Quadrophenia

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Quadrophenia
אלבום אולפן מאת המי
יצא לאור 19 באוקטובר 1973
הוקלט מאי 1972, יוני 1973
אולפני אולימפיק "המטבח"
סוגה רוק מתקדם, רוק אנד רול, מוד
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 81:33
חברת תקליטים טראק רקורדס, פולידור (בריטניה)
טראק רקורדס, MCA
הפקה המי, קית' למברט וגלין ג'ונס
כרונולוגיית אלבומים של המי
Who's Next
(1971)
Quadrophenia
(1973)
The Who by Numbers
(1975)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Quadrophenia היא אופרת רוק באלבום כפול מאת להקת הרוק "המי", אשר יצא ב-19 באוקטובר 1973. כמו באופרת הרוק הקודמת של הלהקה, Tommy, גם כאן מדובר על אדם בעל הפרעה נפשית. באלבום הנוכחי, לגבר בשם ג'ימי[1] קיימת הפרעת האישיות המחלקת את אישיותו לארבע פנים, שכל אחת מהן מתקשרת עם חבר אחר בלהקה:

שם האופרה הוא משחק מילים על שמה של מחלת הפרעת זהות דיסוציאטיבית המכונה לעיתים באופן מוטעה סכיזופרניה, וכנראה אף על טכנולוגיית הקול הקוואדרופונית, שהייתה חדשנית באותה עת.

הסיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מספר על גבר בשם ג'ימי, המושפע מסגנון המוד ששלט בבריטניה (ובעיקר בלונדון) בשנות ה-60. ג'ימי למעשה מביט לאחור ומספר את כל שהיה על ליבו במשך יומיים, במהלכם עבר תהפוכות רבות בחייו. נמאס לו מהמוד והוא מחליט לעבור לרוק.

במהלך האלבום ישנן חזרות על קטעים מקטעים קודמים, או שמושמעים קטעים שיושמעו בהמשך האלבום. כמו כן ישנם מספר קטעים מאלבומים אחרים של המי (דוגמת הגמגום ב-My Generation או הקצב החוזר לרגע מ-Anyway, Anyhow, Anywhere).

ניתוח רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צד ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל שירי האלבום נכתבו על ידי פיט טאונסנד.

1. I am the Sea - אני הים. (2:07)

  • אוברטורה הנפתחת בצלילי ים והרקע שלו, זאת כנראה בשל אהבתו של ג'ימי לחוף ולים. באוברטורה נשמעים משפטים קצרים מתוך שירים מסוימים באלבום בעוצמה נמוכה משאר היצירה (המשפט הראשון הוא "Love, rain O'er me"). באוברטורה נעשה שימוש בעיקר בסאמפלר ובפסנתר הקטע מסתיים באותה עוצמה במילים "Can you see the real me, doctor? doctor?", שהן גם המילים שפותחות את השיר הבא.

2. The Real Me - אני האמיתי. (3:20)

  • קטע זה נפתח ב"מכה" עם עוצמה גבוהה יותר מהאוברטורה, עם גיטרת הבס של ג'ון אנטוויסל כאשר פעמה אחת אחריה נכנסת הגיטרה החשמלית בדיסטורשן ברמה בינונית. חלק זה מסביר את המצוקה שבה ג'ימי מצוי, ונגלה לנו שהוא משוגע בעקבות מחלה תורשתית. ג'ימי מדבר על כך שנערה שהוא אהב כעת מתנכרת לו, כנראה בגלל משהו שהוא עשה, אך הוא לא מבין את זה. הוא מדבר על כך שהוא פנה לעזרה מאנשי רפואה ומאנשי דת, וכולם נבהלו ודחו אותו. הקטע מסתיים בהד מתעצם של המילה "me", מה שמראה על הפנים הרבים באישיותו של ג'ימי.

3. Quadrophenia - קוואדרופניה. (6:15)

  • קטע זה נפתח בגיטרה חשמלית ואז קלאסית ואורגן, שאליו חוזרת הגיטרה החשמלית. כל הקטע הוא אינסטרומנטלי ומשלב צלילים ארוכים בגיטרה החשמלית, בכלי נשיפה, בבס ובשימוש רב בסינתיסייזר ובפסנתר. בשיר הזה ג'ימי עובר תהליך מסוים, שיוביל מהשיגעון של השיר הקודם, לנוגות של השיר הבא. בתום השיר הזה שוב נשמעים צלילי הים, שכן זהו מוטיב באלבום. כמו כן נשמע בשקט צליל של אופנוע נוסע.

4. Cut my hair - גזור את שיערי. (3:46)

  • בשיר זה ג'ימי מציג לבטיו של מוד המתלבט מה ללבוש, איך להסתפר, כיצד ללכת ומה לעשות כשהוא יוצא החוצה. כמו כן, בשיר זה נגלה לנו שג'ימי הוא עדיין תלמיד, והוא נקרע בין ההתמרדות (כפי שחבריו עושים) לבין האהבה והתלות בהוריו. לקראת סוף השיר הוא מודיע על כך שהוא שב הביתה, בחלק זה נכנס קריין חדשות המודיע על מהומות, התאבדויות וקרבות בלונדון בין מודים לרוקרים.

5. The Punk and the Godfather - הפרחח והסנדק. (5:10)

  • מהשקט של השיר הקודם, נכנס ריף גיטרה חזק, שבעקבותיו ריף בס קצר. השיר הוא למעשה דיאלוג בין הפרחח לסנדק, שבו מתגלה כי ג'ימי הוא למעשה אותו סנדק. לג'ימי קונפליקט עם עצמו, שבו הוא מאשים את עצמו בכך שלא דאג לעצמו.

צד שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

6. I'm One - אני אחד. (2:39)

  • צד זה נפתח בצורה שקטה, ג'ימי מדבר על כך שאין לו שום בעיה, ובהמשך שומעים מדוע (בדיסטורשן ובעוצמה גבוהה יותר): הוא מדבר עם מישהי או מישהו, ולכן מתכחש לבעיה שלו. הוא נלחם בעצמו ומשכנע את עצמו שלמרות שהוא מגושם ומתקשה לבצע דברים, הוא יצליח במה שהוא רוצה, כי "אין לו שום בעיה".

7. The Dirty Jobs - העבודות המלוכלכות. (4:30)

  • קטע זה נפתח בפסנתר ובכלי נשיפה. בשיר זה ג'ימי מציג את עבודתו: הוא עובד בחווה ומנקה את צואת החזירים, בנוסף לכך שהוא סופג את העלבונות מהבוס שלו, הוא גם עובד כנהג אוטובוס, וגם שם מציקים לו ומתנכלים לו. עם כל זאת, הוא מחליט לא להיפגע יותר ולעמוד בכל דבר. הקטע מסתיים בצלילים של קרקס.

8. Helpless Dancer - רקדן חסר-אונים. (2:32)

  • קטע זה נפתח בנגינת 2 טאבים מהירים בפסנתר ואקורד וחצי בגיטרה. בשיר זה ג'ימי מציג את כל הרע בעולם ואומר מעין נבואה. מניסיון החיים שלו, ג'ימי אומר עד כמה זה בלתי אפשרי לברוח מהגורל המר. הקטע מסתיים בשיר ישן של הלהקה-The Kids Are Alright, שנשמע ברדיו, ובשאלה "האם זה אני לרגע?".

9. Is it in My Head - האם זה בתוך ראשי. (3:46)

  • קטע זה נפתח בפסנתר, בס, גיטרה קלאסית וכלי נשיפה. בחלק זה ג'ימי מציג את מה שעובר עליו, את העלבונות שהוא סופג מאנשים ברחוב, ושואל האם זה בתוך ראשו או בתוך ליבו. הוא מציג אפשרות שייתכן כי הכול באשמתו או באשמת המזל הרע שלו. שוב, הוא שואל האם חייו הם אמת או חלום. באמצע השיר אנו מגלים שג'ימי סובל מפרנויה ומרגיש כי עוקבים אחריו. הקטע מסתיים בקטע סינתיסייזר פסיכדלי מעט, ובמילים "אני רואה אדם ללא בעיות", ג'ימי חושב שאין לו בעיות.

10. I've had Enough - היה לי מספיק\ הגיע לי עד לכאן. (6:14)

  • בשיר זה ג'ימי מנסה להתמודד עם הבעיה שלו ופשוט אומר שהוא לא מוכן שתהיה לו את הפרעת האישיות הזו. התקליט הראשון מסתיים בכך שג'ימי מחליט למצוא עבודה, אהבה וכבוד, והוא חדור מוטיבציה להצליח בכל תחום. עם זאת, הוא לא רוצה לעשות זאת בכוח הזרוע, אלא דרך אהבה ולגרום לאנשים שיחבבו אותו.

צד שלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

11. 5:15. (5:00)

  • השיר נפתח בצורה דומה מאוד ל-Cut my hair (ואפילו באותן מילים), אך במהרה מתגבר לתזמורת חגיגית. בחלק זה ג'ימי מבקר אצל זונה בשעה שאותה נושא שם השיר. מסתבר שהוא מתנסה בלהיות טרנסווסטייט בניגוד לכל הבטחותיו (אולם ייתכן שרק במקצוע הזה הוא מקבל כבוד). למרות האופי העליז של השיר, הוא מסתיים באותה צורה שבה התחיל, כאשר ג'ימי שואל "מדוע שיהיה לי אכפת?".

12. Sea and Sand - ים וחול. (5:01)

  • בחלק זה ג'ימי נמצא בים, כנראה המקום היחיד שהוא מרגיש בו בבית. זרקו את ג'ימי מהבית, והוא חזר להיות מוד. בשיר זה ג'ימי מוצא את האהבה הראשונה שלו, ומשוכנע שהלבוש שלו ימשוך את אהובתו. ג'ימי מסיים את השיר בכך שהוא אומר ששום דבר אינו צפוי בחוף. השיר עצמו מסתיים בסולו גיטרה.

13. Drowned - טבוע. (5:28)

  • השיר נפתח כמו ששני שירים אחרים באלבום נפתחו. כאן ג'ימי מבין שהים הוא הבית שלו ואומר שזה המקום היחיד שהוא מסוגל להיות בו חופשי. ג'ימי מודה שהוא חייב להיות עצמו ולא להיות מוד או רוקר רק למען החברים שלו. ג'ימי מכריז שהוא רוצה לטבוע במי הים הקרים, ויודע כעת שהים עדיף לו. השיר מסתיים בצלילי ים שקטים ונשמע איש מפזם לו את השיר Sea and sand בעודו הולך על החוף.

14. Bell Boy - נער המעלית. (4:56)

  • השיר נפתח בדומה לשיר I've had enough. בשיר זה קית' מון הוא הקול השני, ומשחק את נער המעלית. נער המעלית הוא חבר של ג'ימי שכעת פוגש אותו. נער המעלית מספר לו כמה שעבודתו נוראית, ומעלה איתו זיכרונות מהימים בהם היו יושבים יחד בחוף, מהתקופה שהם היו רוקרים. לקראת סוף השיר נער המעלית מנסה לשכנע אותו להצטרף אליו לעבודה, אך בדיוק קוראים לו לסחוב מזוודות.

צד רביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

15. Doctor Jimmy - דוקטור ג'ימי. (8:43)

  • שיר זה נפתח בצלילים של ים בחורף: מים, רוחות, גשם ורעמים. אנו מגלים שג'ימי חזר לסורו כאשר משתמשים במילים "דוקטור ג'ימי ומר ג'ים" כארמז לספר "ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד". בהמשך השיר נדמה כי ג'ימי מתפכח כאשר הוא חוזר על המשפט "האם זהו אני לרגע?", אבל עד מהרה הוא חוזר ומתנהג בצורה גסה. ג'ימי מסביר כי הצד הרע שבו מתפרץ "רק כשהוא שותה את המשקה שלו". השיר נגמר בקטע אינסטרומנטלי שגולש לשיר הבא.

16. The Rock - הסלע. (6:37)

  • רצועה זו היא אנדרטורה אינסטרומנטלית המסכמת בכלים הפשוטים יותר (גיטרה, קלידים ותופים) את כל האלבום בקטעים הבולטים שלו, ובעיקר את הריף הבולט ביותר בכל היצירה במספר כלים.

17. Love, Reign O'er Me - אהבה, שלטי בי. (5:48)

  • קטע זה מתחיל בצלילי גשם שלאחריהם נכנס פסנתר ואז תופים המלווים אותו בדיוק. בשיר זה ג'ימי מתפכח לחלוטין (אולי זמנית, אולי לתמיד) ומכריז שרק אהבה תביא את הגשם שהוא כל כך זקוק לו.

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זו אחת ההשפעות הבולטות של אלבום זה על האלבום American Idiot של גרין דיי
  2. ^ לקראת סוף השיר Cut my hair נשמע קריין חדשות המכריז בחדשות על מספר הרוגים בקרב כנופיות בין אלפי "מודים" ו"רוקרים" בלונדון ובחוף הדרומי של בריטניה