אבירים

אבירים
מצפה אבירים בשנת 2007
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הצפון
מועצה אזורית מעלה יוסף
גובה ממוצע[1] ‎561 מטר
תאריך ייסוד 1980
סוג יישוב יישוב קהילתי
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 310 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎4.7% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
7 מתוך 10

אַבִּירִים (בתעתיק לטיני: Abbirim)[3] (הידוע גם כ"מצפה אבירים") הוא יישוב קהילתי חילוני ישראלי בגליל המערבי, הממוקם 3 ק"מ ממעלות תרשיחא, צמוד לשמורת מצד אבירים. אבירים שייך למועצה אזורית מעלה יוסף.

היסטוריה[edit source | edit]

אבירים הוקם בשנת 1980 במסגרת תוכנית המצפים ל"ייהוד הגליל"[4]. שמו המקורי היה "אֶדֶר" והוא שונה מאוחר יותר ל"אבירים", על שם מצד אבירים הסמוך אליו[5]. בשנת 2011 מנה היישוב 42 משפחות והוכנה תוכנית לקליטת 40 משפחות נוספות[6].

בתי היישוב תוכננו ונבנו בהתאמה לנוף הטבעי, הם משתלבים בחורש והנוף הכפרי, ורבים מהם כמעט ואינם נראים מהרחוב. ועדה אחראית על אופי הבנייה ושמירת הצורה הכללית של היישוב והבתים. בתכנון הבתים הושם דגש על התאמתם לסביבה תוך הקפדה על מיקום ועל עבודות הפיתוח ביישוב. היישוב בנוי בתוך חורש ים תיכוני עשיר וצפוף, ומתאפיין בפגיעה מינימלית בחורש.

אבירים מוגדר כ"ישוב ממחזר" ומתבצעת בו הפרדת אשפה למיחזור. בכל בית אב מצוי קומפוסטר בו התושבים משליכים את הפסולת האורגנית שנוצרה בביתם ומייצר קומפוסט. שאר הפסולת מופרדת במרכזים היישוביים להפרדת האשפה למיחזור.

בשנת 2011 נוסח תקנון ליישוב ובו מוגדר אבירים כ"קהילה חילונית פלורליסטית הפועלת ברוח חזון מגילת העצמאות של מדינת ישראל, השומרת על ערכי התנועה הציונית, על יישוב ארץ ישראל ועל מורשת ישראל". התקנון קובע גם כתנאי קבלה ליישוב שירות צבאי או לאומי או התנדבות במסגרת אחרת לטובת הקהילה. סעיף 2 בתקנון (ג עד ו) קובע כי בין מטרות האגודה: "לקיים קהילה חילונית פלורליסטית... הנמנעת מכפייה דתית מכל סוג שהוא... להבטיח בכל דרך יעילה את השמירה על אופי היישוב ואורח החיים הקהילתיים". האגודה לזכויות האזרח עתרה נגד התקנון בפני רשם האגודות השיתופיות בטענה כי הוא מפלה ומדיר אזרחים ערבים[7]. תשובת הרשם לעתירה טרם ניתנה.

במרכז אבירים מצויה "נקודת חן" - גן משחקים שנבנה על שמו של חן שמיר, בן היישוב שנפטר ממחלת הסרטן.

בקרבת היישוב מצויים האתרים הארכאולוגיים "מצד אבירים" ו"האיש שבקיר".

קישורים חיצוניים[edit source | edit]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבירים בוויקישיתוף

הערות שוליים[edit source | edit]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ התעתיק על פי שמות היישובים בישראל באתר האקדמיה ללשון העברית, 21 ביוני 2022
  4. ^ ענבר שחר, ישובי מעלה יוסף פינה לתפארת על גבול הלבנון, מעריב, 3 בינואר 1988
  5. ^ רשימת שמות מאת ועדת השמות הממשלתית, ילקוט הפרסומים 3165, 24 בפברואר 1985, עמ' 1490
  6. ^ ג'קי חורי, במצפה אבירים רוצים תושבים עם ערכים ציוניים, באתר הארץ, 20 בספטמבר 2011
  7. ^ תנאי קבלה מפלים ביישוב אבירים, מכתב מהאגודה לזכויות האזרח בישראל לאורי זליגמן רשם האגודות השיתופיות