‏V (זיכיון מדע בדיוני)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וי
V
סוגה מדע בדיוני
יוצרים קנת' ג'ונסון
ארץ מקור ארצות הברית
מספר פרקים V: המיני-סדרה
2 פרקים
V: הקרב האחרון
3 פרקים
V: הסדרה
19 פרקים
V‏ (2009)
עונה ראשונה: 12 פרקים
עונה שנייה: 10 פרקים
הפקה
מוזיקה ג'ו הארנל עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק מיני -סדרות:
197 ו-272 דקות
הסדרה:
47 דקות
שידור
רשת שידור NBC (המיני סדרות והסדרה המקורית)
ABC (הסדרה החדשה)
תקופת שידור מקורית 1 במאי 19832 במאי 1983 (V: המיני-סדרה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויאנגלית: V, סימן הניצחון) הוא זיכיון סדרות טלוויזיה מז'אנר המדע בדיוני שנוצר בידי המפיק והבמאי האמריקני קנת' ג'ונסון. הזיכיון החל עם שידורן של שתי מיני-סדרות עוקבות, בשנים 19831984. העלילה מביאה את השתלטות חייזרים מהחלל החיצון, הידועים בשם "המבקרים" (V מאנגלית visitors), על כדור הארץ ועל ניסיונות המחתרת האנושית לעצרם.

בשנת 2008 כתב ג'ונסון נובלה המהווה המשך למיני-סדרה המקורית והתעתד לעבדה לסדרת טלוויזיה חדשה, אולם האחים וורנר, שהחזיקו עד כה בזכויות הזיכיון, בחרו לאתחל את הסדרה מחדש בשנת 2009.

מקור השראה ואלגוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונסון ציין, כי ההשראה למיני-סדרה המקורית הייתה ספרו של סינקלייר לואיס משנת 1935 "זה לא יכול לקרות כאן" - רומן פוליטי המספר את מאבקו הבלתי מתפשר של עיתונאי כנגד משטרו הפאשיסטי של הנשיא. נוסף על כך, פרק הפיילוט הכיל מספר סצינות שנראה כי הן לקוחות מתוך מחזהו של ברטולט ברכט, "פחד וסבל ברייך השלישי". ג'ונסון הוסיף ואמר, כי הסדרה נועדה במקור להוות מותחן פוליטי, המתעד את עלייתם של כוחות פאשיסטיים בארצות הברית.

יתר על כן, הרעיון שהוצג על ידי קנת' ג'ונסון בזיכיון V אינו חדש. קונספט חייזרי הלטאות שנראים כבני אדם ומתכננים לשלוט עליהם דומה למספר קונספירציות כדוגמת תאוריית מפגשים מהסוג הראשון עם לטאות אנוש של הסופר האנגלי דייוויד אייקל, וגזע הלמורים לפי כתביה של הלנה בלבצקי. בנוסף, רעיון ספינות החייזרים הגדולות המרחפות מעל ערים מרכזיות ברחבי כדור הארץ נראה לראשונה בספרו של ארתור סי. קלארק, "קץ הילדות".

הסיפור הוא למעשה אלגוריה לנאציזם: החל מחותם המבקרים, שדומה לצלב קרס וכלה במדים דומי מדי האס אס. נוסף, קיימת קבוצת צעירים שתומכת ב"מבקרים", עם דמיון רב לנוער ההיטלראי. שידורי "המבקרים" דומים לתעמולה הנאצית, ורדיפת "המבקרים" אחר מדענים ומשפחותיהם מושלכת אל רדיפת הנאצים את היהודים ואחר כל קושרי הקשר נגדם. נוסף על כך, מדענית "המבקרים" הראשית, דיאנה, נושאת הקשר ליוזף מנגלה. כמה מהדמויות הראשיות במיני-סדרה הגיעו ממשפחה יהודית, וסב המשפחה - ניצול שואה - העיר לא פעם כי מאורעות העבר מתרחשים שוב.

הסדרה החדשה משנת 2009 אינה משתמשת באלגוריה זו, כי אם נוטה יותר לכיוון של הערצה המונית בעקבות הגעתם של המבקרים. כמו כן, נעשתה הקבלה של הסדרה החדשה לתקופת נשיאותו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בתקופה שלאחר פיגועי 11 בספטמבר[1][2][3].

הסדרות שבזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

V: המיני-סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת המיני סדרה

המיני-סדרה המקורית שודרה בשני חלקים בין ה-1 ל-2 במאי 1983 ברשת NBC. גזע חייזרים מגיע לכדור הארץ ב-50 ספינות אם, המרחפות מעל ערים מרכזיות. הם חושפים את עצמם בפני בניין האומות המאוחדות בניו יורק כאשר פניהם לשלום, חזותם כשל בני האדם אך הם לובשים משקפי מגן ובקולם נשמעת תהודה מוזרה. הם מבקשים את עזרתם של בני האדם בחציבת כימיקלים ומינרלים הנחוצים לעולמם החולה. בתמורה, המבקרים מציעים לשתף את הטכנולוגיה המתקדמת שלהם עם האנושות. ממשלות כדור הארץ מסכימות להסדר, והמבקרים - בראשות מנהיגם ג'ון וסגניתו דיאנה - מתחילים להשפיע באופן ניכר על השלטונות.

אולם, אירועים מוזרים מתרחשים ומדענים הופכים לאיום תקשורתי נרחב. מוטלות עליהם הגבלות מטעם הממשל על פעולותיהם. אלה מביניהם אשר מבקשים לבחון את המבקרים מקרוב נעלמים באופן מפתיע או מאבדים מאמינותם. מדענים נודעים מתחילים להתוודות על פעולות חתרניות מצידם ולפתח התנהגות מוזרה. צלם העיתונות מייק דונובן מצליח לעלות בחשאי על ספינת המבקרים ומגלה שמתחת לחזותם האנושית מסתתרים טורפים זוחלים המעדיפים לאכול אוכל חי כחולדות. דונובן מקליט כמה מממצאיו ונמלט עם עדות למתרחש, אך בדיוק כאשר תחקיר עיתונאי מתוכנן לעלות לשידור, המבקרים משתלטים על אמצעי התקשורת. הם הופכים את דונובן לנמלט, אשר נרדף הן על-ידם והן על ידי המשטרה.

רדיפתם של המדענים נמשכת במטרה להוריד מאמינותם וגם להסיח את דעת הציבור על ידי שימוש בשעיר לעזאזל, אליו מושלכים פחדיהם. מספר בני אדם אשר נמצאים בעמדות כוח עוברים תהליך שטיפת מוח שנקרא "המרה" בידי דיאנה, שהופך אותם לנתונים למרותם של המבקרים. אחרים הופכים למושא ניסוייה הביולוגיים.

כמה מבני האדם משתפים פעולה ביודעין עם המבקרים ומתפתים אחר כוחם הרב, כמו אלינור דופרי - אמו של דונובן. דניאל ברנשטיין, נכדו של ניצול שואה יהודי, מצטרף לשורות המבקרים ומגלה להם את מיקומה של משפחת מדענים. נערה בשם רובין מקסוול - בתו של מדען ידוע שירד למחתרת - מפתחת מערכת יחסים עם מבקר צעיר בשם בריאן ונכנסת ממנו להיריון כחלק מ"ניסוייה הרפואיים" של דיאנה לעבר נשים לצורך התפתחות הגזע שלהם.

תנועת מחתרת מוקמת שיעודה הוא חשיפתם של המבקרים והתנגדות למעשיהם. מנהיגת תא המחתרת בלוס אנג'לס היא ד"ר ג'ולי פאריש. מצטרף אליהם בהמשך גם מייק דונובן, שמגלה ממבקר בשם מרטין את מטרתם האמיתית של המבקרים - לשעבד ולכבוש את כדור הארץ, לגנוב את משאבי המים, לקצור את גזע בני האדם כמזון ולהשאיר מעטים אשר ישמשו כעבדים וכבשר תותחים במלחמותיהם של המבקרים בגזעים חוצניים אחרים. מרטין מתגלה כאחד ממספר מבקרים (שמאוחר יותר מתגלים כ"הגיס החמישי") אשר מתנגדים לדרכי מנהיגיהם ומעדיפים לחיות לצד בני האדם בשלום. מרטין מתחבר לדונובן ומבטיח לעזור לתנועת המחתרת. חברי המחתרת מבצעים שורה של פיגועים נגד מטרות המבקרים, ונעזרים בציוד רפואי ובנשק אותו השיגו מנשקיות המשמר הלאומי של ארצות הברית. סמל תנועת המחתרת הוא האות הלטינית V, אדומה כדם, המרוססת על כרזות המבקרים הקוראות לקידום מטרות השלום שלהם. הסמל נוצר בהשראתו של אברהם ברנשטיין, סבו של דניאל.

המיני-סדרה מסתיימת עם שליטתם המלאה של המבקרים בכדור הארץ, כאשר ג'ולי ואליאס שולחים אות לחלל לבקשת עזרה.

V: הקרב האחרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

"V: הקרב האחרון" היא מיני-סדרת המשך למיני-סדרה המקורית, ששודרה בשלושה חלקים בין ה-6 ל-8 במאי 1984. יוצר המיני-סדרה המקורית, קנת' ג'ונסון, פוטר בטרם הושלמה, ורשת NBC שכתבה את התסריט המקורי שכתב עקב אילוצי תקציב.

המתחרת פושטת על מתקן עיבוד של המבקרים, בו מחוזקים בני אדם כמזון עבור החייזרים. אולם הפשיטה נכשלת עקב אמצעי המיגון החזקים של המבקרים. רובין מקסוול נכנסת לשלב היריון מתקדם, וזאת לאחר שקצב גדילתו של התינוק בבטנה מואץ. מנהיג המבקרים ג'ון מתעתד להכריז על פריצת דרך רפואית בכנס בבית חולים בלוס אנג'לס - תרופה למחלת הסרטן. המחתרת פושטת על בית החולים ומשיגה ציוד רפואי בזמן שרובין מבקשת לעשות הפלה בעזרתה של ג'ולי פאריש, אולם נמלכת בדעתה לאחר ששומעת על הסיבוכים שעלולים להגרם לה. שדרנית הטלוויזיה כריסטין וולש מתחילה להתלבט בנוגע לקשריה עם המבקרים, וזאת לאחר שמייק דונובן מבקש ממנה לאתר את בנו שון, שנלקח על סיפון ספינת האם. המחתרת לוכדת את וילי, מבקר טכנאי ידידותי, והפשיטה על בית החולים נוחלת הצלחה. ג'ולי מצליחה לחשוף את פרצופו האמיתי של ג'ון, לאחר שחברי המחתרת מונעים את הפרעת השידור החי בידי המבקרים. דיאנה הורגת את כריסטין וולש, שמפרה את פקודותיה להציג את השידור כניסיון נואש של המחתרת וקוראת קריאה נואשת למרד. לאחר קרב יריות במסדרונות בית החולים, המורדים נמלטים בעזרתם של הגיס החמישי, אך זהו ניצחון פירוס - ג'ולי נחטפת ועוברת שטיפת מוח על ידי דיאנה בניסיון להטות אותה מדרכיה.

למחתרת מצטרף האם טיילר, שטוען שקיימת תנועת מחתרת בינלאומית שיכולה לספק אמצעי לחימה חודרי שריון למלחמה במבקרים. האירועים בכנס מאלצים את דיאנה לשחזר את האירוע, כעת עם הקהל תחת איומי נשק חם. המבקרים פושטים על מקום המחבוא של המחתרת, אך חבריה נמלטים לאחר שאוזהרו מראש על ידי רובי, שעובדת במפקדת האבטחה של המבקרים כמנקה. דיאנה ממשיכה בנסיונותיה להמיר את ג'ולי, חרף התנגדותה הרבה, אך לבסוף מצליחה. ניסיון פלישה של הגיס החמישי לספינת האם מגביר את האבטחה בספינה, בייחוד עם הגעתה של פמלה, מחליפתו של מנהיג המבקרים ג'ון. בעקבות הסיכון הביטחוני, מרטין מציע להעביר את האסירים למפקדה שעל כדור הארץ, והמחתרת רואה בכך הזדמנות להציל את ג'ולי מידיה של דיאנה.

ג'ולי מגלה למחתרת על תוכניות המבקרים לגנוב את כל המים מדרום קליפורניה לספינת האם דרך צינור מים גדול. הם מתחזים למבקרים ומצליחים בהשמדת המתקן. בהמשך, דיאנה משתמשת בשון כדי למשוך את מייק דונובן ממקום מחבואו, שנלקח כאסיר במקום שון. חבר הגיס החמישי נותן למייק גלולת התאבדות כדי למנוע את מצב גילויים של חברי הגיס החמישי בידי דיאנה, שסם האמת בו היא משתמשת אפקטיבי למדי. היא מזריקה לו את הסם והוא נאלץ לגלות כי מרטין הוא חבר הגיס החמישי. הוא ומרטין מצליחים להימלט.

רובין מותקפת צירים ועוברת ניתוח קיסרי. היא יולדת זוג תאומים - תינוקת אנושית ותינוק דמוי לטאה. התינוק החייזרי מת כמה ימים לאחר הלידה, והילדה, אליזבת, גדלה בקצב מהיר. ג'ולי ורוברט מנתחים את גופתו של התינוק ומגלים סוג של בקטריה שיכולה לשמש כנשק אפשרי נגד המבקרים. חברי המחתרת מבקשים לנסות את יעילותה של הבקטריה, שנקראת "העפר האדום", ומסרבים להצעתו של האם להשתמש בוילי כשפן ניסיונות. הם לוכדים את בריאן בביתם של משפחת ברנשטיין ומפלילים את דניאל. המחתרת כולאת את בריאן, ורובין מתנקמת בו בכך שהיא משתמשת ב"עפר האדום" עליו - בכך הורגת אותו. האב אנדרו דויל, הכומר של הקבוצה, לוקח את אליזבת אל דיאנה. היא הורגת אותו לאחר שקראה בתנ"ך והבינה שהיא פגיעה. בינתיים, המחתרת אוגרת את "העפר האדום" למשלוחים המוניים, ומרטין מציע להפסיק לייצר את הרעלן משום שהמבקרים מתכוונים להשתמש בספינות האם כנשק יום הדין כפתרון סופי. אליאס בוחר בשם הקבוצה להמשיך להילחם ולנסות להציל את העולם. כאשר הם דנים בתוכנית לפיזור "העפר האדום" באטמוספירה, שון מאזין לשיחתם וג'ולי מעירה את תשומת לבו של מייק שייתכן ודיאנה המירה את שון. שון נמלט ומזהיר את המבקרים, אך מתברר שהתוכנית מבוימת ובשעה שהמבקרים מאבטחים את נמלי התעופה להתקפה שאינה מגיעה, המחתרת מתפצלת - כוח אחד מתקיף את ספינת האם, ומשחרר את הרעלן למערכת מיזוג האוויר, כאשר כוח שני מתקיף את מפקדת המבקרים בעזרת הרעלן. כוחות המבקרים מתפנים מכדור הארץ. דיאנה מפעילה את נשק יום הדין על ספינת האם של לוס אנג'לס ונמלטת. אליזבת משתמשת בכוחות העל שלה כדי לעצור את הנשק, ומרטין מחזיר את הספינה לכיוון כדור הארץ.

V: הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת טלוויזיה ששודרה מ-26 באוקטובר 1984 ועד 22 במרץ 1985 למשך 19 פרקים. הסדרה ממשיכה ישירות את אירועי "V: הקרב האחרון". דיאנה נלכדת על ידי מייק דונובן, ולאחר שנה מאז הופעל "העפר האדום" לראשונה, חברי המחתרת וחברי "הגיס החמישי" חיים בשלום יחדיו. החברה שיצרה את משלוח "העפר האדום" חוטפת את דיאנה, וראש החברה, נייתן בייטס, מציע לה תנאים נוחים תמורת הטכנולוגיה החייזרית. מייק ומרטין עוקבים אחר סוכניו של בייטס לעבר הבקתה בה מוחזקת דיאנה, והיא מצליחה להימלט ויורה במרטין. לפני מותו, מרטין מגלה למייק את תוכניתה של דיאנה ליצור קשר עם צי המבקרים השוכן בחלל ולשגר פלישה נוספת על כדור הארץ.

המחתרת מוקמת בשנית, וכעת הם נלחמים גם במבקרים וגם בנייתן בייטס הצמא לכוח, שממנף את נפילת הממשלה להפוך למושל לוס אנג'לס. תפקידה של אליזבת במלחמה בין שני הגזעים מתברר כחשוב יותר מתמיד, כעת שהיא התבגרה והפכה לנערה.

V: נובלות ספרותיות וקומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה של 16 נובלות ספרותיות פורסמו בין השנים 19841988 על ידי הוצאת הספרים Pinnacle Paperbacks, והן מתארות את מאבקם של כוחות המחתרת ב"מבקרים" בחלקים שונים בעולם. בנוסף, סדרה של 18 חוברות קומיקס מבית DC קומיקס פורסמו בין השנים 19851986 וסיפוריהם מקבילים לאירועי V: הסדרה. ב-5 בפברואר 2008 פורסמה נובלה מאת יוצר המיני-הסדרה המקורית קנת' ג'ונסון בשם "V: הדור השני", שפורסמה כהמשך אלטרנטיבי לאירועי המיני-סדרה המקורית. 20 שנה לאחר אירועי המיני-סדרה, כדור הארץ נמצא עדיין תחת שלטון המבקרים, באופן שדומה לכיבושה של פריז על ידי הנאצים, וחברי המחתרת נלחמים קרב אבוד נגדם, בד בבד בניסיון לשכנע את ההמונים שפניהם של המבקרים לא לשלום. אולם, מסע השכנוע שלהם נכשל, כאשר ההמונים מאמינים בטובתם של המבקרים, אשר משפרים את איכות חייהם בעזרת טכנולוגיה מתקדמת. כמות המים של כדור הארץ התרוקנה בחצי, באמתלת המבקרים כי הם מפחיתים את כמות הזיהום. רבים מבני האדם שוכנעו להצטרף לכוחות המיליציה של המבקרים במטרה ללכוד חברי מחתרת. כאשר נדמה שאבדה התקווה, המסר אותו שלחו ג'ולי ואליאס לחלל בסוף המיני-סדרה המקורית מתקבל על ידי גזע חוצני בשם זדטי, אויביהם המרים של המבקרים. הם מצטרפים לשורות המחתרת האנושית ופני המלחמה משתנים לטובתם. אולם עד מהרה, חברי המחתרת מתחילים לפקפק בנכונותם של חבריהם החדשים, ותוהים האם יחליפו רודן ברודן אחר.

V: הסדרה המחודשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – V (סדרת טלוויזיה, 2009)

ב-3 בנובמבר 2009 יצאה לשידור הסדרה המחודשת ברשת ABC, כאשר עונתה הראשונה מכילה 12 פרקים והשנייה 10 פרקים. הסדרה היא למעשה עיבוד מחודש ומודרני לאירועי פלישת המבקרים על כדור הארץ, כאשר 29 ספינות אם פולשות לכדור הארץ ומרחפות מעל ערים מרכזיות ברחבי העולם. סוכנת הלוחמה בטרור של ה-FBI אריקה אוונס נקלעת באמצעו של קונפליקט בין גזע חייזרי המגיע לכדור הארץ במסווה של שלום לבין חברי "הגיס החמישי" - המחתרת האנושית. תוכניתם של המבקרים להביא לשיפור תנאי החיים בכדור הארץ מתברר כהרה אסון, כאשר הם משתמשים בבני האדם למטרות רבייה והתקדמות אישית של גזעם. המפתח למטרותיהם נמצא בליסה, בתה של מפקדת המבקרים אנה, אותה אנה מזווגת לבנה של אריקה, טיילר. בשונה מהמיני-סדרה המקורית, סוכנים רדומים של המבקרים הושתלו זה מכבר בקרב בני אדם, ובנוסף, חברי המחתרת האנושית והמבקרים מוצאים עצמם משני צידי המתרס.

רשימת השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וי: המיני-סדרות והסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צד המחתרת:

צד המבקרים:

וי: הסדרה החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צד המחתרת:

צד המבקרים:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]