefox עם התוסף הרלוונטי) ובחירת "חיפוש תמונה"

תוצאות החיפוש יציגו את המידע הבסיסי על התמונה המקורית כמו גודל ומה גוגל הסיקה שיש בתמונה, בנוסף התוצאות יכולות לכלול תמונות דומות, אתרים שהתמונה מופיעה בהם, ובמידה וימצא, גם את אותה התמונה בגדלים שונים. כמובן שכאשר מדובר בתמונה שקיים סיכוי שתופיע במקומות אחרים באינטרנט, כמו תמונה של מקום מפורסם, יש יותר סיכוי לתוצאות טובות ורלוונטיות, זאת לעומת תמונה משפחתית שצילמת בעצמך[4].

מנוע החיפוש יודע לזהות את התמונה, ולמצוא אותה ותמונות דומות על ידי ניתוח התמונה למציאת הצבעים, הטקסטורה, הנקודות והקווים הכי בולטים ויחודיים לתמונה. המנוע משתמש במאפיינים אלו ויוצר מאין מחרוזת חיפוש שמנסה לתאם את עצמה לשלל התמונות בשרת. האלגוריתם מאחזר תוצאות חיפוש שדומות חזותית לתמונה המקורית שחיפשנו[5].

אפשרויות חיפוש מתקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוגל תמיד מנסה לאחזר את התוצאות הכי רלוונטיות ועדכניות לחיפוש, ולצורך כך מתמודדת עם כמות אדירה של מידע שגדלה מרגע לרגע. כדי לאחזר את התמונות הרצויות באופן היעיל ביותר, וכן להקל על המשתמש ועל השרת של גוגל, גוגל פיתחה את החיפוש המתקדם אשר מאפשר לסנן את תוצאות החיפוש[6].

כדי להשתמש בחיפוש המתקדם ניתן להיכנס ל"חיפוש מתקדם גוגל תמונות", ולהכניס את שאילתת החיפוש שם, או להשתמש במסננים שבסרגל "כלים" בחיפוש הרגיל.

מסננים המופיעים בסרגל הכלים:

  • גודל: גדול, בינוני, קטן וכן מידות גודל על-פי פיקסלים
  • צבע.
  • סוג: תמונה של פרצוף, צילום, ClipArt, Line Drawing או אנימציה.
  • תאריך: עדכניות התמונה, מתי התמונה הועלתה לשרת.
  • זכויות יוצרים: סינון לפי סוגי הרישיונות: חיפוש רגיל ללא מסננים, תמונות שניתן לעשות בהן שימוש חוזר לצורך מסחרי, תמונות שניתן לערוך, תמונות שאסורות לשימוש מסחרי ועוד[7].

כמו כן ישנן אפשרויות חיפוש מתקדמות בהם ניתן להגביל ולסנן את תוצאות חיפוש של התמונות: ניתן להגדיר את גודל ופורמט התמונות הרצויות, וכן ניתן לחפש תמונות רק בצבע מסוים.

חידושים ועדכונים בממשק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 ביולי של 2010 הושקה גרסה חדשה, שהחידוש המרכזי בה, הוא הגדלה אוטומטית של התמונה כאשר מניח המשתמש את סמן העכבר מעל התמונה.

תמונות דומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2011 נוספה האפשרות לחיפוש על פי תמונה קיימת, וקבלת תמונות דומות או דפים בהם מופיעה אותה תמונה[8].

חיפוש לפי נושא[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2011 פותחה שיטת סינון לפי נושא באמצעותה ניתן לצמצם את החיפוש ולהקל על המשתמש. לדוגמה, אם המשתמש מעוניין לחפש תמונה של ה"ביג בן" בלונדון אך לא זוכר את שמה יוכל לחפש "לונדון", ועל ידי בחירת "מיין לפי נושא" התמונות יופיעו לפי קטגוריות לדוגמת "גשר", "בלילה", "ביג בן" וכדומה[9][10]. כיום ניתן לראות אפשרות דומה מתחת לשורת החיפוש עם המלצות לשאילתות יותר ספציפיות[11].

אפשרות צנזורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 גוגל שינו את האלגוריתם של גוגל תמונות על מנת למנוע תוצאות חיפוש שאינן הולמות כמו תמונות פורנוגרפיות. כאשר עולה בתוצאות החיפוש תמונה פורנוגרפית, האלגוריתם של גוגל מסנן אותה, אך עם זאת, אם בכוונת המחפש למצוא תמונות פורנוגרפיות יש באפשרותו לעשות כן. ההחלטה אם גוגל תמונות תאחזר תוצאות מסוננות או לא היא -ידי הפעלת מגן החיפוש שנמצא בצד הדף (Safe-Search).

החידוש של 2013[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד 2013 כאשר העבירו את העכבר על תמונה מתוצאות החיפוש, התמונה הייתה גדלה במקצת, אך כדי לראות את התמונה בגודל מלא היה על המשתמש להקליק על התמונה, מה שהיה מעביר אותו לאתר המקור של התמונה[12]. ב-2013 שונתה הגישה כך שהקלקה על גבי התמונה גורמת לפתיחת חלון רחב שבו מוצגת התמונה על שטח גדול יותר, יש פרוט רב יותר על מקור התמונה, ומופיעות תמונות נוספות בגודל קטן מאותו אתר אינטרנט. המשתמש יכול לבחור אם לעבור לאתר האינטרנט המקורי או לגודל מקסימלי של התמונה. במצב זה הדפדפן עדיין נשאר בתוך האתר של גוגל – זהו למעשה החידוש המשמעותי ביותר[12]. החידוש מקל על המשתמש ומאפשר מעבר מהיר בין תמונות בלי צורך לסגור ולפתוח חלונות כדי לראות את התמונה הבאה[12]. עניין זה הדאיג את האתרים המפרסמים את התמונות, שחששו שהחידוש יוריד את מספר הביקורים באתריהם. חשש זה שהוכח כנכון: במדינות בהן הוצג החידוש הייתה ירידה של כ-63% בשיעורי ההפניה והתיווך של גוגל תמונות אל אתרים אלו[13][14].

חציץ התמונות של גוגל פלוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנוע החיפוש עושה שימוש בטכנולוגיה של "זיהוי מדפסים רבוד"[15]. טכנולוגיה זו, מהווה ענף של ה"אינטליגנציה מלאכותית" והיא מאפשרת ל"גוגל" להבין את תוכן התמונה, כלומר, להעביר את התמונה מתמונת "מפת סיביות" לתמונה ווקטורית שבה "גוגל" מבינה אלו עצמים ואפילו אלו "רגשות" אפשר לייחס לתמונה.

כך לדוגמה, אם ב"גוגל פלוס", בחציץ התמונות, נדפיס את המילה "חתול", מנוע החיפוש יציג לנו כתשובה את כל התמונות הפרטיות שלנו - שיש בשם הקובץ שלהן את המילה "חתול", שיש ב"מטה-דאטה" שלהן את המילה "חתול" (למשל כתיוג טקסטואלי) וגם - את התמונות שבהן התוכנה של "גוגל" מזהה חתול, גם אם לא תייגנו אותו ככזה ואין לגביו שום טקסט טקסטואלי תומך. מנגנון זה שולב במנוע החיפוש החל מאמצע 2013[16]

תכונה זו מאפשרת לראשונה, לחפש "באופן טבעי" תמונה מסוימת באוסף התמונות של המשתמש, כמו גם תמונה רצויה מסוימת מתוך כלל מצאי התמונות הזמינות ל"גוגל" ברשת האינטרנט כולה. נכון לספטמבר 2014, חיפוש מתוך חציץ התמונות של "גוגל פלוס", יציג תמונות מכל חברי ה"מעגלים" של המשתמש ולא מכלל רשת האינטרנט. שילוב התכונה מחבר את יכולת החיפוש החזקה ביותר שיש היום בעולם, ביחד עם תוכנת "ארגון התמונות", "Picasa", ביחד עם נפח אחסון גדול ש"גוגל" מספקת במשותף לשירותי "ג'ימייל", "כונן גוגל" ואחסון תמונות ברזולוציה גבוהה וביחד עם גרף הקשרים החברתיים של המשתמש, כפי שמשתקף ב"גוגל פלוס".

כך למשל, אם מחפשים תמונות של בן משפחה שנולד לפני כמה חודשים, אם נקליק בשדה החיפוש את שמו - התוכנה תמצא את כל התמונות של המשתמש שבהן תויג שם זה (למשל, באמצעות Picasa). אם נקליק בחלון החיפוש את המונח Baby, בחלק המוקדש לתמונות של המשתמש - יופיעו כל התמונות שתויגו עם מילה זו, ששם הקובץ שלהן מכיל את המונח וגם, כל התמונות שבהן התוכנה של "גוגל" מזהה שיש "דמות של תינוק" בתמונה. בחלק המוקדש לחברי המעגלים של המשתמש, יופיעו כלל התמונות שבהן התוכנה מזהה "תינוק".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גוגל תמונות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]