Window Seat

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Window Seat"
סינגל בביצוע אריקה באדו
מתוך האלבום New Amerykah Part Two (Return of the Ankh)
יצא לאור 5 בפברואר 2010
סוגה R&B
שפה אנגלית
אורך 4:50
חברת תקליטים יוניברסל מוטאון
כתיבה אריקה באדו, ג'יימס פויזר
הפקה אריקה באדו, ג'יימס פויזר
כרונולוגיית סינגלים של אריקה באדו
"The Healer"
(2008)
"Window Seat"
(2010)
"Turn Me Away (Get MuNNY)"
(2010)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Window Seat" (בעברית: "מושב ליד החלון") הוא שיר של הזמרת אריקה באדו אשר יצא ב-5 בפברואר 2010 כסינגל הראשון מתוך אלבומה New Amerykah Part Two (Return of the Ankh). השיר נכתב והופק על ידי באדו עצמה וג'יימס פויזר. מבחינה מוזיקלית השיר הוא בלדת טמפו נמוכה אשר מבחינה לירית עוסק באסקפיזם וכמיהה לאהבה. הקליפ לשיר בו נראתה באדו בעירום מלא ברחוב ציבורי לנגד עיניהם ההמומים של העוברים והשבים עורר סערה רבה מצד הקהל והמבקרים.

רקע ושחרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר שוחרר כסינגל הראשון מהאלבום ב-5 בפברואר 2010 כאשר באדו שחררה קישור להורדה של השיר בטוויטר וכמה ימים לאחר מכן השיר שוחרר להורדה דיגיטלית גם ב-iTunes. חברת דלתא איירליינס השתמשה בשיר כמוזיקת רקע לעלייה לטיסה שלהם.

ביקורות והצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר לא זכה להצלחה רבה כאשר הגיע בשיאו למקום ה-95 בלבד בארצות הברית. במצעד שירי ה-R&B וההיפ-הופ האמריקאי השיר דווקא כן זכה להצלחה כאשר הגיע למקום ה-16 במצעד.

השיר זכה ברוב המקרים לביקורות חיוביות ממבקרי המוזיקה. קוונטין ב. הוף מ-"PopMatters" החמיא על תחושת הפגיעות שהראתה באדו בשיר.[1] אנדי קלמן מ-"Allmusic" כתב כי "צריך לפנות לאלה שרצו שבאדו תבקר שוב בסאונד המלוכלך הזה של שירי "Baduizm" כמו "On & On" ו-'Otheride of the Game'". בנוסף גם הוא החמיא לרגש ולתחושת הפגיעות שמכיל השיר ולשילוב של צלילי מחיאות הכפיים בשיר. כריס ריצ'רדס מ"וושניגטון פוסט" תיאר את השיר "כשיר וינטג' של באד עם מלודיות עדינות ונעימות לשמיעה בימי ראשון בבוקר."[2] מרגרט וולפר מ"לוס אנג'לס טיימס" שיבחה את ג'יימס פויזר אשר הפיק את השיר ביחד עם באדו וגם היה המפיק הווקאלי של השיר כאשר כתבה שהוא "מרים" את השיר "לפיסת אסקפיזם עסיסית, אך בביטחון של מישהו שמתגעגע אליך בבית".[3] בסקר סיכום שנתי של "דה וילג' וויס" השיר מוקם במקום ה-11 ברשימת השירים הטובים ביותר של השנה.

קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 במרץ 2010, באדו צילמה קליפ מאולתר לשיר ברובע ההיסטורי של דילי פלאזה בדאלאס, טקסס, המקום בו נרצח גם ג'ון פ. קנדי. בקליפ נראית באדו כשהיא מסתובבת ברחוב כאשר ככל שמתקדם הקליפ אך באדו פושטת את בגדיה יותר ויותר עד שהיא מגיעה למצב בו היא נמצאת בעירום מלא מול העוברים והשבים (אשר לא היו מעורבים בצילומי הקליפ אלא היו שם במקרה). בסוף הקליפ היא נורית על ידי אדם אנונימי ומתמוטטת על הרצפה. בחשבון הטוויטר שלה הצהירה באדו כי הקליפ צולם בטייק אחד במשך שתי דקות מבלי לסגור מראש את הרחוב. באדו אמרה כי ההשראה שלה לקליפ היה הקליפ לשיר "Lessons Learned" של הצמד "Matt and Kim". באדו אמרה כי למעשה מטרת הקליפ הייתה להעביר מסר של שחרור וחופש בתקווה שכולם ידבקו במסר הזה ואף הוסיפה כאשר אמרה כי הרעיון של הקליפ הוא להעביר ביקורת על הרעיון הפסיכולוגי של חשיבה קבוצתית. לגבי מיקום הצילומים באדו אמרה כי הקליפ של מאט וקים השפיע עליה ה"מונומנטלית" של טיימס סקוור השפיעו עליה לצלם בדילי פלאזה, הידועה כמקום רצח הנשיא ג'ון פ. קנדי. היא ראתה את הדשא של הרובע ההיסטורי כמקום מונומנטלי בדאלאס וכי היא "קישרה אותו באופן שהשווה את ההתנקשות ההיא לרצח הדמויות שעובר על האדם לאחר שהראה את עצמו לחלוטין. זו בדיוק מה שרציתי שיראו". לאחר שהיא מתמוטטת על הקרקע בסרטון, דם כחול נשפך ויוצר את המילה "חשיבה קבוצתית", ולאחר מכן קולה של באדו אומר:

"הם משחקים בזה בבטחה, ממהרים להתנקש בחיים שהם לא מבינים. הם נעים בקבוצות שבולעות יותר ויותר פחד עם כל מעשה שנאה זה על זה. הם מרגישים הכי בנוח בקבוצות, פחות אשמה לבלוע. הם אנחנו. זה מה שהפכנו להיות. מפחדים לכבד את הפרט. אדם יחיד יכול לגרום לאחר להשתנות. לאהוב את עצמו. להתפתח."

באדו טענה כי סצנת הירי בעצם מייצג את הרצון שלה לחיסול הנושא של "חשיבה קבוצתית". במקור הקליפ היה אמור להיראות אחרת. לפניי צילומי הקליפ הרשמי חשפה באדו באתר שלה קטע ממה שהיה אמור להיות בקליפ שצולם קודם לכן ובקטע זה נראית באדו שהיא מעבירה כרטיס לטיסה לפניי שהיא טסה בחברה בדיונית בשם אמריקה איירליינס (באנגלית: Amerykah Airlines, משחק מילים של השם שלה) אך מסיבות לא יודעות גרסה זו של הקליפ לא זכתה לצאת לאור. בנוסף לשני קליפים אלה שוחררה גם גרסה נוספת של הקליפ באתר של באדו ובו הקליפ מתחיל מהסוף ומסתיים בהתחלה. במאי אותה שנה צולם לשיר קליפ נוסף, רמיקס עם הראפר ריק רוס.

תגובות ומחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ לשיר נחשף לראשונה באתר הרשמי בל באדו ב-27 במרץ 2010 בשעה 3 וחצי בלילה שעון ארצות הברית. הקליפ עורר מחלוקת וספג ביקורות מעורבות מצד מעריצים, מבקרים וכלי תקשורת. 3 ימים לאחר יציאתו הוא הופיע במקום התשיעי ברשימת עשרת הנושאים המחופשים בגוגל. הקליפ עורר גם תשומת לב מצד גורמי העירייה של דאלאס על העירום הציבורי של באדו וצילומיו ללא אישורי העירייה. ראש עיריית דאלאס, פרו טם דוויין קארוויי, החליט לחוקק חוקים למניעת מקרים דומים, ואמר כי "כל זה לא היה קורה לו הייתה נשארת לבושה. אך מכיוון שלא, זה העלה את הצורך לוודא שיש לנו מדיניות שקיימת שתגן על האנשים ועל שלמות העיר כמיטב יכולתנו ... מה אם יש המשך לפעילות המוזרה שלה? מה אם יש חלק שני ולא ננקוט פעולה כלשהי או נעמיד אותה לדין והיא יוצאת מזה נקייה ואז עושה סרטון מסוג מייקל ג'קסון ובסרטון יהיו 15 או 20 אנשים ללא בגדים?"

ב-2 באפריל 2010 הואשמה באדו בעבירות של הפרעת הסדר הציבורי בגין העירום הציבורי, ונקנסה על סך 500 דולר, כעונש זמני עד שתתייצב למשפט נגדה. לדברי סגן מפקד המשטרה של דאלאס, מייק ג'נובסי, מי שהגיש את התלונה נגד באדו היה באותו הזמן ברחוב עם שני ילדים קטנים ונפגע כתוצאה מהמאורע. בראיון ל"מורנינג ניוז של דאלאס", כיה יא צפתה את המחלוקת סביב הקליפ כאשר אמרה: "ידעתי שזה יקרה, אז ברגע שהמחשבה עולה במוחי החלטתי להתנקש בחיי. כמחווה. כי זה בכל מקרה זה יקרה. הסרטון הוא חיזוי למה שקורה עכשיו". בראיון שנערך ב-3 באפריל 2010 בתוכנית "וונדה סייקס" היא הסבירה בתגובה למבקרי הסרטון כי אין בכוונתה לזלזל בזכרו של ג'ון פ. קנדי בכל רחבי אמריקה. "JFK הוא אחד הגיבורים שלי, אחד מגיבורי האומה. ג'ון פ. קנדי היה מהפכן; הוא לא פחד לשים ראש עם אמריקה, ולא פחדתי להראות לאמריקה את האמת העירומה שלי." ב-28 באפריל 2010, באדו הודתה באשמה על הודתה באשמה על הפרת הסדר הציבורי על מנת שלא תצטרך לשלם את הקנס. אך ב-13 באוגוסט היא בכל זאת שילמה את הקנס והסכימה לרצות שישה חודשי מאסר על תנאי.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם המצעד (2010) Peak
position
יפן הוט 100 27
בילבורד הוט 100 95
מצעד שירי ה-RNB והיפ-הופ של בילבורד 16

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ New Amerykah, Pt. 2: Return of the Ankh - Erykah Badu | Songs, Reviews, Credits | AllMusic (באנגלית), נבדק ב-2021-03-08
  2. ^ Richards, Chris (2010-03-30). "Album review: Erykah Badu, 'New Amerykah, Part Two: Return of the Ankh'" (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-03-08.
  3. ^ Facebook, Twitter, Show more sharing options, Facebook, Twitter, LinkedIn, Email, Copy Link URLCopied!, Print, 'New Amerykah Part Two: Return of the Ankh' by Erykah Badu, Los Angeles Times, ‏2010-03-30 (באנגלית אמריקאית)