Vegan Friendly

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמותת ויגן פרנדלי
Vegan Friendly
שמות קודמים העמותה למען עתיד טבעוני
פעילות קידום טבעונות וזכויות בעלי חיים
התאגדות עמותה
מדינה ישראלישראל ישראל
משרד ראשי שמעון התרסי 49, תל אביב, ישראל
מקום פעילות ישראל, אנגליה, ארצות הברית
מייסדים עמרי פז
מנכ"ל עמרי פז
תקופת הפעילות 2012–הווה (כ־12 שנים)
http://www.vegan-friendly.co.il/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Vegan Friendly (ויגן פרנדלי; בעברית: ידידותי לטבעונים), לשעבר העמותה למען עתיד טבעוני, היא עמותה ישראלית הפועלת לקידום טבעונות וזכויות בעלי חיים, אשר הוקמה בספטמבר 2012 על ידי עמרי פז.

העמותה פועלת בשני מישורים עיקריים:

  • הנגשת אורח החיים הטבעוני – סימון מוצרים טבעוניים ובתי עסק בתו הויגן פרנדלי, עידוד בתי עסקים להוסיף אופציות טבעוניות והפקת אירועי ענק.
  • העלאת מודעות, הסברה וחינוך – מתקיים דרך הוצאה לפועל של פרויקטים חדשניים ופורצי דרך בתחומים מגוונים במסגרת מועדון התומכים – Vegan Active.

בין הפרויקטים בלטו במיוחד: פסטיבל הטבעונות הגדול בעולם – Vegan Fest; פרסומת הטבעונות הראשונה בישראל; פרויקט "עדות של אמא" בהשתתפות רותם סלע; פרויקט "מהנדסי מזון"; ביקורו של גארי יורופסקי וסבב הרצאותיו בישראל; הקונגרס הטבעוני.

תו הויגן פרנדלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרויקט סימון בתי עסק[עריכת קוד מקור | עריכה]

תו הויגן פרנדלי נועד ליצור היצע של מסעדות ובתי עסק ידידותיים לטבעונים בישראל ובכך להפוך את הטבעונות לנגישה, זמינה ואפשרית יותר עבור מי שבוחר לעשות את המעבר לטבעונות או שפשוט רוצה להתנסות בטבעונות.

כשהפרויקט קם בשנת 2012 היו כ-20–25 עסקים ידידותיים לטבעונים בתחום המזון (לפי הסטנדרט של ויגן פרנדלי) בכל ישראל. היום, העמותה מציגה מעל 1,000 מסעדות ומעל 2,500 עסקים בתחום המזון שהם ויגן פרנדלי, ובהן רשתות בתי קפה ומסעדות מובילות עם עשרות סניפים בפריסה ארצית.[1]

בנוסף, פעלה העמותה גם להכניס לכל האינדקסים המובילים של מסעדות ושירותי משלוחים באינטרנט קטגוריה של מסעדות ויגן פרנדלי, על מנת להנגיש את הטבעונות גם באינדקסים של כלל האוכלוסייה. כמו כן ועל מנת לחזק את בעלי העסקים ונותני השירות הטבעונים, הקימה העמותה אינדקס נוסף: אינדקס לבעלי עסקים ונותני שירותים שהם טבעונים בתחומים שונים.

פרויקט סימון מוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מפברואר 2013 החלה העמותה את פרויקט סימון המוצרים הארצי. במסגרת פרויקט זה פועלת העמותה לסימון מוצרי מזון, טיפוח ולבוש טבעוניים בסימון "Vegan Friendly", ברשתות השיווק הגדולות ובחברות שונות בשוק הישראלי. מטרת הפרויקט היא להנגיש את הטבעונות לציבור הרחב, ולהפוך את חוויית הקניה של מוצרים טבעוניים לפשוטה ונעימה יותר. במסגרת הסימון העמותה מקיימת בדיקות קפדניות לרכיבי המוצרים על מנת לוודא שהם אכן טבעוניים. נכון להיום, קיימות מעל ל-700 חברות שונות בשוק אשר מסמנות למעלה מ-8,000 מוצרים בתו הארצי.

במסגרת הסימון העמותה מקיימת שיתופי פעולה עם רשתות מזון ועסקים גדולים במשק כדי להפוך אותם לטבעוניים וידידותיים לטבעונים; מתן ייעוץ לעסקים שמעוניינים להפוך לויגן פרנדלי ועוד.

פרויקט סימון מעסיקים וחברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2020 הרחיבה העמותה את הסימון בתו לתחום חברות ומעסיקים. התו מסמל את החברה כידידותית לסביבה, לבעלי החיים ולאורח חיים טבעוני אורח חיים בריא. הדבר מעודד אורח חיים ותזונה בריאה בחברה, מהווה תחושת בית לעובדים ומעניק תחושה טובה במיוחד לעובדים ומועמדים טבעונים וצמחונים.

מועדון Vegan Active[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2017 העמותה הקימה את מועדון ויגן אקטיב. המועדון הוא פרויקט רחב דרכו העמותה מצליחה להוציא לפועל פרויקטים גדולים ורחבי היקף לקידום טבעונות בארץ. הפרויקט מתקיים על ידי תרומה חודשית של החברים בה הבוחרים בפרויקט בו ירצו לתמוך ומקבלים מגוון הטבות קבועות ומתחלפות. ישנם פרויקטים קבועים ופרויקטים מתחלפים:

פרויקטים קבועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מהנדסי מזון – מטרת הפרויקט היא לסייע ליצרני מזון להפוך את המוצרים שלהם לטבעוניים ללא פגיעה בטעם, במרקם ובמראה. התהליך כולל את פיתוח המוצר, ליווי, ומעטפת שיווקית. המוצרים לרוב זולים יותר מהמוצר המקורי עקב שימוש ברכיבים מן הצומח אשר עלותם זולה יותר מרכיבים מן החי. במסגרת הפרויקט החברה נהנית מהגדלת פלח השוק לטבעונים, צמחוניים, מפחיתים במוצרים מן החי, משפחות מעורבות, אלרגיים ורגישים.
  • אדם וחיה – פרויקט חינוכי שנועד לחבר מחדש אל בעלי החיים ולקדם חמלה. במסגרת הפרויקט העמותה מציעה ימי תוכן שיראו את הקשר בין יחס החברה לבעלי החיים לבין כל רובדי החיים: מוסר, בריאות, ספורט, סביבה, דת, חוק ועוד. ימי התוכן הם ללא עלות. העמותה מעבירה מדי שנה הרצאות לכ-6,000 משתתפים.
  • משפיעים מבפנים – מטרת הפרויקט היא קידום את זכויות בעלי החיים בישראל באמצעות חקיקה על ידי ההתפקדות למפלגות והשפעה מבפנים. בכך המתפקדים מהווים קבוצת לחץ המשפיעה על פועלם של חברי הכנסת בתחום קידום זכויות בעלי החיים, על מנת שיהנו מתמיכת המתפקדים ביום הפריימריז. בין היוזמות: סימון אריזות ביצים ועופות, הגדלת התקציב לעיקורים וסירוסים, העברת הסמכויות למשרד להגנת הסביבה וסימון מוצרי בר מעובד כמסרטנים.
  • הרצאת ה-10 מיליון – הרצאה העוסקת בחיבור בין תזונה מן החי, פגיעה בבעלי חיים, בריאות ומשבר האקלים. ההרצאה נתמכת במחקרים מאוניברסיטאות מובילות בארץ ובעולם, ומלווה בסיפורים אישיים, של עמרי ומסבירה איך ניתן להקל על המעבר לטבעונות. ההרצאה תורגמה לשש שפות וזמינה לצפייה ביוטיוב.

פרויקטים מתחלפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נכנסים לפריים טיים – בספטמבר 2021 העלתה העמותה את הפרסומת הראשונה שקידמה טבעונות בפריים טיים – "טרי טרי". הפרסומת עלתה כאחת מפרסומות הזהב של תוכנית הריאליטי "הישרדות" – זו המשודרת רגע לפני ההכרזה על הזוכה ונחשבת ליוקרתית במיוחד. הפרסומת הגיעה ליותר מ-100 מדינות בכל רחבי העולם וצברה למעלה מ-10 מיליוני צפיות. 1 מתוך 3 ישראלים צפו בפרסומת ועשרות אלפים מכל העולם הצהירו שיעברו לטבעונות ולצמחונות.
  • VEGAN FEST – הפסטיבל התקיים ב-5-6 ביוני 2019 בו נכחו כ-50,000 משתתפים. באירוע, שהוגדר כ"גן עדן טבעוני" השתתפו כ-100 דוכנים של מזון טבעוני ומוצרים, מתחם הופעות, מתחם הרצאות ובריאות, מתחם בישול, מתחם הוליסטי, מתחם ילדים עם הופעה של טל מוסרי. האירוע היה חינמי.
  • טבעונות על המסך – העמותה הפיקה תוכנית בישול 100% טבעונית אליה נחשפו כ-שני מיליון צופים. התכנית שודרה בערוצי האוכל מובילים בישראל ובטלוויזיה האיטלקית.
  • פורצים לחו"ל – העמותה בצעה גיוס במטרה לפתוח סניף נוסף בבריטניה לקידום הפעילות. שנתיים לאחר מכן הרחיבה פעילותה גם לארצות הברית.
  • עצמאות לכולם – קמפיין "עצמאות לכולם" שחל ביום העצמאות כלל שלטי חוצות, אוטובוסים ושלטי תחנות אוטובוסים, הקורא לאנשים להפסיק לאכול בשר. בשלטים נראו בעלי חיים מהתעשייה, עטופים בניילון וברקוד עם הכיתוב – "חוגגים עצמאות, לא לוקחים עצמאות" ו-"בבקשה אל תאכלו אותי". הפרויקט זכה לסיקור תקשורתי נרחב.
  • עולים על התדר – קמפיין מאסיבי של פרסומות ברדיו בנושא טבעונות.
  • מצעד בעלי החיים – מצעד בעלי החיים הכי גדול בהיסטוריה, התקיים בכיכר רבין ואליו הגיעו כ-30 אלף מפגינים.
  • דרך העיניים שלהם – פעילות שטח באמצעות טכנולוגית משקפי מציאות מדומה. במשקפיים העוברים ושבים רואים ב-360 מעלות את המציאות דרך העיניים של בעלי החיים במשקים והתעשייה.
  • כובשים את איילון – שבוע לפני חג השבועות המתאפיין בקמפיינים גדולים לצריכת חלב, העלתה העמותה שלט חוצות ענק על שתי פאות של "בית אגד" בתל אביב המשקיף על נתיבי איילון. בשלט נראתה פרה מנשקת עגל קטן מבעד לסורגים, והכיתוב היה: "היום הראשון והאחרון שלנו ביחד". בפאה השנייה נכתב "תעשיית החלב מפרידה תינוקות מאימהות ושולחת אותם לשחיטה".

פרויקטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט חוצות משקיף על נתיבי איילון עם הכיתוב "היום הראשון והאחרון שלנו ביחד". השלט נתלה לקראת חג השבועות, מאי 2017

העמותה פעילה מאוד בתחום של אקטיביזם טבעוני, הסברה וחינוך. מאז הקמת העמותה, עד עליית פרויקט ויגן אקטיב, העמותה יזמה את הפרויקטים הבאים:

  • ביקור גארי יורופסקי בישראל – בספטמבר 2012 ליוותה העמותה את ביקורו הראשון של פעיל זכויות בעלי החיים גארי יורופסקי לישראל, סייעה בתיאום הרצאותיו ונתנה תמיכה לוגיסטית לכל הכרוך בביקור. באוקטובר 2013 הביאה העמותה, בשיתוף עם פרויקט ההרצאה, את גארי יורופסקי לישראל לשם קידום הטבעונות והעלאת המודעות לסבלם של בעלי החיים במשקים. כל ההרצאות לוו בהרצאת אורח נוספת בתחום רווחת בעלי חיים או אקולוגיה ומזון טבעוני.
  • "עדות של אמא" – סרטון הסברה בהשתתפותה של הדוגמנית והשחקנית הטבעונית רותם סלע, העוסק בצד האכזרי של תעשיית החלב. פרויקט זה זכה לחשיפה אדירה ונצפה על ידי כמיליון ישראלים וגרם לאלפי אנשים לשנות את הרגלי הצריכה שלהם.
  • המשאית הטבעונית – פרויקט בשיתוף פעולה עם תנו לחיות לחיות, מדובר בפרויקט הגדול ביותר שנעשה בישראל בהסברה טבעונית. משאית ענקית, עטופה בתמונה של עגל וכלב עם הציטוט "למה ללטף אחד ולאכול את השני?", עם מסכי פלזמה עצומים עליהם הוקרנו סרטונים מתעשיית המזון מן החי, נסעה במשך חודש ימים מקריית שמונה ועד אילת. המשאית עצרה בעשרות רבות של ערים ברחבי הארץ, ומתנדבים חילקו אוכל טבעוני, וסיפקו הסברה טבעונית בדבר תעשיית המזון מן החי.
  • טבעונות בקלות – המדריך לטבעוני המתחיל: סרטון הדרכה קצר אשר מספק את כל המידע הבסיסי ההכרחי לכל מי שמעוניין לעבור לטבעונות. הסרטון, שמלווה ביועצת תזונתית, מתייחס להיבטים התזונתיים של המעבר לטבעונות, לשאלות נפוצות, לצרכים של ספורטאים, לאכילה בחוץ ועוד. הסרטון זכה לצפיות של כ-70 אלף איש.
  • המונית הטבעוניתמונית שירות של קו 5 נסעה במשך חודש ימים ברחבי תל אביב עטופה בתמונות ענק ומסרים המקדמים טבעונות.
  • מנטה מרקט – מגזין הבריאות "מנטה" בשיתוף פעולה עם עיריית תל אביב והעמותה למען עתיד טבעוני, הקים את "מנטה מרקט" – שוק ענק במתחם "התחנה" שבתל אביב שרובו טבעוני לחלוטין. בשוק עשרות דוכני מזון טבעוני וסדנאות בנושא טבעונות. מיזם מנטה מרקט סייע בהחדרת הטבעונות למיינסטרים. בעקבות הצלחת מיזם זה, הוקמו שוקי "מנטה מרקט" גם בקניון שרונים, מתחם התחנה בירושלים, ובחיפה.
  • מילקאאוט – העמותה בשיתוף עם תנו לחיות לחיות הקימה לקראת חג השבועות בשנים 2013 ו-2014 דוכני הסברה עם טעימות של תחליפי מוצרי חלב טבעוניים, לצד מערך חלוקת חומרי הסברה בפריסה ארצית על נזקי תעשיית החלב והתחליפים הצמחיים הזמינים בשוק.
  • אירועי פאנל מומחים – העמותה יזמה והפיקה מספר רב של אירועי פאנל מומחים בתחומים של תזונה, קולינריה, ספורט, משפחה ועוד, על מנת לתת מענה לשאלות ולקשיים שעימם מתמודדים פעמים רבות טבעונים או אנשים בדרכם לטבעונות.
  • חלוקת חומרי הסברה – העמותה הדפיסה חומרי הסברה עם מידע אודות השקרים לכאורה של תעשיית המזון מן החי, והפיצה אותם ברחבי הקמפוסים של המכללות והאוניברסיטאות בארץ, וכן במרכזי בריאות, קופות חולים ומוקדים הומי אדם.
  • חסות לקבוצת כדורגל – במאי 2021 נתנה העמותה חסות לקבוצת הכדורגל בית"ר תל אביב בת ים למשחק חצי גמר גביע המדינה. בפעם הראשונה בישראל עלתה קבוצת כדורגל עם הלוגו של עמותת 'ויגן פרנדלי' והכיתוב – Vegan For The Planet. בכך הרחיבה העמותה את קהל היעד אליו היא פונה והמשיכה בהעלאת המודעות לאורח החיים הטבעוני.
  • פודקאסט טבעוני – במאי 2020 השיקה העמותה ערוץ פודקאסט חדש, "כל מה שמעניין בטבעונות".
  • חסות לקבוצת כדורסל - באוגוסט 2022 נתנה העמותה חסות להפועל תל אביב בכדורסל.[2][3]

הפקת אירועי טבעונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הקמתה הפיקה העמותה אירועים שונים אשר מעבר להיותם אירועי התרמה, נועדו להעביר מסר חד וברור של צורת חגיגה שונה מהמקובל, תוך הדגשת העובדה שהמעבר לטבעונות לא צריך להיות כרוך בהסתגרות בבית או בסגפנות. העמותה הפיקה וערכה את הפסטיבלים והאירועים הבאים:

2012:

  • אירועי פאנל מומחים בתחומים של תזונה, קולינריה, ספורט, משפחה ועוד, על מנת לתת מענה לשאלות ולקשיים שעימם מתמודדים פעמים רבות טבעונים או אנשים בדרכם לטבעונות.

2013:

  • פסטיבל שבועות ללא גבינות
  • מסיבת בריכה
  • VeganFest – פסטיבל הטבעונות הגדול בעולם. הפסטיבל התקיים ב-5 באוקטובר 2013 ובו נכחו כ-10,000 משתתפים.[4]

2014:

  • הקונגרס הטבעוני הראשון – נערך במרכז דוהל בתל אביב בהשתתפות הארגונים המובילים בארץ בתחום הטבעונות כגון: אנימלס, שב"י, תנו לחיות לחיות, פרויקט ההרצאה ומחתרת הפרוות. באירוע הציגו הארגונים את פעילותם מתוך שאיפה לגייס מתנדבים לפרויקטים עתידיים.
  • Festivegan – פסטיבל אוכל טבעוני במשך שבועיים ב-50 מסעדות ברחבי הארץ.
  • המנגל הטבעוני – הפנינג העל האש הטבעוני הגדול ביותר שנעשה אי פעם בארץ אליו הגיעו כ-1500 משתתפים.
  • פסטיבל שבועות ללא גבינות – אחד מהאירועים הגדולים שנעשו בארץ בתחום הטבעונות אליו הגיעו כ-2000 חוגגים.

2019:

  • כנס "טבעוני זה בריא" – כנס בנושא בריאות וטבעונות בהשתתפות מרצים מובילים מכל העולם, מתן ידע מקצועי מרופאים, דיאטניות, ספורטאים ועוד.
  • פסטיבל הטבעונות הגדול בעולם, Vegan Fest. הפסטיבל התקיים ב-5-6 ביוני 2019 בו נכחו כ-50,000 משתתפים. באירוע, שהוגדר כ"גן עדן טבעוני" השתתפו כ-100 דוכנים של מזון טבעוני ומוצרים, מתחם הופעות, מתחם הרצאות ובריאות, מתחם בישול, מתחם הוליסטי, מתחם ילדים עם הופעה של טל מוסרי. האירוע היה חינמי.

התרחבות גלובלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנת 2020 העמותה התרחבה ופתחה סניף בבריטניה לקידום הפעילות. עד כה העמותה סימנה כ-1,200 מסעדות בתו, ביניהן רשת פאפא ג'ונס עם 450 סניפים, וכ-1,000 מוצרים. כמו כן, העמותה השיקה את אפליקציית הטבעונות בגרסה מותאמת לקהל הבריטי עם מגוון מסעדות, הטבות ועוד. בנוסף, העמותה פרסמה את פרסומת "טרי טרי" ששודרה בישראל בשפה האנגלית בערוצים המרכזיים באנגליה כולל Channel 4.

בשנת 2022 העמותה התרחבה שנית ופתחה סניף בארצות הברית.

חשיפה תקשורתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שהעמותה נוסדה באוגוסט 2012, היא הצליחה באמצעות הקמפיינים, אירועים ופרויקטים שלה להגיע למאות כתבות, מאמרים, מהדורות חדשות תוכניות רדיו כתבות תחקיר ועוד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לדוגמה: רשת קפה גרג, דומינו'ס פיצה, קפה ג'ו ועוד.
  2. ^ תתחילו לשנן: הפועל ויגן פרנדלי תל אביב, באתר ישראל היום, ‏2022-08-03
  3. ^ אתר למנויים בלבד אריה ליבנת, הפועל טבעונית: הפועל תל אביב חתמה על הסכם "טבעי ומתבקש" עם עמותת "ויגן פרנדלי", באתר הארץ, 3 באוגוסט 2022
  4. ^ מרים מונדרי, הפסטיבל הטבעוני הראשון, באתר nana10‏, 8 באוקטובר 2013.