Wubi

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Wubi
צילום מסך של התוכנה בגרסה 11.10 בגרסת Windows 8 Developer Preview
צילום מסך של התוכנה בגרסה 11.10 בגרסת Windows 8 Developer Preview
מפתח אגוסטינו רוסו, גיזא קובקס, אוליבר מאטוס, Ecology2007
מחזור חיים 24 באפריל 2008
– הווה (15 שנים)
גרסה אחרונה 12.04 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה Microsoft Windows
נכתבה בשפות Nullsoft Scriptable Install System, פייתון, C++
סוג רישיון הרישיון הציבורי הכללי של גנו גרסה 2 ומעלה
קוד מקור https://code.launchpad.net/~ubuntu-installer/wubi עריכת הנתון בוויקינתונים
קטגוריה תוכנת התקנה של אובונטו
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Wubi[1] היא תוכנה חופשית של אובונטו הפועלת על חלונות, המתקינה את אובונטו על מחיצה קיימת של חלונות, וזאת בלי צורך ביצירת מחיצה חדשה.

Wubi נולדה כמיזם עצמאי, ובגרסאות 7.04 ו-7.10 של אובונטו היא שוחררה, אך עדיין לא באופן רשמי. בגרסה 8.04 שולב הקוד באובונטו, ובגרסת האלפא 5 שלה הוכנסה התוכנה לתקליטור אתחול של אובונטו. בגרסה 13.04 הוסרה התוכנה, ובגרסאות מאוחרות יותר התוכנה קיימת אך יש להוציאה מקובץ הISO על מנת להפעילה.

מטרת המיזם היא לאפשר למשתמשי חלונות שאינם מכירים את לינוקס, לנסות את אובונטו מבלי הסיכון לאיבוד נתונים בשל טעויות בחלוקת המחיצות או בפירמוט התקנים, במהלך ההתקנה. בנוסף ניתן להסיר באמצעות התוכנה ללא סיכון את אובונטו מתוך חלונות.

התוכנה אינה משתמשת בטכנולוגיה של מכונה וירטואלית, אך יוצרת את ההתקנה במחיצה וירטואלית הידועה בשם דיסק אימג', כמו ש-Topologilinux עושה. אין מדובר בהפצה כשלעצמה אלא רק בתוכנית התקנה להפצת אובונטו.

אף על פי ש-Wubi אינה יוצרת מחיצה אמיתית, ניתן באמצעות LVPM שבה, להעביר את כל המערכת אל מחיצה אמיתית וכן להחסן נייד. היתרון בצורת התקנה זו, היא בכך שמשתמשים יכולים לנסות את מערכת ההפעלה בשלמותה, ואף להתקין מנהלי התקנים ללא כל סיכון הכרוך בהתקנה אמיתית.

Wubi מוסיף רשומה לתפריט האתחול של חלונות, המאפשרת למשתמש להריץ את לינוקס. אובונטו מותקנת כקובץ בתוך מערכת הקבצים של חלונות[2]ובנוסף נוצר קובץ Swap לשימוש אובונטו[3] כתוספת לזיכרון של המכונה המארחת. על ידי אובונטו נראה קובץ ה-Swap כתוספת ב-RAM.

מיזם דומה הוא Lubi, המבצע את אותה פעולה של Wubi רק שהמערכת המארחת היא לינוקס ולא חלונות, אך מיזם זה אינו פעיל כבר מ-2007 ועובד רק בגרסה 7.04 של אובונטו.

שולחן עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתמשים יכולים לבחור שולחן עבודה בתוך Wubi. בגלל שסביבת שולחן העבודה זמינה גם כחבילת תוכנה, הדרך העדיפה היא להתקין את שולחן העבודה לאחר התקנת אובונטו. המערכת מאפשרת להחליף שולחן עבודה גם לאחר ההתקנה במסך הכניסה.

הגבלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהשוואה להתקנה רגילה לWubi יש מספר הגבלות: לא ניתן לבצע מצב שינה וכן מערכת הקבצים פגיעה יותר במצב של אתחול אלים[4]. בנוסף אם התקני האחסון במערכת חלונות, מעוגנים לא בצורה חלקה[5] אובונטו לא יכול לתקן, לעגן מחדש, ולהתאתחל מהתקן ה-NTFS, של חלונות עד שחלונות תעלה באופן מוצלח, תנקה את הדיסק, ואז תכבה באופן תקין. אם חלונות לא יכולה לעלות לאחר שלא הצליחה לתקן את מערכת הקבצים גם אובונטו לא תוכל לעלות.

ביצועים הקשורים לגישה לדיסק קשיח גם הם איטיים יותר, בהשוואה למערכת הקבצים ext4 המותקנת כברירת מחדל בהתקנה רגילה.

Wubi מבוססת על מיזמי קוד פתוח אחרים, כ-Migration Assistant, ‏Grub4Dos,‏NTFS-3G, ו-Metalink.

תמיכת חומרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגרסה 8.04 של אובונטו, השחרורים של Wubi ו-Lubi נתמכים גם בגרסת i386[6], וגם בגרסה x86-64. לפני גרסה 8.04 התמיכה הייתה רק ב-x86.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפתחים הראשיים הם אוגוסטינו רוסו, גזה קובקס, אוליבר מאטוס ו-Ecology2007. הפיתוח העיקרי התבצע בללנצ'פד, והוא מובל על ידי קבוצת לופין[7] ובמיזמים נוספים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Wubi בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראשי תיבות של Windows-based Ubuntu Installer תוכנת התקנה רשמית של אובונטו מבוססת חלונות
  2. ^ בנתיב c:\ubuntu\disks\root.disk
  3. ^ בנתיב c:\ubuntu\disks\swap.disk
  4. ^ hard reboot
  5. ^ לדוגמה בקריסה של חלונות, הפסקת חשמל, וכדומה
  6. ^ 32-bit‏x86
  7. ^ Lupin Team - הקבוצה האחראית על מתקין הloop המטפל בכל המתרחש לאחר פקודת reboot