מגנוסאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Magnosaurus)
קריאת טבלת מיוןמגנוסאורוס
איור של מגנוסאורוסאיור של מגנוסאורוס

בהשוואה לאדם

בהשוואה לאדם
תקופה
יורה תיכון 173–169 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
סוג: מגנוסאורוס
מינים
  • Magnosaurus nethercombensis
  • Magnosaurus lydekkeri
  • Magnosaurus woodwardi
שם מדעי
Magnosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מגנוסאורוס (שם מדעי: Magnosaurus; מילולית: "לטאה גדולה") הוא סוג דינוזאור תרופוד שהשתייך למשפחת המגלוזאוריים וחי במשך היורה של אנגליה לפני 173 עד 169 מיליון שנה מזמננו. דינוזאור זה ידוע רק משרידי מאובנים מקוטעים וחלקם משויכים למגלוזאורוס הקרוב. הסוג תואר בשנת 1932 בידי החוקר הגרמני פרידריך פון הינה, אשר גילה את ממצאיו ב-1923 בתצורות "Inferior Oolite" שליד שרבורן בדורסט, דרום אנגליה. בסוג זה נכללים בו 3 מינים.

הממצאים של המנגוסאורוס כללו שרידי לסת תחתונה, מספר שיניים חדות, חוליות זנב, שוקה ועצם ירך וכן חלקי אגן ירכיים, כל הממצאים היו שבורים וחלקיים אך העידו שהשתייכו לדינוזאור טורף בעל קרבה למגלוזאורוס שחי גם הוא באנגליה של היורה.

במשך שנות ה-90 התייחסו לממצאים כאל ממצאים שבורים של מגלוזאורוס אך מחקר מופולוגי ראה בו סוג נפרד, זאת לצד האאוסטרפטוספונדילוס שגם הוא סווג בעבר כמגלוזאורוס.

בשל הממצאים הקטועים קשה להעריך במדויק את גודל הדינוזאור אך הוא היה טורף דו-רגלי בעל זנב ארוך מייצב. החוקר גרגורי ס. פאול העריך על פי השוואה לתרופודים אחרים שהגיע לאורך של 4 מטרים ולמשקל של 170 קילוגרם. לעומתו החוקר בנסון העריך ב-2010 שהגיע למשקל חצי טון ובגובה של עד מטר בירך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מגנוסאורוס בוויקישיתוף