Jewish Veg

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

Jewish Veg (תרגום חופשי: צמחוני יהודי) הוא ארגון שמטרתו לעודד יהודים לאמץ תזונה צמחונית, כביטוי לערכים של צער בעלי חיים, דאגה לבריאות ולסביבה. הארגון נקרא בעבר צמחונים יהודיים של צפון אמריקה (Jewish Vegetarians of North America; JVNA), וממוקם בפיטסבורג, פנסילבניה.

המנהל הנוכחי של "Jewish Veg" הוא ג'פרי כהן, המכהן מאז 2013. תחת הנהגתו של כהן, הארגון הוסיף צוות מקצועי, בנה דירקטוריון והרכיב מועצות רבניות וייעוץ.

אתר האינטרנט של Jewish Veg הוא האתר הנצפה ביותר בנושא יהדות וטבעונות. הוא כולל גרסאות מבוססות מזון מן הצומח למאכלים יהודיים מסורתיים כמו חלה, מרק קניידלך וקוגל. צוות האתר מפרסם עלון אלקטרוני חודשי שניתן להירשם אליו דרך האתר. בשנת 2015 יצר Jewish Veg את קמפיין Veg Pledge כדי לעזור לאנשים לאמץ תזונה על בסיס צמחים. למנויים יש אפשרות להתחבר עם מנטור טבעוני אם הם בוחרים בכך.

Jewish Veg יצר שיתופי פעולה עם ארגונים יהודיים בולטים, כולל חזון והלל אינטרנשיונל, וארגן סיורים בשיתוף עם תגלית. לשכת הדוברים המוערכת שלהם מעבירה מצגות רבות במקומות יהודיים ברחבי הארץ. אחד הדוברים הבולטים שלהם הוא ד"ר אלכס הרשפט, ניצול שואה ומייסד ארגון הזכויות לבעלי חיים (FARM).

Jewish Veg הציג את סיבוב ההופעות הראשון שלו עם הפעילה הטבעונית הישראלית אורי שביט ב-2015 וב-2016. שביט ביקר בעשרה קמפוסים של מכללות ברחבי ארצות הברית כדי לדבר עם סטודנטים יהודים.

ל־Jewish Veg יש כיום מרכזים מקומיים ביוסטון, פילדלפיה ובוושינגטון הבירה. מדובר בקבוצות מתנדבות שכולן נתמכות על ידי הצוות בארגון הלאומי. המרכזים משמשים לחינוך האוכלוסייה היהודית המקומית על טבעונות ומהווים קהילה לטבעונים יהודים.

הארגון נקרא במקור "החברה הצמחונית היהודית באמריקה" (The Jewish Vegetarian Society of America) והוקם בשנת 1975 על ידי ג'ונתן וולף לאחר שנערכה ועידה צמחונית עולמית באוניברסיטת מיין באורונו, מיין. זה היה קשור לצמחונים היהודים באנגליה. וולף הצהיר בשנת 1980: "במובן ממשי צמחונות היא הצורה הגבוהה ביותר של יהדות... ערכים אינטרנסיים ביהדות – חמלה לבעלי חיים, דאגה לרעב עולמי ואקולוגיה – הם דוגמה לצמחונות."

וולף הפך לנשיא הראשון של הארגון. במשך שנים רבות היה הרב עמק נח נשיא. ריצ'רד ה' שוורץ התמנה לנשיא בשנת 2003. כיום הוא נשיא בדימוס ומכהן בדירקטוריון הארגון. ספרו של שוורץ, "יהדות וצמחונות", ראה אור בשנת 1982. הוא טוען כי המנדטים היהודיים להגן על בריאות האדם, להתייחס לבעלי חיים בחמלה, לשמור על הסביבה, לשמור על משאבי הטבע, לעזור לאנשים רעבים, ולרדוף אחר נקודת שלום לצמחונות כתזונה אידיאלית ליהודים כיום.

חובה קדושה: החלת ערכים יהודיים כדי לעזור לרפא את העולם, הוא הסרט התיעודי של Jewish Veg מ־2007 על יהדות, צמחונות וסביבה. ביים אותו ליונל פרידברג. הסרט זכה לביקורות חיוביות רבות. Jewish Veg עשה את כל הסרט זמין לצפייה בחינם דרך YouTube.

בשנת 2017 פרסם Jewish Veg הצהרה של 75 רבנים המעודדים יהודים להתקדם לדיאטה טבעונית. רבנים בולטים שחתמו על ההצהרה כללו את ג'ונתן ויטנברג, דניאל שפרבר, דוד וולפה, נתן לופס קרדוזו, קרי אוליצקי, שמולי ינקלוביץ, אריה כהן, ג'פרי קלוסן, רמי מ' שפירא, דוד רוזן, רייש ווייס, אליס גולדשטיין, שפע גולד ויונסן גרשום.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]