אדולף קורט בהם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אדולף קורט ביהם)
אדולף קורט בהם
Adolph Kurt Böhm
לידה 27 ביוני 1926
אוברלנגנשטט, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 בפברואר 2020 (בגיל 93)
מורנאו אם שטפלזה, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות פריז עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדולף קורט בהםגרמנית: Adolph Kurt Böhm; ‏27 ביולי 19263 בפברואר 2020) היה מתנגד המשטר הנאצי והוא סופר, צייר, פסנתרן, מוזיקאי, מלחין, וחסיד אומות העולם מגרמניה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהם נולד בשנת 1926 באוברלנגנשטט (אנ') שבצפון בווריה, גרמניה. אמו של בהם, מארי האגן (Marie Hagen) נולדה באוסטריה למשפחה קתולית. היא נישאה לתעשיין יהודי גרמני, יוזף בהם. בשנת 1933 נכלא יוזף במחנה הריכוז דכאו אך מארי הצליחה להביא לשחרורו לאחר מספר חודשים.

לאחר שחרורו של אביו היגר בהם לפריז עם הוריו ואחיו ג'ררד, ושם גודל לאור עיקרי הדת הקתולית. במאי 1940, בעת המערכה על צרפת ועל ארצות השפלה נכלא בהם האב במחנה המעצר גירס, מכיוון שהיה אזרח גרמני וגרמניה הייתה מדינת אויב. לאחר כניעת צרפת ביוני 1940 השתחרר האב והגיע לשווייץ.

בתקופת מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך כל תקופת המלחמה התגורר בהם עם אמו ואחיו הצעיר ג'ררד בפריז. ביתם הפך למקום מקלט עבור פליטים רבים ממוצא זר, בהם יהודים רבים. אמו של בהם ארגנה קבוצת נשים לשם הצלת יהודים. עקב קשריה עם המחתרת הצרפתית הצליחה לקבל התרעות על פעילות הגסטפו והמשטרה הצרפתית, וכך הייתה מזהירה יהודים מסתתרים ומודיעה להם שעליהם להימלט ממקומות המסתור עם הגעת ז'נדרמים צרפתים לאזור.

בתקופה זו למד בהם ציור, והשתמש בכישרון הציור שלו כדי לזייף חותמות בהן נעשה שימוש לשם יצירת מסמכים מזויפים עבור מתנגדי הנאצים, פליטים ויהודים נרדפים.

בתקופת המלחמה היה בהם ידידו של השחקן הצרפתי מישל סרו (אנ').

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המלחמה התאחד בהם עם אביו, ששהה בשנות המלחמה בשווייץ. בהם היה חברם של מוזיקאים רבים, בהם מוריס ראוול וגיורגי סיפרא (אנ'). לימים ייחס את השפעתם להתפתחותו המוזיקלית. בין היתר הלחין מיצירותיהם של היינריך היינה, הרמן הסה, רוברט פרוסט, פול ורלן, וילהלם בוש, יוזף פון אייכנדורף, תאודור שטורם, אנטה פון דרוסטה-הילסהוף, אויגן דרוורמן (אנ'), מנפרד קיבר (גר'), אלברכט גראף פון רכברג (גר') ואחרים. בהם כתב למעלה מ-450 שירים ויצירותיו הופקו בשיתוף פעולה עם זמרים, בהם זמרי אופרה, ומוזיקאים אחרים. בין היתר מופיעות יצירותיו ברשת השידור הבווארית Bayerischer Rundfunk (אנ').

הכרה והנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 קיבל בהם את אות מסדר הכבוד של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה מנשיא גרמניה הורסט קלר.

בשנת 1994 הכיר יד ושם באדולף קורט בהם ובאמו מריה בתור חסידי אומות העולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא השואה ובנושא גרמנים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.