OLPC

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
OLPC
סמליל OLPC
סמליל OLPC
סמליל OLPC
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון מיאמי עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים ניקולס נגרופונטה, סימור פאפרט עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2005–הווה (כ־19 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
one.laptop.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

OLPCאנגלית: One Laptop Per Child, מילולית: מחשב נייד לכל ילד) הוא מוסד ללא כוונת רווח אמריקאי שנוסד בשנת 2005 על ידי חוקרים מאוניברסיטת MIT במטרה לפתח ולייצר מחשב נייד בעלות ייצור של 100 דולר אמריקני ולהפיץ אותו לילדים ברחבי העולם. ההפצה נעשית בעיקר לילדים במדינות מתפתחות, כדי לחשוף אותם לידע, לטכנולוגיה ולחינוך מודרני. מאז פיתוח הדגם הראשון, החלו גם פיתוחים של דגמי המשך, גם בתצורת מחשב לוח.

דגם אב־טיפוס "2B1"

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחשב הראשון אותו פיתחה החברה התאפיין בצריכת חשמל נמוכה, עמידות גבוהה לנזקים ובטיחות גבוהה. הוא כונה בהמשך XO-1 והשתמש בזיכרון פלאש במקום בדיסק קשיח, במערכת ההפעלה לינוקס ובתוכנות חופשיות נוספות. בנוסף, למחשבים יכולת לתקשר זה עם זה באופן אלחוטי ובכך התאפשר שימוש באינטרנט עבור מחשבים רבים בעזרת קישור אחד בלבד.

הפצת המחשבים החלה בסוף שנת 2007. על פי התכנון המקורי, המחשב אינו זמין למכירה לצרכנים פרטיים אלא מיוצר בהיקף נרחב על מנת להימכר לממשלות בלבד, המחלקות אותו בחינם לילדים. עם זאת, לשם סיוע במימון התקיימו מפעם לפעם מבצעי חלוקה בהם המחשבים התקבלו כתרומה מאזרחי מדינות מפותחות במסגרת מבצע של "תן אחד קבל אחד", כלומר, התורם קיבל יחידה אחת לשימושו ותרם את השנייה. גובה התרומה עמד על כ־400 דולר ונועד לסייע למדינות עניות במימון המחשב שעלות ייצורו לא ירדה מעולם לרמת 100 דולר ולעיתים אף הוערכה ככפולה.

על מנת להשיג את מטרתו, ניסה הפרויקט להתגבר על קשיים טכנולוגיים, שיאפשרו ייצור מחשב שיהיה נוח לשימוש, עמיד לנזקים, בעל צריכת חשמל נמוכה וזול. השפעה עקיפה של הפרויקט כתוצאה מצרכים אלו היא פיתוח טכנולוגיות שאפשרו להאריך את חיי הסוללה של המחשב ולהפחית את משקלו.

עד לשנת 2010 הופצו ברחבי העולם כ־1.8 מיליון מחשבי XO, בעיקר במדינות אמריקה הדרומית ובהן פרו שרכשה 870 אלף יחידות.

מטרת הפרויקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיזם ניסה לצמצם את הפער הדיגיטלי. על פי דברי ארגון OLPC, מטרתו אינה טכנולוגית, אלא חינוכית. על פי גישתם, מדינות העולם השלישי לכודות במעגל עוני שאחד הגורמים לו הוא חוסר ההשכלה של תושביהן – חוסר השכלה שנגרם בשל התקציב הנמוך שאותן מדינות יכולות להקצות לחינוך. השימוש במחשב נייד אמור להוות שיפור איכותי ברמת החינוך של הילדים המשתמשים בו ולסייע להם "ללמוד כיצד ללמוד", ובכך לסייע להם לצאת ממעגל העוני. במחשב מותקנות תוכנות המאפשרות לילדים ללמוד ביחד ברשת, להחליף מידע ולשתף פעולה למטרות לימודיות. תוכנת הלימודים כוללת שירה, דקלום ותרגול. על פי הפרויקט, הלמידה צריכה להיות חווייתית ומבוססת בעיקר על עבודת צוות של התלמידים.

בעיות המיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדים בנפאל משתמשים במחשב שקיבלו במסגרת הפרויקט.

חלק מהבעיות במיזם OLPC הוא הפער הדיגיטלי הקיים בין סוגי האוכלוסיות השונות שאליהם הגיעו המחשבים, מכיוון שבמרבית המדינות שאליהם הגיעו המחשבים של המיזם סובלים מחוסר בתשתיות אינטרנט בשונה מן העולם המערבי המפותח.

נוסף על הפער הדיגיטלי, אשר נובע מריחוק והקושי בבניית תשתיות מסודרות של קווי טלפון ואינטרנט, קיים פער מדרגה שנייה אשר גורס כי גם לאחר קבלה של אמצעים טכנולוגים כגון המחשבים של המיזם, עדיין אין לילדים את הכלים המספקים כדי להבין כיצד ואיך ניתן לנצל את היכולות המלאות של המחשבים האלו. לכן במקרים רבים התגלה כי המחשבים משמשים כמנורות אשר נתלו מן התקרה בחדרי הילדים.

בעיית התקציב והקושי לשמור על עלויות נמוכות עבור המחשבים מהווים את המכשול הגדול מכולם. על המחשבים להיות כמה שיותר עמידים, זולים וקלים לשימוש על ידי הילדים, ובכך יש צורך במשאבים רבים ואנשי מקצוע מהטובים ביותר בענף ההייטק והמחשבים. היכולת של כל אחד לתרום ולעזור לטובת המיזם היא כלי מועיל מאוד אשר עוזר לצמצם את הקושי הכלכלי, אך גם ארגונים גדולים משתפים פעולה עם המיזם כדי לעזור לו להמשיך ולהתקיים.

מגמה ירוקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחשבי XO משלבים חיסכון בחשמל, הם מצוידים במערכת מנואלה, כלומר מופעלים ידנית לטעינת המחשב במקומות ללא חשמל. מערכת זו, מביאה ליצירה נקייה של אנרגיה חלופית כתוצאה מסיבוב ידני של ידית ההפעלה, הסיבוב הידני הוא תחליף נקי לסיבוב הדינמו ומוביל לתוצאה של חשמל נקי מזיהום. פתרון מנואלה נוח למדינות עולם שלישי, משום שלא בכל מקום קיים חיבור לחשמל שממנו ניתן להזין את סוללת המחשב. עם השנים נמצאו מספר בעיות במערכת זו כגון שבירת הידית ואף סיבובה הגס אשר עלול לגרום נזק למחשב עצמו. עקב כך, עובדים במעבדות פיתוח על גרסה חדשה של מערכת הפעלה אשר תספק את אותם יתרונות של חשמל ירוק ואפשרויות טעינה נוספות. הפתרון המוצע הוא פדל־רגל.

דור העתיד XO4[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 חברת Marvell הציגה שני מכשירים חדשים, אחד המיועד לילדי מדינות העולם השלישי והשני שהוא למעשה מחשב לוח לכל דבר ומיועד למדינות עשירות יותר. X04 הוא הדור הרביעי של המחשב נייד של OLPC, מבחינה חיצונית זהה לקודמיו אך מתעלה הן בתוכנו והן במפרטו הטכני. במכשיר זה יתרונות רבים כגון: מהירות 1.GHz, מסך מגע בגודל 7.5 אינץ' המבוסס על טכנולוגית אינפרא אדום ומקלדת קטנה המיועדת לאצבעות הילדים. החשוב ביותר הוא ממשק ייעודי שכולל בתוכו תוכנות בקרה שונות עבור ההורים או המורים. מחירו של מחשב זה יהיה כ-206$ בהזמנה של 10,000 יחידות, ומחירו ירד ככל שמספר היחידות המוזמנות יעלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא OLPC בוויקישיתוף