אבן עבדון אל-יאבורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבן עבדון אל-יאבורי
إبن عبدون
לידה 1050
אבורה, פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1135 (בגיל 85 בערך)
אבורה, פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה Taifa of Badajoz עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבו מוחמד עבד אל מג'יד אבן עבדון אל פיחרי "אל יאבורי" (בן עבדון איש אבורה, בערבית: إبن عبدون, (בערך 1050, אבורה - 1134 או 1135 אבורה) . קרוי לפעמים גם "אל-ביירי" או "אל-אנדלוסי" (ابن عبدون الاندلسي) -, היה משורר, איש חצר וכותב זכרונות ערבי יליד מערב אנדלוסיה, בפורטוגל של היום. אבן עבדון אל-יאבורי היה מנציגיה הבולטים של השירה הערבית האנדלוסית.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בעיר הפורטוגזית אבורה, אז "יאבורה", בעת תקופת השלטון המורי. בהיותו נער שנון ובעל כישרון כתיבה יוצא דופן, משך את תשומת לבו של מושל אבורה, אל-מוזפר, מהשושלת האפטאסית והתיידד עם בנו של המושל, עומר. אל-יאבורי למד מגדולי המדקדקים של האזור, אל-עלם ואבו בכר עאסים אבן איוב מבדחוז. מסופר עליו, שידע בעל פה יצירות ספרותיות שלמות, למשל את ספר השירים של אבו אל-פרג' אל-אספהאני, "כיתאב אל-אע'אני". אחרי לימודים באבורה נסע למרכזים החשובים של אנדלוס, סביליה (אישביליה) וקורדובה (קורטובה). חי כשנתיים בחצרו של אל-מועתמד בסביליה.

מאוחר יותר, בשנת 1080, חזר לחצר ידידו מילדות, עומר אל-מותווכל, שירש בשנת 1067 את אביו על כס השלטון באבורה, וכמו אביו העריך את אנשי הרוח והמלומדים. לאחר שעומר אל-מותווכל הצליח להפוך לאמיר של ממלכת טאיפה של בדאחוז (בערבית "בטאליוס"), התלווה אליו אבן עבדון כמזכירו האישי (כאתב) ולימים התמנה לווזיר של האמירות.

בשנת 1092 נפלה מדינת בדאחוז לידי הברברים האלמורבידים (אל-מוראביטון) הקנאים שהגיעו מצפון אפריקה.

האמיר עומר אל-מותווכל הוצא להורג לאחר שילדיו נרצחו לנגד עיניו. אבן עבדון נאלץ לעבור לצד המנצח כמזכיר בשירות הגנרל סיר אבו בכר, ראש הצבא של השליט החדש, יוסף אבן טאשפין, ולאחר מכן כמזכיר לבנו של יוסף, עלי בן יוסף .

אל-יאבורי נפטר בשנת 1134 או 1135 בעת ביקור בעיר מולדתו, אבורה.

יצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבן עבדון כתב בין השאר שירי אהבה. הוא התפרסם במיוחד הודות לקינה "אל-בסאמי" ב-75 פסוקים, שבה ביכה את גורלם המר של בני אפטאס, ידידו עומר אל-מותווכל ובניו. המלומד אל-בדרון מסילבס כתב במאה ה-12 פירוש היסטורי לאלגיה זו של אבן עבדון, המוכרת גם בשם "אל-עבדונייה". בתקופה האחרונה לחייו חדל אבן עבדון לכתוב שירה וכתב במיוחד זכרונות ואיגרות (ריסאלה, ברבים - רסָאאֵל).

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

E.J. Brill - First encyclopedia of islam vol.3 E J Brill and Luzac & Co 13-38, 1913 - 1936

  • Maria Jose Rebollo Avalos

Ibn 'Abdun de Évora (m. 530 H./1135 de J.C.) prosista y poeta del reino aftasí de Badajoz - Anuario de estudios filológicos, ISSN 0210-8178, Vol. 20, 1997, pags. 341-354 (בספרדית} (מריה חוזה רבויו אבאלוס - אבן עבדון מאבורה, סופר ומשורר בממלכה האפטאסית בבדאחוז (ב"שנתון למחקרים פילולוגיים, 1997 כרך 20)

  • José Mohedano Barceló

Ibn Abdun de Évora, poeta, erudito y hombre de Estado, y la crisis espiritual del S. XI en Al-Andalus

Bataliús II: nuevos estudios sobre el reino Taifa de Badajoz / Fernando Díaz Esteban (aut.), 1999

אבן עבדון מאבורה, משורר, מלומד ומדינאי, והמשבר הרוחני במאה ה-11 באל אנדלוס (ספרדית) ב"בדאחוז ב" - "מחקרים חדשים על ממלכת הטאיפה של בדאחוז".

  • Adalberto Alves

O meu coração é arabe Assírio & Alvim, Lisboa 1998 (אדלברטו אלבש - לבי הוא ערבי, הוצאה לאור אסיריו & אלבים, ליסבון, 1998 - כולל תרגומים משירי אבן עבדון לשפה הפורטוגזית)

  • אבן בדרון - פירוש היסטורי לפואמה של אבן עבדון - עריכה ומבוא על ידי ר.פ.א. דוזי - הוצאה לאור לוכטמנס, ליידן, 1846 (בצרפתית)

Ibn Badroun - Commentaire historique sur le poeme de Ibn Abdoun - red. Dozy, ed. Lichtmans, Leyden, 1846

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבן עבדון אל-יאבורי בוויקישיתוף