The Imperial March

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

The Imperial Marchעברית: "המארש האימפריאלי", "המארש הקיסרי", "המצעד הקיסרי" ו-"נעימת דארת' ויידר") הוא מארש ונעימה מוזיקלית שהלחין ג'ון ויליאמס עבור הסרט "מלחמת הכוכבים - פרק 5: האימפריה מכה שנית". המארש שבסרט נוגן על ידי התזמורת הסימפונית של לונדון. לימים הפך לאחד מקטעי הנגינה המפורסמים ביותר בתולדות הקולנוע, והמזוהה ביותר עם סרטי "מלחמת הכוכבים", לצד נעימת הפתיחה של הסדרה. הנעימה זכתה לגרסאות כיסוי וביצועים רבים, החל מלהקות מטאל וכלה בתזמורות סימפוניות, השפיעה על יצירות שונות, ושימשה לפארודיות טלוויזיוניות וקולנועיות על סרטי "מלחמת הכוכבים", או כדי לאפיין דמות טוטליטרית, מרשעת ואכזרית.

בסרטי מלחמת הכוכבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"המארש הקיסרי" נקרא לעיתים "נעימת דארת' ויידר" ("Darth Vader's Theme") ומאחר והוא מזוהה עם דארת' ויידר, לורד הסית' המפחיד והאכזר, המוציא לפועל של פקודות הקיסר פלפטין. מאז הסרט "מלחמת הכוכבים - פרק 5: האימפריה מכה שנית" הנעימה הפכה למזוהה עם ויידר ונוגנה כמעט בכל פעם שהוא הופיע.

הטרילוגיה המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"המארש הקיסרי" נשמע לראשונה בסרט "מלחמת הכוכבים - פרק 5: האימפריה מכה שנית", מנוגן בטון נמוך של פיקולו כאשר האימפריה הגלקטית משגרת גשושים ברחבי הגלקסיה כדי לאתר את לוק סקייווקר וברית המורדים. השמעתה הגדולה והראשית מתרחשת כאשר משחתות כוכבים של הצי הקיסרי מתאספות ודארת' ויידר מופיע לראשונה בסרט, כ-18 דקות מאז תחילתו.

הנעימה ומוטיבים שונה בה שולבו בחלקים אחרים של הפסקול, כגון בנעימת "הקרב על הות'" ו"שדה האסטרואידים". בסרט "מלחמת הכוכבים - פרק 6: שובו של הג'דיי" הנעימה משמשת שוב בקטעים בהם מופיע דארת' ויידר, וכן בקטע בו הקיסר פלפטין מגיע לכוכב המוות השני. השימוש האחרון בנעימה נעשה בסוף הסרט "שובו של הג'דיי", אך עם סיומת עדינה יותר המנוגנת בנבל, כדי לאפיין את דארת' ויידר הזקן והגוסס, ששב להיות אנאקין סקייווקר, אחרי שכיפר על מעשיו ומת לעיני בנו, לוק סקייווקר.

הטרילוגיה המקדימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"המארש הקיסרי" מופיע מספר פעמים בסרטי "מלחמת הכוכבים" פרקים 1–3, שהופקו בעשור הראשון של המאה ה-21, בדרך כלל כרמז מטרים לגורלו האפל של אביר הג'דיי אנאקין סקייווקר ועתידו שבו הוא הופך לדארת' ויידר, לורד הסית' האכזר. אף הנעימה שליוותה אותו כשהופיע לראשונה כילד תמים בסרט "מלחמת הכוכבים - פרק 1: אימת הפנטום" מבוססת תמטית על "המארש הקיסרי". הנעימה מופיעה גם לקראת סוף הסרט, כאשר יודה מתיר לאובי ואן קנובי לאמן את אנאקין, אך מציין בחשש: "הנבחר, הילד אולי הוא. למרות זאת, מסכנה גדולה אני חושש מאימונו."

בסרט השני "מלחמת הכוכבים - פרק 2: מתקפת המשובטים" מנוגן המארש בעדינות כאשר ישנם אירועים המרמזים על עתידו האפל של אנאקין: היא מנוגנת לראשונה כאשר יודה חש בטבח שביצע אנאקין בשבט הטוסקנים ששבו את אמו וגרמו למותה, וכן בעת שאנאקין מספר לפאדמה אמידאלה מה שעשה. "המארש הקיסרי" מנוגן באופן בולט בסוף הסרט, כאשר לוחמי צבא המשובטים, לבושים בחליפות קרב לבנות, עולים על ספינות שמזכירות משחתות כוכבים, עוזבים את קורוסנט לקראת המלחמה הצפויה בכוחות הבדלנים, רמז לכך - שצבא זה עתיד להפוך לצבא חיילי הסער של האימפריה הגלקטית. למרות שנעימת האהבה של אנאקין ופאדמה "Across the Stars" היא השולטת בעת הקרנת הקרדיטים בסוף הסרט, ניתן לשמוע מספר תווים מ"המארש הקיסרי".

בסרט השלישי "מלחמת הכוכבים - פרק 3: נקמת הסית'" הנעימה מופיעה בקרב בין אנאקין לאובי ואן קנובי.

מלחמת המשובטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנעימה מופיעה מספר פעמים גם בסדרת האנימציה "מלחמת הכוכבים: מלחמת המשובטים", בקטעים המערבים את אנאקין ומרמזים על הכעס הרב הטמון בו.

האנתולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנעימה מושמעת בסרט רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים כאשר דארת' ויידר מופיע.

מחוץ לסרטי מלחמת הכוכבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנעימה זכתה לגרסאות כיסוי רבות, בפרט של להקות מטאל, בהן מטאליקה (ביחד עם התזמורת הסימפונית של סן פרנסיסקו) ואפיקה (להקת מטאל סימפוני מהולנד), והן של תזמורות סימפוניות ופילהרמוניות קלאסיות.

הנעימה גם הופיעה במספר תוכניות טלוויזיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביצועים וגרסאות כיסוי ביוטיוב