נפית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Nepeta)
קריאת טבלת מיוןנפית
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: צינוראים
משפחה: שפתניים
סוג: נפית
שם מדעי
Nepeta
ליניאוס, 1753
השפעתו המשכרת של צמח הנפית על חתול הבית

נֶפִּית (שם מדעי: Nepeta) היא סוג צמחים ארומטיים ממשפחת השפתניים. הסוג מקיף צמחים עשבוניים חד-שנתיים ורב-שנתיים ובני שיח והוא מונה 261 מינים ו-45 תת-מינים[1]. חמישה מינים מסוג זה מיוצגים בצמחיית הבר של ארץ ישראל, הבולט שביניהם המין נפית כפופה (Nepeta curviflora).

רוב המינים של הנפית הם פרחי הצמח הם לבנים, כחולים, ורודים או סגולים-ורודים. עלה של הגביע בעל עורק ראשי אחד ושני עורקים צדדים וביחד על פי רוב 15 עורקים לעיתים רחוקות 13 או 17.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנפית שונה משמכל שאר השפתניים בשני מאפיינים: ראשית צינור הכותרת צר וארוך מאוד, וכפוף על פי רוב כקשת; שנית, הגביע הולך וצר בחלקו העליון, ובחתך אורך אין הוא סימטרי[2].

הנפית מקיפה בני שיח או עשבים חד-שנתיים או רב-שנתיים לרוב ארומטיים. הגבעולים רְבוּעִים. העלים נגדיים, פשוטים ומשוננים. הלוואים נעדרים.

הפרחים על פי רוב דו-מיניים, בעלי עטיף כפול, מאוחה עלים, דו-שפתניים באופן מובהק. הפרחים מקובצים לאורך התפרחת באשכולות או במכבדים שערוכים על מפרק הגבעול בזוגות נגדיים או בדור מדומה. כל דּוּר נמצא בחיק זוג עלים נגדיים דמויי חפים.

החפיות המלוות את הפרחים צרים לרוב.

הגביע (אינו דו-שפתני ואינו נכון) דמוי צינור שהולך וצר בחלקו העליון ובחתך אורך אינו סימטרי, על פי רוב בעל 15 עורקים, השיניים שבשפתו שוות או כמעט שוות זו לזו גם בצורתן וגם בעמדתן.

הכותרת בולטת על פי רוב הרבה מן הגביע. צינור הכותרת צר וארוך מאוד, מורחב על פי רוב בחלקו העליון, כפוף על פי רוב כקשת, ומחוסר טבעת שערות בפנים. השפה עליונה שטוחה וזקופה. השפה התחתונה בעלת אונה אמצעית קעורה, עשויה כעין צלחת.

האבקנים שמספרם 4, חבויים מתחת לשפה העליונה (אינם בולטים מתוך הכותרת החוצה) וכפופים לפנים. הזוג האחורי (הפנימי) ארוך מהזוג הקדמי (מאפיין חשוב).

השחלה עילית, בעלת שני עלי שחלה, המתחלקים בשלב מוקדם על ידי מחיצה מדומה ל-4 מגורות בעלות ביצית אחת. עמוד העלי בולט מן הפרח וקודקודו שסוע לשתי אונות שוות זו לזו.

הפרי הוא מפרדת שעטופה בגביע משתייר ומחולקת ל-4 פרודות על ידי שני קווים מצטלבים. הפרודות חלקות או מקומטות או מגובששים[3].

מיני הבר בישראל וסביבתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל וסביבתה 8 מינים של נפית. חמישה מינים גדלים רק בהרים הגבוהים: אחד אנדמי רק לסיני, ו-4 גדלים רק בחרמון שמהווה גבול תפוצתם הדרומי באזור המזרחי של הים התיכון; שניים נוספים רק בעבר הירדן המזרחי (נפית הגביעים ונפית מגובבת). ומין אחד (נפית כפופה) מצוי בישראל כולל בחרמון.

נפית איטלקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נֶפִּית אִיטַלְקִית (.Nepeta italica L) - עשב רב-שנתי נדיר, גדל רק בחרמון, במדרונות טרשיים ברום 1,400 עד 1950 מ'. גובהה 40 ס"מ, גונה ירוק מאפיר ופריחתה לבנה -ורדרדה. הגבעולים רבעים. העלים נגדיים, פשוטים ושפתם משוננת שינון עדין או חרוקה עם שיניים מעוגלות. הפרחים ערוכים בדורים רבי-פרחים. הדורים ערוכים בחלקו העליון של הגבעול, וקוטרם 1.5 עד 2 ס"מ. החפיות המלוות את הפרח, כאורך צינור הגביע או ארוכות ממנו במעט, דמויי סרגל ושפתם קרומית. הגביע דמוי צינור, משונץ מתחת ללועו, עם 13 עורקים לאורכו ועם 5 שיניים דמויי אזמל שמסתיימות בחוד שיכני. צינור הכותרת כפוף וקצר מאשר במיני נפית אחרים וכמעט אינו בולט מהגביע. צבע הכותרת קרם, לעיתים עם שמץ גוון ורדרד. השפה עליונה שטוחה וזקופה. השפה התחתונה שסועה ל-7 אונות, האמצעית רחבה וקעורה. האבקנים שמספרם 4, חבויים מתחת לשפה העליונה (אינם בולטים מתוך הכותרת החוצה) וכפופים לפנים. המין גדל בבתות טרגקנטיות של הרים גבוהים. תפוצתו העולמית מצטמצמת למזרח מרכז איטליה, לאיי הים האגאי, לקפריסין, לטורקיה, לסוריה, לעיראק ולבנון, ובישראל לחרמון. המין מונה 4 תת-מינים. 3 תת-מינים אותרו הוגדרו ופורסמו בשנת 1992. הפריחה מסוף אפריל עד תחילת אוקטובר.

נפית הבשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

נֶפִּית הַבָּשָׁן (Nepeta trachonitica Post) - עשב רב-שנתי נדיר, גדל בחרמון בצידי דרכים ועל טרשים ברום 1,200 עד 1,500 מ'. הפרחים ערוכים בדורים קרובים מאוד המצטרפים לשיבולת צפופה שאורכה 3 עד 5 ס"מ ורוחבה 2 עד 3 ס"מ. החפיות קצרות מצינור הגביע ומכוסות שערות צמר הדוקות. הגביע אורכו כ-1.3 ס"מ, צבעו ירוק-אדמדם. הכותרת אדומה-ארגמנית או ורודה (לילכית) וצינורה בולט רק מעט מן הגביע. המין נפוץ באזור מערב אירנו-טורני, אזור בעל אופי ערבתי-יבשתי. תפוצתו מדרום מזרח טורקיה דרך סוריה ולבנון לצפון ישראל (חרמון) ולצפון עיראק. הפריחה מסוף פברואר עד תחילת יולי.

נפית הגביעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נֶפִּית הַגְּבִיעִים (Nepeta stricta (Banks & Sol.) Hedge & Lamond) עשב רב-שנתי נדיר, גדל בשדות בגלעד. הצמחים מכוסים שערות מהודקות וקצרות (בשונה מנפית עטופה). צבע הכותרת ורוד צהבהב. התפרחות נישאות על עוקצים ויוצאות מחיק עלי התפרחת המפותחים. הגביע דמוי צינור, בעל 15 עורקים ובעל 5 שיניים שהן קצרות בהרבה מצינור הגביע. המין אותר, הוגדר ופורסם בשנת 1980. המין נפוץ באזור מערב אירנו-טורני, אזור בעל אופי ערבתי-יבשתי. תפוצתו מטורקיה לסוריה, לבנון וירדן ומזרחה לאירן. הפריחה במאי[4].

נפית כפופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נֶפִּית כְּפוּפָה (.Nepeta curviflora Boiss) - בן-שיח ים-תיכוני מצוי בישראל שגדל בבתות שבשפלה המרכזית, בכל ההר, בבקעה הצפונית בגולן ובחרמון. נפית כפופה היא בן שיח זקוף, גובהו 60 עד 100 ס"מ, גונו אפור בגלל שערותיו הצפופות. הגבעולים רבועים. העלים נגדיים, פשוטים, דמויי ביצה ושוליו חרוקים (שיניו מעוגלות). התפרחות דו-בדיות, נישאות על עוקצים קצרים או יושבות בראשי ענפים בפריחה שופעת ובולטת למרחוק. הפרח סגול וגדול יחסית. החפיות המלוות את הפרחים צרות לרוב וכאורך הגביע כמעט. הגביע דמוי צינור צר וזעיר ואורכו כ-5 מ"מ. הכותרת כפופה מאוד, צבעה כחול-סגול, אורכה 12 עד 15 מ"מ. צינור הכותרת ארוך, כפוף ובולט מאוד מהגביע והוא שעיר, אך מחוסר טבעת שערות בפנים. גם הגביע וגם הכותרת צמירים או לבידים (בעלי שערות צפופות והדוקות). השפה העליונה שטוחה וזקופה. השפה התחתונה שסועה ל-7 אונות והאונה האמצעית רחבה וקעורה. הפרח עשיר בצוף, אך רק פרפרים ודבורים ארוכות-חדק יכולים להגיע לצוף ולהאביק. מרבים להשתמש בה כצמח נוי. בתחילת החורף מלבלבים ענפים חדשים מבסיס ענפי הפריחה של השנה שעברה. הפריחה מאוחרת באביב, מסוף אפריל עד תחילת ספטמבר.

נפית מגובבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

נֶפִּית מְגֻבֶּבֶת (Nepeta glomerata Montbret & Aucher) -  בן-שיח נדיר עשב רב-שנתי נדיר, גדל בחרמון בבתות ובסלעים, בדרדרות תלולות ברום 1,800 עד 2,800 מ. נפית מגובבת מאפירה בגלל שעירותה הרבה, ולאורך הגבעולים שערות בלוטיות מסועפות רבות, אך לא הגביע ולא הכותרת צמירים-לבידים. אורך החפים המלווים את הפרחים קטן פי 3 מצינור הגביע. הגביע דמויי צינור ואורכו 6 עד 8 מ"מ. הכותרת כפופה במקצת, צבעה לבנבן-ורוד שהופך בהמשך סגול בהיר, כחול-סגול), ואורכה כ-2.5 ס"מ. צינור הכותרת שעיר ובולט מאוד מהגביע. השפה העליונה זקופה, השפה התחתונה קעורה ושוליה חרוקים ל-7 עד 9 שיניים. המין נפוץ באזור מערב אירנו-טורני, אזור בעל אופי ערבתי-יבשתי. תפוצתו בגלעד, בלבנון בסוריה ובטורקיה. הפריחה בחודשים אוגוסט וספטמבר.

נפית סיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפית סיני (.Nepeta septemcrenata Ehrenb. ex Benth) – עשב רב-שנתי או בן שיח, גדל על סלעים ואנדמי להרי דרום סיני (בהר קטרינה). פרט אחד התגלה על ד"ר אורי פרגסון בהרי דרום ירדן ב-20/11/2022. הגבעולים רבים ומכוסים בשערות צמריות קצרות והדוקות וגם בשערות מסועפות. העלים נגדיים, פשוטים וחרוקים. הדורים בני 2 עד 5 פרחים. הגביע דמוי צינור עם 5 שיניים שקצרות פי 3 עד 4 מצינור הגביע. הכותרת דו-שפתית באופן ברור, צבעה ורוד ואורכה קטן מ-3 ס"מ. צינור הכותרת שעיר ובולט מאוד מהגביע. הפריחה מאמצע אפריל עד סוף יוני ואוקטובר ונובמבר.

נפית עטופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נֶפִּית עֲטוּפָה (.Nepeta congesta Fisch. & C.A.Mey) – עשב רב-שנתי נדיר מאוד, גדל באדום (דרום ממלכת ירדן) בשדות בור ובחורבות. הצמחים מכוסים שערות זקופות וארוכות. התפרחות נישאות על עוקצים ויוצאות מחיק עלי התפרחת המפותחים. הגביע דמוי צינור, בעל 15 עורקים, בעל 5 שיניים, שהן שוות באורכן לצינור הגביע או ארוכות ממנו. הכותרת לבנה. המין נפוץ באזור מערב אירנו-טורני, אזור בעל אופי ערבתי-יבשתי. תפוצתו במערב אסיה, מטורקיה לסוריה, לבנון וירדן ומזרחה לכיוון עיראק ואירן וצפונה לכיוון דרום הרי הקווקז. הפריחה מסוף פברואר ועד תחילת מאי.

נפית קיליקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נֶפִּית קִילִיקִית (שם מדעי: .Nepeta cilicia Boiss, מוכרת בשם N. cilicica) היא צמח עשבוני רב-שנתי מצוי בחרמון ובגלעד. נפית קיליקית היא בן- שיח  זקוף, גובהו 60 עד 100 ס"מ, קירח (בעל שערות דלילות), וגונו הכללי ירוק כהה ומבריק. גבעולי הצמיחה מרובים עם תפרחות כחולות-סגולות. הגבעולים רבועים פשוטים או מסועפים. פטוטרת קיימת העלים נגדיים פשוטים, דמויי ביצה, אורכם 1 עד 5 ס"מ, בעלי פטוטרת ושולים חרוקים (שיניו מעוגלות והשיניים העליונות חדות יותר). התפרחות דו-בדיות, נישאות על עוקצים קצרים בדורים בראשי ענפים בפריחה שופעת ובולטת למרחוק. הדורים התחתונים מרווחים מעט. הפרח סגול, גדול (17 מ"מ) ועשיר בצוף.  החפיות רבות וקצרות מצינור הגביע. הגביע דמוי צינור צר וזעיר ואורכו כ-1 ס"מ בעל 13 עורקים ו-5 שיניים. אורך הכותרת כ-3 ס"מ. צינור הכותרת, שאורכו כס"מ אחד קירח וכפוף כקשת ובולט מאוד מהגביע. השפה העליונה זקופה. השפה התחתונה שסועה ל-7 עד 9 אונות, האונה האמצעית רחבה וקעורה. 4 אבקנים ערוכים בשני זוגות, האחוריים ארוכים יותר. מין זה גדל בבתות, בצדי דרכים בעיקר לרגלי סלעים גדולים ובין סלעים בהרים גבוהים. בישראל הוא מצוי בחרמון ברום של 1,650 עד 2,800 מ'. התפוצה העולמית היא בטורקיה בסוריה ובלבנון. שמה ניתן על שם חבל קיליקיה בטורקיה.

הפריחה מאוחר באביב, מסוף אפריל עד תחילת ספטמבר.

השפעתו של הצמח על חתולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מינים רבים של צמח הנפית ידועים בהשפעותיהם על התנהגותם של חתולים מבויתים, בייחוד המין נפית החתולים Nepeta cataria. הנפית יכולה לגרום לתגובות התנהגות שונות כאשר היא ניתנת לחתולים, אף על פי כן, לא כל החתולים רגישים לצמח הנפית באותו האופן, משום שככל הנראה, היכולת שלהם לזהות אותו קשורה בנוכחות של גן רצסיבי תורשתי. לחתולים אשר נושאים שני העתקים של גן זה, צמח הנפית יהיה בעל השפעה חזקה במיוחד, לחתולים אשר נושאים רק העתק אחד, ההשפעה תהיה ניכרת, והחתולים אשר לא מחזיקים בגן זה לא יגלו עניין כלל בצמח. מחקרים מראים כי בערך שני שלישים מן החתולים הם בעלי רגישות לצמח. קיימת מחלוקת לגבי הרגישות של אריות ונמרים לנפית. על פי ניסוי של תוכנית הטלוויזיה הבריטית "Brainiac", טיגריסים אינם מושפעים מהנפית, אך לעומתם אריות הראו תגובה זהה לתגובת החתול הביתי. ניסוי אחר שנערך על כמה מינים ממשפחת החתולים הראה דווקא את ההפך – האריה גילה אדישות בעוד שאר המינים הראו את התגובות המתוארות להלן.[5]

מינים אחדים של צמח הנפית מכילים תרכובת בשם נפטלקטון המסוגלת לעורר תגובה של מיניות כביכול במוחו של החתול. כאשר חתולים חשים בריחה של הנפית הם בדרך כלל יתגלגלו, ינסו לגעת בצמח, ינסו ללעוס את עלי הצמח, ילקקו את הצמח, יקפצו, יגרגרו משמחה ולעיתים קרובות אף יפרישו ריר מהפה. חתולים רבים גם ינהמו וייללו. תגובה זו ממשיכה במשך מספר דקות עד אשר החתול יאבד עניין. לוקח לחתול קרוב לשעתיים עד אשר השפעות הצמח מתפוגגות לגמרי ועד אשר צמח הנפית יגרום לחתול להגיב באותו האופן בשנית. גורי חתולים וחתולים זקנים יותר בדרך כלל מגיבים פחות לצמח הנפית. להשפעות של הנפית אין תופעות לוואי מוכרות על בעלי חיים.

צמחים אחרים בעלי השפעה דומה על חתולים כוללים את צמח הולריאן (Valerian) וצמחים אשר מכילים אכטינידין (Actinidine).

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נפית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ .Nepeta L, WFO (2022): Published on the Internet
  2. ^ וולטר פרגסון, אבי שמידע, הזר ווד, מיכה לבנה, בין שלגי חרמון, רמת גן: מרד הבטחון ורשות שמורות הטבע, 1991, עמ' 92
  3. ^ מיכאל זהרי, מגדיר חדש לצמחי ישראל, שניה מורחבת, תל אביב: עם עובד, 1989, עמ' 387
  4. ^ נעמי פינברון-דותן, אבינעם דנין, המגדיר לצמחי בר בשיראל, כרטא, עמ' 562
  5. ^ ?Q: Do TIGERS like catnip, (אנגלית)