אבן אל-קלאניסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אבן אל קלניסי)
אבן אל-קלאניסי
ابن القلانسي
לידה 1070 לערך
דמשק, בית עבאס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 במרץ 1160
דמשק, האימפריה הסלג'וקית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה ערבית
נושאי כתיבה היסטוריה
יצירות בולטות ד'יל תאריח' דמשק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חמזה בן אסד אבו יעלא אבן אל-קַלָאניסיערבית: حمزة بن أسد أبو يعلى ابن القلانسي, 1070 לערך – 18 במרץ 1160) היה היסטוריון מוסלמי שפעל במאה ה-12 בדמשק.

הוא נולד למשפחה מכובדת ומשכילה בדמשק. בבגרותו שירת כמזכיר ומאוחר יותר בתפקידים רשמיים שונים, ובאחריתם שימש כמוכתר או ראש העיר של דמשק. עיקר פרסומו נובע מספר היסטוריה שכתב על העיר דמשק (ד'יל תאריח' דמשק, "המשך [ספר] ההיסטוריה של דמשק"), שנכתב כהמשך לספרו של ההיסטוריון הערבי הילאל בן מוחסן א-צאבי (אנ'), ובו מתוארת ההיסטוריה של דמשק וסוריה משנת 1056 עד לתקופתו של קלאניסי.[1] חיבור זה, שנכתב בזמן מסע הצלב הראשון והקמת ממלכת ירושלים.

אבן אל-קלאניסי היה ההיסטוריון הערבי הראשון שהתייחס למסעי הצלב. הוא כתב על מסע הצלב הראשון והשני, עד לכניסתו של נור א-דין לדמשק, והיה בעצמו עד לאירועים הללו. חיבורו מתאפיין בסגנון יבש ולרוב חסר פניות, והוא נחשב למקור מרכזי ומהימן לראשית מסעי הצלב מנקודת המבט המוסלמית.[2] הוא מהבודדים המתארים אירועים אלו מפרספקטיבה מוסלמית.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Damascus Chronicle of the Crusades, Extracted and Translated from the Chronicle of Ibn al-Qalanisi. H.A.R. Gibb, 1932 (reprint, Dover Publications, 2002).

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Christie, Niall, “Ibn al-Qalānisī”, in Encyclopaedia of Islam, THREE.
  2. ^ איריס שגריר, מסעי הצלב: היסטוריה והיסטוריוגרפיה, האוניברסיטה הפתוחה, עמ' 242, הערה 91.
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.