פצ'ה קוצ'ה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף PechaKucha)
מרצה בערב פצ'ה קוצ'ה בקלוז'-נאפוקה, רומניה

פצ'ה קוצ'היפנית: ぺちゃくちゃ, "בלה בלה") היא טכניקת מסירה וסטוריטלינג בה מציג דובר 20 שקופיות המועברות באופן אוטומטי כל 20 שניות, המסתכמות באורך כולל של 6 דקות ו-40 שניות. סביב טכניקה זו מבוסס אירוע תרבות בשם "PechaKutcha Night" ("ערב פצ'ה קוצ'ה") בו מתאספים יוצרים מאסכולות שונות להציג את עבודותיהם או חוויותיהם מול קהל חי.

הפורמט הוצג לראשונה בטוקיו בפברואר 2003 על ידי זוג האדריכלים אסטריד קליין ומארק דיתם "מתוך רצון למצוא דרך בה אדריכלים יוכלו להציג את יצירותיהם בכ-5 דקות"[1][2]. בשנת 2004, מספר ערים באירופה החלו לארח אירועי פצ'ה קוצ'ה מקומיים, ובמרוצת השנים נוספו מאות ערים נוספות לרשימה. נכון לשנת 2022, נערכים יותר מ-1,200 אירועי פצ'ה קוצ'ה שנתיים ברחבי העולם.

האירוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערבי פצ'ה קוצ'ה כוללים בין 8 ל-14 הרצאות מאת מגוון יוצרים בתחומי העיצוב, אדריכלות, צילום, קולנוע, אמנות, מוזיקה ושירה, ואף חוקרים אקדמיים. המציגים משתפים את הקהל ביצירות שיצרו ובתהליך העבודה עליהן, ולפעמים בחוויותיהם, במסעותיהם או בתחביביהם[3]. למרות שרוב הדוברים נדבקים לטכניקה המקורית, בחלק מהאירועים מופיעים יוצרי קולנוע או וידאו ארט המציגים סרטונים ארוכים, או להקות המנצלות את הזמן להופעה חיה. עם זאת, על כל המציגים לעמוד במגבלת הזמן המקורית של 6:40 דקות.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

האירוע הובא לתל אביב בשנת 2007 ומתקיים בה כל שנה. אוצרי ומנחי האירוע הם ענת ספרן ואיתי מאוטנר[4]. במהלך השנים הרצו באירוע עידן אלתרמן, ערוץ הכיבוד, אייל שני, אתגר קרת, שלומי שבן, יוני בלוך, ויקטוריה חנה, אורן עילם, וקרולינה.

מאז 2017, האירוע התל אביבי נחשב לערב הפצ'ה קוצ'ה הגדול בעולם[5].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פצ'ה קוצ'ה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jean Snow, All Talk, Time, ‏17 ביולי, 2006
  2. ^ Lucy Craft, Hate Long, Rambling Speeches? Try Pecha-Kucha, NPR, ‏20 באוקטובר, 2010
  3. ^ Sam Allis, Designed to inspire, The Boston Globe, ‏28 ביוני, 2010
  4. ^ מה זה פצ'ה קוצ'ה, באתר http://www.pechakuchatlv.com
  5. ^ Viva Sarah Press, Pecha Kucha Tel Aviv is world’s biggest, Israel21c, ‏4 באפריל, 2017