Neo Geo

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הלוגו המקורי של ניאו גיאו

ניאו גיאו היא משפחה של מוצרי חומרה למשחקי וידאו שפותחה על ידי החברה היפנית SNK, ושווקה משנת 1990 עד 2004. מקור המותג הוא במערכת מכונות הארקייד, ניאו גיאו MVS והגרסה הביתית, הניאו גיאו AES. גם גרסת הארקייד וגם הגרסה הביתית נחשבו חזקות באותו זמן וה-AES מאפשר תאימות של משחקי MVS. בשל מחירה הגבוה של קונסולת ה-AES ושל המשחקים שלה נמנע ממנה תחרות עם הקונסולות האחרות בדורה: סגה ג'נסיס, סופר נינטנדו, טורבו-גרפיקס 16. למרות זאת זכתה ה-MVS להצלחה בחנויות ביפן ובצפון אמריקה.

המותג הבא של סדרת ניאו גיאו היה, ה-Neo Geo CD, שהיה חסכוני יותר והמשחקים שפורסמו על דיסקים הורידו את העלות. הצלחת הקונסולה הייתה הצלחה חלקית, בחלקה בשל כונן הדיסקים האיטי. בניסיון להתחרות עם הפופולריות של משחקי 3D.‏ SNK פרסמה בשנת 1997 את ההיפר ניאו גיאו 64 מערכת ארקייד  שהייתה ליורשת של ה-MVS. מערכת זאת לא הצליחה ובשל כך יצאו לה רק כמה משחקים. בשל המכירות הנמוכות מערכת ביתית שתוכננה על אותה חומרה לא יצאה לאור. SNK מאוחר יותר האריך את חיי המותג על ידי שחרור שתי קונסולות ניידות: Neo Geo Pocket, ומאוחר יותר את ה- Neo Geo Pocket Color, אשר ניסו להתחרות עם ה-נינטנדו גיים בוי. מיד לאחר שחרורם, SNK נתקלו בבעיות משפטיות שונות ונושאים פיננסיים. אולם, ה-MVS ו-AES המשיכו לקבל משחקים חדשים תחת בעלות חדשה עד השנה 2004.

ללא קשר לכישלון של קוסולות ה-ניאו גיאו המאוחרות, משחקים עבור ה-MVS ו-AES נמכרו ביחידות רבות בעולם. המערכת כללה כמה ממשקי המכות בדו מימד המצליחים אי פעם כגון: Fatal Fury, Art of Fighting, Samurai Shodown and The King of Fighters. בנוסף גם משחקים פופולריים בז'אנרים אחרים כגון: סדרת Metal Slug ו סדרת בייסבול כוכבים. בדצמבר 2012, SNK Playmore שוחררו קונסולה ניידת שמבוססת על ה-AES המקורי, ה-ניאו גיאו X. נכון למרץ בשנת 1997, הניאו גיאו מכר 980,000 יחידות ברחבי העולם. הניאו גיאו פוקט קולור גם קיבל שבחים על מספר משחקים חדשים למרות זמן המדף הקצר שלו.

ה-MVS ו-AES[עריכת קוד מקור | עריכה]

הניאו גיאו MVS

שני המוצרים הראשונים של SNK הם: מערכת מרובת וידאו (MVS) ו-מערכת בידור מתקדמת (AES), שניהם שוחררו בשנת 1990.ה-MVS הציע אפשרות למפעילי את היכולת לשים עד שישה משחקי ארקייד שונים לתוך ארון אחד, מפתח כלכלי בהתחשבות במגבלות של מקום באולי הארקייד.

הניאו גיאו AES

את ה-AES, ידוע גם בשם ניאו גיאו, הוא הקונסולה הראשונה של SNK שמיועדת לקהל הבייתי. חומרה היה חלק שעוצב על ידי Alpha Denshi (מאוחר יותר ADK).

בתחילה, המערכת הבית הייתה זמינה רק עבור השכרה למפעלים מסחריים, כגון מלונות, ברים, מסעדות, ומקומות אחרים. כאשר לקוחות ציינו ששחקנים היו מוכנים לקנות קונסולה ב$650, SNK פתחו את השוק של המכונות גם לקהל הבייתי. הניאו גיאו הושק באופן רשמי ב-31 בינואר 1990 ב - אוסקה, יפן. AES הוא זהה שלה מערכת ה-MVS, אז משחקי הארקייד ששוחררו לשוק הביתי הם כמעט המרות זהות.

Neo Geo CD[עריכת קוד מקור | עריכה]

Neo Geo CD toploader מודל

ה - Neo Geo CD, שפורסם ב-1994, היה בתחילה שדרוג מה-AES. קונסולה זו משתמשת בדיסקים במקום מחסניותכמו בקוסולות הישנות. בקונסולה כונן דיסקים של מהירות אחת שהיה איטי במיוחד מה שהופך את זמני הטעינה לארוכים מאוד. מחירי המשחקים של הניאו גיאו CD שעלו 50$ היו נמוכים לעומת הניאו גיאו AES שבו מחסנית משחק אחד עלתה 300$. המערכת מסוגלת לנגן גם דיסקים רגילים. לכל שלוש הגרסאות של המערכת אין נעילה אזורית.

ה-Neo Geo CD הגיע יחד עם בקר שליטה לעומת הג'ויסטיק במערכות הישנות. עם זאת, ניתן להשתמש בג'ויסטיק המקורי של ה-AES על הניאו גיאו CD יכול להיות בשימוש עם כל סוגי שלושת ה-Neo Geo CD:  ( גרסה שיצאה רק ביפן top loader, front loader and CDZ)

ההיפר ניאו גיאו 64[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיפר ניאו גיאו 64 ארקייד לוח

ההיפר ניאו גיאו 64 הוא מערכת ארקייד השנייה והאחרונה של SNK ושוחרר ב-1997. ההיפר ניאו גיאו 64 הייתה קונסולת ה-3D של SNK. דור זה החליף את החומרה של ה-AES בחומרה חדשה וטובה יותר. ההיפר ניאו גיאו 64 קיווה  להתחרות עם קונסולות  הדור החמישי. בשנת 1999, ההיפר ניאו גיאו 64 הופסק, עם רק שבעה משחקים שפורסמו במשך שנתיים.

קונסולות ניידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניאו גיאו כיס

הניאו גיאו פוקט היה הקונסולה הניידת הראשונה של SNK. לקונסולה היה מסך שחור ולבן. ופורסמה במקור בסוף 1998 אך ורק בתוך יפן וגם הונג קונג. המכירות היו נמוכות מהצפוי והפסיקה להימכר בשנת 1999.

ה- Neo Geo Pocket Color הייתה הקונסולה האחרונה מהמותג ניאו גיאו. קונסולה זו שוחררה בצפון אמריקה ובאירופה. קונסולה זו מכרה כשני מיליון יחידות ברחבי העולם. מכירת המערכת הופסקה בשנת 2000 באירופה ובצפון אמריקה, אבל המשיך למכור ביפן עד שנת 2001.

בדצמבר 2012, חברת טומו שחררה ניאו גיאו נייד חדש בצפון אמריקה ובאירופה, מורשה על ידי SNK Playmore.עם 20 משחקים מובנה, הקונסולה נקראה ה-ניאו גיאו X.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]