PRS (חברת גיטרות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
prs custom

PRS היא חברה אמריקאית לייצור גיטרות המתמחה בגיטרות חשמליות. החברה נוסדה בשנת 1985 על ידי הגיטריסט ובונה הגיטרות פול ריד סמית' (Paul Reed Smith), עובד לשעבר בחברת גיבסון, ממנה ערק ופתח חברה מתחרה משלו.

כיום, מרכז החברה נמצא בעיר סטיוונסוויל שבמרילנד.

נגנים בולטים שמשתמשים במוצרי PRS הם ג'ון מאייר, קרלוס סנטנה, אדם גונטייר מ-ת'רי דייז גרייס וג'ואי סנטיאגו מהפיקסיז.

מוצרי החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייק אולדפילד עם custom 24 בדצמבר 2006 ב־Festhalle בפרנקפורט

החברה מתמחה בייצור גיטרות חשמליות אך היא מייצרת גם גיטרות אקוסטיות וגיטרות בס. הגיטרות החשמליות של PRS כוללות לרוב שני פיקאפים כפולי סליל.

עיקר מוצרי החברה מתחלקים לשני סוגים: סדרת ה-SE (סדרת גיטרות מאינדונזיה ומקוריאה) והגיטרות האמריקאיות; ביניהן ה־Hollow Body (גיטרות רבע נפח), Solid Body (גיטרות ללא תיבת תהודה) והגרסאות המיוחדות.

החברה מייצרת הן גיטרות בעלות שני חתכי גוף (cut away) והן גיטרות בעלות חתך אחד.

בנוסף החברה מייצרת גם מגברים מסוגים שונים, לגיטרה חשמלית או אקוסטית.

גיטרות ה-Made in USA[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיטרות האמריקאיות של PRS נחשבות לגיטרות האיכותיות יותר של החברה. הן מיוצרות בארצות הברית בעיר סטיוונסוויל שבמרילנד. קו זה כולל, נכון ל-2017, את הדגמים הבאים:

  • PRS Custom - הדגם הראשון שהוצג על ידי PRS, הכולל גוף מהגוני עם חתך כפול ושכבת מייפל עליונה, צוואר מהגוני ולוח אצבוע מרוזווד, וגשר טרמולו. הדגם קיים בגרסאות 22 או 24 סריגים, עם פיקאפ פיאזואלקטרי או בלעדיו, ולדגם Custom 24 יש אף גרסה עם גשר צף ננעל.
  • PRS McCarty - דגמים המהווים מחווה למנכ"ל גיבסון לשעבר, טד מקארתי, ממנו למד פול ריד סמית' את מקצוע בניית הגיטרות. דגמי מקארתי קיימים עם חתך יחיד או כפול, וכוללים אלקטרוניקה דומה לזו שבגיטרות גיבסון (כפתורי ווליום ועיצוב צליל לכל פיקאפ), גשר מקובע וגוף עבה יותר משל סדרה Custom.
  • PRS Speciality - גיטרות המבוססות על צורת ה-Custom 22, אך כוללות אלקטרוניקה ייחודית, המאפשרת לקבוע תצורות פיקאפים רבות במיוחד בעזרת מתגים בחזית הגיטרה.
  • PRS Hollowbody - גיטרות בעלות גוף חלול המבוססות על צורת ה-Custom 22, עם פיקאפ פיאזואלקטרי או בלעדיו. קיימת גרסת 12 מיתרים.
  • PRS Signature - דגמים שעוצבו עבור נגנים ידועים. דגם החתימה של קרלוס סנטנה הוא בעל צורה ייחודית לו, אך רוב דגמי החתימה האחרים מתבססים על צורה קיימת של PRS

סדרה S2[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 הציגה חברת PRS סדרה של גיטרות המיוצרות בארצות הברית, אך כוללות מספר שינויים על מנת להפוך אותן לזולות יותר. בכך מהווה הסדרה מעין שלב ביניים בין סדרת USA לסדרת SE. בקו זה ההשקעה הקוסמטית בגיטרה פחותה, הפיקאפים מעט שונים, ובחלק מהדגמים האלקטרוניקה מותקנת על לוח מגן גדול המכסה חציבה בחזית הגוף, במקום חציבה בגב הגיטרה והתקנת האלקטרוניקה על הגוף עצמו. הדגמים בקו זה מבוססים רובם על דגמים מקו USA כמו ה-Custom 22/24, אך דגמים כמו ה-Mira, ה-Vela (החל מ-2015) וה-Starla קיימים רק בסדרה S2.

גיטרות ה-SE[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיטרות ה-SE של PRS מיוצרות בקוריאה ובאינדונזיה והן נוצרו כדי לספק גיטרות ברמה גבוהה יחסית אך במחיר נמוך בהרבה ממחיר הגיטרות האמריקאיות. רעיון זה נולד בסוף שנות ה-90, והוצא לפועל בשנת 2000. מקור השם הגיע מ- Student Edition. ההבדל העיקרי בין גיטרות אלה לאמריקאיות הוא הגימורים, מפתחות הכיוון (שבניגוד לקווי USA ו-S2 לא כוללים נעילת מיתרים), הפיקאפים ועוד. קו ה-PRS SE כולל דגמים רבים, וביניהם:

  • PRS SE Custom - גיטרה בעלת 22 או 24 סריגים, גרסה מוזלת לדגם הראשון שיוצר על ידי PRS. הדגם כולל גוף מהגוני עם שכבת מייפל עליונה, צוואר מהגוני ולוח אצבוע מרוזווד. לדגם Custom 24 יש גרסת 7 מיתרים וגרסה עם גשר צף ננעל, ולדגם Custom 22 גרסת גוף חלול חלקית, הדגם מיוצר בקוריאה.
  • PRS SE 245 - סדרת גיטרות בעלות חתך (Cutaway) יחיד ושני פיקאפים. אורך הסקאלה (המרחק בין הגשר העליון והגשר התחתון) בסדרה זו הוא 24.5 אינץ', לעומת 25 אינץ' ברוב הדגמים האחרים.
  • PRS SE Custom Semi-Hollow - גיטרה בעלת גוף חלול חלקית, זהה בצורתה ל-Custom 22.
  • PRS SE Korina- עשויות מעץ אגוז אפריקאי עם לוח אצבוע מרוזווד. הדגמים הקיימים הם Korina One ו-Singlecut Korina ולשתיהן 22 סריגים. לגיטרת Korina One יש פיקאפ אחד, הקרוב לגשר. נכון ל-2017 לא מיוצרת יותר.
  • PRS SE Torero- גיטרת ההבי מטאל של PRS. היא מצוידת בשני פיקאפים מתוצרת EMG, טרמולו, ו־24 סריגים. אינה מיוצרת יותר נכון ל-2017.
  • PRS SE Singlecut Trem - גיטרה בעלת חתך יחיד וגשר טרמולו. הגיטרה כוללת גוף מהגוני עם שכבת מייפל עליונה וצוואר מהגוני עם לוח אצבוע מרוזווד. נכון ל-2017 כבר לא מיוצרת.
  • PRS SE signature- סדרת גיטרות שעוצבו עבור נגנים ידועים. גיטרות החתימה בסדרה SE מבוססות לרוב על גיטרת החתימה של אותו אמן בקו ה-USA.

מוצרים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לכל אלו החברה גם מייצרת מגברים, אפקטים, כבלים ומוצרי עזר לגיטרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא PRS בוויקישיתוף