SPFL

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליגת הכדורגל הסקוטית המקצועית
SPFL
ענפי ספורט כדורגל
תחום השיפוט סקוטלנדסקוטלנד סקוטלנד
השתייכות אופ"א
מנכ"ל ניל דונקסטר
תאריך ייסוד 2013
מקום ייסוד סקוטלנדסקוטלנד סקוטלנד
מספר חברות 42
http://spfl.co.uk/

ליגת הכדורגל הסקוטית המקצועיתאנגלית: Scottish Professional Football League או בקיצור SPFL) הוא הארגון האחראי על כדורגל גברים בסקוטלנד. הארגון הוקם ביוני 2013 בעקבות מיזוג בין הפרמייר ליג הסקוטי והתאחדות ליגת הכדורגל הסקוטית, אשר הפעילה את הליגות הנמוכות בסקוטלנד מאז הקמת הפרמייר ליג. ה-SPFL מפעיל את ארבע הליגות העליונות בסקוטלנד, וכן את גביע הליגה הסקוטית וגביע האתגר הסקוטי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת ליגת הכדורגל הסקוטית נוצרה לראשונה בשנת 1890, כאשר ליגת הכדורגל הסקוטית הוקמה. באופן מסורתי היו רק שתי ליגות (ליגה אחת וליגה שנייה) שבהן המועדונים קודמו וירדו בסוף כל עונה. באמצע שנות ה-1970, ארגון זה נתפס כבעייתי, והוחלט לפצל למבנה של שלוש חטיבות: ליגת פרמייר (לשעבר הליגה הראשונה), ליגה ראשונה (לשעבר הליגה השנייה) וליגה שנייה שנוספה. מערכת זו נכנסה לתוקף בעונת 1975/1976. מבנה זה נמשך עד עונת 1994/1995, כאשר הוצג מבנה של ארבע ליגות, יחד עם ליגה שלישית חדשה, בכל ארבע הליגות היו עשרה מועדונים.

ב-8 בספטמבר 1997, מועדוני ליגת פרמייר החליטו להתפצל מליגת הכדורגל הסקוטית והם יצרו את הפרמייר ליג הסקוטי, בעקבות הדוגמה של הפרמייר ליג האנגלי. החלטה זו מנעה רצון של המועדונים המובילים בסקוטלנד לשלוט ביותר הכנסות שהופקו על ידי משחק ולנהל משא ומתן על החוזים שלה עם ספונסרים וגופי שידור. הכנסות הפרמייר ליג היו מחולקים באופן יחסי בין המועדונים בכל ארבעת הרמות.

התחילו לחשוב על שינוי המבנה של הכדורגל הסקוטי שוב בשנות ה-2000 המאוחרות, כמועדונים סקוטיים ונבחרות שנלחמו בתחרות בינלאומית וההכנסות היו להיות גדולה מדי בשביל מאוד מהליגה האנגלית השכנה. ביקורת, בראשותו של השר הראשון של סקוטלנד לשעבר הנרי מקליש, נערכה על ידי התאחדות הכדורגל הסקוטית והדו"ח שלה פורסם בחודש דצמבר 2010. מקליש המליץ שהכדורגל הסקוטי צריך להיות גוף יחיד על הליגה ושיש לצמצם את הליגה העליונה עד 10 מועדונים. ההצעה לשנות את מספרי הליגה העליונה לא בוצעה בגלל התנגדות של ארבעה מועדוני ליגת הכדורגל הסקוטית, שהיה צריך רק שני מועדונים שיתנגדו כדי לחסום את ההצעה.

שיחות נמשכו על מיזוג הליגה. הצעה למזג לגוף ליגה עם מבנה של 12-12-18 הייתה מתקדם באפריל 2013. תוכנית זו נכשלה כאשר שני מועדוני הפרמייר ליג הסקוטי (רוס קאונטי וסנט מירן) הצביע נגד. מועדוני הפרמייר ליג הסקוטי הסכימו פה אחד לתוכנית מתוקנת מיזוג כמה שבועות מאוחר יותר, ששמרה על אותו מבנה הליגה והכניסה יותר הכנסות למועדוני משני. ליגת הכדורגל הסקוטית הגישה נגד ההצעה המאפשרת ליותר הכנסות יינתנו למועדוני הרובד השלישי והרביעי, אך זו נדחתה על ידי הפרמייר ליג הסקוטי, שתקוע עם התוכנית המוסכמת על ידי המועדונים שלהם. הצבעת מועדוני ליגת הכדורגל הסקוטית במאי הציעה כי תוכנית הפרמייר ליג הסקוטי תידחה באופן רשמי. חלק מועדונים מהליגה הראשונה (רובד שני) איימו להתנתק מליגת הכדורגל הסקוטית וליצור את "הפרמייר ליג הסקוטי 2" (ליגה שנייה של הפרמייר ליג הסקוטי). הפרמייר ליג הסקוטי הציע שהוא יקבל בברכה את מועדוני הליגה הראשונה אם הם החליטו לעזוב את ליגת הכדורגל הסקוטית. הצבעה הרשמית של מועדוני ליגת הכדורגל הסקוטית נלקחה ב-12 ביוני. 23 מועדונים הצביעו בעד, אחד יותר ממה שנדרש כדי שההצעה תצליח. המיזוג סוכם באופן רשמי ב-28 ביוני, והכדורגל שיחק תחת המבנה החדש מעונת 2013/2014.

הליגה חברה מן המניין בארגון הליגות האירופיות.

הליגות ומבנה ארגוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 ביולי 2013 השמות של ארבע הליגות של ה-SPFL הוכרזו: הפרמיירשיפ הסקוטי, הצ'מפיונשיפ הסקוטי, הליגה הסקוטית הראשונה, והליגה הסקוטית השנייה. המיזוג ספג ביקורת על ידי אלכס אנדרסון שאמר שזה הבאת חוסר ודאות נוספת לכדורגל הסקוטי. הוא מחזיק באמונה שהמועדונים חצי מקצועיים בחטיבות התחתונות היכנסו לליגה אזורית עתידית.

SPFL מופעלת כתאגיד ונמצא בבעלות 42 המועדונים החברים. כל מועדון הוא בעל מניות, על כל אחד מהם להצביע בנושאים כגון שינויי שלטון וחוזים. המועדונים לבחור שישה אנשים לדירקטוריון כדי לפקח על הפעילות היומיומית של הליגה. הדירקטוריון בכוחו למנות את המנכ"ל. ניל דונקסטר הפך למנכ"ל הראשון של SPFL ביולי 2013, לאחר שגבר על דוד לונגמואיר לתפקיד. הדירקטוריון מורכב משמונה חברים, שנבחרו באספה הכללית השנתית של החברה.

המועדונים החברים ב-SPFL[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועדונים החברים ב-SPFL הם המועדוני הכדורגל המשחקים בארבע הליגות הראשונות והמקצועיות בסקוטלנד. הרשימה שלהלן הם 42 המועדונים החברים ב-SPFL, נכון לעונת 2015/16.

(נכון לעונת 2015/2016)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]