אומגה (יצרנית שעונים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אומגה
Omega SA
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
מייסדים לואי ברנט
תקופת הפעילות 1848–הווה (כ־176 שנים)
חברת אם סווטש
מיקום המטה ביל/ביין עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה שעון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים שעונים
 
www.omegawatches.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אומגה (Omega SA) הוא יצרן שעוני יוקרה שבסיסה בשווייץ. החברה, המתמחה בשעוני יד, היא אחת מיצרניות שעוני היוקרה המוכרות והמפורסמות ביותר בעולם. בעת הנחיתה על הירח ענדו האסטרונאוטים שעוני אומגה. בנוסף, זהו שעונו של ג'יימס בונד בסרטיו מאז הסרט "גולדן-איי" משנת 1995. אומגה אחראית על מדידות הזמנים בשנים האחרונות ברוב האולימפיאדות. אומגה היא חלק מתאגיד סווטש, הכולל את יצרני השעונים סווטש, טיסו‏, Certina,‏ Rado ורבים אחרים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יסוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילתה של אומגה בשנת 1848 בעיירה לָה-שוֹ-דֶה-פוֹן, כאשר לואי ברנט, אז בן 23, החל להרכיב שעוני כיס מחלקים שיוצרו על ידי בעלי מלאכה מקומיים. ברנט מכר את שעוניו מאיטליה ועד סקנדינביה ובמיוחד באנגליה, שהייתה לשוק העיקרי שלו. עם מותו, שני בניו, שהוטרדו מהאספקה הבלתי סדירה של חלקים, סגרו את הסדנה לטובת ייצור עצמי ושליטה על כל שלבי הייצור.

שעון אומגה מדגם סימאסטר, הדגם שנענד על ידי ג'יימס בונד. הכפתור הנוסף, (בשעה 10) הוא מנגנון לשחרור הליום, המצטבר לאחר צלילה בעומק רב. בסרטי ג'יימס בונד מוחלף הכפתור בגאדג'ט אחר.

התחלה חדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם המעבר לסדנה חדשה בעיר ביין שבשוויץ, בינואר 1880, נוצרו תנאים חדשים וטובים לייצור: הועסקו יותר פועלים ואספקת החלקים הפכה סדירה. בדצמבר של אותה שנה רכשו האחים את כל המבנה. שנתיים לאחר מכן עברה החברה למבנה גדול יותר בסביבה, שם נמצאים משרדיה עד היום.

מיזוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני בניו של ברנט מתו בשנת 1903, והותירו בראש החברה ארבעה אנשים כאשר פול אמיל ברנט, רק בן 24, עומד בראשם. אומגה הייתה אז יצרנית השעונים הגדולה בשווייץ, עם 800 עובדים ו-240,000 שעונים המיוצרים כל שנה. ברנט הוביל את החברה, ודמותו השפיעה עליה כחצי מאה. מצב כלכלי קשה שהחל בעת מלחמת העולם הראשונה, הוביל את החברה לדיונים על מיזוג עם Tissot בשנת 1925, שיצא לפועל בשנת 1930 וליצירת קונצרן SSIH. קונצרן זה המשיך לגדול, ובשנות ה-70 של המאה העשרים, היה ליצרן השעונים הגדול בשווייץ והשלישי בגודלו בעולם. לאחר המשבר הכלכלי והמיתון בשנים 1975 - 1980 ושורה של מיזוגים, נמצאת היום החברה תחת קבוצת סווטש, המאגדת מספר רב של יצרני שעונים.

אומגה וחקר החלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

שעוני אומגה נבחרו על ידי נאס"א להיות שעון היד של האסטרוטנאוטים, לאחר תחרות עם שעוני בולובה. נאס"א לא ידעה כיצד יפעלו בחלל שעונים בעלי מנגנון אוטומטי, ולכן נבחרו שעונים בעלי סוללה. כל האסטרונאוטים של תוכנית אפולו ענדו את שעון אומגה ספידמאסטר. שעונו של באז אלדרין, השעון הראשון על הירח, אבד ומעריכים כי נגנב. בשנת 2007 הוציאה אומגה מהדורה מיוחדת של שעון הספידמאסטר, שכללה 5975 יחידות, לציון 50 שנים לתוכנית החלל.

ג'יימס בונד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1995, רצתה הפקת הסרט גולדן איי, לשוות מראה יוקרתי, אירופי ומתוחכם יותר, לדמותו של מרגל העל, ג'יימס בונד. לפיכך הופסק השימוש בשעוני רולקס שהיו בעלי אופי תעשייתי ומסחרי יותר, ופירס ברוסנן, שגילם את הדמות, ענד את דגם הסימאסטר קוורץ ובסרטים הבאים את הדגם האוטומטי.[1].

בשנת 2002, במלאת 40 שנים לדמות, הנפיקה החברה 10,007 שעוני בונד מיוחדים, שמספרו וסמל האקדח שלו חרוטים עליהם.[2] דניאל קרייג, ממשיכו של ברוסנן, עונד גם הוא את אותו השעון.

חסויות לאירועי ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אומגה נבחרה כחברה שתספק את מדידות הזמן במשחקים האולימפיים מספר פעמים: אולימפיאדת לוס אנג'לס (1932), אולימפיאדת טורינו (2006), אולימפיאדת בייג'ינג (2008), אולימפיאדת ונקובר (2010),אולימפיאדת לונדון (2012) ואולימפיאדת טוקיו 2020 (שנערכה בפועל בשנת 2021 עקב מגפת הקורונה)

אומגה היא מודדת הזמנים הרשמית של פדרציית השחייה הבינלאומית ושל הליגה האירופית לשחייה: לוח המגע המוצב בקצה מסלול השחייה, האמון על מדידת הזמנים בשחייה תחרותית, הוא מתוצרתה.[3]

בנוסף, אומגה נותנת חסות למספר טורנירי גולף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אומגה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ James Bond's Choice: The Omega Seamaster, Commander Bond.net
  2. ^ Lara Magzan, The business of Bond...James Bond, CNN. November 25, 2002
  3. ^ Making a Splash in Aquatic Sports Timekeeping, Omega Watches.com