אייפון 4s

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף IPhone 4S)
אייפון 4S
מידע כללי
סוג סדרת דגמי טלפון חכם עריכת הנתון בוויקינתונים
מפתח אפל עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן אפל
תאריך הפצה מקורי:אוקטובר 2011
תאריך הפסקת שיווק 9 בספטמבר 2014 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה אייפון עריכת הנתון בוויקינתונים
הקודם בסדרה אייפון 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
הבא בסדרה אייפון 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע טכני
מערכת הפעלה 9 iOS
מעבד אפל A5 1GHZ, כפול ליבה.
נפח אחסון 16/ 32 / 64 ג'יגהבייט
זיכרון 512MB (נדיף)
מסך Retina, ברזולוציה 640×960 פיקסלים
קלט מסך מגע, כפתור השתקה, עוצמת קול, מיקרופון, כפתור השהיה, לחצן הבית
מצלמה 8 מגה פיקסל
סוללה סוללת ליתיום פולימר בקיבולת 1432mAh
רשת GSM (אייפון דור שני)
UMTS (דור 3.5)
CDMA (דור שלישי, ברשתות מותאמות)
HSPA+ (דור רביעי, בנוסף ל-UMTS ו-CDMA)
קישוריות APN, Bluetooth 4.0, Wi-Fi, Edge, GPS
מידות
רוחב 58.6 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 115.2 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
עובי 9.3 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
משקל 140 גרם
צורה מלבנית
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אייפון 4sאנגלית: iPhone 4s) הוא טלפון חכם בעל מסך מגע של חברת אפל, הדור החמישי בסדרת האייפונים שלה שמהווה שדרוג של האייפון 4. מכשיר זה שומר על אותו עיצוב של הדור הקודם, אייפון 4, אך הוא מכיל שיפורי חומרה ועדכוני תוכנה. שיפורים אלה כוללים את מערכת זיהוי הדיבור סירי, מצלמה משופרת באיכות 8 מגה פיקסל, יכולת צילום 1080p ומעבד A5 של אפל - כפול ליבה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכשיר הוכרז ב-4 באוקטובר 2011 באירוע מיוחד שאפל כינסה בקופרטינו שבקליפורניה, לאחר מכן החלה החברה בהזמנות מוקדמות למכשיר בשבע מדינות ראשונות: ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, בריטניה, צרפת, גרמניה, ויפן. תאריך המשלוח הראשון היה ב-14 באוקטובר 2011. בנוסף iPhone 4s הושק ב-22 מדינות אירופיות נוספות, אמריקה ואסיה, כולל אירלנד, מקסיקו וסינגפור. בחודש דצמבר הגיע המכשיר ל-70 מדינות נוספות והופץ באמצעות 100 מפעילות סלולריות, וגם בישראל על ידי פרטנר, סלקום ופלאפון.

בשבוע ההשקה התגלו מספר בעיות במכשירים הראשונים שיצאו מפס היצור: מסך מצהיב, סוללה חלשה ואף התגלו כמה בעיות בעוזרת הווירטואלית סירי.[1]

קבלת הפנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבלת הפנים לאייפון 4s הייתה מעורבת. לקוחות רבים של אפל ציפו לקבל מכשיר פורץ דרך בשם אייפון 5 והתאכזבו מאוד מהשקת מכשיר משופר לאייפון 4, היו שכינו את ה-4s דור ביניים ואף טענו שהוא מבייש את אפל. מאידך, לקוחות רבים אחרים התלהבו מהמכשיר ובמכירות המוקדמות של המכשיר, נרשמה כמות הזמנות שיא לעומת דורות האייפון הקודמים.

ספקיות שירותי תקשורת נבחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

iPhone 4s שומר על עיצוב זהה לקודמו האייפון 4, אשר משלב מסגרת נירוסטה המשמשת כאנטנה חיצונית לקליטה טובה יותר, וצורה מרובעת, בניגוד לצורה המעוגלת של הדורות הקודמים. בחלק האחורי של המכשיר יש ציפוי נירוסטה עם כפתורי ווליום מתכתיים. מסך המכשיר נשאר בגודל 3.5 אינץ' כמו קודמיו ביחד עם כפתור בית בתחתית המכשיר. ה-iPhone 4s מגיע בשני צבעים - שחור ולבן.

חומרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבד, זיכרון ואחסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־iPhone 4s מעבד A5 של אפל, כפול ליבה 1GHZ ARM COTREX A9 (לעומת מעבד בעל ליבה אחת המכונה "A4" בiPhone 4), ומאיץ גרפי מדגם SGX543MP2. למכשיר זיכרון נדיף בנפח 512MB הזהה לקודמו. הגודל המרבי לאחסון זמין עלה בiPhone 4s ל-64GB בנוסף לגדלים המוכרים מהדורות הקודמים -16GB ו-32GB. למכשיר אין יכולת הרחבה לאחסון חיצוני.

מסך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסך מגע Capacitive, בגודל 3.5 אינץ', ברזולוציה של 640x960 פיקסלים, בדחיסות פיקסלים 330 ppi, ובעומק צבע של 16 מיליון צבעים.

מצלמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לiPhone 4s מצלמת תמונות בעלת 8 מגה פיקסל (3264X2448 פיקסלים). למצלמה זו יכולת צילום וידאו 1080p ב-30fps עם איכות משודרגת (30% יותר בהירות, איזון טוב יותר ודיוק צבעים) בזכות עדשה נוספת, מסנן IR ומעבד אות תמונה (בזכות מעבד A5 כפול ליבה שבמכשיר).[2] ניתן להגיע למצלמה דרך מסך הנעילה, ולהשתמש בכפתורי הווליום כדי לצלם תמונות. הגירוסקופ המובנה מסוגל לייצב את המצלמה בזמן הקלטת וידאו. תכונות נוספות של המצלמה הן מאקרו (תקריב עבור תמונות), לכידה מהירה יותר של תמונה, כולל היכולת לקחת את התמונה הראשונה ב 1.1 שניות וחצי ואת התמונה הנוספת שנייה לאחר מכן.

אנטנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בiPhone 4s נוספה אנטנה חיצונית נוספת, כך שהקליטה הסלולרית של המכשיר טובה יותר מזו של ה-iPhone 4. שיפורי האנטנה של המכשיר מאפשרים העברת מידע והורדת קבצים בצורה חכמה ומהירה יותר. באופן תאורטי, מגיע קצב הורדת הנתונים של דגם 4s עד 14.4Mbps. כמו כן, בiPhone 4s נוספה תמיכה משולבת בשתי רשתות במקביל - GSM ו-CDMA. רמת הקרינה של המכשיר היא 0.99 W/kg.

קישוריות והתקנים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינת קישוריות המכשיר כולל WiFi, חיבור חוטי ב-USB, ו-Bluetooth 4.0 ו-GPS. למכשיר דיבורית חיצונית (ספיקר) כמו שקיים בדגמים הקודמים.

כוח סוללה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לiPhone 4s סוללת ליתיום פולימר בקיבולת 1432mAh, האמורה להספיק ל-200 שעות המתנה, עד 8 שעות דיבור ב-3G, עד 9 שעות גלישה ב-Wi-Fi ועד 6 שעות לגלישה ב-3G. זמן השימוש תלוי באחוזים הזמינים בסוללה, הניתנת לטעינה על ידי כוח של יציאת USB או מתאם חשמל. סוללת המכשיר סגורה בתוך המכשיר ואינה נשלפת, ולכן לא ניתנת להסרה והחלפה אלא על ידי טכנאים מנוסים. לצורך פתיחת המארז משתמש הטכנאי במברג מיוחד הנקרא מברג טורקס (Torx).

Siri[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סירי

iPhone 4s הציג מערכת שליטה קולית חדשה בשם "Siri" המאפשרת למשתמש לתת פקודות קוליות למכשיר ה-iPhone, והוא יגיב להן ויבצע אותן במידת הצורך. לדוגמה, ניתן לשאול את האייפון "what time is it?"(מה השעה?) והאייפון יגיב "it is 12:00 o'clock."(השעה שתים עשרה בדיוק). בנוסף, "Siri" יכולה להכתיב טקסט כגון הודעות טקסט או מיילים, וניתן לבקש ממנה להשיב להם. פקודות אלה יכולות להשתנות במידה רבה ומאפשרות שליטה כמעט בכל הפונקציות שב-iPhone. ניתן להשתמש בשפה טבעית בעת השימוש במערכת הקולית, והיא תבין, תיישם ותגיב. בעזרת המערכת הקולית יותר קל להשתמש בפונקציות המכשיר תוך כדי נהיגה או פעילות גופנית. כדי להפעיל את ה"סירי", יש ללחוץ לחיצה ארוכה על כפתור עמוד הבית (הכפתור העגול), או על ידי הצמדת ה-iPhone לאוזן (ניתן להגדיר בהגדרות), ואז יש לדבר ולאחר המתנה של שנייה סירי תענה.

Siri תומכת ב-22 שפות, בהן עברית.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יישומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכשיר כולל מספר יישומי מערכת: מסרונים, לוח שנה, תמונות, גישה ל-YouTube, צפייה במניות, שירות מפות, נתוני מזג אוויר, שעון, מחשבון, פתקים, הגדרות, Appstore ו-iTunes. זאת בנוסף לארבעת היישומים המהותיים במכשיר - הטלפון, הדוא"ל, הדפדפן ספארי ויישום האייפוד.

ניתן לרכוש ולהתקין יישומים ומשחקים נוספים במכשיר דרך App Store. תוכני מוזיקה ניתן לרכוש דרך iTunes.

פיתוח יישום יכול להיעשות בידי כל מתכנת המתמצא במערכת. לאחר בחינת אנשי אפל, במידה ואושר הוא יועלה לחנות אפל, כך שכל משתמש יכול להוריד אותו על פי התנאים שסוכמו. חלק מהיישומים ניתן להוריד בחינם וחלק מהיישומים עולים כסף (בסכומים שונים ליישום). עבור כל הורדה מקבל המתכנת 70% ממחיר היישום, והיתרה הולכת לאפל. אפשרות זו הביאה לכך, שנכון לינואר 2011, עומדים מאות אלפי יישומים איכותיים לרשות בעל ה-iPhone. בין היישומים הפופולריים ניתן למנות סינכרון עם חשבונות דואר רשת ועם תוכנת ה-Outlook, השתלטות מרחוק על המחשב האישי של בעל ה-iPhone ויכולות (מוגבלות) של משיכת קבצים. בחלק מהיישומים ניתנת גרסה פשוטה וחינמית (ולעיתים משולבת פרסומות), ורק עבור הגרסה המורחבת ונטולת הפרסומת יש לשלם.

חלק מהבנקים פיתחו יישום שמאפשר ללקוחותיהם גישה לחשבון שלהם וביצוע פעולות בחשבון (כולל מסחר בניירות ערך בבורסה) באמצעות ה-iPhone.

קיימות אפליקציות חינמיות כמו סטנזה ו-iBooks המאפשרות קריאת ספרים אלקטרוניים על המכשיר ובכך הופכות אותו גם לקורא ספרים אלקטרוני.

הכתיבה של אפליקציות למכשיר נעשית באמצעות שפת התכנות Objective c ובסביבת הפיתוח Xcode, שבמערכות ההפעלה של מחשבי אפל. באופן הזה מחייבת אפל את המתכנתים לקנות את מחשביה ואת מערכת ההפעלה שלה. אפל חוסמת כל דרך ליצור אפליקציות למכשיר באמצעות סביבות פיתוח שמתרגמות את הקוד לשפת התכנות Objective c. מהלך זה חוסם ניסיונות של חברות לפתח כלי פיתוח חלופיים לאייפון כדוגמת monotouch של חברת נובל, שנועד לאפשר למתכנתי דוט נט ליצור אפליקציות למכשיר, או Flash CS5 iPhone שנועד לפתח אפליקציות לאייפון באמצעות פיתוח אדובי פלאש.[3]

מערכת הפעלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – iOS

iPhone 4s הוכרז עם מערכת ההפעלה iOS 5, אשר לטענתה של אפל מכילה למעלה מ-200 תכונות חדשות ביחס לגרסה הקודמת. בין היתר גרסה זו פיצלה את אפליקציית האייפוד למוזיקה ווידאו, הוסיפה שירותי ענן מתקדמים והסירה את הדרישה לחבר את ה-iPhone 4s למחשב בכל סינכרון או הפעלה ראשונית של המכשיר. אפליקציית תזכורות נוספה ואפשרות לנהל הודעות טקסט בין כל המכשירים המריצים את מערכת ההפעלה iOS. בiPhone 4s, מעבד ה-A5 של אפל ו-iOS 5 עובדים ביחד כדי לאפשר שיפורים חדשים עבור המכשיר, כמו עיבוד נתונים טוב יותר עבור המצלמה, גלישה מהירה יותר בדפדפן ה-Safari, המערכת הקולית Siri ותקשורת סלולרית טובה יותר.

כיסוי ה-Bumper של האייפון 4S

אביזר ה-Bumper[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה-Bumper הוא כיסוי מגומי ופלסטיק המקיף את הקצה של ה-iPhone 4s. החלק הפנימי של הכיסוי עשוי מגומי סינתטי והחלק החיצוני עשוי מפלסטיק. כיסוי ה-Bumper מספק הגנה על קצוות המכשיר, ובמידה פחותה יותר, על המסך. הכיסוי אינו מכסה את החלק הקדמי או האחורי של הטלפון, למרות שהוא מעלה את המכשיר מעט למעלה כדי לספק הגנה על חלקים אלה. מאחר שהעיצוב של ה-iPhone 4s זהה לעיצובו של ה-iPhone 4, אפל מוכרת גם לiPhone 4 כיסוי זה, בשישה צבעים: שחור, כחול, ירוק, כתום, ורוד ולבן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ירח הדבש נגמר: הבעיות של אייפון 4S, באתר Mako
  2. ^ Apple Announces iPhone 4S: New Antenna, 64GB Capacity, באתר the Mac Obserever
  3. ^ אליקו יצחקי, בלוג "המומחה", מלחמת הפלאש מחריפה: אפל חוסמת את אדובי, באתר ynet, 11 באפריל 2010