The Birthday Party

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "מסיבת יום ההולדת" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו מסיבת יום הולדת.
The Birthday Party
חברי הלהקה, מימין לשמאל: ניק קייב, מיק הארווי, רולנד ס. הווארד, טרייסי פו
חברי הלהקה, מימין לשמאל: ניק קייב, מיק הארווי, רולנד ס. הווארד, טרייסי פו
חברי הלהקה, מימין לשמאל: ניק קייב, מיק הארווי, רולנד ס. הווארד, טרייסי פו
מקום הקמה מלבורן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1975–1983 (כ־8 שנים)
סוגה פוסט-פאנק, רוק גותי
חברת תקליטים מיסינג לינק רקורדס, 4AD עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.thebirthdayparty.com.au/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

The Birthday Party הייתה להקת פוסט-פאנק מאוסטרליה שפעלה משנת 1975 עד 1983, בתחילה תחת השם "The Boys Next Door". למרות שלא הצליחה מסחרית, הייתה ללהקה השפעה רבה על להקות רוק בשנות השמונים, והם נחשבים לאחת מאבות הרוק הגותי. מנהיג הלהקה, ניק קייב, כתב שירים עם מילים פרובוקטיביות רוויות אלימות שכללו גם תיאורים מיניים, וללהקה היה צליל "עגום ורועש" עם נגיעות של בלוז, ג'אז חופשי ורוקבילי.

בשנת 1980 הלהקה עברה ממלבורן ללונדון, שם הם הושמעו רבות על ידי השדרן ג'ון פיל והתפרסמו בהופעותיהם האלימות. ב-1983 עברו לברלין המערבית, ולאחר זמן קצר התפרקו. רוב חברי הלהקה פיתחו קריירות סולו.

שנים ראשונות, 1973-1980[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי הלהקה למדו ביחד בבית ספר יסודי במלבורן, אוסטרליה, שם גם שרו במקהלת הבנים של בית הספר. בשנת 1973 הקימו להקה שניגנה גרסאות כיסוי לשירים של דייוויד בואי, לו ריד, רוקסי מיוזיק ואליס קופר. חברי הלהקה היו הזמר ניק קייב, הגיטריסט מיק הארווי, המתופף פיל קלברט, וכמה חברים נוספים.

בשנת 1975 צירפו אליהם את הבסיסט טרייסי פו והחליטו לקרוא לעצמם "The Boys Next Door". סגנון הלהקה הפך להיות רועש יותר, ולמגוון שיריהם נוספו שירי פאנק רוק, בהם גרסאות כיסוי לשירי הראמונס ופטי סמית'. לקראת שנת 1977 החלו לכתוב שירים מקוריים, רובם בעלי מילים פרובוקטיביות.

בשנת 1978 צירפו אליהם גיטריסט נוסף, רולנד ס. הווארד, ששינה את הצליל של הלהקה באופן דרמטי. הם הירבו להשתמש בפידבק, לשירים היה גוון תזזיתי ושירתו של קייב נשמעה כאחוזת טירוף.

בשנים 1979–1980 יצאה להקת "The Boys Next Door" לסיבוב הופעות נרחב באוסטרליה. חברת התקליטים האוסטרלית "Missing Link" החתימה אותם והוציאה את תקליטיהם הראשונים, בהפקתו של טוני כהן. השיר הידוע ביותר שלהם, "Shivers" ("צמרמורות"), נכתב על ידי הווארד ובוצע על ידי להקתו הקודמת. השיר נאסר להשמעה בתחנות רדיו באוסטרליה בגלל התייחסותו המרומזת להתאבדות.[1]

המעבר ללונדון, 1980-1982[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 1980 עברו חברי הלהקה ללונדון, ושינו את שמם ל-"The Birthday Party". לפי רולנד ס. הווארד, הוא וקייב בחרו את השם בגלל "תחושה של חגיגיות ואירוע פולחני".

בלונדון עברה הלהקה תקופה פורייה של יצירתיות, ושיריהם מתקופה זו נחשבו למוזיקה חדשנית ואגרסיבית. שירתו של קייב תוארה כ"יוצאת מהבטן", ולדברי חברי הלהקה הם היו "נחושים לבעוט במוסכמות של מוזיקת הרוק." קייב כתב את רוב מילות השירים. חלקם סיפרו סיפורי אימה ופחד וזרועים בדמויות ביזאריות, אחרים הם על רוצחים או מטורפים, ולעיתים קרובות הכילו אזכורים סוריאליסטיים או דתיים. בשירתו של קייב היה מימד מפחיד עם צרחות חסרות מעצורים ולסירוגין גם קול נכאים דהוי. למרות התשבחות ממבקרי המוזיקה, לא זכתה הלהקה להצלחה מסחרית, דבר שאינו מפתיע לאור השילוב ייחודי של קקפוניה ומוזיקה קודרת שהם רקחו.

הלהקה הופיעה רבות באוסטרליה, אירופה וארצות הברית.

שנים אחרונות, 1982-1983[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1982 פרש מתופף הלהקה, הגיטריסט טרייסי פו נתפס נוהג בשכרות ונדון לחודשיים מאסר, וגם חלק מחברי הלהקה האחרים פרשו או הוחלפו באופן זמני. חלקם הקליטו אלבום עם הזמרת לידיה לאנץ', שיצא לאור כתקליט רק ב-1987.

באוגוסט 1982 עברו חברי הלהקה מלונדון לברלין המערבית, ובמספר שירים שהוקלטו שם השתתף בליקסה ברגלד, גיטריסט איינשטירצנדה נויבאוטן.

בתקופה זו החלה מתיחות בין חברי הלהקה, שנבעה בחלקה משימוש מופרז בסמים ובאלכוהול. ההופעה האחרונה של The Birthday Party הייתה ב-9 ביוני 1983 במלבורן, ולאחריה נפרדו דרכיהם של חברי הלהקה.

לאחר הפירוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פירוק הלהקה פיתח ניק קייב קריירת סולו מצליחה. גם חברי הלהקה האחרים הקימו הרכבים שונים, אך לא זכו להצלחה.

טרייסי פו ניסה להיגמל מסמים מספר פעמים, ובשנת 1986 מת כתוצאה מפרכוס אפילפטי. רולנד ס. הווארד מת בשנת 2009 משחמת הכבד.

אלבומי הלהקה יצאו מחדש בפורמטים שונים, וכן יצאו לאור מספר אוספים של שירי הלהקה.

באוקטובר 2007 נבחר ניק קייב להיכל התהילה של הרוק אנד רול האוסטרלי, ובנאומו הודה גם לחברי להקת "The Birthday Party" שהיו איתו בתחילת הדרך.

על תולדות הלהקה ועל ניק קייב נכתבו מספר ספרים. בשנת 2023 הופק סרט תיעודי המספר את תולדות הלהקה.[2]

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקאים נוספים הופיעו והקליטו עם הלהקה בתקופות שונות.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי הלהקה תחת השם "The Boys Next Door":

  • Door, Door ‏(1979)

אלבומי הלהקה תחת השם "The Birthday Party":

  • The Birthday Party ‏(1980)
  • Prayers on Fire ‏(1981)
  • Junkyard ‏(1982)

בנוסף לאלבומים אלה ראו אור מיני-אלבומים, אוספים רבים, הקלטות של הופעות חיות ומארז תקליטורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גרסת כיסוי לשיר "Shivers" של המכשפות יחד עם ניק קייב מופיעה באלבום "מתכסות".
  2. ^ מרד בגן עדן: ניק קייב והבירת'דיי פארטי, באתר סינמטק תל אביב, ‏22 בינואר 2024