Witte Brigade

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ניסוח.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ניסוח.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
Witte Brigade
פרטים
מדינה בלגיהבלגיה בלגיה
בסיס האם אנטוורפן עריכת הנתון בוויקינתונים
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 23 ביולי 1940 – 6 באוגוסט 2021 (81 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקים היחידה מרסל לואט עריכת הנתון בוויקינתונים
מלחמות מלחמת העולם השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הבריגדה הלבנה הייתה קבוצת התנגדות בלגית, שנוסדה בקיץ 1940 באנטוורפן על ידי מרסל לואט, שזכה לכינוי "פידליו". הקבוצה הייתה במקור המכונה "דה Geuzengroep" אבל לאחר השחרור הכינוי הידוע היה "הבריגדה הלבנה - פידליו".

השם נבחר כניגוד לבריגדה השחורה, ארגון משתפי פעולה בראשות ה-אס. אס אונטרסטורמפיהרר Reimond Tollenaere, שהיה אחראי על התעמולה הפרו-גרמנית ב"ארגון הפלמי הלאומי". הבריגדה הלבנה הייתה מבוססת באנטוורפן אבל יחידות שלה פעלו גם בגנט, לייז', אאלסט, בריסל, ואאסלנד, וואלוניה ואזורי החוף.

פעילויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת העולם השנייה בלגיה נכבשה על ידי גרמניה. בניגוד לבריגדה השחורה, משתפי הפעולה עם הגרמנים, הבריגדה הלבנה הייתה מחתרת התנגדות. בין יתר פעילויותיהם החשובות הפיצו אנשי הבריגדה הלבנה תעמולה נגד התעמולה הגרמנית, יצירת רשימות של משתפי פעולה, ארגון הפגנות פטריוטיות בחגים, כגון 21 ביולי, 11 בנובמבר (יום כניעת הגרמנים במלחמת העולם הראשונה). הארגון פרסם עיתון תעמולה משלו בשם "תמיד מאוחדים "Unis Toujours", "Steeds vereni " - כ-80 מהדורות פורסמו. בנוסף, הקבוצה עסקה באיסוף מידע צבאי על נמל אנטוורפן לבדיקת אפשרות פלישת גרמניה בריטניה ולעזור לטייסים הבריטים שנפלו בשטח בלגיה לחזור לאנגליה. לחטיבה הלבנה היו קשרים שונים עם רשתות ביון בשם קוד לוק, גבורה וכל קבוצה אפס. הבריגדה הלבנה עמדה בתחילת המלחמה בקשר עם ממשלת בלגיה בגלות יחד עם הבריטים.

חברי ומעצרים.[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברים רבים של הבריגדה הלבנה היו שוטרים. למשטרה של Deurne היה ייצוג גבוה במיוחד. מ-1943, רבים מחברי המחתרת נעצרו. כאשר חבר חשוב נלכד וברשותו רשימה של חברים אחרים, 58 חברים נעצרו ונשלחו למחנות בגרמניה. בפשיטה גרמנית ב Deurne בינואר 1944, 62 חברי נעצרו. באותה שנה, ב-9 במאי המייסד מרסל Louette נעצר וגורש אל מחנה הריכוז זקסנהאוזן. Louette בסופו של דבר חזר מגרמניה, ונפטר באנטוורפן ב-1978. בסך הכל הבריגדה הלבנה ספגה 400 הרוגים מתוך כ 3,750 חברים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מרסל Louette
  • יוג ' ין קולסון
  • מוניק דה Bissy

הישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החטיבה הלבנה, יחד עם Armée secrète, לפני תנועת השחרור הלאומית Royaliste ו Groupe G, עזרו לכוחות בעלות הברית לכבוש את נמל אנטוורפן ב-1944. השפעת הבריגדה הלבנה על התוצאות הייתה מכריעה. המחתרת שהייתה ידועה בכינוי הבריגדה הלבנה, הוסיף לשמה את המילה "פידליו", שם העט של Louette.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Witte Brigade בוויקישיתוף
  • "De Witte Brigade" (בהולנדית). נבדק ב-31 בדצמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)