אקס-מן המקור: וולברין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף X-מן 4)
אקס-מן המקור: וולברין
X-Men Origins: Wolverine
מבוסס על וולברין עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי גאווין הוד עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי יו ג'קמן
לורן שולר דונר
רלף וינטר
פטר מקדונלנד
ריצ'רד דונר
סטן לי
ג'ון פאלרמו
לואיס ג. פרידמן
מרשה ל. סווינטון
ויטני תומאס
קורט ויליאמס
אבי ארד
תסריט דייוויד בניוף, סקיפ וודס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ניקולס דה טוט
מייגן גיל
שחקנים ראשיים יו ג'קמן
לייב שרייבר
דני יוסטון
דומיניק מונאהן
ראיין ריינולדס
לין קולינס
מדבבים מלאני הינזה (סילבר פוקס) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה הארי גרגסון ויליאמס
צילום דונלד מקאלפיין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה פוקס המאה ה-20
"Marvel Entertainment"
"The Donners' Company"
"Seed Productions"
"Ingenious Film Partners"
"Big Screen Productions"
"Dune Entertainment"
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה אוסטרליהאוסטרליה 29 באפריל 2009
ארצות הבריתארצות הברית 1 במאי 2009
משך הקרנה 107 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פעולה, סרט גיבורי-על, סרט מדע בדיוני עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 150 מיליון דולר[1]
הכנסות 373,062,864 דולר[1]
הכנסות באתר מוג'ו wolverine
סרט קודם אקס-מן: ההתחלה (כרונולוגית)
סרט הבא אקס-מן (כרונולוגית)
וולברין
www.x-menorigins.com/us/
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

X-מן המקור: וולבריןאנגלית: X-Men Origins: Wolverine) הוא סרט גיבורי על אמריקאי משנת 2009, המבוסס על דמותו הבדיונית של וולברין מהקומיקס אקס מן. הסרט מבית פוקס ומארוול קומיקס, והוא הסרט הרביעי בסדרת סרטי אקס מן, ועלה לאקרנים ברחבי העולם ב-1 במאי 2009, כפריקוול לטרילוגיה המקורית. הוא בוים על ידי גאווין הוד ומככבים בו יו ג'קמן, לייב שרייבר, דני יוסטון, טיילור קיטש, ראיין ריינולדס ולין קולינס. הסרט משמש כספין אוף לטרילוגיית אקס מן, תוך התמקדות בעברו האלים של המוטנט וולברין ויחסיו עם ויקטור קריד, אחיו למחצה.

הסרט צולם בעיקר באוסטרליה ובניו זילנד, וכמה חלקים בו צולמו בקנדה. ברקע הפקת הסרט ויציאתו לאקרנים עמדו סכסוכים שהתעוררו בין הבמאי הוד למנהלים של פוקס המאה ה-20 והפצת העתק כמעט שלם של הסרט לאינטרנט חודש לפני הקרנת הבכורה. הסרט נתקל בעיקר בביקורות שליליות עד בינוניות, כאשר המבקרים טענו מצד אחד שהסרט והתסריט שלו חסרי השראה, אך מצד שני שיבחו את משחקו של יו ג'קמן. למרות הביקורות השליליות הסרט הכניס 373 מיליון דולר ברחבי העולם. כמו כן הוחלט בצילום סרטים נוספים סביב דמותו של וולברין, הסרטים וולברין (2013) ולוגאן - וולברין (2017).

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1845, רואה ג'יימס האולט, ילד קטן המתגורר בטריטוריות הצפון-מערביות בצפון קנדה, את אביו ג'ון האולט נהרג על ידי תומאס לוגאן, אחד משכניהם. הטראומה מפעילה את המוטציה של הילד: ציפורני עצם בולטות מידיו של ג'יימס, והוא הורג אתם את תומאס, שמגלה לו בנשימתו האחרונה שהוא אביו האמיתי. ג'יימס בורח אל היער יחד עם בנו של תומאס, ויקטור קריד, שמגלה לג'יימס שהוא אחיו. הם מבלים את המאה הבאה כחיילים, ונלחמים יחד במלחמת האזרחים, מלחמת העולם הראשונה והשנייה ומלחמת וייטנאם במהלך הזמן שמים לב שוולברין נרתע מהאלימות של אחיו.

בשנת 1973, מנסה ויקטור (לייב שרייבר) לאנוס אישה כפרית מקומית, אבל נעצר על ידי קצין בכיר והורג אותו. ג'יימס (יו ג'קמן) מגן על אחיו, והשניים נידונים להוצאה להורג על ידי כיתת יורים, שאותה הם שורדים בעזרת המוטציה שלהם המאפשרת החלמה זריזה. קצין בדרגת מייג'ור בשם ויליאם סטרייקר (דני יוסטון) מגיע אליהם, כשהם נמצאים במעצר צבאי, ומציע להם מחילה על פשעיהם ואפשרות לממש את יכולותיהם המוטנטיות. הוא מתנה זאת בכך שיצטרפו לצוות X, קבוצה של מוטנטים שונים. בצוות חברים הצלף, סוכן אפס (דניאל הני), הסייף וייד וילסון (ראיין ריינולדס), המתעתק ג'ון ריית' (Will. i.am), המוטאנט הבלתי פגיע פרד דיוקס (קווין דוראנד) והטכנופת' כריס בראדלי (דומיניק מונאהן). שניהם מצטרפים לצוות, אבל פעולות מפוקפקות של הקבוצה וזלזולה בחיי אדם, כמו פעם שבה הם צוו להרוג כפר שלם, גורם לג'יימס לעזוב.

שש שנים מאוחר יותר, ג'יימס, שעכשיו נקרא לוגאן, מתגורר בקנדה עם חברתו, קיילה סילברפוקס (לין קולינס). היחסים בניהם נראים הדוקים לכאורה, לוגן עובד בתור חוטב עצים בעיירה, קולונל סטרייקר מאתר את לוגאן ומזהיר אותו שמישהו הורג את חברי צוות X ומבקש את עזרתו, מספר לו שווילסון ובראדלי כבר הומתו על ידי אותו מישהו, לוגן מסרב. זמן קצר לאחר מכן, ויקטור רוצח את קיילה ולוגאן מבין שהוא האחד שהורג את חברי X. בזעמו על רציחתה של קיילה, לוגאן מחפש את ויקטור ונלחם בו. ויקטור מביס את לוגאן אך חומל עליו מכיוון שג'יימס הוא אחיו. לוגאן מוצא את סטרייקר, שבא לבקרו בבית החולים לאחר תקיפתו של ויקטור, שמציע לו דרך לנצח את ויקטור: לוגאן עובר ניתוח כדי לחזק את השלד שלו עם אדמנטיום, מתכת כמעט בלתי ניתנת להריסה. לפני תחילת הניתוח, לוגאן מבקש דסקיות חדשות במקום אלו שהיו לו בצוות X, ועליהם יוטבע השם "וולברין", שם המבוסס על סיפור שקיילה סיפרה לו על אהובה של הירח. לאחר השלמת התהליך, שבמהלכו לוגאן כמעט נהרג, סטרייקר מבקש למחוק את זכרונו של לוגאן, אך לוגאן שומע זאת ובורח תוך כדי לחימה החוצה. סוכן אפס עוקב אחרי המסלול של לוגאן והורג זוג קשישים שבביתם לוגאן הסתתר. בזעמו על רציחתם של חפים מפשע אשר היו חביבים עליו וקיבלו אותו לוגאן הורג את סוכן אפס על ידי הריסת המסוק שלו .

לוגאן מאתר את וריית' ודיוקס ושואל אותם על מיקומו של המעבדה החדשה של סטרייקר, המכונה "האי". הם אומרים לו למצוא את רמי "גמביט" לבו (טיילור קיטש), שברח מהאי לאחר שנחטף לשם ויודע את מיקומו, בהמשך מספרים לו שסטרייקר וויקטור עובדים יחד בכלל. ריית' ולוגאן מאתרים את גמביט במועדון בניו אורלינס, אך כאשר לוגאן שואל אותו על מיקומו של האי, גמביט חושד שהוא נשלח כדי לחטוף אותו שוב ומשליך עליו קלפים שמתפוצצים ומעיפים אותו החוצה. בחוץ, לוגאן מוצא את ויקטור, שהורג את ריית' ממש באותו הרגע. לוגאן מתקיף את ויקטור ומביס אותו אך בדיוק ברגע שהוא מנסה להרוג את ויקטור על ידי עריפת ראשו, גמביט תוקף את לוגאן וויקטור מצליח להימלט. לוגאן נלחם בגמביט, מביס אותו ומשכנע אותו שהוא לא עובד עבור סטרייקר. לאחר שלוגאן שכנע אותו בכנותו ובכך שיהרוג את האנשים שחטפו אותו, גמביט לוקח אותו למתקן של סטרייקר בתוך מסוק אותו גמביט הרוויח באחד מעסקיו המפוקפקים באי שלושת המילין. בינתיים, נודע לגנרל מנסון, קצין שמפקח על תוכנית נשק XI, שבנו של סטרייקר הוא מוטנט. מנסון מאמין שמעורבותו האישית של סטרייקר בפרויקט המוטנטים פוגמת בשיקול דעתו ולכן מודיע לו שבכוונתו לבטל את פרויקט נשק XI, אך סטרייקר הורג אותו בחרב מאדמנטיום בטענה שהוא מכשול בדרכו.

על האי, לוגאן מוצא את סטרייקר ושואל אותו למה הוא הכניס בו את האדמנטיום, וסטרייקר הסביר לו שהוא למעשה רצה את הדנ"א שלו ושל שאר המוטנטים שלכד עבור נשק XI, "רוצח המוטנטים", מוטנט בעל מספר יכולות של מוטנטים אחרים שמלוכדים יחד בגופו של וייד וילסון, לו הוא קורא "הדד-פול". סטרייקר גם חושף שמותה של קיילה בוים על ידי ויקטור ושהיא מוטנטית שכוחה הוא לשכנע אנשים לעשות כדבריה כשהיא נוגעת בהם. בתמורה לשיתוף הפעולה של קיילה עם סטרייקר הובטח לה שאחותה, שנכלאה על ידי סטרייקר, תשוחרר. כשהוא זועם על בגידתה של קיילה, שנכחה כאשר סטרייקר דיבר, לוגאן התחיל ללכת לכיוון היציאה מהאי. ויקטור הופיע ודורש מסטרייקר את האדמנטיום שהובטח לו עבור שירותיו, אך סטרייקר מסרב בטענה שוויקטור לא ישרוד את התהליך. בזעמו, ויקטור מנסה להרוג את קיילה, אך לוגאן שומע את צעקותיה וחוזר. לוגאן מביס את ויקטור ומתכוון להרוג אותו, אך קיילה עוצרת בעדו ומשכנעת אותו לעזור לה.

קיילה ולוגאן משחררים את המוטנטים הכלואים באי, אך סטרייקר שולח את דדפול כדי לעצור אותם. לוגאן נלחם בדדפול ומאפשר בכך למוטנטים לברוח. במהלך הבריחה, קיילה, שנפצעה אנושות, מחליטה להישאר מאחור בעוד קבוצת המוטנטים בראשותו של סקוט סאמרס (טים פוקוק) שמודרך על ידי קול לא ידוע באמצעות טלפתיה.

תוך כדי לחימה, לוגאן מושך את דדפול לחלק העליון של אחת ממגדלי הקירור על האי, אך דדפול נעזר בכוחות ההתעתקות שלו כדי להגיע לשם. לוגאן כמעט נהרג בידי דדפול אך ויקטור מופיע במפתיע ומסייע ללוגאן. לאחר מאבק ממושך, בהם האחים נלחמים יחדיו אחרי שנים שלא היו יחד, לוגאן מצליח לערוף את ראשו של דדפול ולבעוט אותו אל תוך בסיסו של מגדל הקירור. תוך כדי נפילתו של הראש, הוא יורה קרני אנרגיה מעיניו שגורמים למגדל להתחיל להתפרק. ויקטור ולוגאן מזנקים מהמגדל, ולוגאן כמעט נמעך על ידי חתיכה מהמגדל המתמוטט אך ניצל ברגע האחרון על ידי גמביט שמפוצץ את החתיכה רגע לפני שהיא פוגעת בו. לאחר שלוגאן מוצא את קיילה, סטרייקר מאתר את שניהם ויורה בהם כדורי אדמנטיום. לוגאן, שנפגע במצחו מכדורי אדמנטיום, מאבד את הכרתו. לפני מותה מפצעיה, קיילה משתמשת בכוחות השכנוע המוטנטיים שלה על סטרייקר וגורמת לכך שהוא יפיל את אקדחו וילך ללא הפסקה. בינתיים, המוטנטים הצעירים מצליחים לצאת מהאי ומגלים שמוטנט מבוגר בשם פרופסור צ'ארלס אקסבייר (פטריק סטיוארט) הוא זה שתקשר עם סאמרס והוא הוציא אותם מהאי ולקח אותם תחת חסותו. לאחר מכן, גמביט חוזר ללוגאן כאשר לוגאן חוזר להכרה, אך הנזק המוחי שנגרם על ידי הכדורים גרם ללוגאן לאיבוד כל זיכרונותיו. גמביט מנסה לשכנע את לוגאן לבוא איתו, אך הוא מסרב מכיוון שהוא רוצה ללכת בדרכו שלו.

בסוף הסרט נראה סטרייקר כשהוא הולך מבולבל על הכביש עד שהמשטרה הצבאית עוצרת אותו בחשד לרציחתו של גנרל מנסון. בסצנה לאחר מכן נראית ידו של דדפול מגיעה על ראשו הכרות כאשר עיניו נפקחות והוא לוחש קול משתיק לצופים, מה שמרמז על הופעתו באחד מסרטי אקס-מן עתידיים.

בסצנה שאחרי הכתוביות, וולברין נראה שותה ויסקי בפאב ביפן. המוזגת שואלת אותו אם הוא שותה כדי לשכוח, והוא עונה לה שהוא שותה כדי להיזכר.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יו ג'קמן גילם בסרט את וולברין וזכה לשבחים מצד המבקרים על משחקו בסרט.
לייב שרייבר שיחק את סייברטות'.
לין קולינס שיחקה את דמותה של קיילה סילברפוקס.
טיילור קיטש גילם את דמותו של גמביט.
  • יו ג'קמן: ג'יימס ג'ימי "לוגאן" האולט / וולברין: מוטנט ובעתיד חבר בקבוצת אקס-מן. ג'קמן, שגילם את וולברין גם בסרטים הקודמים, הפך גם למפיק הסרט באמצעות החברה שלו, "Seed Productions". הוא קיבל תמורת משחקו בסרט 20 מיליון דולר[2]. ג'קמן עשה אימוני כושר בעוצמה גבוהה ויצר לעצמו משטר אימון במשקולות על מנת לשפר את מבנה הגוף שלו ולהתאימו לתפקיד[3]. ג'קמן גם ציין שלא נעשה שום שינוי דיגיטלי בצילום שלו כשהוא יוצא מתוך מכל המים, לאחר שהזריקו לגופו את האדמנטיום[4].
    • טרוי סיוון: ג'יימס האולט בצעירותו: מנהלי הליהוק רצו ללהק אותו לתפקיד לאחר שראו אותו שר ב-"Channel Seven Perth Telethon". הוא התקבל לאחר שליחת קלטת אודישן[5]. קודי סמית-מקפי לוהק במקור לתפקיד, בעת שהצילומים תוכננו להתחיל בדצמבר 2007[6], אך לבסוף הוא הצטלם לסרט המבוסס על הרומן הדרך[7].
  • לייב שרייבר: ויקטור קריד / סייברטות': אחיו למחצה של לוגאן. שרייבר וג'קמן הציגו את הקשר בין וולברין לסייברטות' כסוג מודרני של סיפור קין והבל. ויקטור שונא את לוגאן וההפך, אך עדיין הם לא יכולים להיפרד. במובנים רבים, שניהם צדדים של אותו מטבע: ויקטור חי בטבעו הפראי ומהצד השני, לוגאן נלחם באותו הטבע[8]. השחקן הקנדי טיילר מאנה קיווה לקבל את התפקיד שנית, לאחר ששיחק את סייברטות' באקס מן, אך לא זכה בו[9]. ג'קמן עבד עם שרייבר עוד קודם לכן, בקומדיה הרומנטית משנת 2001, קייט וליאופולד, ותיאר אותו כבעל נטייה תחרותית, הנצרכת כדי לשחק את סייברטות'. הכימיה בין השניים השתקפה במהלך הצילומים, כאשר שניהם עודדו אחד את השני לבצע פעלולים נוספים על הסט. שרייבר ביצע אימוני כושר אינטנסיביים עבור הופעתו בסרט, ותיאר את סייברטות' כתפקיד המפלצתי ביותר שהוא אי פעם שיחק. לפני הצילומים לסרט, שרייבר למד להיות כוריאוגרף לקרבות, ולכן הוא נהנה להתאמן על סצנות הקרב בינו לבין ג'קמן[10].
    • מייקל ג'יימס אולסן: ויקטור קריד בצעירותו.
  • דני יוסטון: ויליאם סטרייקר: שרייבר היה במקור במשא ומתן עבור התפקיד אך לבסוף קיבל את תפקידו של ויקטור קריד[11]. בריאן קוקס, שגילם את דמותו של סטרייקר באקס מן 2, היה מעוניין לגלם את הדמות שנית. קוקס האמין שטכנולוגיית Computer-generated Imagery תאפשר לו להופיע כסטרייקר הצעיר למרות גילו, אך בסופו של דבר הוא לא קיבל את התפקיד[12]. יוסטון אהב את העובדה שסטרייקר הוא דמות מורכבת: "[הוא] אוהב ושונא מוטנטים, כי בנו היה מוטנט וגרם לאשתו להתאבד. אז הוא מבין מה הם עוברים, אבל מתעב את הכוח ההרסני שלהם". יוסטון השווה אותו למגדל סוס מרוץ, המתגאה בניסויי המוטנטים שלו כמו ילדיו אבל נוטש אותם כאשר משהו משתבש. בנו של סטרייקר מוצג כמוקפא במתקן של נשק X כסיבה לכך שסטרייקר התחיל את תוכנית נשק XI.
  • Will.i.am: ג'ון ריית': מוטנט בעל כוח התעתקות. תפקיד זה של will.i.am הוא תפקיד הבכורה שלו והתפקיד הגדול ביותר שלו בסרטי פעולה. ויל אמנם בהתחלה לא רצה את התפקיד, אך הוא לקח אותו לבסוף כי הוא רצה לשחק מוטנט עם כוח זהה לכוחו של נייטקרולר. בשביל לגלם את הדמות היטב ויל נרשם למחנה אימונים כדי להיכנס לכושר[13]. במהלך הצילומים של אחת מסצנות הלחימה, הוא צילק את פרקי אצבעותיו לאחר שהוא בטעות שבר את המצלמה באגרופיו[14].
  • לין קולינס: קיילה סילברפוקס: אהובתו האינדיאנית של וולברין, בעלת אינטרס נסתר בקשר עמו ובת ערובה של סטרייקר. יש לה כוחות טלפתיה והיפנוזה במגע, אך ויקטור חסין מפני הכוחות שלה בשל התנגדותו העל-טבעית לטלפתיה. בתיאור של תפקידה, אמרה קולינס כי "הייתי חייבת "לשחק אותה" ליד כל הבחורים והיכולות עמוסי הטסטוסטרון שלהם... אבל למדתי שכוחות השכנוע הנשיים מנצחים בקלות ניבים וסכינים ואקדחים"[15]. מישל מונאהן לא לקחה את התפקיד, למרות ההתלהבות שלה לעבוד עם ג'קמן, עקב התנגשות בין צילומי הסרט לבין פרויקטים אחרים בלוח הזמנים שלה[16].
  • קווין דוראנד: פרד ג'. דיוקס / בלוב: מוטנט עם שכבה כמעט בלתי ניתנת להריסה של עור. בסצנות הראשונות של הסרט הוא לוחם בלתי מנוצח, אבל שנים לאחר מכן, בשל תזונה לקויה, הוא צבר כמות עצומה של משקל שהופכת אותו לפגיע בהרבה. כמעריץ של סדרת סרטי אקס-מן, דוראנד יצר קשר בהקדם עם המפיקים כדי לקבל תפקיד בסרט מרגע שהופיעה הידיעה על סרט חדש שיצא בסדרה[17]. חליפת השומן שהוא לבש לצורך הסרט התעצבה במשך כחצי שנה של שינויים ובתוכה הייתה מערכת צינורות עם מי קרח כדי לצנן אותו בזמן הצילומים[18].
  • דומיניק מונאהן: כריס בראדלי / בולט: מוטנט שיכול לתפעל חשמל (טכנופת')[19]. בהתחלה נמסר שמונאהן הולך לשחק דמות של מוטנט אחר, אך לבסוף הוא קיבל את תפקידו של בראדלי[20].
  • טיילור קיטש: רמי לבו / גמביט: גנב קייג'וני בעל היכולת להטעין כל חפץ שהוא נוגע בו באנרגיה קינטית, דבר שגורם לחפץ להתפוצץ. גודל האובייקט קובע את עוצמת הפיצוץ שנוצר. הוא גם מיומן בשימוש בחפצים וזריז מאוד. בשל אופיו של הכוח שלו, הוא בעל עמידות טבעית יוצאת דופן. יכולת זו בא לידי ביטוי בסרט כאשר וולברין חובט בפניו במרפקו והוא חוזר להילחם מספר רגעים לאחר מכן. כשנשאל לגבי מחשבותיו על הדמות, קיטש אמר, "הכרתי אותו, אבל לא ידעתי מה הוא היה לפני כן. אני בטוח שאני עדיין עומד להיחשף לזה. אני אוהב את הדמות, אני אוהב את הכוחות, ואני אוהב את מה שעשו איתו. לא ידעתי כל כך הרבה, אבל מניסיוני, זה היה מבורך ללכת וליצור אותו כשאני מגלם אותו. אני מתרגש מזה, ניתן להגיד לכל הפחות"[21].
  • דניאל הני: סוכן אפס: מוטנט חבר בתוכנית נשק X. הוא גם גשש מומחה עם כישורים צליפה קטלניים. בסרט הוא גם הוצג כבעל יכולת של קפיצת-על למרחק וגובה יוצאי דופן. כמעריץ של אקס-מן, הני אהב את תפקיד הנבל, מפני שלדעתו "אין הגבלות במשחק מסוג זה, זה מאפשר לך להביע את התכונה באופן חופשי, אז אתה יכול להתנהג איך שאתה רוצה"[22]. הני תיאר את הסרט כמציאותי ואכזרי יותר מאשר הטרילוגיה של אקס-מן[23].
  • ראיין ריינולדס: וייד וילסון: שכיר חרב חכמולוג ואתלט בעל מיומנות קטלנית בחרב, שמאוחר יותר הופך לדדפול. ריינולדס היה מעוניין לשחק את הדמות עוד בסרט משנת 2003‏[24]. במקור, יועד לריינולדס רק תפקיד קמע קטן כוילסון, אך התפקיד גדל אחרי שהוא לוהק[25]. ריינולדס עשה אימונים בשימוש בחרבות כדי לשחק את הדמות היטב ועשה גם אימוני כושר כדי לבנות מבנה גוף שרירי, בדומה לג'קמן[26].
  • סקוט אדקינס: נשק XI / דדפול: מוטנט ששופר גנטית בכך שקיבל כוחות מדנ"א של מוטנטים אחרים כדי להוות "רוצח מוטנטים" מושלם, וכולל גם שלד אדמנטיום וחרבות נשלפות בדומה לוולברין. גרסה זו של דדפול שונה מזו המוצגת בקומקסים, לרבות מהיעדר החליפה והמסכה אשר לרוב מאפיינות אותה. ראיין ריינולדס שיחק את נשק XI בצילומי תקריב, צילומים בעמידה ופעלולים פשוטים בעוד שסקוט אדקינס שימש כדי לבצע פעלולים מסובכים ומסוכנים יותר[27].
  • טים פוקוק: סקוט סאמרס: מוטנט בעל יכולת של פליטת קרני אנרגיה רבי עוצמה מעיניו, שמאוחר יותר הופך לסייקלופס ומנהיג את האקס-מן. הוא מוצג כאסיר במתקן של נשק X לאחר שהוא נתפס על ידי ויקטור קריד. פוקוק הוא שחקן טלוויזיה שבעבר עבד עם אופרה אוסטרליה. הוא החליט לשחק את הדמות בסגנון "שלו" במקום לבצע את סגנונו של ג'יימס מרסדן בטרילוגית אקס-מן. הוא נימק זאת מכיוון שהוא חש ש"הוא אדם שונה מאוד בשלב זה של הזמן. הוא נער. בגיל הנעורים הוא זהה לכשהוא בן 30?". פוקוק גם תיאר את וולברין כדומה לסייקלופס "ברגע המעבר הגדול", כשהדמות של וולברין מתקדמת מנער בעייתי למנהיג לאורך הסרט[28].
  • מקס קלן וג'וליה בלייק: טראוויס והתר הדסון: זוג קשישים שמטפלים בוולברין אחרי בריחתו ממתקן נשק x לאחר שהטמיעו בו את האדמנטיום.
  • פיטר או'בריאן: ג'ון האולט: אביו לכאורה של ג'יימס האולט, נורה על ידי תומאס לוגאן בתחילתו של הסרט.
  • אהרון ג'פרי: תומאס לוגאן: אביו של ויקטור ואביו ביולוגי של ג'יימס. הוא נהרג בתחילת הסרט על ידי ג'יימס המגלה באותו רגע את כוחותיו המוטנטים.
  • אליס פרקינסון: אליזבת האולט: אמו של ג'יימס.
  • טיאנה טוזי: האחות של קיילה / אמה: מוטנטית עם כוח להפוך את עורה ליהלום. בסרט היא אחותה של קיילה סילברפוקס[29]. כותב אקס-מן 2, דן האריס, אמר שסיגורני ויבר הייתה אמורה לשחק את אמה פרוסט ב-"X-מן: המפלט האחרון", אם בריאן סינגר היה נשאר כדי לביים את הסרט[30]. בתיאור של אמה בסרט היא לא מפגינה את היכולות הטלפתיות המסורתיות של דמותה של אמה פרוסט.

הופעות אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט כולל הופעות קמע רבות של גרסאות צעירות יותר של דמויות מהסרטים הקודמים, ביניהם ג'ייסון סטרייקר (בנו הטלפתי של ויליאם סטרייקר כשהוא מוקפא בתוך תא להקפאה קריוגנית)[31]. תוכנן שבסרט יהיה הופעת קמע של סטורם הצעירה, ואף ניתן היה לראות אותה בטריילר של הסרט, אך קטע זה הוסר מהסרט לפני שהוא יצא לאקרנים[32]. לעומתה, פטריק סטיוארט, כשהוא נראה צעיר יותר באמצעות מחשב, עשה הופעת קמע ללא קרדיט כצ'ארלס אקסבייר, בתקופה שעדיין שלט ברגליו[33].

השחקנית האוסטרלית אשר קדי שיחקה בסרט את ד"ר קרול פרוסט[34]. שחקן הפוקר דניאל נגראנו מופיע בסרט בהופעת קמע. גם שחקן הפוקר פיל הלמות רצה להופיע לסרט אך לא היה יכול מפני שהוא היה מחויב להשתתף באירוע בטורונטו[35]. סטן לי, אחד ממפיקי הסרט, אמר שהוא אמור להופיע בסרט בהופעת קמע, אך בסופו של דבר הוא לא הופיע בסרט[36].

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסריט התבסס במידה רבה על סדרה שכריס קלרמונט כתב יחד עם פרנק מילר (בתמונה).
דייוויד ס. גוייר פיתח את דמותו של דדפול 6 שנים לפני יציאת הסרט לאקרנים.

דייוויד בניוף, מעריץ של הקומיקס, ביקש לקבל את הפרויקט במשך כמעט 3 שנים לפני שהוא נשכר לכתוב את התסריט באוקטובר 2004‏[37][38]. כהכנה לכתיבתו של התסריט, הוא קרא שוב את הסיפור של "נשק X" מאת בארי וינדזור סמית', כמו גם את "וולברין", סדרה מוגבלת על אופיו של וולברין משנת 1982, מאת כריס קלרמונט ופרנק מילר. בנוסף, בניוף השתמש כמקור להשראה ב"וולברין, המקור", סדרה מוגבלת משנת 2001 שחושפת את חייו של וולברין לפני תוכנית נשק X‏[37][39]. ג'קמן שיתף פעולה בכתיבת התסריט, מכיוון שהוא רצה לשחק דמות מורכבת יותר של וולברין בהשוואה לדמותו בסרטים הקודמים בסדרת סרטי אקס-מן[40]. סקיפ וודס, שכתב גם את התסריט של היטמן עבור פוקס המאה ה-20, התקבל לעבודה ולאחר מכן שינה ושכתב את התסריט של בניוף[41]. בניוף כתב את התסריט כ"אפל יותר ומעט יותר אכזרי" מאשר בסרטים האחרים והביא בחשבון שהדבר יגרום לסרט להופיע עם דירוג R (דירוג של סרטים הקובע שמבוגר חייב להשגיח ילדים הצופים בסרט). עם זאת, בניוף הודה שהטון הסופי של הסרט יקבע עם המפיקים של הסרט והמנהלים של פוקס המאה ה-20‏[37]. ג'קמן עצמו, אחד ממפיקי הסרט, לא ראה את הצורך בכך שלסרט יהיה דירוג R‏[42]. בסופו של דבר, הדירוג הסופי של הסרט היה PG-13 (יש צורך בהשגחה של מבוגר על ילדים מתחת לגיל 13 שצופים בסרט)[43].

דמותו של דדפול פותחה כבר בעבר כדי ליצור סרט עליו, על ידי ריינולדס ודייוויד ס. גוייר בניו ליין סינמה בשנת 2003, אבל בסופו של דבר הסרט בוטל מפני ש"ניו ליין סינמה" החליטו להתמקד בסרט "בלייד: טריניטי", שכשל בסופו של דבר[24]. בניוף כתב את הדמות לתסריט באופן שג'קמן תיאר כמהנה, אך גם כתסריט שסוטה מכמה מתכונותיו המקוריות של דדפול. דמותו של גמביט הייתה דמות שיוצרי הסרט ניסו להכניס עוד לסרטים הקודמים בסדרת סרטי אקס מן, ולכן חלק מדמותו של גמביט כבר פותחה. ג'קמן אהב את דמותו של גמביט מפני שהוא, בדומה לוולברין, "חסר כל רסן". עוד בטרילוגיה המקורית, לפני יציאת הסרט, מערכת היחסים בין וולברין וגמביט עוררה הדים[44]. בנוסף לכל היוצרים שהוזכרו, גם הבמאי והתסריטאי דוד אייר תרם לכתיבתו של תסריט הסרט[45]. בניוף סיים את טיוטת התסריט שלו לסרט כבר באוקטובר 2006, אך למרות זאת, על פי עדותו של ג'קמן, הוחלט שרק שנה לאחר מכן יתחילו לצלם את הסרט[46]. למרות מה שאמר, במהלך שנת 2007 ג'קמן לא היה יכול להצטלם לסרט מפני שהוא הצטלם באותו הזמן ל"אוסטרליה"[47]. לפני ששביתת איגוד התסריטאים האמריקאי החלה באמריקה, התסריטאים ג'יימס ונדרבילט וסקוט סילבר נשכרו כדי לשכתב את הדקות האחרונות של הסרט[48].

גאווין הוד הוכרז כבמאי הסרט ביולי 2007. באותו מועד, נודע שהסרט מיועד לצאת לאקרנים במהלך שנת 2008‏[49]. בחירתו של הוד לתפקיד לא הייתה סוגה בשושנים: את שני הסרטים הראשונים בסדרת סרטי אקס מן ביים הבמאי בריאן סינגר ואילו את הסרט השלישי בסדרה, אקס-מן: המפלט האחרון, ביים הבמאי ברט רטנר. שניהם היו מעוניינים לביים גם את X-מן המקור: וולברין[50][51]. בנוסף, לסינגר ורטנר, גם הבמאים אלכסנדר אג'א ולן וייסמן היו מעוניינים לביים את הסרט. בסופו של דבר קיבל הוד את תפקיד במאי הסרט[52][53]. זאק סניידר, שרצה לביים את "X-מן: המפלט האחרון", דחה בסופו של דבר את הרעיון לביים את הסרט מפני שהיה מעוניין יותר לביים את השומרים ולוחות הזמנים של הסרטים התנגשו[54]. ג'קמן ראה הקבלה בין דמותו של לוגאן לבין הדמות הראשית ב"צוצי", סרט שהוד ביים. לדברי הוד, אף על פי שהוא לא העריץ את הקומיקס על וולברין, הוא "הבין את דמותו של וולברין". הוד הוסיף כי הוא "חושב שהמשיכה הגדולה שלו [וולברין] טמונה בכך שהוא מישהו [שנמצא] בכמה דרכים, מלא בהרבה תיעוב עצמי על ידי הטבע שלו והוא כל הזמן במלחמה עם הטבע שלו"[55]. הוד תיאר את נושא הסרט כהתמקדות במאבקו הפנימי של וולברין בין האכזריות החייתית שלו לבין התכונות האנושיות הנעלות שבו. הוא ציין שהוא נהנה מהסרטים הקודמים, אך החליט שעליו להעניק לסרט תחושה שונה מהם[56]. באוקטובר 2007, הודיעה פוקס המאה ה-20 שב-1 במאי 2009, יצא הסרט לאקרנים[11].

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מהמבנים באוניברסיטת קולומביה הבריטית. באוניברסיטה צולמו סצנות הסיום עם ראיין ריינולדס.
אחד מהמקומות שנבחרו לצילום הסרט הייתה העיר דנידין.
האי קקדו שבסידני שימש כדי לצלם את המתקן של סטרייקר ואת "האי".

הצילומים הראשונים נערכו באולפני פוקס אוסטרליה בסידני, במהלך סוף שנת 2007‏[57]. שלב הצילומים החל ב-18 בינואר 2008‏[58] בניו זילנד. אחד המיקומים שנבחרו כדי להסריט את הסרט הייתה העיר דנידין[59]. במהלך ההפקה התעוררה מחלוקת מול המועצה המחוזית לאגמים של קווינסטאון, בגין החלטתה של העיר לאפשר להפקה לאחסן חומרי נפץ באולם המקומי להחלקה על הקרח. בעקבות המחלוקת, ההפקה העבירה חלק מחומרי הנפץ למקום אחר[60]. חומרי הנפץ שימשו לצילום סצנת פיצוץ החווה של הזוג הדסון[61]. על מנת להתיר את צילומה של הסצנה, ג'קמן הגיע להסכם עם המועצה לאפשר למומחי מִחזור להיות על הסט ולייעץ להפקה כיצד להיות ידידותיים יותר לסביבה[62].

הצילומים נמשכו באולפני פוקס, שם נעשו מרבית הצילומים, ובניו אורלינס שבלואיזיאנה[11]. האי קקדו שבסידני, ניו סאות' ויילס, שימש לצילום "האי" והמתקן של סטרייקר, מכיוון שהבניינים העצומים ששם אפשרו לחסוך כסף על הרחבה דיגיטלית של הסט. סידני גם הרוויחה מהפקת הסרט שם: ההפקה הייתה צפויה לייצר רווח של כ-60,000,000 דולר אוסטרלי לכלכלתה של סידני[63]. שלב הצילומים הסתיים ב-23 במאי. יחידה שתיים בצילומים, המצלמת צילומים משניים יותר, המשיכה לצלם בניו זילנד עד 23 במרץ, והיו אמורים להמשיך לצלם במשך שבועיים לאחר שתסתיים עבודתם של יחידה אחת[64]. עבודתה של יחידה שתיים כללה בין השאר את צילומה של הסצנה של לוגאן בנחיתה בנורמנדי, שצולמה בבלקסמית'ס שבניו סאות' ויילס[65].

הוד והמנהלים של פוקס המאה ה-20 היו במספר מחלוקות על הכיוון של הסרט. אחת מהמחלוקות העיקריות הייתה האם לתאר את וולברין כחייל לשעבר עם הפרעת דחק פוסט טראומטית. בעוד שהוד היה מעוניין בהצגתו של וולברין בצורה זאת, המנהלים של פוקס המאה ה-20 התנגדו לכך מפני שטענו שהקהל לא יהיה מעוניין בנושאים כבדים כאלה[66]. הוד לא הסכים להתפשר על כך ובסטודיו כבר היו שני במאים מחליפים כדי להחליף את הוד לפני שריצ'רד דונר, אחד ממפיקי הסרט, טס לאוסטרליה כדי לנסות להקל על המתחים בסט[67]. בסופו של דבר, ההפרעה הוזכרה בסרט באופן מרומז, כאשר וולברין מתעורר מסיוט, קיילה סילבפוקס שואלת אותו על איזה מלחמה הוא חלם, והוא עונה לה שהוא חלם על כולן. הוד העיר על כך: "מתוך ויכוח בריא ולפעמים קפדני מאוד, דברים ישתפרו. [...] אני מקווה שהסרט יותר טוב בגלל הדיונים [שנעשו]. אם אף אחד לא היה מדבר איתנו, היינו בצרות!". הוד הוסיף שהוא ותומאס רוטמן היו שני אישים "כוחניים" בפגישות יצירתיות של הסרט אבל הם מעולם לא היו בוויכוח[68]. ההפקה החלה בחודש ינואר 2009, לאחר עיכובים בשל הוויכוחים בין הוד למנהלים, מזג האוויר ובעיות תזמון כמו ההתחייבויות של יו ג'קמן לסייע בפרסום של הסרט אוסטרליה. ההפקה עברה לוונקובר, וצילמה בעיקר בבית הספר היסודי בינג ובאוניברסיטת קולומביה הבריטית[69][70]. בעבודה שם צולמו כל סצנות הסיום עם ראיין ריינולדס, שעבד על שני סרטים אחרים במהלך שלב הצילומים[71]. כמו כן, צולמו שם הסצנות של סקוט סאמרס בשיעור ספרדית והחטיפה שלו על ידי ויקטור.

גאווין הוד הודיע שישנם מספר "סופים סודיים" שקיימים לסרט ושהסוף של הסרט ישתנה מגרסה לגרסה של הסרט בהתאם למקום שבו הוא יצא[72]. בגרסה אחת של הסוף נראה וולברין כשהוא שותה בבר יפני[73]. בגרסה אחרת של הסוף נראה נשק XI על ההריסות של המגדל ההרוס כשהוא מנסה לגעת בראשו הכרות[74].

אפקטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלמעלה מ-1,000 שוטים של וולברין בסרט נעשו אפקטים חזותיים באמצעות מחשב. לכלל האפקטים בסרט נדרשו שלושה מפקחי אפקטים ושבע עשרה חברות שונות שעבדו על הסרט[75]. החברה הבולטת ביותר הייתה Hydraulx, שעבדה גם בטרילוגיית אקס-מן והייתה אחראית בקרב באי שלושת המילין על כוחותיו של גמביט. אלמנטים רבים נוצרו אך ורק באמצעות הדמיה ממוחשבת, וביניהם המכונה להזרקת האדמנטיום, הסצנה עם המטוס של גמביט והסצנה שוולברין קורע את דלת הפלדה במתקן של סטרייקר באמצעות הצפרניים המשופרות שלו[75]. ציפורני העצם נוצרו באמצעות הנפשה ממוחשבת עבור סצינות מסוימות, כי האביזרים שבהם השתמשו בסרט לא נראו טוב בתקריב[76]. נעשה גם שימוש נרחב בציורי רקע. בין השאר, נוצרו באופן דיגיטלי חמישה ציורי רקע שונים עבור סצנת הנסיגה בסיום הסרט, כדי לתאר את ההרס באי שלושת המילין. במאי הסרט, גאווין הוד, נתן לחברת "האץ' הפקות" תמונות של פאבלות ששימשו בסרט בסצנות של אפריקה[75][76].

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

X-מן המקור: וולברין
אלבום אולפן מאת הארי גרגסון ויליאמס
יצא לאור 28 באפריל 2009‏[77]
סוגה פסקול
אורך 45:32
חברת תקליטים "Varèse Sarabande"
הפקה הארי גרגסון ויליאמס


שם השיר מפיק אורך
1. Logan Through Time הארי גרגסון ויליאמס 4:16
2. Special Privileges הארי גרגסון ויליאמס 1:58
3. Lagos, Nigeria הארי גרגסון ויליאמס 5:10
4. Wade Goes to Work הארי גרגסון ויליאמס 1:29
5. Kayla הארי גרגסון ויליאמס 2:50
6. Victor Visits הארי גרגסון ויליאמס 2:05
7. Adamantium הארי גרגסון ויליאמס 4:17
8. Agent Zero Comes for Logan הארי גרגסון ויליאמס 3:06
9. Logan Meets Gambit הארי גרגסון ויליאמס 4:36
10. To the Islands הארי גרגסון ויליאמס 3:43
11. Deadpool הארי גרגסון ויליאמס 4:09
12. The Towers Collapse הארי גרגסון ויליאמס 3:23
13. Memories Lost הארי גרגסון ויליאמס 2:56
14. …I’ll Find My Own Way הארי גרגסון ויליאמס 1:24

המוזיקה בסרט הולחנה על ידי הארי גרגסון ויליאמס ובשירים בפסקול הסרט נעשו מיקסים על ידי מלקולם לוקר. את הפסקול תכנן קוסטה קוטסלאס ומרטין טילמן הוסיף לשירים צלילי צ'לו באמצעות צ'לו אלקטרוני[78].

בראיון בשנת 2008 עם כריסטופר קולמן מטעם האתר Tracksounds.com, אמר גרגסון ויליאמס שגאווין הוד משך אותו אל הפרויקט של הפקת הפסקול. גרגסון הוסיף: "יצא לי לפגוש אותו בארוחת ערב בטקס פרס גלובוס הזהב לפני שלוש שנים בערך. באותו לילה שנינו היינו מועמדים לפרס, אבל הפסדנו. הוא היה מועמד לפרס על "צוֹצִי" [הסרט שביים הוד] ובמהלך ארוחת הערב דיברתי איתו והוא נראה כמו בחור חכם מאוד ויצירתי... ובתוך [סצנת] המוזיקה... שמחתי מאוד כאשר קיבלתי טלפון לפגוש אותו [כדי] לדון על האפשרויות בוולברין"[79].

בסוף מרץ 2009, ג'ון ברלינגיים, מטעם מגזין וראייטי, הגיע לאולפני פוקס המאה ה-20 כדי לשמוע את הקלטת הפסקול ולדווח עליה[80]. ברלינגהיים כתב שגרגסון ויליאמס, על מנת להצליח להשיג את הצליל הרצוי, ניצח על תזמורת של 78 כלים ומקהלה של 40 קולות, 20 גברים ו-20 נשים[80]. בעת ביקורו, ברלינגיים ציין שהשיר שהמקהלה שרה היה חלק משיר נורדי עתיק, באיסלנדית עתיקה. המטרה בכך הייתה להדגיש את הקטע הראשון בסרט, "לוגאן בזמן" - רצף הסצנות בתחילת הסרט, המציגות את חייו של לוגאן בלמעלה ממאה שנים תוך דקות ספורות[80].

בתגובה לסגנונו של גרגסון-ויליאמס אמר במאי הסרט, גאווין הוד: "האתגר של הארי הוא לתת לנו קנה מידה אופראי, אבל [מצד שני] גם לשמור את זה [המוזיקה] אינטימי ואנושי. במוזיקה של הארי יש סוג של ביטחון ושרירים וכוח שהם מאוד שימושיים [לקטעי] פעולה, אבל יש לו גם נשמה אדירה"[80].

יציאה לאקרנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העתק שהגיע לאינטרנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-31 במרץ 2009, הודלף העתק של הסרט, באורך מלא ובאיכות DVD ללא סימון זמן או סימני מים, ברשת האינטרנט. הסרט היה שונה במקצת מהסרט הרשמי: העריכה של כמה מהאפקטים שבצילומים בסרט לא נגמרו בעותק, הייתה צורת גופן שונה לכל כותרות הליהוק, והיו אפקטים קוליים חלופיים[81][82][83]. האולפן טען שניתן יהיה לאתר את המקור לדליפה באמצעות סימני הזיהוי הפלילי שעל ההעתק שהודלף. ה-MPAA, עמותה המאגדת את ששת האולפנים הגדולים בהוליווד ומגינה על זכויותיהם, וה-FBI החלו לחקור את פרשת הדליפה[82]. האולפן העריך שההעתק שדלף הורד בערך 4,500,000 פעמים עד שהסרט הוקרן בבתי הקולנוע[84].

בעותק הופיע סימן שלכאורה קישר את ההדלפה ל-"Rising Sun Pictures", חברה אוסטרלית לאפקטים חזותיים שעבדה על הסרט[81]. בתגובה להאשמה, החברה הכחישה שהיה לה אי פעם עותק מלא של הסרט[85]. תומאס רוטמן, אחד ממפיקי הסרט, ציין שבגרסה שדלפה חסרות עשר דקות שנוספו במהלך הצילומים בינואר 2009‏[83][85]. למרות דבריו של רוטמן, בגרסה הרשמית של הסרט שהוקרנה בבתי הקולנוע אין סצינות נוספות שלא נכללו בהעתק שדלף[86]. שתי הגרסאות הן באורך של 107 דקות בדיוק, אך למרות זאת במאי הסרט, גאווין הוד, אמר "סוף אחר קיים שבו מופיע הנבל של הסרט"[83].

רוג'ר פרידמן, כתב הרכילות של פוקס ניוז, ערוץ שבבעלותו של תאגיד החדשות פוקס שבבעלותו גם פוקס המאה ה-20, פוטר לאחר שכתב ביקורת על הסרט על בסיס העותק שדלף שהוא הוריד מהאינטרנט[87]. פרידמן תיאר עד כמה קל היה למצוא ולהוריד את הסרט גם אם המקור הראשוני שהדליף את הסרט כבר לא היה זמין באינטרנט. המאמר שהוא כתב בטור שלו באתר האינטרנט של חדשות פוקס הוסר מיד[88].

ב-20 בדצמבר 2011 פורסמה כתבה באתר "עכבר העיר" שדיווחה על כך שנגזרה שנת מאסר על מעלה העותק הפיראטי לאינטרנט, גילברטו סאנצ'ז[89].

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעריצי X-מן מחופשים לוולברין ורוג. המעריץ שמחופש לוולברין מחזיק טפרים מפלסטיק בידיו.
(מימין לשמאל) Will.i.am, לין קולינס, לייב שרייבר, טיילור קיטש, ראיין ריינולדס ויו ג'קמן בבכורת הסרט בטמפה שבאריזונה.
ראיין ריינולדס, שגילם את דדפול בסרט, בבכורה של הסרט בטמפה.

בין החברות שהשתתפו בשיווק הסרט נכללו סבן אילבן[90], פאפא ג'ונס פיצה[91] וכן חברת מוצרי הגילוח שיק[92]. גם יו ג'קמן סייע לשווק את הסרט, והופיע כוולברין בפרסומת יש לך חלב?[93]. בפברואר 2009, הסברו השיקה מארז צעצועים של הסרט הכולל מספר דמויות אקשן פיגר וכפפה עם טפרים נשלפים[94]. בחודש אפריל, השיקה מארוול סדרת קומיקס חדשה בשם "וולברין: נשק X". כותב הסדרה, ג'ייסון אהרון, אמר שבעוד שהוא לא הושפע באופן ישיר על ידי הסרט, הסדרה נכתבה עם השפעתם של אנשים שהתעניינו בקומיקס וולברין לאחר שצפו בסרט[95].

חברת משחקי הווידאו רייבן סופטוור פיתחה משחק וידאו המבוסס על הסרט בעל אותו שם. המשחק פורסם על ידי אקטיביז'ן-בליזארד, שיתוף הפעולה בין חברות משחקי הווידאו אקטיביז'ן ובליזארד[96]. מארק גוגנהיים כתב את התסריט של המשחק[97], ויו ג'קמן, לייב שרייבר[98] ו-will.i.am דיבבו במשחק את הדמויות שהם שיחקו בסרט[99]. עלילת המשחק חורגת מעלילת הסרט, ומופיעים בו נבלי קומיקס אחרים, שלא הופיעו בסרט[100]. כמו כן מופיעה במשחק מיסטיק שהופיעה בשלושת סרטי אקס מן האחרים[101]. מיסטיק מופיעה במשחק אף על פי שלא הופיעה בסרט X-מן המקור: וולברין.

בדצמבר 2009, הוציאה חברת המשחקים ההונג קונגית "הוט טויז" בובת אקשן פיגר של וולברין בגודל של 30 סנטימטר ומפורטת ביותר, המבוססת על דמותו של וולברין כפי שיו ג'קמן גילם אותו בסרט.

הקרנת הבכורה והכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"X-מן המקור: וולברין" יצא לאקרנים ב-29 באפריל 2009 בבריטניה, בדנמרק, בדרום אפריקה ובאוסטרליה. ב-30 באפריל 2009 הוא יצא לאקרנים בפיליפינים, ברפובליקה הדומיניקנית ובישראל. ב-1 במאי 2009 יצא הסרט לאקרנים בארצות הברית ובקנדה. באתר הרשמי של הסרט נערכה תחרות כדי לקבוע את המיקום של ההקרנה בבכורה העולמית ב-27 באפריל. בסופו של דבר, בית הקולנוע "הרקינס" שבטמפה, אריזונה, זכה להקרין את הסרט בבכורה שלו[102]. היציאה לאקרנים במקסיקו נדחתה עד סוף חודש מאי בשל התפרצות של שפעת החזירים במדינה[103]. ב-22 באפריל, תשעה ימים לפני פרסום הסרט, פורסם ש-"X-מן המקור: וולברין" הכניס פי שלושה מאשר איירון מן באותה נקודה במחזור המכירות, תשעה ימים לפני תחילת השיווק של הסרט[104].

יו ג'קמן חותם על פוסטר של הסרט בבכורה של הסרט בטמפה.

במהלך היום הראשון של היציאה לאקרנים באופן נרחב (כאמור לעיל, בהתחלה הסרט יצא במספר מצומצם של מדינות), הסרט הכניס סכום משוער של 35 מיליון דולר[105], שמתוכם כמעט 5,000,000‏$ הגיעו מהקרנות בחצות[106]. ההכנסות של הסרט הביאו אותו למקום ה-16 ברשימת ההכנסות הכי גבוהים לסרט בפתיחה (בהתבסס על כך שמחיר כרטיס היה 22 דולר ובהתחשבות באינפלציה)[105]. הסרט המשיך להיות במקום הראשון ברשימת שוברי הקופות אז עם סכום כולל של 85 מיליון דולר אמריקני[107][108]. לאורך שנת 2010, הסרט מוקם במקום החמישי במדד ההכנסות לסרטים שמבוססים על קומיקס, לאחר "ספיידרמן", "X-מן 2", "ספיידרמן 3" ו"איירון מן"[108]. ההכנסות בפתיחה היו נמוכות יותר מאשר בסרט האחרון של הזכיינית, "X-מן: המפלט האחרון" כמו גם "X-מן 2", אך גבוהים יותר מאשר "X-מן", הסרט הראשון בסדרה[108].

השחקנים בסרט יחד עם ראש עיריית טמפה. יו ג'קמן מחזיק שלט שעליו כתוב: "חניה לוולברין בלבד".

בפתיחה ברחבי העולם סוכמו ההכנסות ל-158,100,000‏$, נתון שנחשב למאכזב. פוקס המאה ה-20 טענה שבשווקים מסוימים הסרט הכניס מעט בעיקר בשל ההעתק של הסרט שדלף לאינטרנט במדינות שמתירות הורדה בלתי חוקית[84]. עם זאת, במאמר "בעיית הפִירָטִיוּת" במגזין "סקרין אינטרנשיונל", מבקר הקולנוע ג'ון הייזלטון הטיל ספק בהסבר זה. הייזלטון כתב שבעיית ההורדות החמורה ביותר הייתה באזורים שהייתה בהם התפרצות של שפעת החזירים ואזורים אחרים כלל לא הושוו[109].

הסרט אמנם קיבל ביקורות שליליות מהמבקרים, אך השיג הצלחה כלכלית בקופות. לפי בוקס אופיס מוג'ו, "X-מן המקור: וולברין" גרף כ-179,883,157‏$ בארצות הברית ובקנדה. ביחד עם עוד 193,179,707‏$ שהוא הכניס באזורים אחרים, הוא הכניס בסך הכל 373,062,864‏$ ברחבי העולם[1].

מדיה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 בספטמבר 2009, פורסם "X-מן המקור: וולברין" בפורמט DVD ובפורמט Blu-ray[110]. בשני הדיסקים של פורמט ה-Blu-ray נכללו פרשנות על ידי הוד, פרשנות נוספת על ידי שניים ממפיקי הסרט, לורן שולר דונר וראלף וינטר, שני סרטונים קצרים בשם "שורשי וולברין: שיחה עם יוצרי X-מן סטן לי ולן ויין" ו"חופשי חופשי וולברין: המקורות המלאים", כרוניקות על עשר דמויות, שני סרטונים קצרצרים: טריוויה וסצנות שנמחקו עם פירוש מהוד, שני רצפי סצנות חלופיים, סרטון של ערוץ פוקס על הבכורה של הסרט ותכונת BD-Live. הדיסק השני בסט כלל עותק דיגיטלי של הסרט[111]. בנוסף, וול מארט מכרה סט בלעדי של שלושה דיסקים שכלל גם עותק DVD רגיל של הסרט[112]. סט ה-DVD יצא בשני דיסקים במהדורה מיוחדת הכוללת את שתי הפרשנויות לסרט, הריאיון עם סטן לי ולן ויין, הסרטון על מקורותיו של וולברין, הסצינות שנמחקו והחלופיות, וכן פרסומת נגד עישון מטעם ה-PSA. הדיסק השני הכיל עותק דיגיטלי של הסרט. כמו כן יצאה גרסה של הסרט על דיסק DVD יחיד שכללה את הסרט, הסרטון על מקורותיו של וולברין ופרסומת נגד העישון מטעם ה-PSA‏[111].

הסרט רשם את שיא כל הזמנים במכירת והשכרת עותקים של הסרט למדיה ביתית. הוא מכר מעל 3,000,000 עותקים של הסרט[113] ו-850,000 עותקים מתוכם היו בפורמט של Blu-ray‏[114]. בשש שבועות המכירה הראשונים נמכרו 3.79 מיליון עותקים של הסרט שהניבו רווח של 64,270,000‏$‏[115].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"X-מן המקור: וולברין" קיבל ביקורות שליליות באופן כללי. לפי Rotten Tomatoes, אתר דירוג לסרטים על בסיס הביקורת עליהם, הסרט הוא בעל דירוג טריות של 37% בהתבסס על 246 ביקורות. האתר מוסיף ש"אף על פי שיו ג'קמן נותן את הכל, הוא לא יכול לעזור ל-"X-מן המקור: וולברין" להתגבר על הקלישאה הנפוצה של תסריט שמתבסס על סיפור מוכר"[116]. בהשוואה ל-"Rotten Tomatoes", יאהו! סרטים נותן לסרט ציון "C+" בהתבסס על ממוצע של 13 ביקורות[117].

ריצ'רד קורליס מהמגזין TIME התייחס למעמדו של הסרט בין שאר הסרטים של מארוול, ואמר כי הוא "בסדר, לא גדול, הסרט של מארוול מספר את סיפורו מוקדם של מנהיג X-מן, ומנסה להביא אותו לשיא בחיבור מושלם עם התחלתה של הטרילוגיה הידועה". לדבריו, "מיתולוגיית גיבורי על יכולה להיות כל כך מסובכת [עד] שרק ילד קורא-קומיקסים בודד יכול להבין את הכל"[118]. ג'יימס מולינגר מהמגזין GQ התייחס גם למבנה של הסיפור באומרו שהסרט "מנסה להסביר בגמלוניות את מקורותיו של ג'יימס [האולט], המכונה גם וולברין, [דבר] שבתבונה התייחסו [אליו] בקצרה בסאגת X-מן המקורית. בעשותו כן, הוא יוצר עלילה סתמית למדי ומלאה בחורים"[119]. לו לומניק מהעיתון ניו יורק פוסט היה חיובי יותר בביקורת שלו כלפי "המקור", לפיה "למרבה המזל, לג'קמן יש התאמה עם שרייבר, ומי יכול ללגלג על המיטב שלהם וניבים שמולבשים היטב. לשניהם יש שלושה קרבות מרהיבים יחד לפני שהם נלחמים נגד אויב אימתני מעל כור גרעיני"[120]. פיטר ריינר, הכותב של "Christian Science Monitor", שיבח אף הוא את משחקו של ג'קמן, ואמר: "יו ג'קמן מוכיח שניתן להשתנות במאמץ מאדם ששר ורוקד בטוקסידו בטקס האוסקר לפרא אדם עם טפרי אדמנטיום וזעם שמשתולל בטירוף"[121]. קלאודיה פואיג מהעיתון USA Today מחשיבה את הסרט כ"עשוי היטב, עם פעולה מרהיבה ושנינות שנשזרים כאחד"[122].

רוג'ר איברט נתן לסרט שני כוכבים מתוך ארבעה, והביע את דעותיו על הדמות הראשית: "למה שיהיה אכפת לי מהבחור הזה? הוא לא מרגיש שום כאב ושום דבר לא יכול להרוג אותו, אז הוא למעשה משמש כמכשיר לקטעי פעולה בסיפור"[43]. ג'יימס בררדינלי נתן לוולברין שניים וחצי כוכבים מתוך ארבעה, וכתב שסצנות הפעולה נעשו בכישרון אבל שהן לא בלתי נשכחות. ביחס להתמודדותו של הסרט עם עברו של וולברין הוא כתב "מעט יצירתיות באה לידי ביטוי בדרך שהפערים מולאו", ומוסיף שהגילויים על עברו של וולברין גרמו לוולברין להיות "מרתק פחות"[123]. ביל גיברון מאתר האינטרנט Filmcritic.com של ערוץ הטלוויזיה AMC, נותן לסרט ציון יחסית טוב של "4.0 מתוך 5 כוכבים" וכותב שאף על פי שיו ג'קמן "מסוגל לשאת אפילו את המאמץ הבינוני ביותר, הוא גורם במו ידיו לסרט "X-מן המקור: וולברין" המעולה להתחיל את עונת קיץ 2009. עם זאת, הוא מעריך ש"יהיו אנשים שירתעו מהדרך שבה הוד התסריטאים שלו מרסקים ומתמרנים את המיתולוגיה". בהמשך גיברון כותב: "כל סוף שמשאיר כמה דמויות בלתי מוסברות ולא צפויות לא באמת נותן את התמורה הבידורית המלאה"[124].

לגבי וולברין בהקשר של סדרת סרטי X-מן, טום צ'ריטי מה-CNN כתב: "שמיש אבל מיותר מטבעו. הסרט "וולברין" מספיק רק כדי לשמור על זיכיון X-מן מחובר למכונת הנשמה, אבל יוצרי הסרט יצטרכו לבוא עם כמה שינויים אבולוציוניים [בתסריט] בקרוב או שהסדרה תיכשל"[125]. בדומה לכך, איי. או. סקוט מהניו יורק טיימס כתב ש"'X-מן המקור: וולברין' כנראה מצליח לנצל את הפופולריות של הסרטים הקודמים, אבל הוא הראיה העדכנית ביותר לכך שסרטי גיבורי על סובלים מחוסר רציני בדמיון"[126]. בנימה שלילית יותר, פיליפ פרנץ' כתב באובזרבר שסרט "משעמם, מרסק עצמות, עם אפקטים מיוחדים" הוא "עניין רק לחובבי הארדקור שכבר בטח קראו את הכל בקומיקסים של מארוול"[127]. אורלנדו פארפיט מ-IGN (בריטניה) שיבח את ההופעות של השחקנים ואת סצנות פעולה, אך ציין שהסרט היה בלתי מפותח: "יש זמן מהנה עם "וולברין", אבל גם זה לא מספק במקצת"[128]. סקוט מנדלסון מהפינגטון פוסט נתן לסרט ציון "D", וציין כי "וולברין היה הדמות הראשית של בסרטים [של סדרת X-מן], למדנו כבר את כל מה שאנחנו צריכים לדעת מהסרטים בזיכיון". מנדלסון הוסיף כי "המידע הנוסף שניתן כאן בעצם משמש כדי להפוך את דמותו של לוגאן / וולברין לפחות מעניינת"[129].

הביקורות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב"עכבר העיר" נמתחה ביקורת על כל צדדיו של הסרט. כמו ביקורת דומות, גם בעכבר העיר הוטחה ביקורת על העלילה החלשה: "כמעט שום דבר לא עובד ברמת העלילה. נראה כאילו מישהו תלש דפים חשובים מכמה וכמה ספרי קומיקס, ואז הרכיב מהם קולאז' חסר פשר ולא שלם בעליל". בנוסף, ובשונה מביקורות אחרות, נמתחה ביקורת גם על קטעי האקשן שבסרט: "האקשן בסרט גרנדיוזי במובן של מוגזם, מזויף כמו סינתיסייזר, חסר אופי ונטול רגעי ואו בכל 107 דקותיו של הסרט"[130].

הביקורת על הסרט באתר "עין הדג" הייתה שלילית ברובה. התסריט ספג ביקורת שלילית במיוחד: "הדבר הבולט ביותר בסרט, עוד לפני שמגיעים לאקשן, הוא איכותו הירודה בצורה בלתי נסלחת של התסריט. הביטוי הראשון לכך הוא מגפת הקלישאות שמכה כמעט בכל שורה". ביחס לאפקטים ולצילום בסרט נכתב: "במרבית הסצינות האפקטים היו עשויים היטב ואף אמינים, אך דווקא בגלל זה בלטו מספר קטעים חלשים, בהם טפריו של וולברין נראים כאילו הודבקו לידיו בדבק פלסטי... גם הצילום בעייתי משהו. רוב סצינות האקשן בסרט מקוטעות למשעי, מצולמות מקרוב מדי ועם תנועות מצלמה תזזיתיות, עד שמתקבל אפקט "בליל הצבעים" החביב כל כך על במאים שלא יודעים לצלם אקשן". בשורה התחתונה הביקורת סיכמה: "אם תבצעו את הנמכת הציפיות המתאימה – כלומר, לא תצפו לדמות של וולברין כפי שאנחנו מכירים אותה, לא תקשיבו לאף מילה שיוצאת לדמויות מהפה, ותיקחו מראש כדור נגד מחלת ים... תישארו עם סרט שבהחלט ניתן ליהנות בו. אמנם אי אפשר להמלט מהתחושה שעם קצת יותר תעוזה אפשר היה ליצור מאותם החומרים בדיוק סרט טוב בהרבה, אבל בסך הכל סצינות האקשן מגוונות ומרובות, האפקטים טובים רוב הזמן, ויו ג'קמן כוולברין בהחלט שעיר והטפרים שלו בהחלט ממתכת"[131].

סרט המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הוולברין
חלקים מסרט ההמשך צולמו בוונקובר.

בחודש ספטמבר 2009, העריך גאווין הוד שיהיה המשך ל-"X-מן המקור: וולברין" ושעלילתו תתרחש ביפן[132]. בסוף הסרט הראשון, לאחר רשימת הקרדיטים, ניתן רמז לכך כאשר לוגאן שותה בבר ביפן. בהתחלה נקבע שדארן ארונופסקי יביים את הסרט[133], אך עקב חוסר רצונו של ארונופסקי לשהות מחוץ לביתו זמן רב הדבר לא יצא לפועל[134]. אולפני פוקס החליטו להאיץ את הפקתו של הסרט בשל רעידת האדמה שהתחוללה בסנדאי[135]. לאחר פרישתו של ארונופסקי, נבחר ג'יימס מנגולד לבמאי הסרט[136]. ב-27 ביוני 2011, אמר ג'קמן בראיון שיתחילו לצלם את הסרט באוקטובר הקרוב[137]. בספטמבר 2011, נדחו הצילומים לאביב 2012 כדי שג'קמן יוכל לשחק בסרט "עלובי החיים"[138]. בין המקומות שבהם יצולם הסרט נכללים ונקובר וטוקיו[139]. תאריך היציאה לאקרנים של הסרט נקבע ל-26 ביולי 2013[140].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 אקס-מן המקור: וולברין באתר בוקס אופיס מוג'ו. מעודכן למאי 2019.
  2. ^ ‏סטיבן גאלווי, "Studios Are Hunting the Next Big Property"‏, 10 ביולי 2007
  3. ^ ‏Biggest Celebrity ★ Fitness Body Transformation (בערך מ-9:30), באתר YouTube, ‏4 בספטמבר 2015.
  4. ^ Sam Ashurst, ‏Hugh Jackman's First Full Wolverine Interview, באתר ‏Total Film, ‏10 בדצמבר 2008
  5. ^ PerthNow, ‏Howling success, באתר Perth Now, ‏18 באוקטובר 2008
  6. ^ Sutherland, Claire (25 באוקטובר 2007). "Romulus, My Father Set for AFIs – Four Films Dominated at the Announcements of This Year's L'Oreal Paris AFI Awards Nominees in Sydney Yesterday". Herald Sun. Australia. נבדק ב-16 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Simmons, Leslie (6 בפברואר 2008). "Smit-McPhee Takes 'Road' Less Traveled". The Hollywood Reporter. נבדק ב-16 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ Youtube, IGN. "IGN's Top 100 Villains: Wolverine vs Sabertooth". נבדק ב-12 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Adler, Shawn; Carroll, Larry (21 במרץ 2007). "Movie File: Chris Brown, Ocean's Thirteen, Michelle Trachtenberg & More – Brown Reveals Next Project; Don Cheadle Exits 'Ocean's' Series; Trachtenberg Goes Goth". MTV. נבדק ב-16 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  10. ^ Topel, Fred (8 בדצמבר 2008). "Wolverine's Schreiber Is Feral". Sci Fi Wire. אורכב מ-המקור ב-2012-10-05. נבדק ב-8 בדצמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ 1 2 3 McClintock, Pamela (17 באוקטובר 2007). "Wolverine Claws on May '09 Date – Liev Schreiber in Final Talks for 'X-Men' Role". Variety. אורכב מ-המקור ב-2007-10-20. נבדק ב-17 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  12. ^ Purdin, Rickey (2 באוגוסט 2007). "Dig Your Claws into 'Wolverine: The Movie' – Wizard Serves Up the Full Scoop as Hugh Jackman Slices and Dices His Way Back to the Big Screen as Wolverine". Wizard. אורכב מ-המקור ב-2007-09-30. נבדק ב-16 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  13. ^ Shawn Adler (21 בפברואר 2008). "Will.I.Am Sings On 'Wolverine,' Becomes Teleporting Mutant". MTV. נבדק ב-21 בפברואר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  14. ^ Larry Carroll (19 ביוני 2008). "Will.I.Am Reveals Details About His Big-Screen Debut In X-Men Origins: Wolverine". MTV. נבדק ב-19 ביוני 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  15. ^ Kahn, Howie (באפריל 2009). "Wolverine Has a Girlfriend". GQ. נבדק ב-26 ביולי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ Heather Newgen (18 בינואר 2008). "Michelle Monaghan Talks Wolverine". IESB. נבדק ב-19 בינואר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  17. ^ "Kevin Durand Talks Wolverine's Blob". IESB.net. 8 ביולי 2008. נבדק ב-4 ביולי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "Wolverine Week: Kevin Durand chats about playing Blob". USA Weekend. 28 באפריל 2009. אורכב מ-המקור ב-2012-07-21. נבדק ב-4 ביולי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ "Monaghan allies with "Wolverine"". Reuters. 22 בפברואר 2008. נבדק ב-9 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  20. ^ Seigel, Tatiana (21 בפברואר 2008). "Dominic Monaghan joins 'Wolverine'". Variety. נבדק ב-10 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל)
  21. ^ "Taylor Kitsch on Being Gambit in X-Men Origins: Wolverine". Movie Web. 13 באוקטובר 2008. נבדק ב-19 ביוני 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ "Daniel Henney exclusive interview: Most wants to act in a romance film with Zhang Ziyi" (בסינית). , באתר Sina. 14 ביוני 2009. נבדק ב-4 ביולי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ "X-Men Origins: Wolverine Daniel Henney Interview". MovieWeb. אורכב מ-המקור ב-2009-10-03. נבדק ב-4 ביולי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  24. ^ 1 2 Rick Marshall (11 בדצמבר 2008). "Deadpool And Gambit: The Long Road To 'X-Men Origins: Wolverine'... And Beyond?". MTV Movies Blog. נבדק ב-12 בדצמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  25. ^ Steve Weintraub (14 במרץ 2009). "Ryan Reynolds talks about playing DEADPOOL in X-Men Origins: Wolverine". Collider. נבדק ב-15 במרץ 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  26. ^ Murray, Rebecca. "'X-Men Origins: Wolverine' Press Conference – The Cast and Director Gavin Hood". About.com. נבדק ב-27 ביוני 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ "EXCLUSIVE: Ryan Reynolds On Deadpool & Mystery Mutant In 'Wolverine' Movie Trailer: 'That's Me'". MTV. 17 במרץ 2009. נבדק ב-8 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  28. ^ Murray, Rebecca. "X-Men Origins Wolverine – Tim Pocock Interview". About.com. אורכב מ-המקור ב-2009-06-22. נבדק ב-27 ביוני 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  29. ^ "Cast of X-Men Origins: Wolverine". Yahoo! Movies. נבדק ב-8 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  30. ^ Sauriol, Patrick (16 בספטמבר 2004). "What might have been for X-MEN 3". Mania.com. אורכב מ-המקור ב-2010-07-08. נבדק ב-11 ביולי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  31. ^ "'X-Men Origins: Wolverine': A Shot-By-Shot Analysis Of Exclusive New Trailer". MTV Asia. 6 במרץ 2009. נבדק ב-11 ביולי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  32. ^ "Producer talks X-MEN ORIGINS: WOLVERINE – Storm not in the movie". Widescreenvision.de. 10 בפברואר 2009. אורכב מ-המקור ב-2012-03-15. נבדק ב-10 בפברואר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  33. ^ Lovece, Frank (30 באפריל 2009). "Film Review: X-Men Origins: Wolverine". Film Journal International. אורכב מ-המקור ב-2012-01-11. נבדק ב-4 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  34. ^ Emily Dunn, Josephine Tovey (21 באפריל 2008). "A little offstage bonding". The Sydney Morning Herald. נבדק ב-24 באפריל 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  35. ^ Rob Worley (18 במרץ 2008). "'Wolverine' to duke it out...in the World Series of Poker?". Comics2Film. אורכב מ-המקור ב-2009-04-11. נבדק ב-18 במרץ 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  36. ^ Sandy Cohen (25 ביולי 2008). "Stan Lee to make a cameo in new 'X-Men' movie". USA Today. Associated Press. נבדק ב-25 ביולי 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  37. ^ 1 2 3 Matt Brady (15 באפריל 2005). "Wolverine screenwriter keeps it real". Newsarama. אורכב מ-המקור ב-2007-10-12. נבדק ב-7 באוקטובר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  38. ^ Michael Fleming (4 באוקטובר 2004). "'X' marks spinoff spot". Variety. אורכב מ-המקור ב-2006-11-07. נבדק ב-1 בספטמבר 2006. {{cite news}}: (עזרה)
  39. ^ Daniel Robert Epstein (28 בדצמבר 2004). "David Benioff". SuicideGirls. נבדק ב-9 בפברואר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  40. ^ "Interview – Hugh Jackman". CanMag. 15 באוקטובר 2006. נבדק ב-15 באוקטובר 2006. {{cite news}}: (עזרה)
  41. ^ Stax (28 בספטמבר 2007). "New Wolverine Screenwriter". IGN. נבדק ב-9 ביולי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  42. ^ "Hugh Jackman on The Prestige!" (Quicktime video). Latino Review. 20 באוקטובר 2006. נבדק ב-27 ביוני 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  43. ^ 1 2 Ebert, Roger (29 באפריל 2009). "X-Men Origins: Wolverine". Chicago Sun-Times. נבדק ב-3 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  44. ^ Sam Ashurst (10 בדצמבר 2008). "Hugh Jackman's First Full Wolverine Interview". Total Film. נבדק ב-15 בדצמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  45. ^ "X-Men Origins: Wolverine Script Review". FilmBuffOnLine. אורכב מ-המקור ב-2009-01-20. נבדק ב-16 בינואר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  46. ^ Karl Schneider (15 באוקטובר 2006). "Jackman says Wolverine script is ready". Mania Entertainment. אורכב מ-המקור ב-2008-04-15. נבדק ב-15 באוקטובר 2006. {{cite news}}: (עזרה)
  47. ^ Marilyn Beck; Stacy Jenel Smith (13 באוגוסט 2006). "Major renegotiations possible stumbling block for new X-Men". Los Angeles Daily News. אורכב מ-המקור ב-2007-06-16. נבדק ב-11 ביולי 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  48. ^ Michael Fleming, Pamela McClintock (30 באוקטובר 2007). "Studios prep back-up plan". Variety. נבדק ב-31 באוקטובר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  49. ^ Michael Fleming, Peter Gilstrap (19 ביולי 2007). "Fox says Hood good for Wolverine". Variety. נבדק ב-20 ביולי 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  50. ^ Michael Tsai (8 בנובמבר 2006). "Sequel to Superman Returns due in 2009". The Honolulu Advertiser. נבדק ב-18 באוקטובר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  51. ^ Carroll, Larry (14 במרץ 2006). "Juggernaut Weighs In On 'X-Men' Spinoffs". MTV. נבדק ב-11 ביולי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  52. ^ Sean Elliott (11 במרץ 2006). "The Hills Have Eyes Director Alexandre Aja gets grisly". iF Magazine. אורכב מ-המקור ב-2007-11-30. נבדק ב-1 בנובמבר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  53. ^ Edward Douglas (22 ביולי 2007). "Len Wiseman on Wolverine". Mania Entertainment. אורכב מ-המקור ב-2012-10-07. נבדק ב-9 ביולי 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  54. ^ Robert Sanchez (13 בפברואר 2007). "Exclusive Interview: Zack Snyder Is Kickin' Ass With 300 and Watchmen!". IESB. אורכב מ-המקור ב-2007-02-17. נבדק ב-9 בפברואר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  55. ^ Kyle Braun and Jordan Riefe (29 בספטמבר 2007). "Rendition Interviews". UGO. אורכב מ-המקור ב-2011-06-15. נבדק ב-30 בספטמבר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  56. ^ Larry Carroll (3 באוקטובר 2007). "Wolverine Director, Hugh Jackman Digging Their Claws Into X-Men Spinoff". MTV. נבדק ב-3 באוקטובר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  57. ^ Staff writer (22 בינואר 2008). "X-Men Cameras Set To Roll Down South". The Dominion Post. נבדק ב-17 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  58. ^ (הקישור אינו פעיל, 3.6.2012)"Domestic Film: In Production". The Hollywood Reporter. נבדק ב-27 בינואר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  59. ^ "Shooting for Wolverine Set to Commence in South Island". TV3. 27 בינואר 2008. אורכב מ-המקור (video requires Adobe Flash) ב-2012-09-02. נבדק ב-27 בנובמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  60. ^ Button, Katie (24 בינואר 2008). "X-Men Film Upsets Local Council". Digital Spy. נבדק ב-17 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  61. ^ Williams, David (3 בנובמבר 2007). "Explosive End for SI Blockbuster". The Press. נבדק ב-17 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  62. ^ Morris, Chris (29 בינואר 2008). "Film Crew Commits to Green Ethic". Otago Daily Times. {{cite news}}: (עזרה)
  63. ^ Staff writer (25 בפברואר 2008). "Jackman's 'Wolverine' Starts Shooting in Sydney – Australian Actor Hugh Jackman Will Start Filming His New Movie, X-Men Origins: Wolverine, in Sydney Today". ABC News. נבדק ב-17 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  64. ^ Robert Sanchez (23 במאי 2008). "X-Men Origins: Wolverine Wraps Principal Photography!". IESB.net. נבדק ב-23 במאי 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  65. ^ David Bentley (12 ביוני 2008). "Hugh Jackman films war scenes for Wolverine". Coventry Telegraph. אורכב מ-המקור ב-2008-06-15. נבדק ב-12 ביוני 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  66. ^ "'X-Men Origins: Wolverine': Summer Movie Preview". Entertainment Weekly. 11 באפריל 2009. נבדק ב-11 ביולי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  67. ^ Tatiana Siegel (5 בספטמבר 2008). "Fox's not-so-hot summer at the movies". Variety. אורכב מ-המקור ב-2010-05-13. נבדק ב-10 בספטמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  68. ^ "Wolverine: Gavin Hood" (Video). The Hollywood Reporter. נבדק ב-3 באפריל 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  69. ^ "No Reshoots for Wolverine". IGN. 19 בינואר 2009. נבדק ב-11 ביולי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  70. ^ "Hollywood North on campus". The Ubyssey. 12 במרץ 2009. {{cite news}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל)
  71. ^ Fred Topel (14 במרץ 2009). "Wolverine's Ryan Reynolds reveals Deadpool secrets". Sci Fi Wire. אורכב מ-המקור ב-2009-03-18. נבדק ב-15 במרץ 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  72. ^ Billington, Alex (24 באפריל 2009). "X-Men Origins: Wolverine Will Have Multiple Secret Endings!". First Showing. נבדק ב-25 באפריל 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  73. ^ "Movie Review: X-Men Origins: Wolverine". SlashFilm. 29 באפריל 2009. אורכב מ-המקור ב-2009-05-12. נבדק ב-17 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  74. ^ "Ryan Reynolds to headline 'Wolverine' spin-off 'Deadpool'". Entertainment Weekly. 6 במאי 2009. אורכב מ-המקור ב-2009-05-09. נבדק ב-17 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  75. ^ 1 2 3 Bielik, Alain (4 במאי 2009). "Wolverine Gets Indestructible in X-Men Origins". VFXWorld. נבדק ב-24 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  76. ^ 1 2 Seymour, Mike (5 במאי 2009). "Wolverine: The Making of an X-man". FXguide. אורכב מ-המקור ב-2009-05-09. נבדק ב-26 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  77. ^ Allmusic ‏."X-Men Origins: Wolverine ‏Original Motion Picture Soundtrack. Retrieved July 6, 2010.
  78. ^ "X-Men Origins – Wolverine soundtrack Harry Gregson-Williams (2009)". hans-zimmer.com. אורכב מ-המקור ב-2009-04-19. נבדק ב-8 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  79. ^ Christopher Coleman (8 במאי 2008). "Composer Harry Gregson-Williams: What Goes Around, Comes Around". Tracksounds.com. נבדק ב-5 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  80. ^ 1 2 3 4 Jon Burlingame (22 באפריל 2009). "Recording the 'Wolverine' score: A look at Gregson-Williams in the studio". Variety. אורכב מ-המקור ב-2009-06-03. נבדק ב-5 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  81. ^ 1 2 "New Wolverine film leaked online". BBC News. 1 באפריל 2009. נבדק ב-1 באפריל 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  82. ^ 1 2 "X-Men pic "Wolverine" leaks online". Reuters. 2 באפריל 2009. נבדק ב-2 באפריל 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  83. ^ 1 2 3 "Leak doesn't keep fans away from 'Wolverine'". Associated Press. 4 במאי 2009. נבדק ב-5 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  84. ^ 1 2 McClintock, Pamela (6 במאי 2009). "'X-Men' takes hit in foreign markets". Variety. אורכב מ-המקור ב-2009-05-14. נבדק ב-11 ביולי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  85. ^ 1 2 Christine Spines (2 באפריל 2009). "Fox chairman says leaked 'Wolverine' is an 'unfinished version' and 'a complete misrepresentation of the film'". Entertainment Weekly. אורכב מ-המקור ב-2010-09-15. נבדק ב-3 באפריל 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  86. ^ Goldstein, Patrick (29 באפריל 2009). "Fox on 'Wolverine' whopper: No fibbing involved". Los Angeles Times. נבדק ב-4 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  87. ^ Child, Ben (7 באפריל 2009). "Wolverine review leads to Fox News writer's dismissal". The Guardian. UK: Huffington Post. נבדק ב-11 ביולי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  88. ^ Eric D. Snider (4 באפריל 2009). "Roger Friedman Brags About Downloading 'Wolverine'". Cinematical. נבדק ב-20 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  89. ^ עכבר העיר, עכבר העיר אונליין, שנת מאסר לאדם שהעלה לאינטרנט עותק פיראטי של "אקס מן המקור: וולברין", באתר הארץ, 20 בדצמבר 2011
  90. ^ "Get Your XMO: Wolverine Slurpee Cups at 7-Eleven". Marvel.com. 30 באפריל 2009. נבדק ב-27 ביוני 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  91. ^ "X-MEN ORIGINS: WOLVERINE – Only in Theaters". Papa John's. אורכב מ-המקור ב-2009-04-09. נבדק ב-27 ביוני 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  92. ^ "Schick Quattro Wolverine Razor". Schick. אורכב מ-המקור ב-2009-04-25. נבדק ב-27 ביוני 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  93. ^ "Wolverine Rocks the Milk Mustache". Marvel.com. 23 באפריל 2009. נבדק ב-26 ביולי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  94. ^ "MARVEL'S X-MEN ORIGINS: WOLVERINE MOVIE TOYS TEAR THROUGH RETAIL AISLES THIS SPRING". Hasbro. 13 בפברואר 2009. נבדק ב-9 ביולי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  95. ^ Schedeen, Jesse (6 באפריל 2009). "The Return of Wolverine's Weapon X". IGN. אורכב מ-המקור ב-2009-04-11. נבדק ב-27 ביוני 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  96. ^ César A. Berardini (15 ביולי 2008). "X-Men Origins: Wolverine and Transformers: Revenge of the Fallen Movie Tie-ins Announced". TeamXbox. אורכב מ-המקור ב-2008-07-17. נבדק ב-15 ביולי 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  97. ^ Scott Rosenberg (7 באפריל 2008). "Cursed to Write: TV & Comics Scribe Marc Guggenheim". ReadExpress. נבדק ב-10 באפריל 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  98. ^ "Wolverine's Liev Schreiber on video games and parenting". Yahoo!. 1 במאי 2009. אורכב מ-המקור ב-2009-05-07. נבדק ב-11 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  99. ^ Marshall, Rick (1 במאי 2009). "Will.I.Am Makes Double Debut With 'X-Men Origins: Wolverine' Movie, Video Game". MTV. נבדק ב-11 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  100. ^ "X-Men Origins: Wolverine – Game Detail Page". Xbox.com. אורכב מ-המקור ב-2009-06-01. נבדק ב-12 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  101. ^ Goldstein, Hilary (5 במאי 2009). "X-Men Origins: Wolverine – Another Take". IGN. נבדק ב-12 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  102. ^ Goodykoontz, Bill (19 באפריל 2009). "Tempe wins Wolverine premiere". The Arizona Republic. נבדק ב-1 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  103. ^ Jim, Vejvoda (29 באפריל 2009). "Hasta Luego, Wolverine". IGN. אורכב מ-המקור ב-2009-05-05. נבדק ב-29 באפריל 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  104. ^ ""Wolverine" Outselling "Iron Man" in Advance Ticket Sales". Worst Preview. 23 באפריל 2009. נבדק ב-11 ביולי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  105. ^ 1 2 Gray, Brandon (2 במאי 2009). "Friday Report: Wolverine Rages on First Day". Box Office Mojo. נבדק ב-2 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  106. ^ McClintock, Pamela (1 במאי 2009). "Wolverine wolfs down nearly $5 mil". Variety. אורכב מ-המקור ב-2009-05-04. נבדק ב-2 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  107. ^ ""Wolverine" weekend box office nudged lower". Reuters. 4 במאי 2009. נבדק ב-10 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  108. ^ 1 2 3 Gray, Brandon (4 במאי 2009). "Weekend Report: Wolverine Roars". Box Office Mojo. נבדק ב-8 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  109. ^ Hazelton, John (10 ביולי 2009). "Attack on the Wolf". Screen International. No. 1696. pp. 14–15. נבדק ב-27 באוגוסט 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  110. ^ "Get X-Men Origins: Wolverine Now on DVD". Marvel.com. 10 בספטמבר 2009. נבדק ב-21 בספטמבר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  111. ^ 1 2 Marshall, Rick (28 ביולי 2009). "'X-Men Origins: Wolverine' To Hit DVD And Blu-Ray September 15". MTV. נבדק ב-21 בספטמבר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  112. ^ "X-Men Origins: Wolverine (Exclusive) (3-Disc) (Blu-ray) (With BD-Live + Digital Copy + DVD)". Wal-Mart. נבדק ב-21 בספטמבר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  113. ^ Arnold, Thomas K. (23 בספטמבר 2009). "'Wolverine' Slashes Up the Charts". Home Media Magazine. נבדק ב-26 ביולי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  114. ^ "'Wolverine' is year's top selling Blu-ray". Afterdawn.com. 26 באוקטובר 2009. אורכב מ-המקור ב-2012-03-05. נבדק ב-11 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  115. ^ "X-Men Origins: Wolverine – DVD Sales". The-numbers.com. נבדק ב-11 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  116. ^ "X-Men Origins: Wolverine reviews". Rotten Tomatoes. נבדק ב-25 בספטמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  117. ^ "X-Men Origins: Wolverine (2009)". Yahoo! Movies. נבדק ב-8 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  118. ^ Corliss, Richard (30 באפריל 2009). "Wolverine: There Ain't No Sanity Claws". TIME. נבדק ב-3 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  119. ^ Mullinger, James. "X-Men Origins: Wolverine". GQ.com. אורכב מ-המקור ב-2009-05-02. נבדק ב-3 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  120. ^ Lumenick, Lou (4 במאי 2009). "HUGH GOTTA BELIEVE!". New York Post. אורכב מ-המקור ב-2009-07-14. נבדק ב-21 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  121. ^ Rainer, Peter (1 במאי 2009). "Review: 'X-Men Origins: Wolverine'". The Christian Science Monitor. נבדק ב-21 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  122. ^ Puig, Claudia (1 במאי 2009). "Hugh Jackman springs to life in sharply directed 'Wolverine'". USA Today. נבדק ב-24 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  123. ^ Berardinelli, James (1 במאי 2009). "X-Men Origins: Wolverine". Reelviews. נבדק ב-24 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  124. ^ Gibron, Bill. "X-Men Origins: Wolverine". FilmCritic.com. אורכב מ-המקור ב-2009-05-03. נבדק ב-3 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  125. ^ Charity, Tom (1 במאי 2009). "Review: Wolverine doesn't cut it". CNN. נבדק ב-3 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  126. ^ Scott, A. O. (1 במאי 2009). "I, Mutant, Red in Face and Claw". The New York Times. נבדק ב-3 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  127. ^ French, Philip (3 במאי 2009). "X-Men Origins: Wolverine". The Observer. UK. נבדק ב-3 במאי 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  128. ^ Parfitt, Orlando. "X-Men Origins: Wolverine review". IGN UK. נבדק ב-8 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  129. ^ Mendelson, Scott. "Huff Post Review – X-Men Origins: Wolverine (2009)". The Huffington Post. נבדק ב-8 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  130. ^ אורון שמיר, עכבר העיר אונליין, וולברין: לא ככה פותחים קיץ, באתר הארץ, 30 באפריל 2009
  131. ^ "אקס-מן המקור: וולברין", ביקורת על הסרט באתר "עין הדג", 5 במאי 2009
  132. ^ Douglas, Edward; Kyle Braun; Jordan Riefe (2007-09-29). "Rendition Interviews". UGO. אורכב מ-המקור ב-2011-06-15. נבדק ב-2007-09-30.
  133. ^ "Jackman Talks Wolverine 2, Confirms Aronofsky". Superhero Hype!. 2010-10-19. נבדק ב-2010-10-19.
  134. ^ McClintock, Pamela (2011-03-17). "Darren Aronofsky Bows Out of 'Wolverine'". The Hollywood Reporter. ארכיון מ-2011-03-17. נבדק ב-2011-03-17.
  135. ^ Rottenberg, Josh (2011-03-18). "'The Wolverine': no short list of directors yet to replace Darren Aronofsky, says source -- EXCLUSIVE". Entertainment Weekly. נבדק ב-2011-06-25.
  136. ^ Fleming, Mike (2011-06-16). "Fox Chooses James Mangold On 'Wolverine'". Deadline. נבדק ב-2011-06-16.
  137. ^ Osborn, Darren (2011-06-27). "Hugh Jackman Interview". CHFI-FM. אורכב מ-המקור ב-2011-07-05. נבדק ב-2011-07-06. We shoot in October, so it will probably come out a year after that. That’s usually around the timeline.
  138. ^ "'Wolverine 2′ Production Postponed for Spring 2012". 25 באוגוסט 2011. אורכב מ-המקור ב-2012-05-30. נבדק ב-2011-12-16. {{cite web}}: (עזרה)
  139. ^ Sneider, Jeff (2011-09-01). "'Total Recall' scribe rewriting 'Wolverine'". Variety. נבדק ב-2011-09-02.
  140. ^ "'Wolverine 2′ has a release date for July 2013". 7 בפברואר 2012. נבדק ב-2012-02-07. {{cite web}}: (עזרה)