Rubber bridge

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Rubber bridge או מיני ברידג' הוא גרסה ביתית של משחק הברידג'. בגרסה זו משחקים ארבעה שחקנים קבועים, בשונה מתחרות ברידג' בה כל זוג משחק נגד מספר זוגות שונים. Rubber bridge משוחק בעיקר להנאה בבתים, אך במקרים מסוימים גם תמורת כסף. ההבדל בינו לבין תחרות ברידג' רשמית הוא, שלגורם המזל יש בו משקל רב יותר ב-Rubber bridge, משום שהתוצאות בו הן אבסולוטיות ואינן תוצאות יחסיות בהשוואה לתוצאות שחקנים אחרים ששיחקו את אותה חלוקה.

אופן המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל שחקן בוחר קלף. בעל הקלף הגבוה ביותר הוא המחלק בחלוקה הראשונה. בהמשך המחלק הוא הבא בתור בכיוון שבו מסתובב השעון. המחלק מחלק 13 קלפים לכל שחקן ומשחקים על פי כללי המשחק של משחק הברידג'. כללי ההכרזה והמשחק זהים לכללים במשחק ברידג' תחרותי.

תוצאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רישום התוצאות נעשה על גבי דף נייר, המחולק לשני טורים. בטור הראשון מופיעים שמות השחקנים היושבים בצפון-דרום ובטור השני שמות השחקנים היושבים במזרח-מערב. קו רוחבי מחלק את אזורי הרישום לתוצאות שמעל לקו ותוצאות שמתחתיו. התוצאות שמתחתיו הן תוצאות עבור ביצוע חוזים. התוצאות שמעליו הן לקיחות עודפות, נקודות עבור הכשלת חוזים, ששוחקו על ידי היריבים ובונוסים. הטבלה להלן מתארת את הניקוד שמקבלים.

נקודות על ביצוע חוזה
סדרה נקודות
ללא שליט 40 נקודות על הלקיחה הראשונה ו-30 על הלקיחות הבאות[1]
מייג'ור ( או ) 30 נקודות על כל לקיחה
מיינור ( או ) 20 נקודות על כל לקיחה

דוגמאות:

  • החוזה: 2, נלקחו 9 לקיחות: 40 (2x20) נקודות מתחת לקו, 20 (1x20) מעל הקו.
  • החוזה: 4, נלקחו 10 לקיחות: 120 (4x30) נקודות מתחת, 0 (0x30) מעל הקו.
  • החוזה: 4NT, נלקחו 11 לקיחות: 130 (4x30+10) נקודות מתחת, 30 (1x30) מעל הקו.

בונוסים על משחק ו-Rubber[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר אחד הצדדים צובר 100 נקודות מתחת לקו הוא זכה במשחק (Game). במצב זה כל הנקודות שצבר היריבים מתחת לקו אינן נחשבות לצורך משחק. הן נחשבות בסיכום הכללי של הנקודות שמעל ומתחת לקו. הבונוס על זכייה במשחק הראשון הוא 300 נקודות מעל לקו. הצד שזכה במשחק, הופך לפגיע, כלומר: מגדיל את הבונוסים שהם מקבלים על ביצוע סלאם ואת העונש שהם מקבלים על אי-ביצוע חוזה.
זכייה במשחק שני נקראת זכייה ב-Rubber. על זכייה ב-Rubber מקבלים בונוס של 700 נקודות אם הצד השני לא זכה במשחק ובונוס של 500 נקודות אם הוא זכה במשחק.

בונוסים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקודות על בונוסים נכתבות מעל לקו.

נקודות על לקיחות מעבר להתחייבות (Overtricks)
לקיחות מעל להתחייבות לא פגיע פגיע
לא מוכפל ערך לקיחה ערך לקיחה
מוכפל 100 200

כאשר מבצעים חוזה ובאחת הידיים נמצאים הקלפים הגבוהים מקבלים בונוס נוסף. המונח קלפים גבוהים מתייחס לארבעת האסים או לרצף של הקלפים הגבוהים באחת הסדרות.

נקודות על מכובדים באותה יד
סדרה נקודות
כל 4 האסים 150 נקודות
חמישה הקלפים הגבוהים (AKQJ10) בסדרת השליט 150 נקודות
ארבעה מתוך חמשת הקלפים הגבוהים (AKQJ10) בסדרת השליט 100 נקודות

כאשר מכריזים ומבצעים סלאם מקבלים בונוס על פי הטבלה הבאה:

בונוסים על סלאם שהוכרז ובוצע
לקיחות מעל להתחייבות לא פגיע פגיע
סלאם קטן 500 נקודות 750 נקודות
סלאם גדול 1000 נקודות 1500 נקודות

הכפלה Double ו-Redouble[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר מבוצע חוזה מוכפל (הכרזת Double על ידי היריבים) מוכפלות הנקודות מתחת לקו ומתווספות 50 נקודות מעל לקו. כאשר מוכרז Redouble לאחר הכרזת Double של היריבים והחוזה מבוצע מוכפלות הנקודות מתחת לקו שמקבלים לאחר הכרזת Double ללא Redouble. דוגמה: על ביצוע חוזה של 1NT מקבלים 90 נקודות מתחת לקו. אם היריבים הכריזו Double מקבלים 180 נקודות מתחת לקו ותוספת של 50 נקודות מעל לקוו. אם הכרוז או שותפו הכריזו Redouble לאחר הכרזת Double של היריבים וביצעו את החוזה, הם יקבלו 360 נקודות מתחת לקו ו-50 נקודות מעל לקו.
במקרה של הכשלת חוזה מוכפל, מוכפלות הנקודות שמקבלים המגנים מעל לקו. במקרה של כישלון בחוזה שהוכרז Redouble מוכפלות הנקודות שמקבלים המגנים פי 4.

עונשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרה של כישלון בביצוע החוזה, מקבלים היריבים נקודות מעל לקו, כמפורט בטבלה הבאה:

לקיחות מתחת להתחייבות (Undertricks) לקיחה אחת שתי לקיחות שלוש לקיחות כל לקיחה נוספת
לא פגיע 50 100 150 50 לכל לקיחה
פגיע 100 200 300 100 לכל לקיחה
לא פגיע מוכפל 100 300 500 300 לכל לקיחה
פגיע מוכפל 200 500 800 300 לכל לקיחה

היסטוריה - שינויים בשיטת הניקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר שיטת הניקוד הייתה שונה במעט. הקנס על לקיחות חסרות בכפל, לא פגיע, היה 100 על הלקיחה החסרה הראשונה ו-200 על כל לקיחה חסרה נוספת. השינוי בוצע עקב העובדה שהיה כדאי להקריב חוזה מול גראנד סלאם. גראנד סלאם פגיע שווה 1500 (בונוס סלאם) + 500 (בונוס משחק) + 210 (סדרת מייג'ור) = 2210. לעומת זאת, הפסד של 11 לקיחות, מוכפל, לא פגיע, היה 2100 - הקרבה רווחית.

נוסף על כך, "בונוס העלבון" על ביצוע חוזה של כפל-כפליים היה רק 50 נקודות. ערך זה שונה ל-100 כך שביצוע חוזה בגובה חמש בסדרות המיינור, כפל-כפליים, עם לקיחה עודפת, יהיה עדיף תמיד (פגיע או לא פגיע) על סלאם לא מוכפל.

טקטיקת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטקטיקה ב-Rubber Bridge דומה יותר לטקטיקה הנדרשת בניקוד על פי IMP) International Match Point) מאשר לניקוד בשיטת Top-Bottom. המשמעויות העיקריות הן:

  1. חשוב לבצע משחק על מנת לזכות בבונוס
  2. לקיחות עודפות מעבר להתחייבות פחות חשובות, משום שהן מעניקות מעט נקודות.
  3. חשוב לזכור את הניקוד מתחת לקו שיש לשחקנים וליריביהם, משום שההכרזה מושפעת מהם. דוגמה: אם צוברים משחק חלקי של 60 נקודות. מספיק להכריז 2 ולא להכריז 4, משום שהניקוד על ביצוע חוזה של 2 מספיק לזכייה במשחק.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Rubber Bridge הוא הגרסה המסורתית של משחק הברידג' שקדמה ל-Contract bridge המשוחק היום בתחרויות רשמיות. עד שנות ה-30 של המאה העשרים שיחקו Rubber Bridge.

בדצמבר 1931 ובינואר 1932 נערכה תחרות קבוצות ב-Rubber Bridge, שהוגדרה אז כ"קרב בברידג' של המאה". התחרות הייתה בין הקבוצות של אלי קלברסטון ושל סידני לנץ. שוחקו בתחרות מאה וחמישים rubbers,שבסיומם ניצחה קבוצתו של קלברסטון.[2]

"קרב הברידג' של המאה" נחשב לאבן דרך בהתפתחות הברידג' כפי שאנו מכירים אותו היום. קלברסטון בנה שיטה חדשנית לאותה עת, הנקראת על שמו. בקבוצתו של לנץ, המתנגד הראשי לשיטה החדשה, שיחקו בכירי השחקנים של אותה תקופה, שאף הם חלקו על שיטתו של קלברסטון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המונח לקיחה ראשונה מתייחס ללקיחה השביעית. את שש הלקיחות הראשונות איננו סופרים. כך למשל הכרזת 1NT פירושה חוזה בו מתחייבים לקחת 7 לקיחות ללא שליט.
  2. ^ CULBERTSON-LENZ - BRIDGE MATCH. bridge guysד