אברהם סלמאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם סלמאן
ابراهيم سالمان
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1931
בגדאד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 ביולי 2014 (בגיל 83 בערך)
תאריך עלייה 1950
מקום קבורה בית העלמין ירקון
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה קאנון
שיתופי פעולה בולטים כוורת
חלק מההרכבים המוזיקליים תזמורת קול ישראל בערבית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אברהם סלמאן

אברהם סלמאןערבית: ابراهيم سالمان; 1931 - 13 ביולי 2014) היה מבכירי נגני הקאנון בישראל.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בבגדאד ב-1931. הוא התעוור בגיל שנתיים עקב מחלת הגרענת. הוא למד בבית הספר לעיוורים בבגדאד, יחד עם סלים דאוד, דאוד אכרם ויוסף רביע, שינגנו עמו מאוחר יותר בתזמורת של קול ישראל בערבית. בבית הספר למד את מקצוע השענות. סלמאן החל ללמוד מוזיקה בגיל חמש, ובגיל אחת עשרה נכבש בקסם צליליו של הקאנון. הנגינה בקאנון הייתה לעיסוק המרכזי בחייו. כישרונו הנדיר נתגלה מיד כאשר הצטרף לתזמורת הרדיו המלכותי העיראקי. עבודתו זכתה להערכה רבה בעולם הערבי כולו, והמוניטין שיצאו לו הביאוהו ללוות זמרים ערבים מן השורה הראשונה. עוד לפני עלותו ארצה הובטח לו שיתקבל לתזמורת קול ישראל בערבית.

סלמאן עלה לישראל עם משפחתו בשנת 1950 ועבד בתזמורת קול ישראל בערבית עד שנת 1988. הוא הפך להיות הנגן המרכזי של התזמורת, ונוכחותו, כשהוא ישוב מאחורי הקאנון, במשקפיים כהים בשל היותו עיוור, הייתה לסמל של התזמורת.

בנוסף לפעילותו כנגן קאנון, הוא כתב מוזיקה כלית, מוזיקה לסרטים והשתתף בהקלטות של מוזיקה קלאסית מערבית. אחת החשיפות שלו לקהל, שלא הכיר את המוזיקה הערבית הייתה בשיתוף פעולה עם להקת כוורת באלבום פוגי בפיתה בקטע "לאמור א'לאבי" שהיה קטע נגינה בסגנון מזרחי שהלחין סלמאן יחד עם דני סנדרסון, באותו אלבום ניגן סלמאן גם בקטע "התמנון האיטר" יחד עם תזמורת קול ישראל בערבית. סלמאן שיתף פעולה עם סנדרסון כשניגן בשיר "יוסף מלך השטיחים" (1978) ובלהיט "מה הדאווין שלך?" (1984).

האלבום היחיד שבו מרוכז תיעוד של עבודותיו, הופיע ב-1997 בהוצאת נאדה. האלבום מכיל הקלטות ותיקות משנות ה-60, שנבחרו בקפידה על ידי המפיק אבשלום פרג'ון, ובצידן הקלטות חדשות שנעשו בשנת 1996.

סלמאן נפטר בגיל 83 בעקבות אירוע דום לב. הוא הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. נטמן בבית העלמין ירקון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]