נספרסו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Nespresso Israel)
הלוגו של נספרסו
כוס וקפסולות נספרסו
הכנת קפה קר במכונת הקפה של נספרסו

נספרסואנגלית: Nespresso) היא חברה-בת של קונצרן נסטלה השווייצרי העולמי. החברה עוסקת בתחום הקפה ומשווקת מכונות קפה המכינות אספרסו מקפסולות קפה בטעמים שונים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריק פארב, עובד של נסטלה, רשם ב-1976 פטנט על מערכת נספרסו לשוק העסקי בשווייץ, אך המערכת לא נחלה הצלחה משמעותית. לאחר מאמציו של איש העסקים ז'אן פול גיילרד הפך המוצר להצלחה בשוק החל מ-1988. ב-1990 חתמה החברה על חוזה עם Turmix שהחל למכור את מכונת נספרסו בשווייץ. לאחר מכן נחתמו חוזים עם חברות קרופס, מג'ימיקס, אלסי, פיליפס, סימנס ודלונגי. בקשת הפטנט הראשונה של נספרסו להכנת קפה באמצעות קפסולות המכילות קפה טחון הוגשה בשנת 1996.

משה מרי היה מנכ"ל החברה במשך 13 שנים עד לשנת 2022.

מכונות הקפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוג מכונת נספרסו מדגם מג'ימיקס M100

לחברת נספרסו מגוון של מכונות קפה. מכונות אלה מיוצרות על ידי החברה השווייצרית Eugster Frismag. במכונות שפיתחה נספרסו, המים מוחדרים לקפסולת האלומיניום בלחץ גבוה במיוחד (19 בר), בלחיצת כפתור. קיימים דגמים המיועדים להכנת אספרסו בלבד, ודגמים הכוללים מקציף חלב מובנה (כמו דגם לטיסימה +).

קפסולות הקפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקפסולות של נספרסו, במגוון טעמים

קפסולות נספרסו יקרות יותר מחומר הקפה הטחון שנמכר עבור מכונות הקיטור השונות. העלות לקפסולת נספרסו מקורית עשויה להגיע עד פי שלושה מהעלות של קפה טחון למכונת אספרסו רגילה.

כל קפסולה מכילה 5–6 גרם של קפה טחון, ממנו מופקת כוס אחת של קפה. הקפסולות המקוריות מיוצרות על ידי החברה ההולנדית Coffeeduck ומשווקות על ידי נספרסו באופן בלעדי. הקפסולות מופיעות בשני סטנדרטים, האחד מתאים למכונות נספרסו שיוצרו לפני אוקטובר 2010, והאחר עבור המכונות החדשות יותר. קפסולות הקפה מוצעות במגוון רחב של 23 תערובות קבועות, כאשר לכל תערובת צבע ייחודי בהתאם לטעמה. את הקפסולות ניתן לרכוש בחנויות החברה ברחבי העולם או באמצעות אתר האינטרנט שלה.

בשנת 2012 העלתה חברת נספרסו ישראל את מחירי הקפסולות, דבר שעורר זעם אצל חלק מלקוחותיה. בשנה זו פג תוקף הפטנט על קפסולות הנספרסו, וחברות רבות בישראל, כ"שטראוס עלית" ו"אספרסו קלאב", החלו להציע קפסולות קפה תואמות במחירים זולים יותר.

מבחר הקפסולות נחלק למספר משפחות:

  • מקור טהור
  • טווח אספרסו
  • טווח לונגו
  • טווח וריאציות - קפה בטעמי וניל, שוקולד מריר וקרמל
  • מהדורות מוגבלות
  • מיוחדים

מדי שנה משווקת נספרסו גם מהדורות מוגבלות. אלה מוצגות לשוק פעמיים בשנה, בסתיו ובאביב.

השוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנות ארוזות של קפה אספרסו כמו אלה מבית נספרסו הפכו לפופולריות מאוד, ומהוות 20 עד 40 אחוזים מהערך של מכירות קפה טחון בשוק הקפה האירופי העומד על 17 מיליארד דולרים.

בחודש אוגוסט 2010, דווח כי מכירות Nespresso גדלו בממוצע של 30 אחוזים בשנה במהלך עשר השנים האחרונות ויותר מ-20 מיליארדי קפסולות נמכרו מאז שנת 2000. נספרסו דיווחה על מכירות שנתיות של 3 מיליארד פרנק שווייצרי בשנת 2011, גידול של 20% במהלך שנת הכספים.

החברה מציעה גם קו מוצרים משלים תחת אותו מותג, כגון כוסות ותחתיות.

הליכים משפטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2014 הגישה חברת נספרסו יחד עם ענקית המזון נסטלה, תביעה בבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד חברת אספרסו קלאב בטענה להפרת זכויות יוצרים, הפרת סימן מסחר, תחרות בלתי הוגנת וגרימת נזק למוניטין של החברה. התביעה הוגשה כנגד אספרסו קלאב בשל כפיל של ג'ורג' קלוני שהופיע בפרסומת טלוויזיונית של החברה. בית המשפט דחה את טענותיה של חברת נספרסו במלואן וקיבל את טענותיה של אספרסו קלאב, כי החברה לא הפרה כל סמל מסחרי של נספרסו. כמו כן בית המשפט חייב אותה בהוצאות משפט בסך 110,070 ש"ח[1]. נספרסו הגישה ערעור לבית המשפט העליון בבקשה לבטל את החלטת בית המשפט המחוזי ובתגובה חברת אספרסו קלאב הגישה ערעור שכנגד ביחס לסכום ההוצאות שקבע בית המשפט המחוזי[2]. בית המשפט העליון דחה את הערעורים.[3]

בקיץ 2019 הוגשה תובענה ייצוגית כנגד נספרסו בטענה שמוצרי הקפסולות של החברה יקרות יותר מבמדינות אחרות, ומאחר שנספרסו היא מונופול בתחום הקפסולות בישראל, החברה עברה על החוק בכך שמכרה את הקפסולות במחיר מופרז[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נספרסו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אספרסו קלאב ניצחה את נספרסו בתביעה על דמותו של ג'ורג' קלוני, באתר www.calcalist.co.il
  2. ^ מלחמת הקפה רחוקה מסיום: אספרסו קלאב מגישה ערעור כנגד - גלובס, באתר Globes
  3. ^ לוי-וינריב, אלה (2019-08-07). "המציג אינו ג'ורג קלוני: השיעור שקיבלה נספרסו מביהמ"ש". Globes. נבדק ב-2022-01-22.
  4. ^ כאן חדשות - תאגיד השידור הישראלי (2019-07-23), תביעה נגד נספרסו חושפת: מדוע קפסולות הקפה עולות יותר בישראל, נבדק ב-2019-07-24