המדוזה בת האלמוות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Turritopsis nutricula)
קריאת טבלת מיוןהמדוזה בת האלמוות
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: צורבים
מחלקה: הידרתים
סדרה: Anthoathecata
תת־סדרה: Filifera
משפחה: Oceaniidae
סוג: Turritopsis
מין: המדוזה בת האלמוות
שם מדעי
Turritopsis dohrnii
וייסמן, 1883
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Turritopsis dohrnii (מכונה "המדוזה בת-האלמוות", ובהשאלה גם מדוזת בנג’מין באטן[1]) היא מין במחלקת ההידרתים. היא דמוית פעמון, קוטרה המרבי 4.5 מילימטר והיא בעלת גובה ורוחב דומים. קיבתה היא אדומה בהירה. צורת המדוזה שלה – שלב הבגרות המינית, יכול לחזור לשלב הפוליפ – שלב החיים המוקדם ביותר של האורגניזם ובכך, באופן תאורטי, בהינתן תהליך שחוזר על עצמו פעם אחר פעם, אפשרות לחיי אלמוות. זהו בעל החיים הידוע היחיד המסוגל לחזור לצורתו הלא-מפותחת, במקרה זה – לשלב המושבתי, לאחר שהגיע לבגרות מינית[2]. הדבר נעשה באמצעות תהליך גידול תאים – טרנסדיפרנציאציה. יחד עם זאת, בטבע מרבית ה-Turritopsis, כמדוזות אחרות, נאכלות בשלב הפלנקטון או מתות ממחלה, ולא חוזרות לצורת הפוליפ[3].

תהליך החזרה לצורת הפוליפ קורה כתגובה לפגיעה פיזית, לתנאים סביבתיים לא מתאימים ולהזדקנות. כאשר המטמורפוזה, שינוי הצורה, מתרחש, המדוזה משתנה לקבוצת תאים לא ממוינת שנקראת "ציסט" ולאחר מכן משתנה חזרה לשלב הפוליפ. במהלך המטמורפוזה, התאים עוברים שינוי.

חוקרים בדקו את הגנים של הפוליפ, המדוזות והציסט כדי להבין אילו תהליכים ביולוגיים מעורבים בהתפתחות ההפוכה הזאת. הם מצאו שכמה תהליכים חשובים מתרחשים בשלב הציסט כמו שינויים ב-DNA והשתקה של גנים מסוימים[4].

מספר אירועים מורפוגנטים (שינוי צורת הגנום) מתרחשים במהלך החזרה לשלב הפוליפ, אירועים אלה מזכירים מטמורפוזה של פגית. ישנו מחקר שמצא כי חשיפה לכלוריד, שגורם למטמורפוזה בפגיות, יכול לגרום גם לתהליך ההפוך[5].

חוקרים נוספים השוו את הגנום המלא של המדוזה בת האלמוות Turritopsis duhrnii עם מדוזה שאינה בת אלמוות, Turritopsis rubra וזיהו שינויים בגנים הקשורים לשכפול DNA, תיקון בעיות בגנום ותקשורת בין התאים.[6]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המדוזה בת האלמוות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נתנאל ריץ', סוד חיי הנצח מסתתר עמוק בים, באתר הארץ, 25 בינואר 2013
  2. ^ Bavestrello, Giorgio; Christian Sommer; Michele Sarà (1992). "Bi-directional conversion in Turritopsis nutricula (Hydrozoa)". Scientia Marina. 56 (2–3): 137–140.
  3. ^ "'Immortal' Jellyfish Swarm World's Oceans". National Geographic. 29 בינואר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Yui Matsumoto, Stefano Piraino, Maria Pia Miglietta, Transcriptome Characterization of Reverse Development in Turritopsis dohrnii (Hydrozoa, Cnidaria), ‏2019
  5. ^ Jürgen Schmich, Yulia Kraus, Doris De Vito, , Induction of reverse development in two marine Hydrozoans, ‏2007
  6. ^ Maria Pascual-Torner Authors Info & Affiliations, Comparative genomics of mortal and immortal cnidarians unveils novel keys behind rejuvenation, ‏2022