Yoü and I

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Yoü and I"
סינגל בביצוע ליידי גאגא
מתוך האלבום Born This Way
יצא לאור 23 באוגוסט 2011
פורמט CDהורדה דיגיטלית7"
הוקלט 2010
סוגה פופ רוק
שפה אנגלית
אורך 5:07
חברת תקליטים סטרימליין • אינטרסקופ • קון לייב
כתיבה סטפאני ג'רמנוטה
הפקה ג'רמנוטה, רוברט ג'ון לנגה
כרונולוגיית סינגלים של ליידי גאגא
"The Edge of Glory"
(2011)
"Yoü and I"
(2011)
"The Lady Is a Tramp"
(2011)

Yoü and Iעברית: אתה ואני) הוא הסינגל הרביעי של זמרת הפופ האמריקאית ליידי גאגא, מתוך אלבומה השלישי, Born This Way. השיר יצא לאור ב-23 באוגוסט 2011 ונכתב על ידי גאגא והופק על ידה גם כן בשיתוף רוברט ג'ון לאנגה. מסלולו מכיל דגימות מהלהיט "We Will Rock You" מ-1977 של להקת הרוק הבריטית קווין שגם משתתף בו גיטריסט הלהקה בריאן מיי.

"You and I" הוא שיר קצב איטי שמכיל מכשירי גיטרות חשמליות ופסנתר. ביציאתו השיר זכה לשבחים מהמבקרים שציינו שהוא אחד מנקודות השיא של Born This Way. באוסטריה, יפן, ישראל, לבנון, ניו זילנד, וקנדה, הגיע לעשרת הגדולים במצעדים הרשמים ובארצות הברית היה למקום השישי בנוסף לכך שקיבל תואר פלטינה משולשת, בכך הפך לשירה ה-11 ברצף שנכנס לעשרת המובילים במדינה. "You and I" הועמד לפרס גראמי בקטגוריית "ביצוע סולו הפופ הטוב ביותר" אך הפסיד לשיר "Someone like You" של הזמרת הבריטית אדל בטקס ה-55, אשר התקיים ב-12 בפברואר 2012.

הקליפ לשיר צולם בספרינגפילד, נברסקה, ושוחרר ב-16 באוגוסט 2011 בערוץ ה-VEVO של גאגא. המסע שלה להיות עם בן זוגה היה הרעיון המרכזי מאחורי הווידאו שהציע סצנות שלה רוקדת עם שיער כחול בבגדים חושפניים בחווה, רוקדת מנגנת על פסנתר במרכז שדה תירס, ומולבשת כבת ים. הקליפ קיבל ביקורות טובות לאחר יציאתו ונצפה עד היום כ-124 מיליון פעמים ב-Vevo. גאגא קידמה את השיר במספר מקומות בהם, טקס פרסי ה-VMA של 2011, בתוכניות האירוח "Jimmy Kimmel Show" ,"Jonathan Ross Show", ובמסע ההופעות The Born This Way Ball ב-2012–2013.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Yoü and I" נכתב על ידי גאגא, והופק על ידיה ועל ידי רוברט ג'ון לנג. השיר הוקלט על ידי טום וייר ב"וורהאוס פרודקשן סטודיוז" שבאומהה ועל ידי הוראק וורד באלטרוון היל. הקלטות ועריכות נוספות בוצעו על ידי אול רומו. השיר הוצג לראשונה במופע "White Tie and Tiara Ball" של אלטון ג'ון, ביוני 2010. גאגא אמרה באותה ההזדמנות שהשיר הוא שיר רוק אנד רול, והעריכה שהוא לא יצא כסינגל.[1] לפני שפורסמו הקרדיטים לשיר, פרסמה גאגא ש"מישהו אגדי ישתף עמי פעולה בשיר".[2] מאוחר יותר, סיפרה גאגא כי בכתה כששמעה שהוא מוכן לשתף עמה פעולה.[3] מספר קולות רקע לשיר הוקלטו במהלך סיבוב ההופעות של גאגא, לבקשתו של מפיק השיר, לנג, הקלטות ששולבו בסופו של דבר בשיר.[4] השיר אושר כסינגל הרביעי מהאלבום "Born This Way" ביולי 2011.[5]

עטיפת הסינגל נחשפה ב-5 באוגוסט 2011, דרך שירות ה"טוויט-פיק", מחשבון הטוויטר של גאגא. גאגא כתבה: "אתה לא תמצא לעולם את מה שאתה מחפש באהבה, אם אתה לא אוהב את עצמך." בתמונה נראה דמות האלטר אגו של גאגא, ג'ו קלדרון, בעת עישון סיגריה. דמותו של קלדרון הוצגה קודם לכן בלונדון, בסדרת תמונות שצולמה על ידי ניק נייט ועוצבה על ידי המעצב ניקולא פורמיכטי.

באתר הדיילי טלגרף אוסטרליה נכתב שהתמונה נותנת מראה מצוברח ומוזנח, וש"לגאגא נמאס מלהיות אישה מזעזעת, אז היא החליפה מגדר במקום".[6] באתר ראפ-אפ נכתב שדמותה של גאגא, ג'ו קלדרון, דומה למוזיקאי בוב דילן.[7] סטיב פונד מסוכנות הידיעות רויטרס שיבח את העטיפה, וכתב "גאגא אוהבת את עצמה גם כשהיא לבושה כמו גבר".[8]

סגנון מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Yoü and I" הוא שיר רוק אנד רול וקאנטרי. בנוסף, השיר מכיל מספר מוטיבים מהשיר "We Will Rock You" של להקת קווין, וגיטריסט הלהקה אף בריאן מיי משתתף בשיר.[9] על פי תווי השיר שפורסמו ב"סוני מיוזיק פאבליקיישן", המשקל של "Yoü and I" הוא ארבעה רבעים, והמפעם שלו הוא 60 ביטים לשנייה.[10]

בריאיון ל-MSNBC, סיפרה גאגא כי השיר נכתב על האדם החשוב ביותר שהיא פגשה.[11] גאגא לא הבהירה במפורש על מי השיר, אך המגזין פיפל גילה כי מדובר בלוק קרל (Lüc Carl), בן זוגה לשעבר. עוד נכתב, כי השיר מדבר על חזרתם כזוג.[12] זמן קצר לאחר צאת הווידאו קליפ לאור, הופצו באתר יוטיוב סרטונים המסבירים את מהלך הקליפ ואת משמעותו; באחד מן הסרטונים נאמר כי האלטר אגו של גאגא, ג'ו קלדרון אמור להוות מילוי לחלל החסר של גאגא, לוק קארל.

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הווידאו קליפ לשיר צולם בספרינגפילד, נברסקה, ובוים על ידי הכוריאוגפית של גאגא, לורין ג'יבסון. בקליפ, צועדת גאגא מניו יורק עד לנברסקה כדי להשיג בחזרה את החבר שלה.

הקליפ היה צפוי להשתחרר לצד ההודעה ה-1,000 שתפורסם על ידי גאגא בחשבון שלה בטוויטר.[13][14]

גאגא אישרה לחדשות MTV כי בכורת הווידאו תהיה ב-18 באוגוסט 2011 ב-MTV. עם זאת, יומיים לפני הבכורה של הקליפ בטלוויזיה, הוא דלף לאינטרנט, וכן דרבן את גאגא "לצייץ" עוד שלוש הודעות בחשבון הטוויטר שלה, אשר ביחד נוצרת ההודעה "FUCK THURS DAY" (בתרגום לעברית: "לך להזדיין, יום חמישי"). הציוצים ביחד הובילו את גאגא להגיע לציוץ ה-1,000, בו כתבה: "אתה צריך לאהוב כול פרט ופרט בי כמו שאני רוצה שהפרט המורכב הזה היה נכון" ובתוך ציוץ זה, הוסיפה גאגא קישור מלא לקליפ בחשבון ה-VEVO שלה, באתר יוטיוב.

הקליפ מתחיל כשגאגא, עטוית בגדים שחורים, משקפי שמש, רגליים מדממות ותכונות ביונית לכאורה, הולכת בשדה בנברסקה; כשהיא חוזרת ברגל לאחר שנים של היעדרות. גאגא הולכת לקנות גלידה מתוך משאית גלידה, אבל הגלידה פתאום מטפטפת בעת שגבר חסר שיניים מחייך אליה עם בובה בידו. היא מתחילה לקבל פלאשבקים לזמן בו היא בילתה בנברסקה כמו בסצנות של גאגא אחרי חתונה, מעונה על ידי אהובה בתוך אסם ולהיות בתוך מכל מים אשר מוצגות ברצף מהיר. ישנה סצנה בה מנגנת גאגא על פסנתר בלב שדה תירס בזמן שעל הפסנתר יושב האלטר אגו הגברי שלה, ג'ו קלדרון, אשר שותה בירה ובהמשך הקליפ מנשק אותה. אלטר אגו נוספת של גאגא מופיעה בקליפ, והיא YÜYI, בת ים כחולת שיער, אשר נמצאת באמבטית מים ומטופלת על ידי האהובה, משום שאינה יכולה ללכת.

קליפים חלופיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאגא מבצעת את "Yoü and I" בסבב ההופעות "The Monster Ball Tour"

ב-1 בספטמבר 2011, הודיעה גאגא בחשבון הפייסבוק והטוויטר שלה, כי היא צילמה כעוד 5 וידאו קליפים אחרים לשיר:

יש לי הפתעה בשביל המפלצות הקטנות! לא צילמתי רק קליפ אחד לשיר Yoü and I. חמישה קליפים נוספים יבואו מאת אינז ואן למסוורד. הראשון בעוד שלוש שעות.

מחשבון הטוויטר של ליידי גאגא

בכל קליפ אופנה מופיעה דמות אחרת מהקליפ הרשמי והסרטונים פורסמו עם לינק בחשבון הפייסבוק והטוויטר של גאגא אל חשבון היוטיוב הרשמי שלהHAUS OF Ü feat. NYMPH, נבדק ב-2021-04-16HAUS OF Ü ft. BRIDE, נבדק ב-2021-04-16HAUS OF Ü ft. YÜYI, נבדק ב-2021-04-16.

סדר הקליפים של הדמיות לפי סדר כרונולוגי:

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר ששמעה את השיר בפעם הראשונה ב-"White Tie and Tiara Ball", החמיאה לי גריבלט מ"אנטרטיינמנט ויקלי" לשיר על היותו "רגוע ואיכותי", ועל היעדר עריכה אלקטרונית וגימיקים.[15] כותב מטעם דיילי טלגרף שהבחין בהבדלים בין גרסת ההופעות של השיר לבין גרסת האולפן, כתב על השנייה שהיא "גדולה יותר, נועזת יותר, פחות משוגעת", ותיאר אותה כבלדת רוק חזקה שמתאימה לרדיו.[16] באתר הרולינג סטון נכתב שמדובר בבלדת רוק חזקה, עם קול "לוהט".[17] דן אקווילנט מנניו יורק פוסט החמיא לשיר לעומת שאר האלבום הודות לאיכות הייחודית שמביא לנג לשיר.[18] קיטי אמפייר מאתר הגארדיאן כתבה שהשיר מהווה הרגע הלבבי הייחודי של גאגא, ואף מעמיד אותה כזמרת בלדות לכל אמריקה.[19] קייט סוליבאן מאתר דה דארטמאוות' כתבה שהשיר הוא ככל הנראה השיר הכנה ביותר של גאגא עד כה.[20]

מסחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאת האלבום Born This Way, נכנס השיר אל מצעד הבילבורד הוט 100, היישר אל המקום ה-36.[21] לאחר מספר שבועות חזר אל המצעד, עם יציאת השיר כסינגל, תחילה למקום ה-96, ומאוחר יותר הגיע אל המקום ה-6.[22] בקנדה, נכנס השיר עם יציאת האלבום אל המקום ה-27, כאשר נכנס אל המקום ה-14 במצעד ההורדות.[23] עם יציאתו, נכנס השיר בשנית למצעד במקום 45, ומאוחר יותר הגיע למקום העשירי. באוסטרליה, נכנס השיר למקום ה-54 לפני יציאתו, והגיע מאוחר יותר למקום ה-14.[24] בממלכה המאוחדת (מצעד הסינגלים הבריטי) הגיע השיר למקום ה-23.

הופעות קידום[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאגא בטקס פרסי ה-VMA בשנת 2011

לאחר הופעתה הראשונה של גאגא עם השיר והופעתה איתו במספר מקומות נוספים, השיר נוסף לרשימת השירים של סיבוב ההופעות שלה, "The Monster Ball Tour". גאגא הופיעה עם השיר בין היתר בתוכנית "אופרה וינפרי" בספיישל ייחודי בערוץ HBO ובאמריקן איידול.

גאגא הופיעה בטקסט פרסי ה-VMA ב-28 באוגוסט 2011 בדמותו של האלטר אגו שלה, ג'ו קלדרון, והופיעה עם השיר כשנמצא עימה על הבמה בריאן מיי, שמשתתף בשיר. בעונה העשירית של "אמריקן איידול" ביצעה היילי ריינהארט, שזכתה במקום השלישי, את השיר, והביצוע שלה קיבל ברובו ביקורות טובות.[25] גרסת האולפן של השיר יצאה כסינגל לתחנות הרדיו ולחנות האייטונס המקוונת ב-5 במאי 2011, ונכללה גם באלבום האוסף "American Idol Top 5 Season 10".

בסוף חודש ספטמבר 2011 ביצע גרייסון צ'אנס גרסת כיסוי לשיר, ואותה פרסמה גאגא עם לינק לאתר יוטיוב מחשבון הטוויטר שלה:

איזה מתוק, גרייסון צ'אנס ביצע גרסת כיסוי יפיפייה לשיר "Yoü and I". זה גרם לי לצמרמורות! צפו כאן מפלצות: Greyson Chance - Yoü and I, נבדק ב-2021-04-16

מחשבון הטוויטר של ליידי גאגא

צ'אנס, החתום בחברת התקליטים של הבדרנית אלן דג'נרס, כבר ביצע גרסת כיסוי לשיר של גאגא, "Paparazzi", בזכותה הובא לתוכניתה של דג'נרס, וכתוצאה מכך הוציא לאור אלבום בשנת 2011.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה טקס הפרס קטגוריה תוצאה מקור
2011 פרסי הווידאו פליי של MTV וידאו פלטינה זכייה [26]
פרסי הווידאו קליפים של MTV (יפן) וידאו השנה מועמדות [27]
2012 פרסי הגראמי הופעת סולו הפופ הטובה ביותר מועמדות [28]
2013 פרסי הפופ של BMI פרס שיר מנצח הפרסים זכייה [29]
2016 פרסי ה-Vevo certified 100 מיליון צפיות ב-Vevo זכייה [30]

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים (2011)
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 8[31]
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 14
איטליה מצעד הסינגלים האיטלקי 19[32]
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 33
ארצות הברית בילבורד הוט 100 6
מצעד שירי הדאנס של בילבורד 1
מצעד שירי הפופ של בילבורד 7
מצעד שירי המבוגרים של בילבורד 6
ברזיל טופ 100 ברזיל 19
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 23
גרמניה GfK – טופ 100 21[33]
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 83
הונגריה Rádiós Top 40 24
ונצואלה רקורד ריפורט 67
יפן יפן הוט 100 8
ישראל מדיה פורסט ישראל 3
לבנון מצעד 20 העליונים הרשמי של לבנון 5
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 5[34]
סלובקיה ČNS IFPI 18
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 23
צ'כיה ČNS IFPI 27
צרפת SNEP 98[35]
קוריאה הדרומית סירקל צ'ארט 66
קנדה קנדה הוט 100 10
רוסיה טופ-היט 172
שווייץ המצעד השווייצרי 32
‏  מצעדי סוף שנה (2011)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד הוט 100 71
מצעד שירי הפופ של בילבורד 45
מצעד שירי הדאנס של בילבורד 45
מצעד שירי המבוגרים של בילבורד 41
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 170
קנדה קנדה הוט 100 65

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום תארים מכירות
אוסטרליה (ARIA)[36] זהב 35,000
ארצות הברית (RIAA)[37] פלטינה 3× 2,400,000[38]
בריטניה (BPI)[39] כסף 200,000צלבון כפול
ניו זילנד (RMNZ)[40] זהב 7,500
סיכום
בכל העולם 4,000,000[41]
צלבון כפול מכירות + הזרמת מדיה בלבד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gil Kaufman, ‏Lady Gaga Debuts New Song 'You And I' At Elton John Benefit, באתר MTV, ‏28 ביוני 2010
  2. ^ Jocelyn Vena, ‏Lady Gaga Teases 'Someone Legendary' Producing 'You And I', באתר MTV, ‏1 באפריל 2011
  3. ^ Jason Gregory, ‏Lady Gaga: I Cried When Brian May Agreed To Work With Me, באתר GigWise, ‏17 במאי 2011
  4. ^ JON PARELES, ‏Even Offstage, Lady Gaga’s Ready for the Stage, באתר הניו יורק טיימס, 18 במאי 2011
  5. ^ Lewis Corner,‏Lady GaGa confirms new single 'You and I'?, באתר דיגיטאל ספי, 22 ביולי 2011
  6. ^ Lady Gaga adopts her male alter-ego Jo Calderone for cover of new single You and I, באתר דיילי טלגרף אוסטרליה, 7 באוגוסט 2011
  7. ^ LADY GAGA MANS UP ON ‘YOÜ AND I’ SINGLE COVER, באתר ראפ-אפ, 5 באוגוסט 2011
  8. ^ Steve Pond, ‏Lady Gaga Is No Lady on Her New Single, באתר סוכנות הידיעות רויטרס, 6 באוגוסט 2011
  9. ^ Lewis Corner, ‏Lady GaGa confirms new single 'You and I'?, באתר דיגיטאל ספיי, 22 ביולי 2011
  10. ^ You and I - Lady Gaga Digital Sheet Music, באתר Music Notes
  11. ^ Mike Celizic, ‏Lady Gaga draws record crowd of 20,000 to Rockefeller Plaza, באתר MSNBC, ‏7 בספטמבר 2010
  12. ^ CARLOS GREER, ‏Lady Gaga Rekindles Romance with Ex-Boyfriend, באתר פיפל, 6 ביולי 2010
  13. ^ Vena, Jocelyn (2011-08-04). "Lady Gaga And Laurieann Gibson's Path To 'Yoü And I'". MTV (MTV Networks). נבדק ב-2011-08-08.
  14. ^ Vena, Jocelyn (2011-08-04). "Lady Gaga, Jean Paul Gaultier Link Up For TV Special". MTV (MTV Networks). נבדק ב-2011-08-08.
  15. ^ Leah Greenblatt, ‏Lady Gaga performs new, never-heard song, 'You and I': Listen here, באתר אנטרטיינמנט ויקלי, 28 ביוני 2010
  16. ^ אתר למנויים בלבד Neil Mccormick, ‏Lady Gaga: icon or just eye-candy?, The Telegraph, 20 May 2011
  17. ^ Jody Rosen, ‏Lady Gaga's 'Born This Way': A Track-by-Track Breakdown, באתר הרולינג סטון, 18 במאי 2011
  18. ^ Dan Aquilante, ‏Not agog over Gaga, באתר הניו יורק פוסט, 23 במאי 2011
  19. ^ Kitty Empire, ‏Lady Gaga: Born This Way – review, באתר הגארדיאן, 22 במאי 2011
  20. ^ Kate Sullivan, ‏Gaga delivers on hype with ‘Way’, באתר דה דארטמאוות', 26 במאי 2011
  21. ^ Gary Trust, ‏'Idols' Scotty McCreery & Lauren Alaina Top Hot 100 Debuts, Adele Still No. 1, באתר הבילבורד, 1 ביוני 2011
  22. ^ Gary Trust, ‏Kelly Clarkson's 'Know It All' Debuts on Hot 100, Rihanna's 'Cheers' Rises, באתר הבילבורד, 14 בספטמבר 2011
  23. ^ Paul Tuch, ‏LADY GAGA SCORES SECOND NO. 1 ALBUM, נילסן סאונדסקאן, 3 ביוני 2011
  24. ^ LADY GAGA - YOÜ AND I (SONG), באתר australian-charts
  25. ^ Adam Graham, ‏Haley Reinhart Takes An 'Idol' Risk On Lady Gaga's 'You And I', באתר MTV, ‏4 במאי 2011
  26. ^ Guetta, Jessie J, Adele among 2011 MTV Video Play Award winners | Music Week, web.archive.org, ‏2012-09-02
  27. ^ VMAJ 2012 Nominees Announced! | News | MTV Asia, web.archive.org, ‏2016-01-21
  28. ^ אתר למנויים בלבד Grammy Nominations 2012 in full, The Telegraph, 1 December 2011
  29. ^ Adam Levine and Top Songwriters Honored at 61st Annual BMI Pop Awards, BMI.com, ‏2013-05-15 (באנגלית)
  30. ^ Lady Gaga - Yoü And I (Official Music Video), נבדק ב-2021-04-09
  31. ^ מידע על Yoü and I, באתר המצעד האוסטרי, ארכיון
  32. ^ מידע על Yoü and I, באתר המצעד האיטלקי, ארכיון
  33. ^ מידע על Yoü and I, באתר המצעד הגרמני
  34. ^ מידע על Yoü and I, באתר המצעד של ניו זילנד
  35. ^ מידע על Yoü and I, באתר המצעד הצרפתי, ארכיון
  36. ^ http://www.aria.com.au/pages/httpwww.aria.com.auSINGLEaccreds2011.htm, www.aria.com.au
  37. ^ Gold & Platinum, RIAA (באנגלית)
  38. ^ Ask Billboard: Lady Gaga's Career Sales, The Biggest No. 2 Hits & Ed Sheeran's Latest Chart Record, Billboard
  39. ^ www.bpi.co.uk
  40. ^ nztop40.co.nz
  41. ^ https://twitter.com/chartsladygaga/status/1078003688126513155/photo/1, Twitter