Blood Sugar Sex Magik

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Under The Bridge)
Blood Sugar Sex Magik
אלבום אולפן מאת רד הוט צ'ילי פפרז
יצא לאור 24 בספטמבר 1991
הוקלט מאי-יוני 1991, לוס אנג'לס, קליפורניה
סוגה רוק, פאנק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 73:55
חברת תקליטים Warner Bros Records
הפקה ריק רובין
כרונולוגיית אלבומים של רד הוט צ'ילי פפרז
Mother's Milk
(1989)
Blood Sugar Sex Magik
(1991)
One Hot Minute
(1995)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Blood Sugar Sex Magik הוא אלבום האולפן החמישי של להקת הרוק האמריקאית רד הוט צ'ילי פפרז שיצא בספטמבר 1991.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החומרים לאלבום נכתבו והוקלטו בטירה מבודדת בלוס אנג'לס, אותה שכר עבור ההקלטות מפיק האלבום ריק רובין. שיטת העבודה המיוחדת של רובין והאווירה שיצר להקלטות דרבנו את הלהקה ליצור אלבום סוחף ושאפתני אשר מהווה את אחת מפסגות הקריירה של הלהקה. מאז ועד היום הפיק רובין את כל אלבומי הלהקה.

הסאונד של האלבום הוא ברובו שילוב מוצלח בין רוק רועש ופאנק (Funk) אך בנוסף כולל האלבום בתוכו גם שירים רגועים ואקוסטיים. הרצועות באלבום נעות בין שירים קצביים ומקפיצים לבלדות שקטות ומרגשות. השירים מדברים על נושאים כגון אהבה, אחווה, סמים, מין ועוד.

האלבום מכר מיליונים, הביא ללהקה הצלחה והכרה חסרת תקדים והפך אותה לאחת הלהקות המפורסמות בעולם. באלבום נכללים להיטים כגון "Under The Bridge" ו-"Give It Away", אשר הווידאו קליפים שלהם שודרו ללא הפסקה ברשת MTV. להיטים נוספים מן האלבום היו הבלדה האקוסטית "Breaking The Girl" ו-"Suck My Kiss", לשניהם יצאו גם כן וידאו קליפים אשר שודרו בערוץ. במהלך ההקלטות התגוררו שלושת חברי הלהקה אנתוני קידיס, מייקל בלזארי (פלי) וג'ון פרושיאנטה בטירה. המתופף צ'אד סמית' סירב מכיוון שהדעה הרווחת של חברי הלהקה ושאר הצוות אשר השתתף בהקלטות הייתה כי הבית רדוף ברוחות. האלבום נכנס גם לרשימת 500 האלבומים הטובים ביותר של רולינג סטון. בשנת 2020 מגזין הרולינג סטון דירג את האלבום מחדש במקום ה-186 ברשימת 500 האלבומים הטובים ביותר בכל הזמנים.

ניתן לייחס השפעה מסוימת של הביטלס על האלבום על ידי הקבלה בינו לבין Abbey Road של הביטלס. שני האלבומים מהווים נקודות שיא בקריירה של 2 הלהקות. שניהם מכילים 17 שירים, כאשר השיר האחרון קצר ומהווה מעין תוספת לסוגר האמיתי של הדיסק - רצועה 16. ב-Blood Sugar Sex Magik רצועה 16 היא "Sir Psycho Sexy", אחד השירים המרשימים ביותר באלבום. השיר שונה בסגנונו משאר השירים בדיסק. זהו השיר הארוך ביותר והוא מחולק לשני חלקים כאשר החלק הראשון מכיל בתוכו מילים מוטרפות לצד ליווי של גיטרה עם אפקט ווא-ווא (אשר כמעט ולא נעשה בו שימוש בשאר האלבום). החלק השני רגוע יותר ואינסטרומנטלי.

Under the Bridge[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסינגל Under The Bridge יצא ב-10 במרץ 1992 כסינגל שני מתוך האלבום. ישנה נטייה מוטעית של מעריצים לחשוב ש-"Under The Bridge" נכתב על הלל סלובק, גיטריסט הלהקה לשעבר. למעשה, סולן הלהקה אנתוני קידיס כתב את השיר על מנת לבטא את רגשות הבדידות והדיכאון שחש בעקבות השימוש בסמים, וכמו כן את השפעתם על חייו. בתחילה, קידיס חשב כי השיר לא יתאים לרפרטואר של הרד הוט צ'ילי פפרז וחשש להראותו לחברי הלהקה, עד אשר המפיק ריק רובין הפציר בו לעשות זאת. שאר הלהקה קיבלה את מילות השיר בהבנה, וכתבה את המוזיקה המלווה.

השיר היה להצלחה מסחרית וביקורתית גדולה, וקטף את המקום השני במצעד הבילבורד מתוך 100 הסינגלים הגדולים של השנה. מאוחר יותר, זכה "Under The Bridge" בתואר הפלטינה. הצלחתו של הסינגל גדלה עם שחרורו של הקליפ, אשר נוגן לעיתים קרובות בערוצי המוזיקה השונים. הוא זכה ב"פרס בחירת הצופה" וב"פריצת השנה" בטקס פרסי המוזיקה של MTV לשנת 1992.

עד היום, השיר נחשב לאחד מלהיטיה הגדולים של הלהקה, והוא מנוגן כמעט בכל הופעה של הרד הוט צ'ילי פפרז. הוא גם נכלל בשני אוספי הלהיטים שלה, ?What Hits אשר יצא בשנת 1992, וב"Greatest Hits" בשנת 2003.

בסינגל מופיעים, לצד שיר הנושא, גם השירים Sikamikanico, Soul to Squeeze, Search and Destroy.

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל השירים נכתבו על ידי ארבעת חברי הלהקה למעט השיר האחרון "They're Red Hot", שהוא כיסוי לשיר מאת הבלוזיסט רוברט ג'ונסון.

  1. The Power of Equality (4:03)‎
  2. If You Have To Ask (3:37)‎
  3. Breaking the Girl (4:55)‎
  4. Funky Monks (5:23)‎
  5. Suck My Kiss (3:37)‎
  6. I Could Have Lied (4:04)‎
  7. Mellowship Slinky In B Major (4:00)‎
  8. The Righteous & The Wicked (4:08)‎
  9. Give It Away (4:43)‎
  10. Blood Sugar Sex Magik (4:31)‎
  11. Under the Bridge (4:24)‎
  12. Naked in the Rain (4:26)‎
  13. Apache Rose Peacock (4:42)‎
  14. The Greeting Song (3:14)‎
  15. My Lovely Man (4:39)‎
  16. Sir Psycho Sexy (8:17)‎
  17. They're Red Hot (1:11)‎

מבצעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]