Let It Go (שיר דיסני)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Let It Go"
שיר בביצוע אידינה מנזל
מתוך האלבום לשבור את הקרח
יצא לאור 25 בנובמבר 2013
הוקלט 2012 - פסנתר, קולות
2013 - קצב, מקהלה
סוגה פופ
שפה אנגלית
אורך 3:44
חברת תקליטים וולט דיסני רקורדס
כתיבה רוברט לופזקריסטן אנדרסון-לופז
לחן קריסטן אנדרסון-לופז, רוברט לופז עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Let it Go" (בעברית: לעזוב) הוא שיר מתוך סרט האנימציה "לשבור את הקרח" של חברת וולט דיסני, שהולחן ונכתב על ידי בני הזוג קריסטן אנדרסון-לופז ורוברט לופז. את השיר בסרט ביצעה השחקנית והזמרת אידינה מנזל (מונה מור בגרסה העברית) תוך גילום דמותה של המלכה אלזה, שנוטשת את ממלכתה לאחר שכוחותיה בשליטת קרח ויצירתו נחשפים בפומבי. בהרים היא מבינה שאין היא צריכה להסתיר עוד את כוחותיה הקסומים, ומצהירה על עצמה חופשית מהמגבלות והחוקים להם נדרשה לציית מילדות בעקבותיהם.

הזוג לופז כתב שירים רבים עבור הסרט, אשר לבסוף סוננו על ידי דיסני וירדו מהפרק, אולם לאחר שנכתב Let It Go הוא היה לשיר הראשון שנכנס לרשימת ההשמעה שלו[1]. הזוג מספר שהמפיקים והכותבים נהגו לתקשר באמצעות הסקיצה הראשונית של העלילה, ושם ראו השניים מקום שבו כתוב "השיר ההורס של אלזה", אשר היה מיועד למנגינה שתחבר בין הכוח והמהומה הפנימיים של הדמות[2]. הצמד שאב את השראתו מסרטים שנוצרו בתקופת הרנסאנס של דיסני כגון "היפה והחיה" ו"בת הים הקטנה", ומזמרים ואמנים, כמו ליידי גאגא, איימי מאן, אדל, אבריל לאבין (אלבומה השני אף נקרא Let Go) והזמרת-כותבת היהודית-אמריקאית קרול קינג[3]. אנדרסון-לופז מנמקת על כך ש"השיר היה על לשחרר את העבר, ואת הכוחות. לכן, כרקע, הקשבנו לזמרים ה'סובלים', כאלה שמדברים על לשמור סודות ועל דברים שהם מפחדים או מתביישים בהם", ושכשטיילה עם בעלה בפארק פרוספקט שבניו יורק היא חשבה "ממקום של אימו", טיפסה על שולחן פיקניק, שדימה את מסע הטיפוס ההררי של אלזה בסרט, וכך נולד השיר[4].

Let It Go הפך עד מהרה לאחד הלהיטים הגדולים ביותר של דיסני עד עתה, ועל פי IFPI, ארגון המייצג את תעשיית התקליטים ברחבי העולם, הוא נמכר בכ-10,900,000 עותקים בכל העולם בשנת 2014, עובדה אשר זיכתה אותו גם בתואר האלבום החמישי הכי נמכר של אותה השנה, וגם כאחד מהסינגלים הנמכרים ביותר בכל הזמנים[5]. קטע ביצוע השיר של מנזל מתוך הסרט התפרסם באתר יוטיוב ב-6 בדצמבר 2013 וזכה עד כה ליותר מ-2 מיליארד צפיות. בנוסף התפרסמה גרסת קריוקי של השיר כחודש לאחר מכן, שזכתה למספר צפיות דומה[6].

לשיר קיימת גם גרסת פופ שבוצעה על ידי הזמרת דמי לובאטו, אשר הייתה לפסקול הרשמי של הסרט והושמעה במהלך כתוביות הסיום שלו, ואף התווסף אליו וידאו קליפ בכיכובה[7].

הצלחה מסחרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר זכה בפרס האוסקר לשיר הטוב ביותר בטקס חלוקת פרסי האקדמיה ה-86, ואף בוצע במהלך הטקס על ידי אידינה מנזל. בנוסף הוא היה מועמד ואף זכה בפרס גראמי לשיר הטוב ביותר למדיה ויזואלית בשנת 2015. זהו השיר הראשון מסרט אנימציה של דיסני שדורג בעשירייה הפותחת במצעד הבילבורד הוט 100 מאז שנת 1995, אז הייתה זו ונסה ויליאמס שהגיעה למקום הרביעי ברשימה עם "Colors of the Wind", נעימת הנושא של הסרט "פוקהונטס".

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 74[17]
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 16
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 7[8]
ארצות הברית בילבורד הוט 100 5[9]
בילבורד עכשווי למבוגרים 9[11]
טופ 40 בוגרים 20[12]
שירי דאנס לוהטים 1[10]
ברזיל טופ 100 ברזיל 91[13]
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 11[14]
דנמרק היטליסטן 34[18]
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 67
יפן יפן הוט 100 4[15]
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 31[19]
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 10
פינלנד המצעדים הפיניים הרשמיים 31[20]
פלנדריה אולטראטופ 50 55
קוריאה הדרומית סירקל צ'ארט 1
קנדה קנדה הוט 100 18[16]
שוודיה סוורייטופליסטן 15[21]

מועמדויות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה טקס קטגוריה מועמדות הערות
2013 טקס פרסי האוסקר השיר המקורי הטוב ביותר Let It Go זכייה
Phoenix Film Critics Society זכייה
Denver Film Critics Society זכייה
פרס סטלייט מועמדות
2014 טקס פרסי גלובוס הזהב מועמדות
Critics' Choice Awards השיר הטוב ביותר זכייה
טקס פרסי רדיו דיסני שיר אהוב מסרט או סדרה זכייה
2015 טקס פרסי גראמי שיר המדיה ויזואלית הטוב ביותר זכייה
טקס פרסי בילבורד השיר הכי זורם (וידאו) מועמדות

הגרסה של דמי לובאטו[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Let It Go"
סינגל בביצוע דמי לובאטו
מתוך האלבום לשבור את הקרח, Demi (דלוקס)
יצא לאור 21 באוקטובר 2013
הוקלט 2012-13
סוגה פופ
שפה אנגלית
אורך 3:47
חברת תקליטים וולט דיסני רקורדס
כתיבה רוברט לופז, קריסטן אנדרסון-לופז
לחן קריסטן אנדרסון-לופז, רוברט לופז עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה עמנואל קיריאקו, אנדרו גולדשטיין
כרונולוגיית סינגלים של דמי לובאטו
"Made in the USA"
(2013)
"Let It Go"
(2013)
"Neon Lights"
(2013)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Let It Go" (בעברית: לשחרר/לעזוב את זה) הוא הפסקול המזוהה עם סרט האנימציה "לשבור את הקרח" מבית היוצר של חברת דיסני. השיר בוצע במהלך הסרט על ידי הזמרת אידינה מנזל, אולם הפסקול שלו התבצע על ידי הזמרת האמריקאית דמי לובאטו, והוא יצא כסינגל ב-21 באוקטובר 2013 דרך חברת התקליטים וולט דיסני רקורדס, הנמצאת בבעלותה של חברת וולט דיסני[22].

ההחלטה להפיק את הסינגל Let It Go נתקבלה לאחר שהשיר נכתב והוצג בפני דיסני. כותבי השיר קריסטן אנדרסון-לופז ורוברט לופז, שהם גם בעל ואישה, בחרו את הזמרת האמריקאית וכוכבת הנוער של דיסני לשעבר דמי לובאטו, שעדיין נכללת ברשימת האומנים של חברת התקליטים הוליווד רקורדס בבעלותה של דיסני, לבצע גרסת כיסוי לשיר שיהיה הפסקול של הסרט. אנדרסון-לופז מסבירה שלובאטו נבחרה בשל אופי חייה האישיים: "יש לה עבר שרמת הפתיחות שלה לגביו דומה למסע שאלזה עוברת בסרט, של לשחרר את העבר החשוך והאפל, להשאיר אותו מאחור ולהמשיך קדימה בכל הכוח"[23]. לובאטו מצהירה על השיר כי "אפשר להתחבר אליו כל כך בקלות. אלזה מסתירה את הזהות שלה; היא גדלה להיות מי שהיא באמת ומקבלת סוף סוף את החוזק והכוחות הקסומים שלה. במקום להסתיר את זה, כמו שעשתה במשך כל החיים, היא משחררת הכל ומחבקת את זה"[24].

הביקורות על הסינגל קטלו אותו ברובן, בהכרח בהשוואה לגרסתה של מנזל, כאשר הן שמות דגש בעיקר על ההגשה, שלדעתם הייתה חלשה יותר בגרסתה של לובאטו[25]. הסינגל כבש את המקום ה-38 בלבד במצעד המוזיקה האמריקאי בילבורד הוט 100, בעוד שגרסתה של מנזל טיפסה עד למקום ה-5 באותו המצעד, אמנם עדיין הגיע למעמד של פלטינה כפולה[26]. נכון ל-10 באפריל 2014, הסינגל של לובאטו נמכר ביותר ממיליון עותקים ברחבי ארצות הברית[27].

הבדלים בין הגרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שבגרסתה של מנזל הסולם הוא לה במול מז'ור, הגרסה של לובאטו מתבצעת במפתח סול - מפתח הסופרן, כאשר המנעד הקולי שלה בשיר נע בין סול באוקטבה השלישית למי באוקטבה החמישית במקלדת פסנתר[28][29]. רוברטו לופז מסביר ש"השיר שוכתב קלות במילותיו עבור גרסתה של לובאטו, וחלק שלם מגרסתה של מנזל אף נשמט לחלוטין במהלך השכתוב", ואנדרסון-לופז מוסיפה ואומרת כי "הביצוע של לובאטו טיפה יותר מטאפורי, אם כי שתי הגרסאות נותנות את אותה התחושה של לשחרר לחופשי את כל האנרגיה העצורה שבפנים"[24].

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסינגל לווה בווידאו קליפ, אשר יצא שבוע וחצי לאחר שחרורו ב-1 בנובמבר 2013. בווידאו משתתפת לובאטו כאשר במקביל נראים קטעים מן הסרט. בתמונת הפתיחה של הווידאו רואים את לובאטו ישובה בגלימה שחורה (בהשראת התקופה) על רצפה בתוך אחוזה נטושה וקודרת, שדומה במראה לארמון בסרט של הדמויות הראשיות, כאשר כל הרהיטים מכוסים בסדינים לבנים. בהמשך נראית לובאטו פושטת את הבגד העליון מעליה, מעשה סימבולי לשמו של השיר. היא נראית מטיילת באחוזה עד שהיא מגיעה לחדר ובו פסנתר כנף. עד מהרה היא מתיישבת לידו ומתחילה לנגן כאשר נראים עליו ומסביבו דפים רבים מפוזרים מכל עבר. לקראת סוף הווידאו, לובאטו נראית פורצת את אחת מדלתות האחוזה ומעיפה את הסדינים הלבנים שמעל הרהיטים, כאשר הפעם צבע גלימתה הוא לבן, ואור שחודר אל האחוזה הופך אותה לזוהרת[30]. הווידאו הופק על ידי דקלן וייטבלום, וקיבל עד כה כ-522 מיליון צפיות[31].

הופעות חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנזל היא המובילה בהופעות עם השיר, בעיקר בתוכניות הפריים טיים, אולם לובאטו הספיקה להופיע עם השיר באירועים חשובים, כמו ערב הגאלה של משפחת המלוכה הבריטית אשר הכנסותיו נתרמות[32], ובאירועים פחות חשובים אך משמעותיים, כמו ספיישל טלוויזיוני ביום חג המולד המתקיים מדי שנה בחסות חברת וולט דיסני, שמשודר מאתר הנופש של דיסני דיסניוורלד שבאורלנדו, פלורידה[33]. בנוסף נכנס השיר לרשימת ההשמעה של לובאטו בשני סיבובי ההופעות האחרונים שלה, 'Neon Lights Tour' ו-'Demi World Tour'.

השיר והקהילה הגאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר תואר כמדמה יציאה מהארון. השיר הפך להמנון עבור הקהילה הגאה שאימצה אליה את דמותה של אלזה[34]. בסרט רמיזות נוספות לקהילה הלהט"בית, כגון הרגע שבו פוגשת הנסיכה אנה במוכר בתחנת דרכים המציג בפניה את משפחתו השוהה בסאונה וכוללת גבר מבוגר ומספר ילדים, ובקטע סיום במהלך הכתוביות בו ענק הקרח האימתני, מרשמלו, מוצא את כתר הנסיכה, מניח אותו על ראשו וזוכה לשלווה[35].

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 31[42]
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 25
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 34[36]
ארצות הברית בילבורד הוט 100 38[37]
בילבורד שירים דיגיטליים 25[38]
ברזיל טופ 100 ברזיל 90[39]
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 42
גרמניה GfK – טופ 100 65[43]
דנמרק היטליסטן 6[44]
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 70
ולוניה אולטראטופ 40 21
יפן יפן הוט 100 51[40]
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 13[45]
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 32
פלנדריה אולטראטופ 50 15
צרפת SNEP 131[41][46]
קוריאה הדרומית סירקל צ'ארט 7
קנדה קנדה הוט 100 31
שוודיה סוורייטופליסטן 25[47]
שווייץ המצעד השווייצרי 60

מועמדויות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה טקס קטגוריה מועמדות הערות
2014 טקס הכתרה Vevo 100 מיליון צפיות Let It Go זכייה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Disney's 'Frozen' scores a show-stopping song with Idina Menzel's 'Let It Go', http://www.nydailynews.com/, פורסם ב-6 בדצמבר 2013
  2. ^ Husband-wife songwriting team's emotions flow in 'Frozen', http://articles.latimes.com/, פורסם ב-1 בנובמבר 2013
  3. ^ How the 'Frozen' Soundtrack Snowballed to No. 1, http://www.hollywoodreporter.com/, פורסם ב-15 בינואר 2014
  4. ^ The Nominees Are Blockbusters, http://www.nytimes.com/, פורסם ב-19 בפברואר 2014
  5. ^ IFPI publishes Digital Music Report 2015, http://www.ifpi.org/, פורסם ב-14 באפריל 2015
  6. ^ FROZEN - Let It Go Sing-along | Official Disney HD, https://www.youtube.com, פורסם ב-30 בינואר 2014
  7. ^ [https://www.youtube.com/watch?v=kHue-HaXXzg Demi Lovato - Let It Go (from "Frozen") Official, https://www.youtube.com, פורסם ב-1 בנובמבר 2013
  8. ^ מצעד הסינגלים האירי, ארכיון
  9. ^ בילבורד הוט 100, ארכיון
  10. ^ שירי דאנס לוהטים, ארכיון
  11. ^ בילבורד עכשווי למבוגרים, ארכיון
  12. ^ טופ 40 בוגרים, ארכיון
  13. ^ בילבורד ברזיל, ארכיון
  14. ^ מצעד הסינגלים הבריטי, ארכיון
  15. ^ בילבורד יפן, ארכיון
  16. ^ בילבורד קנדה, ארכיון
  17. ^ מידע על Let It Go, באתר המצעד האוסטרי, ארכיון
  18. ^ מידע על Let It Go, באתר מצעד דנמרק
  19. ^ מידע על Let It Go, באתר המצעד של ניו זילנד
  20. ^ מידע על Let It Go, באתר המצעד הפיני
  21. ^ מידע על Let It Go, באתר המצעד השוודי
  22. ^ Demi Lovato Unveils Racing 'Let It Go' From 'Frozen' Soundtrack: Listen, http://www.billboard.com/, פורסם ב-21 באוקטובר 2013
  23. ^ AWARDS SPOTLIGHT: ROBERT LOPEZ & KRISTEN ANDERSON-LOPEZ MAKE BEAUTIFUL MUSIC TOGETHER FOR DISNEY’S ‘FROZEN’, http://www.ssninsider.com/, פורסם ב-27 בנובמבר 2013
  24. ^ 1 2 Walt Disney Animation Studios' "Frozen" Lets Go With Dynamic Soundtrack, http://www.prnewswire.com/, פורסם ב-22 באוקטובר 2013
  25. ^ The Scrambled Sexuality of 'Frozen's "Let It Go", http://blogs.indiewire.com/, פורסם ב-17 בפברואר 2014
  26. ^ Demi Lovato - Chart history, http://www.billboard.com/
  27. ^ Demi Lovato’s Triumph Over Tragedy and How She ‘Let It Go’, https://www.yahoo.com, פורסם ב-10 באפריל 2014
  28. ^ Let It Go (Movie Version), http://www.musicnotes.com/
  29. ^ Let It Go(Single Version), http://www.musicnotes.com/
  30. ^ Returning to her Disney roots! Demi Lovato premieres empowering Let It Go music video for animated movie Frozen, http://www.dailymail.co.uk/, פורסם ב-2 בנובמבר 2013
  31. ^ Demi Lovato ‘Let It Go’, http://declanwhitebloom.com/, פורסם ב-4 בדצמבר 2013
  32. ^ Demi Lovato Performs FROZEN's 'Let It Go' Live At 2014 Royal Variety Performance, http://www.broadwayworld.com/, פורסם ב-8 בדצמבר 2014
  33. ^ Demi Lovato sings ‘Let it go’ on Disney Parks Christmas Day Parade 2013 (video), http://www.axs.com/, פורסם ב-25 בדצמבר 2013
  34. ^ Dorian Lynskey, Why Frozen's Let It Go is more than a Disney hit – it's an adolescent aperitif, April 10'th, 2014, The Guardian
  35. ^ Fr. Mark Hodges, Gay activists lobby Disney to make Elsa a lesbian in Frozen 2, May 26'th, 2016, Life Site
  36. ^ מצעד הסינגלים האירי, ארכיון
  37. ^ בילבורד הוט 100, ארכיון
  38. ^ בילבורד שירים דיגיטליים, ארכיון
  39. ^ בילבורד ברזיל, ארכיון
  40. ^ בילבורד יפן, ארכיון
  41. ^ lescharts, ארכיון
  42. ^ מידע על Let It Go, באתר המצעד האוסטרי, ארכיון
  43. ^ מידע על Let It Go, באתר המצעד הגרמני
  44. ^ מידע על Let It Go, באתר מצעד דנמרק
  45. ^ מידע על Let It Go, באתר המצעד של ניו זילנד
  46. ^ מידע על Let It Go, באתר המצעד הצרפתי, ארכיון
  47. ^ מידע על Let It Go, באתר המצעד השוודי


הקודם:
2014: אדל, פול אפוורת'
(סקייפול)
"Skyfall"
פרס גראמי לשיר הטוב ביותר שנכתב למדיה חזותית
2015: קריסטן אנדרסון-לופז, רוברט לופז
(לשבור את הקרח)
"Let It Go"
הבא:
2016: קומון, צ'ה סמית', ג'ון לג'נד
(סלמה)
"Glory"