Stan

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Stan"
סינגל בביצוע אמינם בהשתתפות דיידו
מתוך האלבום The Marshall Mathers LP
יצא לאור 2000
פורמט תקליטור, הזרמת מוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוקלט 2000
סוגה היפ הופ
אורך 6:44
חברת תקליטים Aftermath
כתיבה מרשל מת'רס
הפקה The 45 king
כרונולוגיית סינגלים של אמינם
"The Way I Am"
(2000)
"Stan"
(2000)
"Without Me"
(2002)
כרונולוגיית סינגלים של דיידו
"Thank You"
(2000)
"Stan"
(2000)
"Hunter"
(2001)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Stan הוא סינגל מאת הראפר אמינם והזמרת דיידו מתוך אלבומו The Marshall Mathers LP. השיר מספר עלילה בדיונית אודות סטן, מעריץ דיכאוני ולא יציב נפשית של אמינם שנעלב כשאמינם לא מגיב למכתביו ולבסוף רוצח את חברתו ההריונית ומתאבד.

פזמון השיר הוא הבית הראשון של השיר "Thank You" של הזמרת הבריטית דיידו. בקליפ מגלם השחקן דבון סאווה את סטן, דיידו מגלמת את חברתו ואמינם מגלם את עצמו. הצלחתו הרבה של השיר הביאה להתעניינות רבה בזמרת דיידו ולנסיקה מהירה במכירות אלבומיה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת השיר נשמע סטן כאשר הוא כותב מכתב לאמינם, ובו הוא מספר על אהבתו הכנה והאמיתית לאמינם, על שני מכתביו הקודמים אליו ועל הדמיון בינו לבין אמינם.

בבית השני שולח סטן את מכתבו השני בשיר ומכתבו הרביעי בסך הכל, בו הוא כועס בתחילה על אמינם על כך שלא נתן לאחיו הקטן חתימה לאחר הופעה שלו בה נכחו השניים, ועל כך שלא השיב למכתביו. בהמשך המכתב הוא מדבר על הדומה ביניהם, על אהבתו לאמינם ועל כך שהוא מנסה לחקות אותו בדרכים רבות, התנהגות המרתיעה את חברתו של סטן. בסיום המכתב הוא אומר "נ.ב. אנחנו צריכים להיות ביחד".

בבית השלישי בשיר סטן כועס מאוד על אמינם שלא החזיר לו מכתבים. במקום לכתוב לו, סטן מקליט את מכתבו האחרון על קלטת שמע, בה הוא צועק את זעמו ותסכולו על אמינם. בקלטת זו סטן בדרך להתאבדות: הוא נוסע שתוי במכוניתו כשחברתו ההרה לכודה בתא המטען, ולבסוף מדרדר את מכוניתו מהגשר לתוך הנהר.

הבית האחרון בשיר מתאר את מכתב התגובה של אמינם, ובו הוא כותב שהתכוון לכתוב לו קודם אך היה עסוק, שואל על החברה ועל אחיו של סטן, תוהה על מצבו הנפשי ועל ההצהרה שהם חייבים להיות יחד ומנסה להרגיע את סטן לבל יפגע בעצמו או בחברתו. הוא נזכר ששבועיים קודם לכן ראה בחדשות שמטורף אחד נהג שיכור במכונית והידרדר מגשר אל תוך הים, כשחברתו ההרה קשורה במכונית, ובמכונית נמצאה קלטת, אך לא נאמר למי היא נועדה. כשהוא מנסה להיזכר בשמו של הנהג אמינם מבין, שלמעשה היה זה סטן.

Bad Guy[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 הוציא אמינם אלבום חדש בשם The Marshall Mathers LP 2 שמהווה מעין המשך ל-The Marshall Mathers LP. השיר הפותח של האלבום הוא שיר המשך לשיר "Stan", בשיר מסופר על מת'יו, אחיו הקטן של סטן שמתכנן לנקום באמינם לאחר ההתאבדות של אחיו. מת'יו חוטף את אמינם ומתכנן לקבור אותו חי בדטרויט עיר הולדתו של אמינם, מת'יו מאשים את אמינם במות אחיו ובמילים ההומופביות שלו, מספר לו שהיה מעריץ שלו בעבר כמו אחיו ומאשים אותו שקרא לאלבום "The Marshall Mathers LP 2" על מנת לגרום לאנשים לקנות את האלבום. במהלך הנסיעה מת'יו נוסע מעל המהירות המותרת עקב ההתרגשות והפחד שלו, השוטרים שמבחינים במת'יו מתחילים במרדף אחריו ואמינם מנצל זאת וזועק אל השוטרים מתא המטען, עקב זאת נאלץ מת'יו להתאבד יחד עם אמינם וליפול איתו מהגשר לתוך המים (באופן אירוני באותה הדרך שסטן וחברתו נהרגו).

Dear Anne[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר יציאתו של השיר "Stan", הרגיש הראפר ליל ויין את הצורך ליצור גרסת המשך לסיפור "Stan" עם השיר "Dear Anne". בניגוד לאמינם, שמבקר את האובססיה של המעריץ אל האמן (אמינם), ליל ויין מעריך את התמיכה של המעריץ ועל כך הוא מודה לה בשיר שאותו הוא מחלק לעמודים במכתב. 

פרודיות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל הופקה גרסה פרודית לשיר, על ידי יריב בן יהודה, יואב גלזנר ומירן פרומן. השיר נקרא "חן" ובוצע על ידי גורי אלפי, אסי כהן ומירב שביט. עלילת השיר מספרת על חן אליאס, מעריץ דמיוני של יגאל בשן אשר נפגע מכך שאינו מקבל תגובה למכתביו, בניגוד לחברו ירון, שכותב למושא הערצתו עוזי חיטמן ומקבל ממנו מכתבי תגובה. בגרסה זו, כהקבלה לרצח וההתאבדות בשיר המקורי, חן פורק את תסכולו על ידי כך שמקפיא את חברו ירון בתוך המקרר של הקרטיב לימון של חברת "ויטמן", בה עובד ירון.

גרסה נוספת בוצעה בתוכנית הסאטירה "היהודים באים", ובה נראה ברוך גולדשטיין (בגילומו של יניב ביטון) כותב מכתבים לאלוהים ושם אותם בכותל, אך אלוהים לא עונה לו. גולדשטיין רוצה שאלוהים יראה לו סימן שהוא קיים. מכיוון שאלוהים לא עונה לו מחליט גולדשטיין לבצע את הטבח מערת המכפלה. לאחר הרצח מתפנה אלוהים (מגולם על ידי מוני מושונוב) לכתוב מכתב לגולדשטיין, בו הוא מבקש ממנו להשתחרר ולא להיות גזען כלפי הערבים. במהלך כתיבת המכתב נזכר אלוהים ב"רופא מתנחל דפוק" אשר ביצע את הטבח במערת המכפלה באותו בוקר ואז הוא מבין שזה היה גולדשטיין עצמו[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]