Super Mario 64 DS

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Super Mario 64 DS
スーパーマリオ64DS
כללי
תאריך הוצאה 21 בנובמבר 2004 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה משחק פלטפורמה, משחק פעולה-הרפתקאות
פיתוח נינטנדו EAD עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה לאור נינטנדו עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה Super Mario 64 עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מצבי משחק משחק מחשב מרובה משתתפים עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות נינטנדו DS
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Super Mario 64 DSעברית: סופר מריו 64 DS) הוא משחק פלטפורמה משנת 2004 שפותח ופורסם על ידי נינטנדו עבור ה-Nintendo DS . זה היה משחק השקה ל-DS. המשחק הוא גרסה מחודשת למשחק הנינטנדו 64 Super Mario 64 משנת 1996, עם גרפיקה חדשה, דמויות, פריטי אספנות, מצב מרובה משתתפים וכמה מיני- משחקים נוספים. כמו במקור, העלילה מתמקדת בהצלת הנסיכה פיץ' מבאוזר. בניגוד למקור, יושי הוא הדמות הראשונה שניתן לשחק בה, כאשר מריו, לואיג'י וואריו הם דמויות שניתן לפתוח בשלבים מוקדמים של המשחק.

נינטנדו חשפה את Super Mario 64 DS כהדגמה מרובה משתתפים ב-E3 2004, והוציאה אותו בנובמבר 2004. המשחק קיבל ביקורות חיוביות בדרך כלל מהמבקרים, ששיבחו את מצב השחקן היחיד שלו, הגרפיקה והשינויים שבוצעו מהמשחק המקורי. עם זאת, הוא ספג ביקורת על מצב מרובה משתתפים והיעדר בקרות אנלוגיות. המשחק הוא המשחק העשירי הנמכר ביותר של Nintendo DS, עם למעלה מ-11.06 מיליון עותקים שנמכרו עד 2018. Super Mario 64 DS שוחרר מחדש בשירות ה-Virtual Console של Wii U במהלך 2015 ו-2016.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתחיל בכך שמריו מקבל מכתב מהנסיכה פיץ' המזמין אותו לבוא לטירה שלה לעוגה שהיא אפתה עבורו. מריו מגיע לטירה של פיץ', יחד עם לואיג'י וואריו. השלישייה נעלמת כשהם נכנסים לטירה, ולקיטו, מפעיל המצלמה של המשחק, מודיע ליושי על היעלמותם. יושי חוקר את הטירה של פיץ' כדי למצוא את מריו, לואיג'י, ואריו ופיץ'.[1]

ברחבי הטירה פזורים ציורים וקירות סודיים, המשמשים כשערים לעולמות אחרים שבהם באוזר וחניכיו שומרים על כוכבי הכוח. לאחר ששיחזר כמה מכוכבי הכוח והביס את המיניונים של באוסר, יושי פותח דלתות הניגשות לאזורים אחרים של הטירה, שם הוא מוצא את מריו וחבריו שבויים.

יושי מביס את גומבוס ומשחרר את מריו כשהם ממשיכים לחפש בטירה כדי למצוא עוד כוכבי כוח. מריו מביס את קינג בו ומשחרר את לואיג'י, שמשתמש בכוח בלתי נראה כדי להביס את צ'יף צ'ילי, ולאחר מכן משחרר את ואריו באמצעות המפתח. מריו וחבריו מתמודדים עם שלושה מסלולי מכשולים, כאשר כל אחד מהם מתפתח בקרב עם באוזר. לאחר שהביסו אותו בכל פעם, הם מקבלים מפתח שפותח רמות נוספות של הטירה.

לאחר איסוף 80 כוכבי כוח, מריו וחבריו מגיעים לאזור הגבוה ביותר של הטירה, שם הוא מתחיל קרב אחרון נגד באוזר. בסופו של דבר, לאחר התבוסה של באוזר, מריו וחבריו חוזרים לטירה של פיץ', שם הם משחררים את פיץ' מחלון ויטראז' מעל הכניסה. כפרס על הצלת פיץ', היא מנשקת את מריו באפו והולכת לאפות את העוגה שהבטיחה. המשחק מסתיים כאשר מריו, לואיג'י, פיץ', יושי וואריו מנופפים לשחקן לשלום בזמן שלקיטו מצלם ועף משם. מופיעה תמונה עם העוגה של פיץ'.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Super Mario 64 DS הוא משחק פלטפורמה תלת־ממדי שבה השחקן עובר בין ארבע דמויות שונות - יושי, מריו, לואיג'י וואריו - ושולט בהן דרך רמות רבות כדי לאסוף 150 כוכבי כוח, 30 כוכבים יותר מהמשחק המקורי. כל דמות חיונית להשלמת המשחק במלואה. כל רמה היא עולם סגור (בדרך כלל מוכל בתוך ציור ונכנס אליו) בו השחקן חופשי לשוטט לכל הכיוונים ולגלות את הסביבה ללא מגבלות זמן. העולמות מאוכלסים באויבים שתוקפים את הדמויות, כמו גם ביצורים ידידותיים המספקים סיוע, מציעים מידע או מבקשים עזרה. השחקן אוסף כוכבים בכל קורס; כוכבים מסוימים מופיעים רק לאחר השלמת משימות מסוימות, לעיתים קרובות נרמז בשם הכוכב בתפריט בחירת הכוכבים. האתגרים הללו כוללים ניצחון על בוסים, פתרון חידות, מרוץ עם יריב ואיסוף מטבעות. ככל שהשחקן אוסף כוכבים, אזורים נוספים בטירה הופכים נגישים.

כוחות על ב-Super Mario 64 DS לובשים צורה של כובעים מיוחדים הדומים לאלה שלבשו מריו, לואיג'י ו-ואריו (כולם מדובבים על ידי צ'ארלס מרטינט), וזמינים ברמות מסוימות. רכישת כובע אחד כזה תשנה את דמותו של השחקן לדמות המקבילה, ותאפשר לשחקן להשתמש ביכולות של אותה דמות. הכובעים נופלים אם הדמות נפגעת, אך ניתן לרכוש אותם מחדש. יושי (מדובב על ידי Kazumi Totaka) מסוגל להתחיל רמה עם הכובע של כל אחת מהדמויות הזמינות האחרות. פריט כוח-על נוסף, "פרח הכוח", מספק לכל דמות יכולת שונה: מריו מסוגל לצוף, בדומה לפריט הבלון מהמשחק Super Mario World ; לואיג'י הופך לבלתי מוחשי ושקוף, בדומה ל-Vanish Cap בגרסת נינטנדו 64; ואריו הופך מצופה מתכת, מה שהופך אותו לבלתי מנוצח באופן זמני בפני התקפות אויב ורעל (שהוא סגול במקום צהוב כמו בגרסה המקורית), ושוקע מתחת למים, בדומה ל-Metal Cap בגרסה המקורית, אך עם יכולת נוספת ללכת על לבה במקום להקפיץ מבלי לגרום נזק; ויושי מסוגל לנשוף אש, מה שמאפשר לו לשרוף אויבים ולהמיס קרח. כל יכולת נחוצה כדי להשלים אזורים ספציפיים במשחק. פריטים נוספים כוללים את ה"פטריה", שהיא פריט חצי נדיר שמגדיל מאוד את גודלה וחוזקה של הדמות לפרק זמן קצר, והנוצה, שרק מריו יכול להשיג, ואשר מאפשרת לו לעוף באותה צורה. ככובע הכנף במשחק המקורי.[2] עם זאת, ב-VS מרובה משתתפים. מצב, דמויות אחרות יכולות לקבל כנפיים; במקרה של יושי, הוא מצמיח כנפיים מחוץ לגופו, כמו ב-Super Mario World .

המשחק משתמש בשני מסכי המערכת כדי להציע אפשרויות חדשות. המסך העליון מציג את המשחקיות הרגילה, בעוד שמסך המגע התחתון יכול לתפקד כמפה תקורה ובקרות מגע. המפה העליונה מציגה את המסלול הנוכחי שהשחקן חוצה ומציגה את מיקומי הפריטים. פקדי המגע כוללים כפתורים וירטואליים המסובבים את זווית המצלמה של המסך העליון ופקדי אופי כיוון, שיכולים לפעול עם עט ה-DS או עם האגודל של הנגן באמצעות רצועת היד של DS.[2] בנוסף להרפתקה לשחקן יחיד, המשחק כולל 36 מיני משחקים ומצב מרובה משתתפים. משחקי מיני נעשים נגישים על ידי תפיסת ארנבים במשחק הראשי. כל המיני-משחקים משתמשים במסך המגע כדי לשחק והם מבוססים על נושאים שונים: מרוץ, משחקי קלפים, פאזלים וכו'. מצב מרובי המשתתפים משתמש ב-DS Download Play האלחוטי שבו עד ארבעה שחקנים מתחרים זה בזה באמצעות יושי ירוק, אדום, כחול וצהוב (בקולו של Kazumi Totaka) - כובעי דמות מופיעים בשלב המאפשרים לשחקנים להפוך למריו, לואיג'י, או ואריו. ואריו יכול לשתק יריבים על ידי הרמתם, הנפתם והשלכתם.

התפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק פותח על ידי Nintendo Entertainment Analysis and Development ופורסם על ידי Nintendo עבור Nintendo DS.[3] זהו גרסה מחודשת למשחק ההשקה של Nintendo 64 Super Mario 64, כאשר מנוע התלת-ממד של המשחק משקף אפקטים חזותיים רבים ששימשו במשחק המקורי.[4] שינויים גרפיים כוללים היעדר סינון מרקם וגרסאות מעודכנות של דגמי הדמויות שייצגו את העיצובים המעודכנים והמפורטים יותר שלהם.[5][6] המטבעות שודרגו מהנפשה דו-ממדית לדגמי תלת-ממד.[7] נעשה שימוש חוזר בכל המוזיקה של Koji Kondo מהמשחק המקורי, כאשר Kenta Nagata סיפקה מוזיקה חדשה למשחק. גם המדבבים מסופר מריו 64 חזרו, וקזומי טוטקה הצטרף לצוות השחקנים, ששיחק את התפקיד של יושי.

הפצה וקידום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכותרת המקורית הייתה " Super Mario 64 ×4 ", המשחק הוצג לראשונה כהדגמה מרובה משתתפים ב-E3 2004 לפני שה-Nintendo DS שוחרר.[4] כמה חודשים לאחר מכן, נינטנדו הכריזה על משחק ממשי - יחד עם רבים אחרים - בפיתוח.[8] בכנס Nintendo DS ב-7 באוקטובר 2004, המשחק שוב היה בהדגמה ומידע חדש נחשף; השם שונה ל-Super Mario 64 DS וארבע דמויות שונות (מריו, לואיג'י, יושי ווואריו) ישמשו בהרפתקה הראשית לשחקן יחיד.[9] ההדגמה הייתה גרסה שלמה יותר של המשחק מגרסת E3 - פיתוח המשחק הושלם בשלב זה ב-90% - והדגיש את מספר הדמויות במצב לשחקן יחיד וכללה מיני-משחקים; מצב מרובה משתתפים, לעומת זאת, לא היה קיים.[10][11]

לפני הכנס, הופעת אמנות הקופסה בעמוד המוצר של GameStop גרמה להשערות ש-Super Mario 64 DS יהיה משחק השקה.[12] נינטנדו אישרה את השמועה כשהכריזה בכנס כי המשחק יהיה משחק השקה של ה-Nintendo DS בצפון אמריקה וביפן.[13][14] ככל שהתקרב יציאת המשחק, לוח הזמנים של ההשקה של משחקי ההשקה השתנה; משחקים רבים התעכבו, בעוד שאחרים הוכרזו לצאת כמה ימים לפני ה-Nintendo DS. Super Mario 64 DS היה המשחק היחיד שתוכנן לצאת עם המערכת.[15]

Super Mario 64 DS שוחרר לראשונה בצפון אמריקה עבור ה-Nintendo DS ב-21 בנובמבר 2004 כמשחק השקה למערכת. ב-5 ביוני 2011, המשחק נארז מחדש במארז בצבע אדום (יחד עם New Super Mario Bros., Mario Kart DS, Mario Party DS, Mario & Luigi: Bowser's Inside Story, ו-Mario vs. דונקי קונג: Mini-Land Mayhem!) במקביל לירידת מחיר של 99$ עבור ה-DS.[16] Super Mario 64 DS שוחרר מאוחר יותר ביפן עבור ה-Wii U כחלק מקו המשחקים של ה-Virtual Console ב-6 בינואר 2016,[17] ולאחר מכן שוחרר בצפון אמריקה באוגוסט של אותה שנה.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Super Mario 64 DS זכה להצלחה מסחרית. לאחר יציאתו ביפן, המשחק מכר 241,000 עותקים עד 19 בדצמבר 2004, והיה המשחק החמישי הנמכר ביותר בטבלת המכירות השבועית של אותו שבוע.[18] המכירות המשיכו לעלות, ו-Super Mario 64 DS מכר 639,000 יחידות עד 20 בפברואר 2005.[19] המשחק הופיע לעיתים קרובות בטבלאות המכירות של Amazon.com . בשבוע הראשון של יוני 2006, הוא היה רשום כמשחק ה-Nintendo DS השישי הנמכר ביותר, ועלה למקום השלישי עד השבוע האחרון של החודש.[20] המשחק הופיע שוב לקראת סוף יולי 2006 כמשחק השמיני הנמכר ביותר. בתחילת 2008, טבלאות Amazon.com רשמו את המשחק כמשחק ה-Nintendo DS השביעי הנמכר ביותר בארצות הברית.[21] בארצות הברית, הוא מכר 1.4 מיליון עותקים והרוויח 42 מיליון דולר עד אוגוסט 2006. במהלך התקופה שבין ינואר 2000 לאוגוסט 2006, זה היה המשחק ה-7 הנמכר ביותר שהושק עבור ה-Nintendo DS .[22] עד נובמבר 2006, המשחק נמכר ביותר ממיליון יחידות באירופה, ועד סוף 2007, למעלה משני מיליון עותקים בארצות הברית.[23][24] עד 31 במאי 2011, המשחק מכר 4.34 מיליון עותקים בארצות הברית,[16] ובאוקטובר 2012 נינטנדו דיווחה שהמשחק עבר את המכירות של 5 מיליון יחידות.[25] נכון ל-31 במרץ 2018, Super Mario 64 DS מכר 11.06 מיליון עותקים ברחבי העולם.[26]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק זכה בפרסים וזכה לביקורות חיוביות בסך הכל של עיתונאי משחקי וידאו. עם יציאתו, IGN תייג אותו כ"בחירת העורך" והעניק לו "משחק החודש" עבור ה-Nintendo DS, תוך ציון המשחק כ"הישג גדול" של יכולת המערכת.[27][28] בשנת 2005, המשחק זכה בפרס ג'ויסטיק הזהב למשחק היד הטוב ביותר של השנה.[29] לפני שחרורו של המשחק, קרייג האריס מ-IGN סקר את ההדגמה המוקדמת. הוא התייחס לשחזור המדויק של הגרפיקה המקורית, והצהיר שהמסך הקטן של Nintendo DS עוזר להסתיר כל פגמים חזותיים. האריס מתח ביקורת על הפקדים של המשחק כינה אותם קצת "איטיים" ו"מגושמים".[4] למרות שהוא שיבח את הגרפיקה ותוספות המשחק החדשות, האריס הביע אכזבה מכך שמשחק ההשקה של מריו למערכת החדשה היה גרסה מחודשת במקום משחק מלא.[30] Anoop Gantayat של IGN צפה שהמשחק יהיה להיט גדול בקרב חובבי משחקי וידאו אמריקאים. ביפן, Famitsu דירג את Super Mario 64 DS במקום ה-29 הכי מבוקש.[31]

המבקרים שיבחו את השחזור המדויק של המשחק של Nintendo 64, תכונות נוספות ושדרוגים. Phil Theobald מ-GameSpy שיבח את Super Mario 64 DS, כינה אותו "פנטסטי" והחמיא לתכונות החדשות: מיני-משחקים, שימוש במסך שני וכוכבים נוספים. הוא גם העיר שהמשחקיות של המשחק המקורי מחזיקה מעמד עשר שנים לאחר יציאתו המקורית.[3] האריס אמר שהתחושה המקורית של Super Mario 64 נשמרת, בעוד שהאתגרים והתכונות החדשות מתבססות עליה באופן שהוסיף לאריכות החיים של המשחק. הוא החמיא לגרפיקה ולאודיו, וראה במשחק הדגמה טובה של היכולות של ה-Nintendo DS.[5] ג'ף גרסטמן מ-GameSpot החמיא גם לגרפיקה, במיוחד לספירת המצולעים הגבוהה יותר וקצב הפריימים החלק. הוא כינה את Super Mario 64 DS "עדכון נהדר של משחק קלאסי", והרגיש שהשינויים והתכונות הנוספות מציעים חוויה חדשה לחובבי המקור.[6] לעומת זאת, ג'רמי פאריש של 1UP.com חש שהמשחק לא מציע מספיק תוכן חדש כדי להצדיק רכישה. הוא שיבח את הכללתן של דמויות נוספות, וכינה אותן "טוויסט נחמד", אך סיכם את הביקורת שלו בכך שכינה את המשחק "פורט גרוע" שצריך לשחק במערכת המקורית.[32]

ביקורת אחרת התמקדה בבקרות המשחק ובמצב מרובה משתתפים. תיאובלד הרגיש שהיעדר מקל אנלוגי הפך את הפקדים לקשים יותר מהמשחק המקורי ודרש תקופת הסתגלות קצרה. עוד הוא הצהיר שהשליטה האנלוגית הווירטואלית של המשטח הדיגיטלי ומסך המגע היו "מסובכים" ודורשים תרגול.[3] האריס הדהד הערות דומות וציין כי מסך המגע אינו מספק משוב פיזי כמו מקל אנלוגי. הוא הוסיף שהמשחק מעולם לא נועד לשחק ללא פקדים אנלוגיים מתאימים.[5] גרסטמן התייחס למצב מרובי המשתתפים כ"חסר אירועים" וראה בו חוסר אריכות ימים, אך העיר כי מדובר בתוספת טובה שהדגימה את יכולות מרובי המשתתפים האלחוטיות של המערכת.[6] תיאובלד הסכים שזו תוספת נחמדה, אבל ראה בזה "סטייה" ששחקנים יימאסו ממנה במהירות.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Thomas, Lucas (2010-05-24). "Yoshi: Evolution of a Dinosaur". IGN. ארכיון מ-28 במאי 2010. נבדק ב-2022-06-01. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 Super Mario 64 DS Instruction Booklet. Nintendo. 2004.
  3. ^ 1 2 3 4 Theobald, Phil (2004-11-21). "Super Mario 64 DS Review". GameSpy. נבדק ב-2022-06-01.
  4. ^ 1 2 3 Harris, Craig (2004-05-11). "E3 2004: Hands-on: Super Mario 64 x4". IGN. ארכיון מ-2008-12-30. נבדק ב-2022-06-01.
  5. ^ 1 2 3 Harris, Craig (2004-11-20). "Super Mario 64 DS Review". IGN. נבדק ב-2008-10-14.
  6. ^ 1 2 3 Gerstmann, Jeff (2004-11-19). "Super Mario 64 DS Review". GameSpot. נבדק ב-2015-03-29.
  7. ^ "Ink Co. Review: Super Mario 64 DS (Out of date)". Amino. 2018-05-02. נבדק ב-28 באוגוסט 2021. The Star Coins are now 3D models {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Gantayat, Anoop (2004-08-01). "New DS Titles!". IGN. נבדק ב-2022-06-01.
  9. ^ Harris, Craig (2004-10-07). "New Details: Super Mario 64 DS". IGN. נבדק ב-2022-06-01.
  10. ^ "【NDS発表会】発表会で体験できたタイトルの開発度を総チェック!" (ביפנית). Famitsu. 2004-10-07. נבדק ב-2009-01-20.
  11. ^ "Super Mario 64 DS Preview for DS". 1UP.com. 2012-10-12. אורכב מ-המקור ב-2012-10-12. נבדק ב-2018-10-31.
  12. ^ Kohler, Chris (2004-10-04). "Super Mario 64 DS box art revealed?". GameSpot. נבדק ב-2015-03-29.
  13. ^ Harris, Craig (2004-10-07). "Launch Game Details". IGN. אורכב מ-המקור ב-2009-02-11. נבדק ב-2022-06-01.
  14. ^ Gantayat, Anoop (2004-10-07). "NDS Japanese Launch Details". נבדק ב-2022-06-01.
  15. ^ Kohler, Chris (2004-11-03). "GameStop stops DS preorders". GameSpot. נבדק ב-2015-03-29.
  16. ^ 1 2 Newton, James (31 במאי 2011). "DS Lite Drops to $99 in US, Mario DA Games Go Red". Nintendo Life. נבדק ב-4 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ Sato (6 בינואר 2016). "Final Fantasy I & II, Super Mario 64 DS, And More Releases For Wii U Virtual Console In Japan". Silicon Era. נבדק ב-1 ביוני 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ IGN Staff (2004-12-23). "DS Wario and Mario Lap PSP Ridge Racers". IGN. נבדק ב-2022-06-16.
  19. ^ 集計期間:2005年2月14日~2005年2月20日 (ביפנית). Famitsu. 2005-03-04. נבדק ב-2009-01-20.
  20. ^ "Current Best-Sellers". Edge. 2006-06-26. אורכב מ-המקור ב-2011-08-09. נבדק ב-2008-10-16.
  21. ^ "Current US Best-Sellers". Edge. 2008-01-15. אורכב מ-המקור ב-2012-09-06. נבדק ב-2008-10-16.
  22. ^ Keiser, Joe (2 באוגוסט 2006). "The Century's Top 50 Handheld Games". Next Generation. אורכב מ-המקור ב-10 באוקטובר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ "European DS Figures Announced". Edge. 2006-11-21. אורכב מ-המקור ב-2012-09-10. נבדק ב-2008-10-16.
  24. ^ "Nintendo: 6 mln DS Sold So Far in '07". Edge. 2007-12-11. אורכב מ-המקור ב-2012-09-07. נבדק ב-2008-10-16.
  25. ^ Cavalli, Earnest (11 באוקטובר 2012). "Nintendo: 3DS software sales have increased by 89 percent". Digital Trends. נבדק ב-4 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ "IR Information : Sales Data - Top Selling Software Sales Units - Nintendo DS Software". נבדק ב-30 בדצמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ IGN Staff. "IGN Editors' Choice Games". IGN. אורכב מ-המקור ב-24 בנובמבר 2005. נבדק ב-2008-10-16. {{cite web}}: (עזרה)
  28. ^ Harris, Craig (2004-11-30). "Nintendo DS Game of the Month: November 2004". IGN. נבדק ב-2022-06-01.
  29. ^ "San Andreas Scoops Five Golden Joysticks". Edge. 2005-11-04. אורכב מ-המקור ב-2012-09-04. נבדק ב-2008-10-16.
  30. ^ Harris, Craig (2004-10-07). "Hands-On: Super Mario 64 DS". IGN. נבדק ב-2022-06-01.
  31. ^ Gantayat, Anoop (2004-11-07). "Wanted in Japan: Feel The Magic". IGN. נבדק ב-2022-06-01.
  32. ^ Parish, Jeremy (2004-11-24). "Super Mario 64 DS Review from 1UP". 1UP.com. אורכב מ-המקור ב-2010-01-05. נבדק ב-2008-04-18.