Microsoft Windows

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Windows NT 4.0)
Microsoft Windows
מפתח מיקרוסופט
משפחה מערכות הפעלה
מודל קוד סגור / קוד שיתופי
מחזור חיים 20 בנובמבר 1985 – הווה (38 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה Windows 11 ב־5 באוקטובר 2021
סוג ליבה

משפחת Windows NT: היברידית

Windows 9x ולפני: מונוליטית (MS-DOS)
סוג רישיון תוכנה קניינית, תוכנה מסחרית
מצב עבודה עדכני
מנהל חבילות Windows Installer עריכת הנתון בוויקינתונים
סביבת שולחן עבודה Windows Runtime עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות ARM, DEC Alpha, PowerPC, ארכיטקטורת MIPS, IA-64, x86 עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר אינטרנט https://windows.com עריכת הנתון בוויקינתונים
MS-DOS
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Windowsתרגום חופשי לעברית: חלונות) היא מערכת הפעלה שיצאה לשוק לראשונה בשנת 1985 על ידי חברת מיקרוסופט ופועלת כיום על מחשבים אישיים ושרתים בעלי מעבד ממשפחת x86 או ARM, או שרתים מבוססי איטניום (בגרסאות השרת של המערכת). מערכת ההפעלה Windows התבססה, במקור, על מערכת ההפעלה DOS של אותה חברה. במהלך השנים הפכה המערכת לפופולרית.

אף שעבודה בממשק משתמש גרפי מזוהה בעיני רוב הציבור עם מערכת ההפעלה Windows, שורשיו של רעיון זה נעוצים הרחק ממנה. הרעיון של עבודה בממשק משתמש גרפי, תוך שימוש בעכבר ובחלונות, פותח ב"זירוקס פארק", מרכז המחקר של חברת זירוקס. זירוקס לא הצליחה להפוך רעיון זה להצלחה מסחרית, ומימוש מסחרי נרחב שלו הופיע לראשונה במחשבי "מקינטוש" של חברת "אפל". רק לאחר מכן הופיעה מערכת ההפעלה Windows, שהתבססה על הרעיונות של קודמיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת ההפעלה Windows יצאה בגרסאות רבות, שהתפתחו במהלך השנים. הגרסאות כוללות גרסאות למשתמש ביתי, משתמש עסקי ולסביבת שרת.[1]

התפתחות הגרסאות של חלונות (לחצו על התרשים להגדלה)

MS-DOS ומערכות שהתבססו על ליבת MS-DOS[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – MS-DOS

לפני עידן החלונות, מערכות ההפעלה מתוצרת מיקרוסופט נקראו MS-DOS, והן אפשרו ממשק שורת פקודה, שבו הפעלת התוכנות השונות בוצעה על ידי הקשת פקודה טקסטואלית. אחד החסרונות של מערכת הפעלה זו הוא חוסר היכולת להפעיל יותר מתוכנה אחת בו זמנית בממשק המשתמש. כל הגרסאות הראשונות של Windows, עד לגרסת Windows ME, הופעלו מתוך DOS (למעט משפחת הגרסאות שהתבססו על הגרעין של Windows NT).

Windows 1.0תמונת מסך מהממשק הגרפי

הגרסה הראשונה של Windows, גרסה 1.0, יצאה לשוק בנובמבר 1985 בשם "Interface manager", יועדה לעבודה על מחשבים בעלי מעבד 286, עשתה שימוש בצלמיות והכילה שתי תכונות שלא היו קיימות ב־DOS, עבודה של מספר יישומים גרפיים במקביל ומושג הזיכרון הווירטואלי.

בעיות משפטיות מצד אפל הגבילו בראשית הדרך את השימושיות של חלונות. לדוגמה, חלונות היו יכולים להופיע רק כאריחים, ולא אחד על השני. בנוסף לא היה סל מחזור (מקום לאחסון קבצים לפני מחיקה) מאחר שאפל ומיקרוסופט האמינו שהזכויות על רעיון זה שייכות לראשונה. מיקרוסופט הסירה הגבלות אלה מאוחר יותר.

בדצמבר 1987 יצאה גרסת Windows 2.0, שאפשרה שליטה על המסך, הגרפיקה והתקני קלט־פלט דרך ממשק משתמש אחד. Windows 2.0 אפשרה להעביר נתונים (בצורה מוגבלת) בין יישומים שונים ותמכה בעכבר מחשב. בגרסה זו היו פנקס רשימות, לוח שנה, מחשבון, תוכנת צייר ומשחק, יישומים המופיעים מאז בכל גרסאות Windows. במקום אריחים נעשה לראשונה שימוש בחלונות חופפים.

גרסאות Windows עד גרסה 3.11 (כולל) לא היו מערכות הפעלה "אמיתיות", במובן זה שלא היו האחראיות הבלעדיות על תפעול המחשב, אלא נסמכו על קיומה של מערכת ההפעלה DOS. במידה מסוימת ניתן לומר זאת גם על גרסאות 95 ו־98 המאוחרות יותר.

Microsoft Windows 3.x[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Microsoft Windows 3.x
Windows 3.0 – תמונת מסך מהממשק הגרפי

הגרסה המשמעותית הראשונה של Windows, גרסה 3.0, יצאה לשוק במאי 1990, ובה הופיעו לראשונה "מנהלי התקנים וירטואליים" (VxD), ‏מנהל תוכניות ומנהל קבצים. מיקרוסופט העבירה חלקים רבים מליבת המערכת משפת C לשפת מכונה על מנת להשיג שיפור בקצב התגובה ובמהירות העבודה, אולם התכונה החשובה ביותר של גרסה זו הייתה היכולת לנצל זיכרון עבודה מעבר ל־640 KB ואף מעבר ל־1 MB בלי צורך בהתקני expanded memory או extended memory מיוחדים ובכך הורחבה משמעותית יכולתו של גיליון העבודה אקסל.

גרסת מולטימדיה מוגבלת יצאה מספר חודשים לאחר יציאתה של Windows 3.0. הגרסה כללה תמיכה בכרטיס קול וערכת מולטימדיה ל־CD-ROM. הגרסה הייתה מוקדמת לאפשרויות שהיו לגרסת 3.1 שהוצגה לאחר מכן.

תכונות אלה, וגם התרחבות השוק תמכו בהצלחתה המסחררת של Windows 3.0 - עם מכירות של 10 מיליון עותקים בשנתיים לפני יציאתה של גרסת 3.1. הגרסה הפכה למקור הכנסה גדול מאוד.

Windows 3.1 היא מערכת ההפעלה הראשונה ממשפחת Windows שיצאה לה גרסה מתורגמת לעברית.

מערכת Windows התפתחה עם השנים והגרסה הראשונה שבאמת הצליחה בשוק היא Windows 3.1, אף שהייתה זו גרסה נחותה למדי, על־פי דברי חברת מיקרוסופט, בעת שהחלה בשיווק הגרסה הבאה, Windows 95.

Microsoft Windows 9x[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows 95 – תמונת מסך מהממשק הגרפי בעברית
ערך מורחב – Microsoft Windows 9x

Windows 95[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Windows 95

מערכת Windows 95 (גרסה 4.0, שם קוד בשלבי הפיתוח - שיקגו), הושקה באוגוסט 1995. עיצובה של גרסה זו היה טוב יותר מגרסאות קודמות של Windows. רבים ממאפייני גרסת 95, כגון שולחן העבודה, תפריט התחל, יכולת גרור ושחרר ותמיכה ברשת, נשארו גם בגרסאות הבאות של Windows. הגרסה הייתה לתבנית על פיה עוצבו מערכות Windows מבחינת ממשק משתמש ומראה.‏ Windows 95 הייתה הגרסה הביתית הראשונה שתוכננה לתמוך מראש בריבוי משימות 32 ביט, על אף שליבת ה־16 ביט נשמרה כדי לאפשר תאימות לאחור עבור תוכנות ישנות.

Windows 98[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows 98 בעברית – תמונת מסך מהממשק הגרפי
ערך מורחב – Windows 98

Windows 98 (גרסה 4.1, שם קוד בשלבי הפיתוח־ממפיס) שווקה בשנת 1998 והייתה גרסה מתקדמת של Windows 95, שנועדה כקודמתה לשוק הביתי. התוספות המרכזיות בגרסה זאת היו תמיכה ב־USB, שימוש במערכת הקבצים FAT32, הוספת הדפדפן אינטרנט אקספלורר כחלק בלתי־נפרד ממערכת־ההפעלה, פעולה אשר תרמה משמעותית לחיסול הדפדפן המתחרה, Netscape, וגרמה לחקירה נגד מיקרוסופט בחשד להפרת הגבלים עסקיים וכן הוספת תוכנת הדואר Outlook Express‏,[2] מלבד טיפול בדואר האלקטרוני אפשרה התוכנה השתתפות בקבוצות דיון באינטרנט. שיווק הגרסה העברית החל ביוני 1998[3].

תוספות נוספות היו כלי מערכת כדוגמת בודק מערכת הקבצים, DriveSpace 3 - גרסה חדשה ויעילה לדחיסת הדיסק הקשיח וניהול צריכת החשמל.

מערכת Windows הייתה באותה תקופה ידועה כמערכת הפעלה לא מאובטחת ולא יציבה אך הייתה נוחה למשתמש הביתי ולכן רבים השתמשו בה.

ב־1999 יצאה Windows 98 SE (מהדורה שנייה) שההבדלים בינה לבין המהדורה הראשונה הם בעיקר תיקוני באגים. גרסה זו הייתה יציבה הרבה יותר מקודמותיה ושרדה בשוק שנים רבות אחרי השקתה.

Windows ME[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows ME בעברית – תמונת מסך מהממשק הגרפי
ערך מורחב – Windows ME

מערכת Windows Millennium Edition (גרסה 4.9; קיצור מקובל ME) הייתה שדרוג נוסף של Windows 95/98, ששווקה בתור מערכת הפעלה דמוית Windows 2000 למשתמש הביתי.

למערכת נוספו כלים לשחזור המערכת למקרה תקלה, אשפים חדשים ושיפורי ממשק המשתמש, אך ריבוי הבאגים והתקלות שהיו בה השניאו אותה בעיני רבים. מערכת זאת הייתה יציבה פחות מקודמתה והיו כאלה שכינו אותה "Mistake Edition".‏ Windows ME היא מערכת Windows האחרונה של חברת מיקרוסופט שנבנתה על בסיס DOS, אף על פי שהתלות בMS-DOS הייתה פחות משמעותית מאשר ב-95 או ב-98 לכן התאימות ליישומי MS-DOS הייתה פחות טובה מאשר במערכות הקודמות.

מבחינת הגרסאות, כפי ש־Windows 9X הייתה מקבילה ל־NT 4 ו־Windows 3.11 הייתה מקבילה ל־NT 3.11, כך Windows ME מקבילה ל־Windows 2000‏ (NT 5.0).

Windows NT ומערכות מבוססות ליבת NT[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows ME הייתה מערכת ההפעלה האחרונה של חברת מיקרוסופט שנבנתה על בסיס DOS, ולאחריה, החל מיציאתה לאור של מערכת ההפעלה Windows 2000, עברה החברה לפתח קו מוצרים הכולל אך ורק מערכות מבוססות ליבת NT.

מערכות מוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Microsoft Windows NT 3.1.x[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows NT 3.1 תמונת מסך מהממשק הגרפי

גרסת Windows NT 3.1 הייתה הגרסה הראשונה של Windows שעמדה כמערכת הפעלה בפני עצמה, עם ליבה שנקראה "ליבת NT", ולא הייתה רק ממשק גרפי הרץ על גבי ליבת MS-DOS. גרסה זו של Windows יועדה בעיקר לשוק העסקי, ובפרט לשרתי מחשבים. בחומר הפרסומי של מיקרוסופט השם NT מייצג את ראשי התיבות "טכנולוגיה חדשה" (New Technology) אך בראיונות שונים עם מהנדסי החברה מתברר כי מקורו של השם בשם הקוד של מעבד אינטל i860 עבורו פותחה מערכת זו בראשונה - N-Ten.[4] גרסה זו גם כללה לראשונה את מערכת הקבצים החדשה של Windows,‏ NTFS.‏ Windows NT 3.1 הגיעה בשתי גרסאות: Windows NT (למחשבי קצה) ו־Windows NT Advanced Server (לשרתים).

ויזואלית, Windows NT 3.1 נראית בדיוק כמו Windows 3.1, התוכנה מוספרה כ־3.1 מפני שהייתה מבוססת על Windows 3.1 מבחינה גרפית, ולכן לא ניתן למצוא Windows NT 1 או NT 2.

Windows NT 3.5[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows NT 3.5 הייתה שיפור קטן יחסית ל־Windows NT 3.1. גרסה זו, שהייתה ייחודית ל־NT ולא הופיעה בסדרה הרגילה של Windows, שיפרה בעיקר את זמן התגובה של המערכת, וכן כללה את מרבית השיפורים של Windows 3.11 לעומת 3.1. גרסה זו הייתה הגרסה הראשונה של Windows שבה הגרסה המיועדת לתחנות קצה נקראה Windows NT Workstation והגרסה לשרתים נקראה Windows NT Server, שמות שנותרו גם בגרסה 4.

Windows NT 3.51[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows NT 3.51 התמקדה בעיקר בתמיכה בארכיטקטורות חומרה שונות. גרסה זו של הייתה Windows יכולה לרוץ על מעבדי Power PC (אלו שמבית IBM), ‏ MIPS ו־DEC Alpha, בנוסף למעבדי ה־Intel x86 בהם משתמשים מחשבי ה־PC. גרסה זו של Windows הייתה הראשונה שתמכה ביישומי 32־ביט ולמעשה הייתה יכולה להריץ הרבה תוכנות חדשות שיועדו ל־Windows 95.

Windows NT 4.0[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows NT 4.0 – תמונת מסך מהממשק הגרפי

במקביל ל־Windows 95, שנועדה בעיקר לשוק הביתי אך זכתה לתפוצה נרחבת גם בשוק העסקי, פותחה גם גרסה 4.0 של Windows NT (שם קוד בפיתוח - קהיר), שהייתה מערכת הפעלה יציבה הרבה יותר, וכמו הגרסאות הקודמות של Windows NT, יועדה לשוק העסקי. גרסה זו הייתה הגרסה הראשונה של Windows NT שכללה את ממשק המשתמש החדש של Windows 95. עקב חוסר התאמה, חלק מהתוכנות והמשחקים שעבדו על Windows 95 לא עבדו על Windows NT. בדומה לגרסה 3.51 גם מערכת זו יצאה בגרסה למעבד אלפא של חברת דיגיטל. בדומה לגרסה 3.51, גם היא הופצה בגרסת Workstation ובגרסת Server.

Windows 2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Windows 2000
Windows 2000 בעברית – תמונת מסך מהממשק הגרפי

מערכת Windows 2000, או NT 5.0, הייתה גרסה מתקדמת של Windows NT, שנועדה לשוק העסקי. מערכת זו הופיעה בארבע גרסאות שונות: Windows 2000 Professional (מיתוג מחדש של גרסת ה־Workstation, לתחנות קצה), Windows 2000 Server, המיועדת לשרתים, Windows 2000 Advanced Server, שכללה בעיקר תמיכה ביותר מעבדים מאשר גרסת ה־Server אבל לא הרבה יותר מזה, ו־Windows 2000 Datacenter Server, שהייתה מיועדת רק לשרתים גדולים ולא פעלה על מחשבים בעלי מעבד אחד בלבד. זאת הייתה הגרסה האחרונה של Windows שיצאה בגרסת לקוח וגרסת שרת ביחד. Windows 2000 היא הגרסה הישנה ביותר של Windows שעדיין נעשה בה שימוש. ממשק המשתמש של התוכנה עודכן לממשק הדומה לזה של Windows 98, ונוספה לה התמיכה במערכת הקבצים FAT32. ‏Windows 2000 כללה חידוש מהותי מבחינתו של המשתמש הישראלי: בוטל הצורך להמתין לגרסה תומכת עברית של מערכת ההפעלה, משום שתמיכה זו הוטמעה כבר בגרסה הבסיסית, האנגלית, שלה.

Windows XP[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Windows XP
Windows XP בעברית – תמונת מסך של מערכת ההפעלה

בשנת 2001 הוציאה מיקרוסופט את Windows XP (גרסה 5.1, שם קוד בשלבי פיתוח־וויסלר). מגרסה זאת הפסיקה מיקרוסופט ללכת בשני מסלולים נפרדים לחלוטין של מערכת ההפעלה, ולראשונה הוציאה מערכות הפעלה לשוק העסקי ולשוק הפרטי שהתבססו שתיהן על אותה ליבה. הגרסה העסקית נקראה Professional Edition והגרסה הביתית נקראה Home Edition. הגרסה הביתית הייתה זולה יותר, ובוצעו בה מספר הגבלות מלאכותיות כדי למנוע מעסקים מלהשתמש בה. זאת הייתה הפעם הראשונה שמערכת ההפעלה לשוק הביתי הייתה מבוססת NT. בניגוד לגרסאות הקודמות של Windows NT, גרסת XP יצאה לשוק כגרסת לקוח בלבד. גרסת השרת הופיעה כשנה מאוחר יותר בשם שונה (Windows Server 2003).

מערכת Windows XP מתבססת על היתרונות של Windows NT, ועל גרעין זה נבנה ממשק שמתאים גם למשתמשים ביתיים. נוצרה מערכת הפעלה חדשה, יציבה יותר, שמתאימה גם לשימוש ביתי. Windows XP נבנתה על בסיסה של Windows 2000 תוך שיפורה, הקלת ניהול הגדרות המשתמש והגברת אפשרויות האבטחה. מערכת זו נחשבת למערכת הפעלה אמינה ויציבה יחסית, לעומת המערכות הקודמות.

למערכת נוספו תכונות רבות בהן: תוכנת התקנה קלה יותר, זיהוי אוטומטי של מנהלי התקנים, ממשק גרפי מלוטש יותר, תמיכה בערכות נושא, יכולת שליטה מרחוק, פרופילים ליצירת שולחן עבודה ותפריטים שונים לפי משתמש, ו'שיחזור המערכת', תוכנה שמגבה את תצורת המערכת ויוצרת נקודות שיחזור, למקרה שמחשב נפגע מוירוסים, רוגלות ותקלות אחרות (דבר שהיה קיים עוד ב-ME).

גרסה מיוחדת למחשבי מדיה סלוניים שווקה בשם Windows XP Media Center Edition.

גרסה מיוחדת של Windows XP בשם Windows XP Starter Edition נועדה לשוקי מדינות מתפתחות. זו גרסה זולה של מערכת ההפעלה בעלת הגבלות רבות לעומת הגרסאות האחרות, הבולטת מהן היא מספר מרבי של שלושה חלונות שיכולים להיות פתוחים בעת ובעונה אחת.

גרסה נוספת היא ה־Tablet, המיועדת למחשבי לוח. גרסה זו מכילה תמיכה מובנית במסכי מגע והמרת כתב יד לטקסט.

גרסה נוספת שיועדה למחשבים חלשים (שאינם עומדים בדרישות מערכת ההפעלה XP המקורית) היא Windows Fundamentals for Legacy PCs. היא יצאה באמצע 2006, וחסרות בה הרבה תוכנות שכלולות ב-XP המקורי, כגון צייר (Mspaint.exe).

ב־30 ביוני 2008 הפסיקה מיקרוסופט לשווק את Windows XP, וב־8 באפריל 2014, הפסיקה לספק תמיכה עבור הגרסה.

Windows XP Professional x64 Edition[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows XP Professional x64 Edition היא גרסת 64 סיביות של Windows XP, אשר יועדה לתחנות עבודה מבוססות מעבדי x86 בארכיטקטורת 64 סיביות, המכונה גם x64. יצאה לשוק ב־2005. ליבת גרסה זו התבססה על Windows Server 2003 וקיבלה עדכונים במקביל לגרסת 2003.

Windows Vista[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Windows Vista
Windows Vista בעברית – תמונת מסך של מערכת ההפעלה

מערכת ההפעלה Windows Vista, שהייתה מוכרת עד יולי 2005 בשם הקוד Longhorn, יצאה לאור בנובמבר 2006 ללקוחות ארגוניים, ועד סוף ינואר 2007 בהפצה עולמית. Vista יצאה במספר שיא של 6 גרסאות שונות:

  • Starter - גרסה שמיקרוסופט הוציאה במיוחד עבור שווקים מתפתחים ואינה זמינה במדינות מפותחות, כולל ישראל. גרסה זו מיועדת להימכר במחיר נמוך במיוחד אולם היא כוללת מספר הגבלות חמורות, כגון יכולת להריץ רק עד 3 תוכנות בו־זמנית.
  • Home Basic - גרסה בסיסית למחשבים ביתיים שכוללת בעיקר את התכונות הכלולות ב־Windows XP Home Edition ולא הרבה יותר מזה.
  • Home Premium - גרסה מורחבת למחשבים ביתיים שכוללת את כל התכונות של Home Basic ועוד מגוון תכונות, כדוגמת ממשק ה־3D החדש של Windows (Aero), תוכנת ה־Media Center עבור מחשבי מדיה סלונים, תמיכה ברשת ביתית גדולה יותר מאשר ה־Home Basic ועוד.
  • Business - גרסה של Windows המיועדת בעיקר לשוק העסקי ובפרט לשוק העסקים הקטנים. גרסה זו אינה כוללת חלק מהתכונות הנמצאות בגרסת ה־Home Premium, כגון ה־Media Center ובקרת הורים (עם זאת היא כוללת את ממשק Aero ואת כל מה שכלול בגרסת Home Basic), ומצד שני כוללת תכונות שימושיות עבור המשתמש העסקי, כגון שרת האינטרנט IIS, הצפנת קבצים, שמירת גרסאות קודמות של קבצים, גיבוי מלא של המערכת, שליטה מרחוק באמצעות Remote Desktop, תמיכה ברשת בגודל בלתי־מוגבל ותמיכה בשני מעבדים.
  • Enterprise - גרסה של Windows המיועדת לחברות וארגונים גדולים. גרסה זו אינה ניתנת לרכישה בחנויות וניתנת רק דרך הסכמי רישוי מיוחדים שיש למיקרוסופט עם רוב החברות הגדולות. גרסה זו כוללת את כל התכונות הכלולות בגרסת ה־Business ובנוסף מוסיפה עליה מספר תכונות נוספות כדוגמת תמיכה במספר שפות ממשק, BitLocker (הצפנה מלאה של כל הכונן הקשיח) ותמיכה בתוכנות המיועדות במקור למערכות UNIX למיניהן.
  • Ultimate - הגרסה הגדולה ביותר, הכוללת את כל התכונות של הגרסאות האחרות (לא קיימת גרסה של Vista שכוללת תכונה כלשהי שאינה כלולה גם ב־Ultimate). החיסרון היחיד שלה הוא שהיא באופן טבעי היקרה ביותר. בנוסף לכל התכונות מכל הגרסאות האחרות, לגרסת ה־Ultimate יש גם תוספת ייחודית בשם Ultimate Extras - תוכנות נוספות הניתנות בחינם דרך Windows Update רק למשתמשים המריצים את גרסת Ultimate. עם זאת, נכון ליום כתיבת שורות אלו, קיימות רק 4 תוכנות כאלו.

במיקרוסופט הכריזו על מערכת ההפעלה בשנת 2001 ועל פי התכנונים המקוריים היא הייתה אמורה לצאת כבר בשנת 2004, אך זכתה למספר לא מבוטל של דחיות והושקה לחנויות בסוף ינואר 2007. זהו פרק הזמן הארוך ביותר שבו לא יצאה מערכת הפעלה מבית מיקרוסופט.

Windows Vista מציעה ממשק חדש ומראה חדש לגמרי הנקרא בשם Aero, מערכת חיפוש מתקדמת וזמינה יותר, מערכת זכויות יוצרים - DRM (אשר נתפסת בעיני מרבית משתמשי הקצה דווקא כחיסרון), מערכת אבטחה חזקה יותר ועוד.

בעקבות תלונות של לקוחות על בעיות יציבות Windows Vista ועל חוסר תאימות לרכיבי חומרה ותוכנה מסוימים, ובעקבות דרישת לקוחות רבים לרכוש את גרסת מערכת ההפעלה הקודמת, Windows XP, הצהירה מיקרוסופט ב־27 בספטמבר 2007 כי תמשיך למכור את Windows XP עד יוני 2008.[5] ב־11 באפריל 2017 מיקרוסופט הפסיקה לספק תמיכה ל-Windows Vista.

Windows 7[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Windows 7
Windows 7 – תמונת מסך של מערכת ההפעלה

בדצמבר 2006 הכריזה חברת מיקרוסופט על מערכת ההפעלה הבאה של Windows, ששמה יהיה "Windows Vienna". מאוחר יותר שונה השם ל־"Windows 7" (שבע - משום שזו תהיה הגרסה השביעית בסדרת מערכות ההפעלה למשתמשים הביתיים).Windows 7 יצאה לשוק ב־22 באוקטובר 2009. ליבת המערכת מבוססת על Windows Vista קודמתה, אולם התווספו אליה תכונות רבות וגם התבצעו שינויים משמעותיים במערכת. המערכת תומכת גם במסכי מגע. היעד שהוצב בפיתוח מערכת זו כלקח מכישלונה היחסי בחדירתה לשוק של Vista, הוא מערכת רזה ומודולרית שיכולה לרוץ גם על מחשבים חלשים יחסית. לפני הוצאתה לשוק של Windows 7 פרסמה מיקרוסופט גרסת בטא למתכנתים שהודלפה לרשת, והוצגה הליבה של Windows 7. ב־9 בינואר 2009 אפשרה מיקרוסופט להוריד בחינם את הבטא הפתוחה, אך בשל הביקוש הגבוה הופסקה הפצת גרסה זו כחודש לאחר מכן. לאחר מספר חודשים יצאה גרסת ה־RC של המערכת. כבר ב־6 באוגוסט 2009 יצאה הגרסה ללקוחות ארגוניים. ב-30 באוקטובר 2013 הפסיקה לשווק מיקרוסופט את Windows 7[6], וב-11 בינואר 2020 הודיעה מיקרוסופט כי תפסיק לספק תמיכה ל-Windows 7[7].

Windows 8[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Windows 8
Windows 8 בעברית – תמונת מסך של מסך הבית

מערכת ההפעלה Windows 8 יצאה לשוק ב־26 באוקטובר 2012. שמה של הגרסה מבוסס על שמה של הגרסה הקודמת (Windows 7)‏.[8] חלונות 8 נועדה להוות תחרות לטאבלטים מודרניים ובוצעו בה מספר התאמות למסכי מגע ולראשונה כללה חנות אפליקציות. המערכת הייתה לשינוי הגדול ביותר מאז חלונות 95 אך כשלה במכירות (בהשוואה לחלונות 7). רבים התלוננו על חסרונו של תפריט ההתחל המסורתי ועל כך שהמערכת לא מתאימה לשימוש בעכבר ומקלדת.

Windows RT[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows RT היא מערכת הפעלה חדשה המבוססת על Windows 8 לטאבלטים מבוססי ARM.

המערכת תומכת רק באפליקציות מוכללות או אפליקציות מהחנות המובנית.

Windows 8.1[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows 8.1 תחת שם הקוד "Windows Blue" יצאה ב־18 באוקטובר 2013, וכוללת שינויים בממשק המשתמש "מטרו" שאומץ ב־Windows 8 כגון: גדלים נוספים של אריחים, כלי חיפוש חדש, הוספת כפתור שמוביל למסך ההתחל ושינויים נוספים.[9]

Windows 10[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Windows 10
הלוגו של Windows 10
Windows 10 – תמונת מסך של שולחן העבודה

מערכת ההפעלה Windows 10 יצאה לאור ב־29 ביולי 2015. המערכת נחשפה לראשונה באופן רשמי ב־30 בספטמבר 2014, ודווח אז שהיא תצא לשווקים עד סוף 2015.[10][11] בהסברי החברה המפתחת לגבי שם הגרסה צוין כי קפיצת הדרך מ־Windows 8 היא כל כך גדולה, ולכן הוחלט "לדלג" על המספר תשע, ולתת למערכת החדשה את המספר 10.[12][13][14] חידושים עיקריים במערכת הם שילוב של "האריחים" גם בתפריט התחל, התאמת אפליקציות לחלונות, עם יכולת להגדיל ולהקטין אותן כמו תוכנות רגילות, כפתור חדש למעבר מהיר בין חלונות פתוחים, וכן פינת התראות, בדומה לגרסאות ה־MAC, החל מ־OS X Mountain Lion.[15] מחשבים בגרסאות Windows 7 ו־Windows 8.1 יכולים לעדכן ל־Windows 10 בחינם;[16][17] לראשונה, גם לבעלי גרסאות לא חוקיות ("פיראטיות").[18] מדי פעם בפעם יוצאים עדכונים לחלונות 10, דוגמת העדכון שיצא בנובמבר 2015, שהביא עמו כמה וכמה אפשרויות, דוגמת היכולת לשנות את צבע שורת המשימות.

בתחילת 2017 מיקרוסופט יצרו את Windows 10S, שהיא גרסה מוגבלת ופשוטה יותר של Windows 10 שנועדה למטרות חינוכיות. גרסה זו אינה מאפשרת הורדת קבצים מחוץ לחנות האפליקציות, שימוש בדפדפנים למעט דפדפן Edge, החלפת מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל (במקרה הזה בינג) וכו'. מיקרוסופט מתכוונים לשווק מחשבים מיוחדים המותאמים לבתי ספר עם תוכנת Windows 10S, אבל במפתיע הם בחרו להתקין אותה דווקא על מחשבי ה-Surface.

Windows 11[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Windows 11
Windows 11 – תמונת מסך של שולחן העבודה

מערכת ההפעלה Windows 11 יצאה לשוק ב-5 באוקטובר 2021[19]. המערכת הוכרזה באופן רשמי ב-24 ביוני 2021, אולם גרסת בטא שלה הודלפה לרשת כבר ב-15 ביוני 2021 כקובץ ISO[20]. חידושים עיקריים במערכת ההפעלה Windows 11 הם קו עיצובי אחיד הכולל שקיפות, פינות מעוגלות, הצללה והנפשה חדשה.[21] תפריט התחל התחדש, והוסרו ממנו האריחים החיים שליוו את כל גרסאות ועדכוני Windows החל מ-Windows 8. הצלמיות בשורת המשימות ממורכזות כברירת מחדל, יחד עם כפתור ההתחל, אולם ניתן לשנות זאת ולהצמידן לצד שמאל (במערכת ההפעלה בעברית: לצד ימין).[22] מערכת ההפעלה כוללת את חנות האפליקציות שנבנתה מחדש, צלמיות וסמלי מערכת מודרניים יותר, צלילים שונים וגרסה חדשה[23] לגופן המערכת Segoe. וכן פיצול אוטומטי ונוח יותר של יישומים על גבי המסך, לשם עבודה במקביל על מספר יישומים.

Windows 365[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2021 הודיעה מיקרוסופט כי החל מאוגוסט של אותה שנה היא תחל במכירת מינויים לשולחנות עבודה וירטואליים של Windows, כחלק משירות חדש שיקרא "Windows 365". גרסה זו אינה גרסה עצמאית של מערכת ההפעלה Windows, אלא שירות אינטרנט המספק גישה ל-Windows 10 ו-Windows 11, הבנוי על גבי שולחן העבודה הווירטואלי של Azure, עם נתוני חומרה על פי בחירתו של המשתמש. השירות החדש יאפשר שימוש חוצה פלטפורמות, במטרה להפוך את השירות לזמין גם עבור משתמשי אפל וגוגל. השירות יהיה נגיש דרך כל מערכת הפעלה עם דפדפן אינטרנט, ובשל כך, תוכל מיקרוסופט לעקוף את מדיניות אפל וגוגל בחנויות האפליקציות שלהן.

מיקרוסופט הצהירה כי השירות החדש הוא ניסיון לנצל את המגמה ההולכת וגוברת של עסקים, שמטופחת במהלך מגפת הקורונה, לאמץ סביבת עבודה היברידית, בה "עובדים מחלקים את זמנם בין המשרד לבית".

מערכות הפעלה מבוססות NT לשרתים: Windows Server[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Windows Server
Windows Server 2003 – תמונת מסך של שולחן העבודה

סדרת מערכות הפעלה המיועדות לשוק העסקי ופחות מוכרות לצרכן הפרטי. למעשה, זהו Windows המצויד בכלי תוכנה נוספים המיועדים לשוק העסקי, כמו שרת דואר אלקטרוני, שרת להפעלת אתרי אינטרנט, או אפשרות למשתמשים מרובים להתחבר אל שולחן עבודה מרוחק המופעל על השרת היושב על שרת מרכזי (בגרסאות הביתיות יש הגבלה מלאכותית של חיבור מרוחק אחד בכל פעם). גרסאות אלה גם מאפשרות יותר חיבורי רשת בו-זמניים אל מחשבים אחרים מאשר הגרסאות הביתיות.

הגרסה הראשונה של Windows לשוק העסקי בלבד נקראה "Windows Server 2000", והיא השתמשה בגיבוי מידע משרת חיצוני. היוותה את הבסיס לגרסאות הבאות ולמערכת ההפעלה Windows XP.

ב־24 באפריל 2003 הוכרזה מערכת הפעלה נוספת לשוק העסקי ושמה Windows Server 2003. מערכת הפעלה זו יועדה להיות היורשת של Windows Server 2000, שהייתה הגרסה האחרונה באותה תקופה לשרתים. קיימות בשוק שבע גרסאות שונות למערכת זו.

Windows Server 2012 – תמונת מסך של מסך הבית

בשנת 2005 הודיעה חברת Microsoft על Windows Server Longhorn שתהיה המהדורה הבאה אחרי Windows Server 2003 לשוק העסקי. גרסה זו של Windows, שיצאה בפברואר 2008, מיועדת לשרתים ומוצעת במספר תצורות שונות. Windows 2008 היא בעלת מאפייני ממשק משתמש וליבת מערכת דומים ל־Vista. המהדורה יצאה בפברואר 2008 בשם Windows Server 2008. והיא כוללת שלוש גרסאות: Enterprise .Standard .Datacenter. Windows 2008 R2 יצאה ביולי 2009, במקביל ל־Windows 7 ומתבססת על אותה ליבת מערכת וממשק גרפי. זוהי מערכת ההפעלה הראשונה שמיקרוסופט הציעה בתצורת 64 סיביות בלבד.

הגרסה הביתית של Windows Server, ‏Windows Home Server 2011, מיועדת לבתים פרטיים בהם יש כמה מחשבים לכמה משתמשים הרישיון הוא עד 10 מחשבים. כך שניתן לגשת לתוכן של כל משתמש מכל מחשב בבית ולהרגיש כאילו מערכת ההפעלה מותקנת בו וליהנות משולחן עבודה מרוחק בצורה מלאה. הגרסה שיצאה ב-2012, "Windows Server 2012", מבוססת על ממשק המטרו של Windows 8.

גרסת 2016, "Windows Server 2016", מבוססת על ממשק המטרו של Windows 10. גרסה נוספת המבוססת על ממשק המטרו של Windows 10 יצאה ב-2019.

בעיות אבטחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברכיבים השונים של מערכת ההפעלה Windows לדורותיה מתגלות לעיתים פרצות אבטחה, היוצרות איומי אבטחה על מחשבים המשתמשים במערכת הפעלה זו. חברת מיקרוסופט מעודדת משתמשים לעדכן את Windows (באמצעות Windows Update) לעיתים קרובות, ולהסדיר הגדרות לשיפור האבטחה.

למערכת ההפעלה Windows XP יצאה באוגוסט 2004 ערכת שירות שנייה, SP2, שעיקרה טיפול בבעיות אבטחה. עם זאת, SP2 כללה גם כמה שינויים במבנה הבסיסי של המערכת, מה שגרם בתחילה לבעיות תאימות בחלק מהתוכנות. עקב כך חברות רבות נמנעו מלהתקין את ערכת השירות בחודשים הראשונים שלאחר יציאתה.

בעיות האבטחה נבעו ברובן מן הארכיטקטורה של Windows, שירשה תכונות רבות ממערכת MS-DOS, שהייתה מערכת למשתמש יחיד. אף ש־Windows תמכה בריבוי משתמשים במידה מסוימת למן תחילתה, לא תמיד נשמרה ההפרדה בין המשתמשים השונים באותה מערכת. בגרסאות עד Windows ME, משתמש אחד יכול היה לכתוב ולקרוא קבצים השייכים למשתמש אחר ללא הגבלה. בעיה נוספת נבעה מכך שבעת ההתקנה המשתמש לא נדרש ליצור משתמש בעל הרשאות מוגבלות גם בגרסאות שתמכו בהגבלת גישה על סמך הרשאות (מערכות מבוססות Windows NT, שהנפוצה ביניהן היא Windows XP). כתוצאה מכך, מרבית המשתמשים השתמשו במערכת עם חשבון מנהל מערכת (מכונה Administrator) בעל הרשאות בלתי מוגבלות, והדבר איפשר לכל תוכנה זדונית שהצליחה לחדור למערכת לקבל גישה אל כל חלקי המערכת, ולגרום לנזקים בלתי הפיכים, למעט התקנה מחודשת של המערכת. העובדה שמרבית המשתמשים השתמשו בחשבון מנהל מערכת עודדה יצרני תוכנה להניח שהתוכנות שלהם יקבלו גישה מלאה למערכת, עד כדי כך שתוכנות רבות לא פעלו כאשר המשתמש בכל זאת השתמש בחשבון בעל הרשאות מוגבלות. דבר זה עודד בתורו משתמשים להשתמש בחשבון מנהל בלבד, בסוג של מעגל קסמים.

החל מ-Windows Vista הוכנסו שיפורים רבים בתחום זה, בכללם פתיחת חשבון משתמש מוגבל בברירת מחדל, והוספת מנגנון הדורש אישור ממנהל מערכת לפני כל התקנת תוכנה או ביצוע שינוי בהגדרות המערכת.

ציר זמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

Windows 1.0Windows 2.0Windows 2.1xWindows 3.0Windows 3.1xWindows 3.1xWindows NT 3.1Windows NT 3.5Windows NT 3.51Windows 95Windows NT 4.0Windows 98Windows NT 4.0Windows 2000Pocket PC 2000Windows MePocket PC 2002Windows XPWindows XPWindows Server 2003Windows Mobile 2003Windows Mobile 5.0Windows Embedded IndustryWindows Server 2003 R2Windows Mobile 6.0Windows VistaWindows Home ServerWindows Mobile 6.1Windows Server 2008Windows Embedded IndustryWindows Mobile 6.5Windows 7Windows Server 2008 R2Windows MultiPoint ServerWindows Phone 7Windows Home Server 2011Windows MultiPoint ServerWindows Embedded IndustryWindows Server 2012Windows 8Windows Phone 8Windows MultiPoint ServerWindows Embedded 8 IndustryWindows 8.1Windows Embedded 8.1 IndustryWindows Server 2012 R2Windows Phone 8.1Windows 10Windows 10Windows 10Windows 10 MobileWindows 10Windows 10 MobileWindows 10Windows Server 2016Windows 10Windows 10 MobileWindows 10Windows 10 MobileWindows 10Windows Server 2019Windows 10Windows 10Windows 10Windows 10Windows 10Windows 10Windows 10Windows Server 2022Windows 11

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אודות מיקרוסופט העולמית, אתר מיקרוסופט
  2. ^ החליפה את Windows Messeging System ששולבה בגרסת 95
  3. ^ מיקרוסופט חושפת את חלונות 98 בעברית - ומתחילה במירוץ אל השוק הסלולרי, באתר גלובס, 8 בנובמבר 1998
  4. ^ מארק לוקובסקי, מהנדס. Paul Thurrott, Windows Server 2003: The Road To Gold, Part One: The Early Years, Jan. 25, 2003
  5. ^ מיקרוסופט: נמשיך למכור את XP למשך חמישה חודשים נוספים, באתר ynet, 28 בספטמבר 2007
  6. ^ בר בן ארי‏, מיקרוסופט נפרדת מ-Windows 7, באתר וואלה!‏, 8 בדצמבר 2013
  7. ^ טל שחף, התמיכה ב-Windows 7 נגמרת. מה עושים?, באתר ynet, 13 בינואר 2020
  8. ^ הודעה לעיתונות
  9. ^ Windows Blue – What We Know So Far
  10. ^ אביב מזרחי, מיקרוסופט הציגה את ווינדוס 10, באתר ynet, 30 בספטמבר 2014
  11. ^ אסף גולן, מיקרוסופט הציגה את תוכנת חלונות 10, באתר nrg‏, 30 בספטמבר 2014
  12. ^ אילן גטניו, מיקרוסופט: במקום חלונות 9, חלונות 10, באתר ישראל היום, 1 באוקטובר 2014
  13. ^ אתר למנויים בלבד עודד ירון, מיקרוסופט קפצה במפתיע ל־Windows 10, באתר הארץ, 30 בספטמבר 2014
  14. ^ גם מספר הגרסה של מערכת ההפעלה השתנה: בעוד שמספר הגרסה של Windows 8.1 היה NT 6.3, מספר הגרסה של ווינדוס 10 הפך ל-10 כדי ליישר קו
  15. ^ יאיר מור, ‏מיקרוסופט חשפה את חלונות 10: "המערכת שכל הלקוחות יאהבו", באתר ‏מאקו‏, 30 בספטמבר 2014
  16. ^ שדרג ל־Windows 10 בחינם, מתוך תת־האתר של Windows 10 באתר Microsoft ישראל
  17. ^ שגיא קליין, רשמית: WINDOWS 10 תושק ב־29 ביולי; מיקרוסופט פותחת רישום לשדרוג בחינם, באתר pocket, 1 ביוני 2015
  18. ^ עומר כביר, השדרוג לווינדוס 10 - חינם לכולם, גם לבעלי גרסאות פיראטיות, באתר כלכליסט, 18 במרץ 2015
  19. ^ רשמית: Windows 11 הושקה וזמינה עכשיו לשדרוג בחינם, באתר גיקטיים, ‏5 באוקטובר 2021
  20. ^ אופס: Windows 11 דלפה במלואה לרשת, באתר GEEKTIME
  21. ^ צבי קצבורג, כבר אין ספק: Windows 11 הוצגה במלואה ברשתות, באתר TGspot, ‏2021-06-16
  22. ^ Tom Warren, Windows 11 leak reveals new UI, Start menu, and more, The Verge, ‏2021-06-15 (באנגלית)
  23. ^ hickeys, Typography in Windows 11 - Windows apps, docs.microsoft.com (באנגלית אמריקאית)