Umbrella (שיר של ריהאנה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Umbrella"
סינגל בביצוע ריהאנה
מתוך האלבום Good Girl Gone Bad
יצא לאור 29 במרץ 2007
הוקלט 2006–2007
סוגה פופR&B
שפה אנגלית
אורך 4:36
חברת תקליטים דאף ג'אם • SRP
כתיבה ג'יי זי, קוק הארל, נאש טריוס
הפקה טריקי סטיוארט, דה דרים
כרונולוגיית סינגלים של ריהאנה
"Roll It"
(2007)
"Umbrella"
(2007)
"Shut Up and Drive"
(2007)

"Umbrella" (בעברית: "מטרייה") הוא שיר אשר הוקלט על ידי זמרת הרית'ם אנד בלוז ריהאנה, יחד עם הראפר ג'יי זי שכתב את השיר עם המפיקים שלו. השיר נכתב על ידי דה דרים, כריסטופר סטיוארט, קוק הארל וג'יי זי, השיר במקור נכתב לבריטני ספירס אך היא דחתה אותו. השיר הוא שיר פופ ורית'ם אנד בלוז עם נגיעות של היפ הופ, מבחינה לירית השיר מדבר על יחסים רומנטיים ואפלטוניים, ועל כוחם של היחסים.

השיר דורג במקום הראשון ברשימת עשרת השירים הטובים ביותר של שנת 2007, שנערכה על ידי אנטרטיינמנט ויקלי. הרולינג סטון דירגו את השיר במקום ה-3 ברשימה דומה. השיר זיכה את ריהאנה במספר פרסים ומועמדויות, בין היתר במועמדות ל-4 פרסי פרסי הווידאו-קליפים של MTV, מתוכם זכה בשניים ביניהם פרס בקטגוריית "השיר המיינסטרימי של השנה". בנוסף, השיר זיכה את ריהאנה בפרס גראמי הראשון שלה בשנת 2008, כאשר הצליח לזכות בקטגוריית - "שיתוף הפעולה הטוב ביותר בראפ/שירה", ובנוסף היה מועמד בקטגוריות - "הקלטת השנה" ו-"שיר השנה". מגזין הרולינג סטון דירג את השיר במקום ה-412 ברשימת "500 השירים הטובים ביותר של כל הזמנים".

השיר יצא כסינגל הראשון מהאלבום Good Girl Gone Bad, והופץ ברחבי העולם ב-29 במרץ 2007. השיר זכה להצלחה בעיקר בארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה, קנדה וגרמניה. בבריטניה השיר היה לאחד מהשירים המושמעים ביותר ברדיו בעשור הראשון של המאה ה-21. הוא שהה במקום הראשון במדינה במשך 10 שבועות יותר מכל שיר אחר בעשור הראשון של המאה ה-21, והיה לאחד מהשירים המעטים שהצליחו לעשות זאת בהיסטוריה. בארצות הברית השיר הגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד הוט 100 ושהה שם 7 שבועות בצמרת המצעד.

הקליפ לשיר בוים על ידי כריס אפלבאום ונחשב לקליפ פרובוקטיבי בהשוואה לקודמיו כאשר באחת מהסצנות נראית ריהאנה עירומה בזמן שגופה מכוסה בצבע כסף. הקליפ זיכה אותה ב-2 פרסי הווידאו-קליפים של MTV, ביניהם פרס בקטגוריית - "קליפ השנה". בנוסף, הווידאו קליפ היה לקליפ הנצפה ביותר באותה שנה באינטרנט. עם השנים השיר זכה לגרסאות כיסוי רבות על ידי אומנים שונים וביניהם ואן ריפאבליק, לינקין פארק וטיילור סוויפט. על מנת לקדם את השיר ריהאנה ביצעה אותו בטקס פרסי הווידאו-קליפים של MTV בשנת 2007, ובטקס פרסי המוזיקה הבריטית בשנת 2008. בנוסף, שרה ריהאנה את השיר בכל הופעה מתוך כל סיבובי ההופעות שלה.

רקע וכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2007 כריסטופר "טריקי" סטיוארט התכנס עם דה-דרים וקוק הארל באולפן בשביל ליצור חומרים חדשים. באולפן סטיוארט התעסק עם מכשירי הקול ותכנות המוזיקה שהיו. באופן מקרי הוא הצליח להפיק צליל מהשימוש שלו בתוכנות ובמכשירים והוא התפעל מאוד והחל להפיק אקורדים ולאחר מכן הוא נכנס אל תא הקלטות והחל לפצוח בשירה על האקורדים והצלילים שהוא הפיק. בהשראת הצלילים והאקורדים שהצליח להפיק סטיוארט דה-דרים כתב את השיר, הוא כתב את הבית הראשון תוך דקה ולאחריו עוד בית וגם את הפזמון בהתבסס על האקורדים והצלילים של סטיוארט. הם המשיכו לכתוב את השיר וכתבו בית נוסף כאשר סטיוארט הפיק אקורד נוסף לבית הזה ואחר כמה שעות הם יצרו את השיר עצמו. את השיר הם כתבו במקור לבריטני ספירס מכיוון שהם חשבו שהיא זקוקה לקאמבק מוזיקלי בעקבות המשברים שחוותה באותה עת בחייה אישיים. הם שלחו את השיר לספירס אשר באותו זמן הקליטה את אלבומה החמישי אך חברת התקליטים שלה דחתה את השיר בטענה שיש לה כבר מספיק שירים להקליט לאלבום.

בעקבות הדחייה הם העבירו את השיר לחברות תקליטים אחרות. בין היתר הוא הועבר גם לזמר טאיו קרוז שלא הצליח לשכנע את חברת התקליטים שלו לשחרר את השיר. לאחר מכן הם העבירו את השיר לחברת התקליטים דאף ג'אם אל מי שהיה באותה תקופה היו"ר של חברת התקליטים אנטוניו אל. איי ריד. ריד העביר את הדמו של השיר אל מנהלת ה-A&R של חברת התקליטים קארן קוואק שאמרה כי השיר מתאים עבור ריהאנה שעבדה באותה תקופה על אלבומה השלישי. ריד שלח את הדמו לריהאנה שהתרשמה מהשיר ונענתה להצעה בחיוב. ריהאנה סיפרה על הפעם היא שמעה את השיר בפעם הראשונה: "כשהדמו התחיל לנגן בפעם הראשונה, חשבתי שזה מעניין אבל גם מוזר אבל השיר המשיך להשתפר. ואני אמרתי, אני צריכה את השיר הזה, אני רוצה להקליט אותו מחר."

אם כי עוד לפני גראמי 2007 דה דרים רצה לתת את הדמו של השיר למרי ג'יי בלייג' והחליט לשים בצד את ההחלטה לתת את השיר לריהאנה. כאשר קארן קוואק מנהלת ה-A&R של דאף ג'אם שמעה על המהלך היא החלה לנסות להפעיל לחץ על סיוארט ודה דרים להביא את השיר לריהאנה בחזרה. באותה תקופה בלייג' הייתה מועמדת לגראמי ולכן הם הסכימו לחכות לתגובתה האם היא רוצה לקבל את השיר. אך בשל ההתחייבויות של בלייג' לגראמי באותה תקופה היא לא הפסיקה לשמוע את השיר אף על פי שהיא כבר הייתה צריכה לחתום על הסכם שהיא מקבלת את השיר. באותו הזמן אנטוניו אל. איי רייד, היו"ר של דאף ג'אם התערב במהלך והצליח לשכנע את סטיוארט על רקע הקשר שלהם באותה תקופה להביא את השיר לריהאנה. על פי דבריו של המנהל של סטיוארט הם ידעו שהאלבום של ריהאנה יוצא בעוד כמה חודשים ולכן הם החליטו לוותר על ההחלטה לתת את השיר לבלייג' ולהחזיר אותו לריהאנה.

ריהאנה הקליטה את השיר, בהפקה קולית של קוק הארל, באולפני הקלטות של ווסטלייק בלוס אנג'לס. בהתחלה סטיוארט אמר שהוא עדיין מהסס אם ריהאנה היא האמנית הנכונה להקליט את השיר, אבל אחרי שהיא הקליטה את הפזמון של השיר האו הרגיש "שיש שם משהו". לאחר שריהאנה הקליטה את השיר ג'יי זי הקליט את קטע הראפ שלו בתחילת השיר ללא ידיעתם של סטיוארט או דה דרים. סיוארט לא הבין את המהלך אך מאוחר יותר הבין כי זה היה מעשה "הגיוני". סטיוארט ציין כי "מנקודת מבט של כותב שירים, הוא פשוט עשה את זה יותר על השיר, עם המטאפורות על מטריות ועל מזג האוויר לעומת מה שהיה לו בעבר." השיר שוחרר ב-29 במרץ 2007 באתר של ריהאנה. ב-14 במאי 2007 השיר שוחרר להורדה דיגיטלית ושבועיים לאחר מכן גם כעותק פיזי.

הרכב מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוא שיר פופ ו-R&B בהשפעות של ראפ ורוק. בנוסף השיר מכיל שימוש בסינתיסייזרים, קולות בס מעוותים ומצלתיים. על פי מגזין Entertainment Weekly נעשה בשיר שימוש בתכנת GarageBand על מנת ליצור לולאת תופים. השיר נכתב במפתח ♭B והוא נכתב כך שהוא מתחיל בקטע ראפ ולאחר מכן במבנה של בית ולאחריו פזמון וקטע נוסף הסוגר את השיר.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדי קלמן מ-AllMusic כתב: "'Umbrella' הוא השיר הטוב ביותר של ריהאנה עד היום, ומספק את הסחורה עם תופים רחביי ידיים, רקע רם בפזמון, ושירה שמשכנעת באופן מוחלט בלי להישמע יותר מדי נלהבת, נקודה אידיאלית בין להתאמץ יותר לבין להיות משעממת, כאילו היא שרה את זה בפעם ה-20." אלכס מקפרסון מהעיתון הבריטי "The Guardian" אמר "שהשיר הוא ראיה לכך שמוסר העבודה הקפדני של ריהאנה משתלם", והוסיף כי "מספק [השיר] הצהרה נלהבת של מסירות נפש נגד העולם." טום בריהאן מ-"Pitchfork" החמיא להפקה, אך ביקר את קולה של ריהאנה, כאשר תיאר אותו כ"לוקח אותך לקצה של דוקרן קרח לא נעים כשהיא מנסה למלא את החלל בביטים האיטיים" והוסיף כי "ישנו ניתוק בין השירה הקרה של ריהאנה לבין החום של המילים".

סאל צ'ייקומאני ממגזין "סלאנט" כתב ש"השיר פשוט טוב, ללא קשר לז'אנר, השיר מוכיח כי ג'יי [זי] וריהאנה, שכבר קלעו לכמה פורמטים עם שורה של סינגלים שהם להיות שונים זה מזה, הקדישו את עצמם כדי לייצר להיט איכותי, אבל הם עלולים להיות קלי דעת." קוונטין בי האף מ-PopMatters.com אמר כי " השיר הוא מפלצת, עד כדי כך שאני אפילו אודה שביליתי חלק מאחר הצהריים גשום בשביל להתאמן על הפזמון." ג'ונה ויינר ממגזין "בלנדר" קרא לשיר את שיאו של האלבום וציין כי הוא "היה הרבה פחות מרתק אם לא על הדרך שבה ריהאנה מפרקת את השם של השיר ל-11 הברות מהפנטות עם הלשון". קלפה סאנה מ"הניו יורק טיימס" תיאר את השיר כשיר "היפ-הופ עכשווי".

רשימות כל הזמנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון רשימה מיקום מקור
בילבורד 500 שירי הפופ הטובים ביותר בכל הזמנים 50 [1]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר זיכה את ריהאנה במספר פרסים ומועמדויות. בשנת 2008 זכה השיר בפרס גראמי בקטגוריית "שיתוף הפעולה הטוב ביותר בשירה/ראפ" ובנוסף הוא היה מועמד לפרס "תקליט השנה" ו"שיר השנה". השיר גם זכה לשבחים רבים על ידי עיתונאים. הוא דורג במקום ה-3 ברשימת "100 השירים הטובים ביותר של 2007" על ידי מגזין "רולינג סטון". מגזין "טיים" דירג את השיר במקום ה-3 ברשימת "10 השירים המובילים של 2007". בנוסף בסקר שנערך מטעם "The Village Voice's" השיר הוכתר כשיר השני הטוב ביותר של 2007. "Entertainment Weekly" כללו את השיר במקום הראשון ברשימת "השירים הטובים ביותר של 2007". מגזין "בלנדר" העניק לשיר את תואר "שיר השנה" מטעם סקר שנערך בקרב הקוראים שלהם. "Pitchfork" בשנת 2009 דירגו את השיר במקום ה-25 ברשימת "500 השירים הטובים ביותר של העשור". "Entertainment Weekly" בשנת 2009 כללו את השיר ברשימת השירים הטובים ביותר של העשור. בגרסה המעודכנת של רשימת "500 השירים הטובים ביותר של כל הזמנים" מטעם מגזין "רולינג סטון" השיר ממוקם במקום ה-412 ובכך הפכה ריהאנה לאדם הצעיר ביותר להיכנס לרשימה זו. באוקטובר 2011 NME מיקומו את השיר במקום ה-63 ברשימת "150 השירים הטובים ביותר של 15 השנה האחרונות".

שנה טקס פרס תוצאה
2007 MuchMusic Video Awards הווידאו קליפ הטוב ביותר של אמן בינלאומי[2] מועמדות
MOBO Awards הקליפ הטוב ביותר מועמדות
הקליפ הבין לאומי הטוב ביותר מועמדות
Teen Choice Awards הסינגל הטוב ביותר מועמדות
MTV Video Music Awards Japan הקליפ הטוב ביותר של השנה מועמדות
VH1 Soul VIBE Awards קליפ השנה זכייה
Barbados Music Awards הקליפ הנשי הטוב ביותר זכייה
Belgian TMF Awards הקליפ הבין לאומי הטוב ביותר מועמדות
Belgian TMF Awards (Nederland) הקליפ הבין לאומי הטוב ביותר מועמדות
Nickelodeon Kids' Choice Awards UK הקליפ הטוב ביותר מועמדות
MTV Video Music Awards הווידאו קליפ הטוב ביותר של השנה[3] זכייה
הווידאו קליפ הטוב ביותר של זמרת[3] מועמדות
הסינגל בטוב ביותר של השנה[3] זכייה
הבימוי הטוב ביותר[3] מועמדות
Billboard Music Awards Hot Dance Airplay: שיר השנה זכייה
European Hot 100: שיר השנה זכייה
MTV Europe Music Awards השיר הטוב ביותר[4] מועמדות
2008 Grammy Awards שיר השנה[5] מועמדות
אלבום השנה[5] מועמדות
שיתוף הפעולה הטוב ביותר בין ראפרים לזמרים[6] זכייה
MuchMusic Video Awards הווידאו הנצפה ביותר ב-MuchMusic.com[7] זכייה
Image Awards הקליפ הטוב ביותר מועמדות

הצלחה במצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוקיאניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוסטרליה השיר נכנס למקום הראשון במצעד האוסטרלי ושהה שם 6 שבועות ברצף ובכך הפך לשיר השני של הזמרת שמגיע למקום הראשון במדינה. מאז הוא הגיע למעמד של פלטינה מחומשת עם מכירות של 350 אלף עותקים ובכך הפך לאחד מהשירים הנמכרים ביותר במדינה בשנת 2007. בסך הכל השיר שהה 32 שבועות במצעד האוסטרלי. בניו זילנד לאחר 4 שבועות במצעד של המדינה השיר הגיע למקום הראשון ובכך הפך לשיר השני שלה לעשות זאת במדינה והוא נשאר במקום הראשון במשך 6 שבועות רצופים. בסך הכל השיר שהה 24שבועות במצעד הניו זילנדי. הוא קיבל מעמד פלטינה במדינה על מכירות של 15 אלף עותקים ובכך הפך לאחד מהשירים הנמכרים ביותר במדינה בשנת 2007.

צפון אמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית השיר הגיע למקום ה-91 יומיים לאחר שחרורו במדינה. לאחר 7 שבועות במצעד השיר הגיע למקום הראשון במדינה על ידי מכירות דיגיטליות בלבד שם שהה במשך 7 שבועות רצופים באמצעות מכירות דיגיטליות חזקות והשמעות רבות ברדיו וזה היה השיר השני שלה לעשות זאת. בנוסף השיר שבר שיא ב-iTunes ארצות הברית בכך שמכר הכי הרבה עותקים דיגיטליים בשבוע הראשון ליציאתו ובכך שבר את השיא של שאקירה עם Hips Don't Lie ובכך הגיע למקום הראשון במצעד הדיגיטלי של ארצות הברית עם מכירות של 277 אלף עותקים כאשר היא שוברת את השיא של ג'סטין טימברלייק עם השיר SexyBack. במצעד השנתי של בילבורד, אשר מציג את השירים המצליחים ביותר בארצות הברית באותה שנה השיר הצליח להגיע למקום השני.

במצעד הרדיו של ארצות הברית השיר נכנס למקום ה-42 עוד ביום הראשון ליציאתו ובשבוע שלאחר מכן כבר זינק למקום ה-29. שבועיים לאחר מכן הוא כבר הגיע לעשרים עליונים ולאחר כ-7 שבועות היא הגיע למקום הראשון במצעד שם שהה במשך 4 שבועות. במצעד שירי הפופ של ארצות הברית השיר הגיע למקום ה-77 ביום הראשון ליציאתו. שבוע לאחר מכן הוא עלה למקום ה-61 ולאחר 8 שבועות הוא הגיע למקום הראשון שם שהה 6 שבועות. במצעד שירי ה-R&B והיפ-הופ של ארצות הברית השיר הגיע בשיאו למקום ה-4, חודש וחצי לאחר יציאתו. במצעד שירי הדאנס השיר הגיע גם למקום הראשון ושהה שם שבועיים רצופים.

נכון ליוני 2015 השיר מכר 4,470,000 עותקים מה שהופך אותו לשיר השישי הנמכר ביותר של ריהאנה במדינה. בקנדה השיר גם זכה להצלחה רבה כאשר הגיע למקום הראשון במדינה בשבוע הראשון שלו במצעד.

אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באירופה השיר זכה להצלחה רבה מאוד כאשר הגיע למקום הראשון במצעד האירופאי הכללי ובמיוחד זכה להצלחה בבריטניה. בבריטניה השיר נכנס למקום הראשון במצעד הבריטי בהתבסס על מכירות דיגיטליות בלבד ובכך הפך לשיר הראשון של ריהאנה במדינה לעשות זאת. לאחר 4 שבועות במקום הראשון גם אלבומה השלישי הגיע למקום הראשון בבריטניה ובכך ריהאנה הפכה לבין האמנים הבודדים שהצליחו להכניס שיר ואלבום למקום הראשון בו זמנית. השיר שהה בסך הכל 10 שבועות במקום הראשון בבריטניה מה שהפך אותו לשיר ששהה הכי הרבה שבועות במקום הראשון במדינה בעשור הראשון של המאה ה-21, כשאר הוא שובר את השיא של השיר Crazy של נארלס בארקלי. עד סוף שנת 2008 השיר מכר במדינה 600 אלף עותקים (מעמד פלטינה כפולה) ובאותה תקופה היה לשיר המצליח ביותר שלה במדינה ולשיר השני המצליח ביותר במדינה בשנת 2007. הוא שהה בסך הכל 71 שבועות במצעד הבריטי מה שהופך אותו לשיר ה-20 ששהה הכי הרבה שבועות בהיסטוריית המצעד.

השיר זכה להצלחה דומה גם בשאר מדינות אירופה. בשווייץ השיר הגיע למקום הראשון שם שהה 9 שבועות רצופים, בנורווגיה השיר שהה 7 שבועות במקום הראשון בגרמניה 5 שבועות, באוסטריה 4 שבועות ובבלגיה 3 שבועות. בנוסף השיר הגיע למקום הראשון גם בדנמרק והונגריה. בספרד השיר זכה להצלחה אדירה כאשר הגיע למעמד של 8 פלטינות (160 אלף עותקים), ובכך הפך לאחד מהשירים הנמכרים ביותר שם. בנוסף השיר הגיע לחמישייה הפותחת בצ'כיה, פינלנד, איטליה, הולנד ושוודיה ולעשירייה הפותחת בצרפת.

נכון להיום מכירות השיר עומדות על 11 מיליון עותקים מה שהופך אותו לאחד מהשירים המצליחים ביותר אי פעם.

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע וקונספט[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוך כדי עבודה על האלבום החלו לעלות רעיונות לגבי איך ייראה הקליפ של השיר. לכן היא ביקשה מהבמאי של הקליפ כריס אפלבאום לשלוח לה משהו שהיא תוכל לעבוד איתו. אפלבאום מיהר להתחיל לעבוד על הקליפ ואחד מרעיונות הראשונים שלו היו הסצנה בה נראית ריהאנה שגופה מכוסה בצבע כסף בעירום. אפלבאום לא היה בטוח אם ריהאנה תשתכנע לעשות את הסצנה הזו אך תגובתה הייתה חיובית ולבסוף הסצנה נכללה בקליפ. בהמשך ריהאנה נפגשה על סט סגור עם אפלבאום, עוזר הצלם של הקליפ והמאפרת פמלה ניל כדי לצלם את הקליפ ולהעלות רעיונות. במהלך הפגישה ניל איפרה את ריהאנה כך שייראה שגופה מכוסה כולו בצבע כסף, היא ערבבה צבע כסף עם חומרים שונים כדי לוודא שכל גופה יהיה מכוסה בצבע. במהלך הפגישה ריהאנה תרמה גם רעיונות משלה לקליפ, למשל הסצנה בה היא רוקדת עם מטרייה בעמידת "פוינט", רעיון אשר קיבל.

על האפקטים החזותיים היו אחראים ברט ואיימי יוקיך. החלק המרכזי באפקטים החזותיים היה השפרצות של מים אשר זרמי המים זזו בהתאם לתנועותיה של ריהאנה על רקע אפור. בנוסף במהלך הקליפ היו אפקטים נוספים של מים אשר צולמו במצלמה במהירות של 35 מ"מ והם צולמו בנפרד מריהאנה שצולמה לאחר מכן. לאחר מכן הם אלמנטים נוספים של אפקט ותאורה ואלמנטים נוספים של מים כדי לתת להם מרקם כמו של כספית.

שחרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ הופץ לראשונה ב-26 באפריל 2007 באתר המוזיקה שלה אך ההורדות היו זמינות רק לארצות ברית ולזמן מוגבל. ב-11 במאי הקליפ שוחרר ל-iTunes ושבר שיא במשך היה במקום הראשון למשך 8 שבועות במצעד ההורדות. ב-MTV הקליפ זכה להצלחה רבה ושודר רבות כך שהגיע למקום הראשון במצעד הקליפים ששודרו הכי הרבה ושבר שיא בכך שהיה במקום זה במשך 15 ימים. כבר 4 ימים לאחר יציאתו הוא היה במקום ה-10. הוא נוגן לאורך כל החצי השני של 2007 עם מעל ל-8000 השמעות בערוץ ובכך קיבל פרס פלטינה מיוחד מטעם הערוץ. בטקס פרסי ה-VMA הקליפ זיכה אותה ב-4 מועמדויות: "הקליפ הנשי הטוב יותר", "הבימוי הטוב ביותר בקליפ", "השיר המפלצתי של השנה" ו"קליפ השנה" וזכה בשני הפרסים האחרונים.

תוכן הקליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ נפתח כאשר רואים את ריהאנה יושבת על הרצפה כאשר הדים של מים מקיפים אותה ולאחר מכן ג'יי זי מתחיל את קטע הראפ שלו שהוא עומד בתוך גשם של ניצוצות לצד רקדניות נוספות. בבית הראשון של השיר נראית ריהאנה שוב באותה סצנה של מקודם רק שהיא עומדת ושרה את השיר מול המצלמה, לאחר מכן יש פרץ של מים מהקירות באולפן והסצנה מתחלפת ובה רואים את ריהאנה על רקע אפור שזרמים של מים משפריצים עליה ונעים לפי תנועות הגוף שלה. בחלק השני של הפזמון נראית סצנה נוספת בה יורדות ניצוצות דמויות גשם על ריהאנה כאשר היא רוקדת עם מטרייה ובמקביל נראות פניה של ריהאנה בתקריב למצלמה מאחורי רקע שחור. בבית השני של השיר ריהאנה מבצע כוריאוגרפיה עם מטרייה בחדר מואר באור כתום לבד ללא ליווי רקדנים וככה גם בפזמון. בחלק השני של הפזמון נראית ריהאנה בעירום כאשר את גופה מכסה צבע כסף. בבית האחרון שלפני הפזמון נראים שוב את פניה של ריהאנה בלבד שרה את השיר מול המצלמה ולאחר מכן בפזמון האחרון נראית ריהאנה באותה סצנה בה היה ג'יי זי בתחילת הקליפ, בתוך גשם של ניצוצות בליווי רקדנים אך הפעם הרצפה הייתה מכוסה במים. בסצנה זו שוב ריהאנה מבצעת כוריאוגרפיה מקצועית שהיא מחזיקה מטרייה בידה וככה עד סוף הקליפ.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

"קללת ריהאנה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשאר השיר היה בבריטניה במקום הראשון החלו במדינה גלים של גשמים קיצוניים מה שגרם למגזין "סאן" להצביע על הקשר בין שני האירועים ובכך התקשורת התייחסה אל השיר כאל "קללת ריהאנה". בנוסף המגזין ציין את העבודה שצילומי הקליפ היו ביום השישי ה-13 ובכך הוסיף צירוף מקרים נוסף לקללה. לפני שחרורו של השיר הטמפרטורה במדינה הייתה יחסית חמה, 20 מעלות צלזיוס אך יום למחרת שהשיר יצא היו דיווחים על אזהרות לקראת תופעות מזג אוויר חמורות. בעקבות כך המגזין הציע להצטרף לקמפיין להוריד את השיר מהמקום הראשון במדינה ובמקום זה להוריד שירים שהנושא שלהם זה שמש או קיץ.

גם בניו זילנד התרחש מצב דומה כאשר השיר הגיע למקום הראשון רק בסתיו אך באותו זמן המדינה חוותה את הסופות הגרועות ביותר בהיסטוריה שלה. באותו זמן מספר ערים מרכזיות במדינה חוו סופות טורנדו וגם בצפון הארץ. לאחר שהשיר ירד מהמקום הראשון במדינה מזג האוויר נרגע אם כי העיר הוקס ביי עדיין הייתה סוערת.

כך היה גם ברומניה. באותה תקופה היה קיץ ברומניה וזה היה הקיץ החם והיבש ביותר במדינה מאז שנת 1946. אך שהשיר הגיע לעשירייה הפותחת לאחר מכן למקום הראשון, המדינה חוותה את הסופות הגרועות ביותר שלה ואת כמות הגשמים הגדולה ביותר בהיסטוריה. כאשר הצלחת השיר החלה להיחלש הסערה הסתיימה והטמפרטורות עלו בהדרגה.

תרבות הפופ וגיימינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם תנאי מזג האוויר הקשים שהתחילו במספר מדינות בעקבות הצלחת השיר חברת התקליטים החליטה לשתף פעולה עם יצרנית המטריות הבריטית "Totes". החברה יצרה 5 סוגים של מטריות על שמה של ריהאנה כאשר אחת מהן הייתה מטרייה מסוג "Two-Tone" אותה הציגה לראשונה בהופעתה בטקס ה-MTV Film Awards 2007. אף על פי שחברת הייצור הייתה בריטית האוסף היה זמין לרכישה בארצות הברית בלבד דרך האתר האינטרנט של החברה.

עם השנים השיר זכה למספר אזכורים באירועים, משחקים ותוכניות טלוויזיה: קריסטל וידון אחת הדמויות המרכזיות במיני-סדרה "כיסא פנוי", המבוססת על הרומן מאת ג'יי קיי רולינג, ביצעה את קטע הראפ של ג'יי זי עם מטרייה במהלך טיול אוטובוסים. בנוסף השיר נוגן במהלך ההלוויה של מאמן החתירה בארי פיירבראדר למרות ההלם של הנוכחים בהלוויה ובנוסף השיר גם נוגן בהלוויה נוספת. בנובמבר 2007, ניקול פארקר, וקייגן-מייקל קי, שחשפו את המועמדים לנשיאות הדמוקרטית האמריקנית, הילרי קלינטון וברק אובמה בהתאמה, ביצעו פרודיה לשיר. בנוסף לכך השיר נוגן בפרק ה-12 של העונה השלישית של דרמת הפשע "מחשבות פליליות". בנוסף השיר זכה פופולרי בתוכנות קריוקי רבות ביניהם "SingStar Pop Volume" ו-"Lips". בנסוף השיר הופיע גם בגרסה הרביעית של המשחק "Just Dance", בגרסה השלישית של המשחק "Dance Central" ובמשחק הווידאו "Dance Revolution Hottest Party 2".

הופעות חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת לקדם את השיר הוא בוצע בטקס ה-"MTV Movie Awards" של שנת 2007. בבריטניה היא ביצעה את השיר בתוכנית הבוקר הבריטית "GMTV" ובנוסף גם בטקס פרסי BRIT Awards בשנת 2008. בנוסף היא גם ביצעה את השיר במהלך התוכנית "AOL" ובצרפת היא הופיעה עם השיר בתוכנית הטלוויזיה "סטאר אקדמי". בנוסף היא גם ביצעה אותו בפסטיבלים שונים לאורך השנים ובכל סיבובי ההופעות שלה מאז שיצא.

גרסאות כיסוי ורמיקסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר יציאתו השיר זכה לגרסאות כיסוי רבות. הזמרת מארי דיגבי עשתה גרסת כיסוי אקוסטית לשיר אשר נכללה ב-EP שלה Start Here EP שיצא ב-3 באוגוסט 2007 ובאלבום הבכורה שלה Unfold. להקת הרוק הסקוטית ביפי קליירו גרסת אקוסטית לשיר גם. גם הזמרת האיטלקית נייג'ה עשתה גרסת כיסוי אקוסטית לשיר בעוד הלהקה האיטלקית ונילה סקיי עשתה גרסת פאנק לשיר והלהקה הנורווגית Bare Egil Band עשתה גרסת מטאל לשיר.

הזמרת והשחקנית הפיליפינית KC Concepcion עשתה גרסת כיסוי לשיר עבור אלבום הבכורה שלה וזמרת פיליפינית אחרת בשם מיס גנדה עשתה גרסה בפיליפינית לשיר בשם "Payong". הזמרת והשחקנית מנדי מור העלתה ליוטיוב סרטון בו גם היא עושה גרסת כיסוי לשיר, הסרטון זכה להצלחה וגרף 6.5 מיליון צפיות נכון ליולי 2017.

להקת הרוק האמריקאית All Time Low עשתה גם היא גרסת כיסוי לשיר עבור אלבומם Punk Goes Crunk ולהקת הרוק הבריטית מאניק סטריט פריצ'רז הקליטה גם היא גרסת סיכוי לשיר אשר יועדה לאלבום NME Awards 2008 בחסות טקס פרסי ה-NME. בנוסף הופצו מאוחר שתי גרסאות נוספות של השיר שהועלו לאייטונס ביחד עם קליפ רשמי שהלהקה צילמה.

להקת הפופ הבריטית מקפליי במהלך סיבוב ההופעות שלהם Greatest Hits So Far Tour ב-2007. גם להקת המטאל הפינית Children of Bodom ביצעה גרת כיסוי משלה לשיר במהלך סיבוב ההופעות שלהם ב-2008 Wacken Open Air. גם הזמרת טיילור סוויפט ביצעה גרסת כיסוי לשיר בהופעה חיה אשר מאוחר יותר הועלתה ל-iTunes והגיע למקום ה-79 בארצות הברית.

הראפרית ליל מאמה עשתה גרסת כיסוי לשיר בה היא שרה את קטע הראפ שבוצע במקור על ידי ג'יי זי. גם הלהקה בלינק-182 עשתה גרסת כיסוי לשיר. הזמר כריס בראון יצר שיר תשובה לשיר בשם "Cinderella" כאשר הוא החליף חלק מהמילים שבשיר למילים שלו. גרסה זו בוצעה כדואט בינו לבין ריהאנה כשאר הצטרף לסיבוב ההופעות שלה בשנת 2008.

להקת הפופ האסייתית 2NE1 עשתה גם היא גרסת כיסוי לשיר. גם בסדרה Glee בוצעה גרסת כיסוי לשיר על ידי גווינת' פלטרו. בנוסף גם הזמרת טיפאני מהלהקה האסייתית Girls' Generation ביצעה גרסת כיסוי לשיר בהופעה חיה. במהלך סיבוב ההופעות שלה בשנת 2009 הזמרת ליידי גאגא שילבה את השיר עם שירה Eh, Eh (Nothing Else I Can Say). באוגוסט 2015 להקת הקאנטרי Maddie & Tae ביצעה את השיר בתוכנית Bobby Bones Show. באוקטובר 2015 סקוט בראדלי שחרר בערוץ היוטיוב שלו סרטון עם גרסת כיסוי לשיר בשם "Singin' in the Rain".

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הפקה- "טריקי" סטיוארט
  • כתיבה- דה-דרים
  • הפקה ווקאלית- קוק הארל
  • שירה- ריהאנה וג'יי זי

קרדיטים על הקליפ

  • כריס אפלבאום- במאי
  • ג'ון הרדין- מפיק
  • פייר רוגר- במאי צילום
  • איימי וברט יוקיך- אפקטים חזותיים
  • נביל מחי- עורך
  • יצחק הקרט- עוזר הפקה
  • ריאקטור פילמס- עוזר הפקה

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריהאנה מופיעה עם Umbrella ב-Loud Tour
מצעדים מיקום
אוסטרליהאוסטרליה Australian Urban Singles 1
אוסטרליהאוסטרליה Australian Digital Songs 1
קנדהקנדה Canadian Hot 100 1
דנמרקדנמרק Dannish Singles Chart 1
הולנדהולנד Dutch Top 40 2
האיחוד האירופיהאיחוד האירופי European Hot 100 Singles 1
ניו זילנדניו זילנד New Zeland Singles Chart 1
בריטניהבריטניה UK Singles Chart 1
ארצות הבריתארצות הברית US Billboard Hot 100 1
אוסטרליהאוסטרליה Australian Singles Chart[8] 1
אוסטריהאוסטריה Austrian Singles Chart 1
בלגיהבלגיה Belgium Singles Chart Wallonia 3
בלגיהבלגיה Belgium Singles Chart Flanders 1
פינלנדפינלנד Finland Singles Chart 1
צרפתצרפת French Singles Chart 1
גרמניהגרמניה German Singles Chart 1
הונגריההונגריה Hungarian Singles Chart 1
הונגריההונגריה Hungary (Single Top 10) 5
אירלנדאירלנד Ireland Singles Chart 1
איטליהאיטליה Italy Singles Chart 1
נורווגיהנורווגיה Norway Singles Chart 1
שוודיהשוודיה Swedish Singles Chart 2
שווייץשווייץ Swiss Singles Chart 1
צ'כיהצ'כיה CZECH REPUBLIC TOP 100 1
פוליןפולין Polish Airplay Charts 1
פורטוגלפורטוגל Portugal Digital Songs 3
רומניהרומניה Romanian Top 100 1
סקוטלנדסקוטלנד Official Charts Company 1
סלובקיהסלובקיה Rádio Top 100 1
ארצות הבריתארצות הברית US Billboard Hot Dance Club Songs 1
ארצות הבריתארצות הברית US Billboard Hot R&B/Hip-Hop Songs 4
ארצות הבריתארצות הברית US Billboard Pop Songs 2
ארצות הבריתארצות הברית US Billboard Radio Songs 1
ארצות הבריתארצות הברית US Billboard Digital Songs 1
ארצות הבריתארצות הברית US Billboard Latin Pop Songs 19
ארצות הבריתארצות הברית US Billboard Rhythmic 3
ארצות הבריתארצות הברית US Billboard מצעד 40 השירים למבוגרים 28
ארצות הבריתארצות הברית US Billboard Mainstream Top 40 2

מצעדי סוף שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצעדי 2007 מיקום
אוסטרליה 3
אוסטרליה (מצעד אורבני) 2
אוסטריה 2
בלגיה (פלנדריה) 5
בלגיה (ולוניה) 10
צרפת 46
גרמניה 5
הונגריה 11
אירלנד 2
איטליה 7
הולנד 8
שווייץ 2
שוודיה 9
בריטניה 2
ארצות הברית 2
מצעדי 2008 מיקום
אוסטרליה (מצעד אורבני) 32
שווייץ 86
בריטניה 94

מצעדי סיכום העשור הראשון של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצעדי 2000–2009 מיקום
גרמניה 72
ארצות הברית 57
ארצות הברית (המצעד הדיגיטלי) 27
ארצות הברית (רינגטונים) 29
ארצות הברית (מצעד הרדיו) 75
בריטניה 33

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה תואר עותקים
אוסטרליה פלטינה 5× 350,000
בלגיה פלטינה 50,000
ברזיל פלטינה 100,000
דנמרק פלטינה 2× 30,000
פינלנד פלטינה 10,784
גרמניה פלטינה 300,000
איטליה זהב 10,000
יפן זהב 100,000
ניו זילנד פלטינה 15,000
ספרד פלטינה 8× 160,000
שוודיה פלטינה 2× 80,000
שווייץ זהב 15,000
בריטניה פלטינה 901,799
ארצות הברית פלטינה 4× 4,470,000

היסטוריית יציאות לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור תאריך יציאה פורמט חברת תקליטים
ארצות הברית 26 באפריל 2007 רדיו מיינסטרים • רדיו שירים עכשווי, קצביים ואורבניים דאף ג'אם
הממלכה המאוחדת 14 במאי 2007 הורדה דיגיטלית מרקורי
28 במאי 2007 תקליטור
גרמניה 25 במאי 2007 יוניברסל מיוזיק גרופ
צרפת 23 ביולי 2007 דאף ג'אם

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The 500 Best Pop Songs (Nos. 500-301): Staff List, בילבורד, ‏17 באוקטובר 2023 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ "MuchMusic.com MMVA07". MuchMusic. אורכב מ-המקור ב-2008-04-16. נבדק ב-30 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 3 4 "MTV Video Music Awards 2007". MTV. נבדק ב-30 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "2007 MTV Europe Music Awards Nominees". MTV. נבדק ב-30 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 "2008 Grammy Award Winners and Nominees". הניו יורק טיימס. 9 בפברואר 2008. נבדק ב-30 בינואר 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "The 2008 Grammy Winners Are..." Entertainment Weekly. 8 בפברואר 2008. נבדק ב-30 בינואר 2011. {{cite journal}}: (עזרה)
  7. ^ Coulton, Brian (15 ביוני 2008). "A night to remember". Metro News. נבדק ב-30 בינואר 2011. {{cite news}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל)
  8. ^ Hung Medien summary