אבה פרבו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנטואן פרנסואה פרבו
Antoine François Prévost
אנטואן פרנסואה פרבו
אנטואן פרנסואה פרבו
לידה 1 באפריל 1697
Hesdin, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בנובמבר 1763 (בגיל 66)
Courteuil, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Antoine François Prévost עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק סופר, מתרגם,
מקום לימודים Prytanée National Militaire עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה צרפתית, אנגלית, לטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות מנון לסקו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אַנְטוּאָן פְרַנְסוּאָה פְּרֵבוֹצרפתית: Antoine François Prévost,‏ 1 באפריל 169725 בנובמבר 1763; ידוע גם בשם אַבֶּה פְּרֵבוֹ (Abbé Prévost)) היה סופר צרפתי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד באדן בצפון מערב צרפת. אביו היה משפטן ויועץ של המלך. בגיל 14 התייתם מאמו ונשלח להתחנך בבית הספר הישועי באדן. כשנה לאחר מכן התגייס לצבא. לאחר מכן שב לספסלי את הקולז' הישועי פריז וב-1716 כנראה התגייס מחדש.

בגיל 21, בהיותו כבר קצין בצבא המלך, עזב להולנד. לאחר שנה חזר והצטרף למסדר הבנדיקטינים. בגיל 29 התמנה לכומר וקצר הצלחה כמטיף. משערים שהשינויים התכופים בחייו קרו משום פרשיות אהבים נכזבות ומקרי ביש אחרים הדומים לביוגרפיה של גיבורו, האביר דה-גרייה, בספר מנון לסקו.

בגיל 28 יצאו לאור ספריו הראשונים – שני כרכים של "זכרונותיו והרפתקאותיו של נזיר שפרש מן החברה" – וזכו להצלחה מידית. באותה שנה הסתכסך עם ראש המנזר, שהוציא נגדו צו מעצר, ועל כן ברח להולנד. משם עבר לאנגליה. באותו הזמן גם הצטרף לזרם הפרוטסטנטי. בלונדון הוא רכש ידע רחב של ההיסטוריה והספרות האנגלית. לימים תרגם לצרפתית כתבים אנגליים וגם ייסד כתב העת "הבעד והנגד" (le pour et le contre), שהציג את הספרות האנגלית בפני קהל הקוראים הצרפתי.

את לונדון עזב בשל הרפתקת אהבים כלשהי, ומשם עבר חזרה להולנד. יחסיו עם יצאנית בשם לנקי שבזבזה את רכושו, מזכירים את הדמות המרכזית ברומן המפורסם שלו, מנון לסקו.[דרוש מקור]

ב-1731 סיים את שבעת הכרכים של הרפתקאות האביר, שמנון לסקו הוא חלקו האחרון. שנתיים אחר כך הוא שב ללונדון, שם ישב בכלא על עבירות מרמה וזיוף. לאחר שלוש שנים שב לצרפת ולמסדר הבנדיקטינים שאותו עזב. מצבו הכלכלי היה מעורער, כנראה בשל המשך קשריו עם לנקי. את לנקי נטש רק ב-1741 עם בריחה נוספת מצרפת ומגורים בבריסל ופרנקפורט.

בהמשך חייו התיישב בבית קטן בצרפת ועסק בעבודות תרגום וליקוט. באותה התקופה התקרב יותר לדת, והדבר ניכר בעבודותיו המאוחרות. בשובו מארוחת צהריים עם חבריו הבנדיקטינים, מת פרבו משבץ מוחי, והוא נקבר בחלקה ליד מנזרם.

חיבוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרבו חיבר מספר יצירות בשפה הצרפתית. המפורסמת בהן היא שבעת הכרכים של "זכרונותיו והרפתקאותיו של אציל שפרש מן החברה" (Mémoires et aventures d’un homme de qualité). חלקה השביעי של יצירה זו הוא הרומן הידוע בשם מנון לסקו, שיצא במהדורות רבות, תורגם לשפות רבות, כולל שני תרגומים לעברית ותרגום ללאדינו ויידיש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבה פרבו בוויקישיתוף