XL (משקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
XL
סוג משקה אנרגיה
יצרן XL
מוצא פולין
צבע כחול

XL הוא משקה אנרגיה בעל תכולת קפאין של 32 מ"ג מתוצרת חברת XL הפולנית. המשקה הושק לראשונה בשנת 2000 בפולין. יותר מ-100 מיליון פחיות XL נמכרות מדי שנה, ביותר מ-30 מדינות ברחבי העולם. בישראל הושק המשקה בשנת 2003. בשנת 2018 היוו מכירות המשקה כשני שלישים מסך מכירות משקאות האנרגיה בישראל.

רכיבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משקה XL מכיל מים מוגזים, סוכר, מווסת חומציות, חומצה ציטרית, סודיום ציטראט, טאורין, חומרי טעם וריח, קפאין וויטמינים מקבוצת B. המשקה מכיל כמות גדולה של קפאין.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשקה משווק בישראל בגרסאות משקה XL רגיל, גרסה ללא סוכר וגרסה בטעם חמוציות וגם בטעמים מנגו, תפוח, ונענע ליים וזוכה לפופולריות רבה בקרב שוק משקאות האנרגיה בישראל.

חברת "בני פוזי שמשום" הייתה היבואנית והמשווקת של משקה האנרגיה XL בישראל. המשקה יובא לראשונה בשנת 2003 והופץ על ידי חברת "דובק". באוקטובר 2007 "בני פאוזי שמשום" החזיקה בעזרת משקה XL בנתח של 56% משוק משקאות האנרגיה בישראל והפך למשקה המוביל בישראל. בסוף שנת 2008 הפסיקה היבואנית לשווק את המשקה בישראל בעקבות סכסוך עם חברת היצרן העולמית. חברת "בני פאוזי שמשום" טענה כי הסיבה להפסקת הייבוא היא כי XL העולמית הפרה את הסכם הניהול והשיווק עימה. בתחילת שנת 2008 עברו הזיכיון וזכויות שיווק המותג לידי חברת "סידס". לאחר איבוד הזיכיון ל"סידס" כאמור החלה "בני פאוזה שמשום" לשווק משקה אנרגיה חדש תחת המותג BLU, אשר נגס בנתח השוק של XL. נגיסה זו בנתח השוק הייתה למורת רוחם של בעלי המותג מפולין, ולפיכך הועבר הזיכיון לשיווק והפצת המוצר מ"סידס" לטמפו, יצרנית ומשווקת המשקאות השנייה בגודלה בישראל[1]. בשנת 2017 חתמה טמפו על חוזה להארכת שיווק המשקה בעשר שנים נוספות[2].

בשנת 2018 החזיק משקה XL בכ-63% משוק משקאות האנרגיה בישראל ו-BLU, המתחרה העיקרי, ב-34% נוספים נפח השוק של רד בול עומד על כ-3%[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר האינטרנט הרשמי של XL (באנגלית)
  • XL, באתר טמפו, יצרנית המשקה בישראל

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]