אורי ברבש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורי ברבש
ברבש, 2008
ברבש, 2008
לידה 24 בדצמבר 1946 (בן 77)
תל אביב, פלשתינה (א"י)
סוגה מועדפת סרטים עלילתיים, סרטים תיעודיים, דרמה טלוויזיונית
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1975
עיסוק במאי קולנוע
מקום לימודים בית הספר לקולנוע בלונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות מאחורי הסורגים, אחד משלנו, טירונות, מילואים
פרסים והוקרה פרס לנדאו, פרס אריק איינשטיין, פרס כינור דוד, חבר האקדמיה האמריקאית לקולנוע, חבר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורי ברבש (נולד ב-24 בדצמבר 1946) הוא במאי קולנוע ובמאי טלוויזיה ישראלי עטור פרסים, חבר האקדמיה האמריקאית לקולנוע והאקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה[1]. סרטו ״מאחורי הסורגים״ (1984) היה מועמד לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברבש, נצר למשפחת שניאורסון, הוא בנם הבכור של רות (לבית הבר) ומנחם ברבש. הוא נולד בתל אביב אך בגיל שנתיים עברה המשפחה לבאר שבע, שם גדל. אביו, מנחם, היה איש הש"י ולאחר מכן איש השירות הציבורי[2]. אמו הייתה מורה, מנהלת בית ספר ומדריכת מורים. בנעוריו גר שנתיים בארגנטינה, בעקבות שליחויותיו של אביו. בצה"ל שירת ברבש בתחילה בנח"ל ולאחר מכן התנדב לסיירת שקד[3]. בסיירת עבר ברבש מסלול הכשרה כלוחם וכן עבר קורס מ"כים חי"ר וקורס סיור. עם תום המסלול השתתף באימונים ופעילות מבצעית במסגרת הסיירת בפיקוד הדרום. כאיש מילואים לחם במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה[4]. לברבש אח, בני, סופר ותסריטאי איתו הוא משתף פעולה ביצירתו[5] ואחות, חני.

ברבש הוא בוגר בית הספר לקולנוע בלונדון "London Film School"[6].

בין השנים 1975 ל-1982 ביים עשרות סרטים תיעודיים ודרמות טלוויזיוניות. מתקופה זו ידועים הסרטים התיעודיים:

  • "כאן לא גן עדן ואנחנו לא מלאכים" (1976) - סיפורו של קיבוץ המתמודד עם מציאות משתנה.
  • "יום של חול" (1976) - מעקב אחר תחילת הקריירה של הזמרת אהובה עוזרי.
  • "הילדים של שושנה" (1977) - סיפורה של משפחה אומנת המטפלת בעשרה ילדים.
  • "גן עדן" (1977) - סיפורה של להקת הרוק גן עדן.

מבין הדרמות ניתן לציין כבולטת את "חתום לכל החיים" (1979) מאת ערן פרייס ואורי ברבש שזכתה בפרס כינור דוד. בכיכובם של ארנון צדוק ועופרה ויינגרטן היא עוסקת באסיר המשתחרר מן הכלא ומנסה לשקם את חייו ואת משפחתו.

ב-1982 ביים וכתב את סרטו העלילתי הראשון, אות קין, מאת ערן פרייס, סרט דרמה העוקב אחר מהלכיו של אדם אשר השתחרר מבית חולים לחולי נפש וגילה כי משפחתו עזבה אותו, בכיכובם של דליק ווליניץ וארנון צדוק. הסרט זכה גם הוא בפרס כינור דוד. באותה שנה ביים את "גבי בן יקר", מאת ערן פרייס, בכיכובם של משה איבגי ואלברט אילוז, העוקב אחר צעיר המתקשה להתמודד עם שירותו הצבאי.

בשנת 1984 ביצע את שיתוף הפעולה הראשון עם אחיו, בני ברבש. בני כתב עם ערן פרייס את התסריט לסרטו "מאחורי הסורגים", העוקב אחר מאבקם המאוחד של אסירים יהודים וערבים בהנהלת הכלא בו הם נמצאים. בסרט מככבים אסי דיין, ארנון צדוק ומוחמד בכרי. שיתוף הפעולה הצליח מאוד והסרט זכה בשישה פרסי האקדמיה הישראלית לקולנוע לשנה זו לרבות פרס הסרט הטוב ביותר ופרס הבימוי. עוד זכה הסרט במועמדות לפרס אוסקר לסרט הזר הטוב ביותר וברבש זכה על יצירתו בפרס FIPRESCI מטעם איגוד מבקרי הקולנוע הבינלאומי בפסטיבל ונציה. היה זה הסרט הישראלי הראשון שהופץ מחוץ לישראל על ידי חברת האחים וורנר.

עקב הצלחת הסרט, החלו האחים לעבוד יחד באופן קבוע. ב-1987 ביימו את "החולמים", (שנכתב עם ערן פרייס) סרט נוסף בנושא יחסי יהודים ערבים, העוקב אחר מאבקם של העולים היהודים מאירופה ויחסיהם עם ערביי ישראל, בכיכובו של עמוס לביא ובהשתתפותה של קלי מקגיליס. בשנת 1989 שיתפו פעולה בשלישית בסרט "אחד משלנו", העוקב אחר מהלכיה של פלוגה צבאית על רקע חקירת מקרה מוות מזעזע, בכיכובם של אלון אבוטבול, דליה שימקו, שרון אלכסנדר ודן תורן. הסרט זכה בארבעה פרסי הקולנוע הישראלי - ביניהם פרס הסרט הטוב ופרס הבימוי.

בדצמבר 1989 נבחר ברבש לבמאי העשור בקולנוע הישראלי בסקר שנערך על ידי המכון הישראלי לקולנוע ועיתון ידיעות אחרונות.

בשנת 1990 יצר ברבש את "דרך הנשר", שוב עם אחיו בני, שכתב את התסריט יחד עם אסי דיין. הסרט עוקב אחר רגעיו האחרונים של אדם עקב מחלה ממארת, בכיכובם של אלי דנקר, גידי גוב ונורית גלרון. ב-1991 ביים את "זמן אמת", אותו כתב בני, המספר על הליכי חשבון הנפש על אלוף-משנה לשעבר עם מלחמת יום כיפור, בכיכובו של אסי דיין. ב-1992 שיתפו האחים פעולה פעם נוספת, ליצירת סרט ההמשך של "מאחורי הסורגים" ("מאחורי הסורגים 2") המספר את המשך עלילותיהם של אסירי הכלא, אך הסרט נכשל בקופות ובביקורות. באותה שנה יצרו את "ללקק ת'תות" בכיכובם של אקי אבני ואורי בנאי.

בשנת 1994 ביים ברבש את סדרת הטלוויזיה "משפט קסטנר" (שעסקה במשפט קסטנר) אותה כתב מוטי לרנר ואשר זכתה בסוף אותה שנה בפרס האקדמיה לטלוויזיה. בסדרה כיכבו ששון גבאי, יונה אליאן ויצחק חזקיה. באותה שנה ביים גם את הסרט "ייפוי כוח", בכיכובו של יורם חטב, אודות דב גרונר - לוחם האצ"ל שהוצא להורג על ידי הבריטים. ב-1995 ביים את סדרת הטלוויזיה "סיטון" בכיכובו של ששון גבאי ואשר עוקבת אחר עורך דין המתקשה לנהל כרצוי את חייו האישיים. בשנת 1997 ביים את הסדרה "קו 300", אותה כתב מוטי לרנר ושעקבה אחר הפרשה ההיסטורית שנקראה פרשת קו 300 או "פרשת השב"כ".

ב-1998 החלו האחים ברבש ליצור סדרות טלוויזיה לערוץ 2, כשבני כותב את התסריטים ואורי מביים. הראשונה הייתה "טירונות", העוקבת אחר פלוגה צה"לית בשלב הטירונות, בכיכובו של אקי אבני. הסדרה זכתה להצלחה רבה, נמשכה שלוש עונות מלאות וזכתה בשני פרסי מסך הזהב, עד סיומה בשנת 2000. ב-2001 ביים את סדרת הטלוויזיה "המכון", סיפורה של קבוצת פסיכולוגים המנסה לשקם את עולמם הנפשי של מטופלים בדרך יוצאת דופן. באותה שנה יצרו האחים את סדרת הטלוויזיה "מיי פירסט סוני", העוקבת אחר משפחה ישראלית וקשייה, בכיכובם של יורם חטב, דפנה רכטר ורן בכור. הסדרה זכתה בסוף אותה שנה בפרס לסדרת הדרמה הטובה ביותר בפסטיבל הקולנוע ירושלים[7].

בשנת 2004 כתב וביים סרט בשני חלקים בשם "במצפון נקי", העוקב אחר סיפורם של סרבני מצפון בישראל. הקרנת הסרט בערוץ הראשון לוותה בקשיים ועוררה סערה ציבורית, על אף שהסרט נעשה בהזמנתה של רשות השידור[8]. חלקו השני של הסרט לא שודר עד היום, לטענת מבקרי קולנוע בשל צנזורה[9][10].

במהלך השנים 2005 ו-2006 ביים את סדרת הטלוויזיה "מילואים", גם היא על פי תסריט של בני ברבש, בכיכובם של יגאל נאור ומאיה מרון. במקביל יצר ב-2005 את דרמת הטלוויזיה "הילד של דיאנה". בשנת 2006 ביים, שוב על פי תסריט של אחיו, את הסרט "מלח הארץ" בכיכובם של ליאור אשכנזי, אקי אבני ונתי רביץ. בשנת 2008 ביים את סדרת הטלוויזיה "כוונות טובות", על פי תסריטה של רונית ויס ברקוביץ, בכיכובם של קלרה ח'ורי, אורנה פיטוסי, נעמי פרומוביץ', נתי רביץ וצחי גראד. הסדרה עוסקת במפגש בין שתי נשים, פלסטינית וישראלית, המשנה את חייהן. באותה שנה ביים גם את סדרת הדרמה "האמת העירומה" אשר שודרה בערוץ 10, בכיכובם של ליאור אשכנזי, יבגניה דודינה, יורם חטב ונתי רביץ. בשנת 2010 נמכר פורמט הסדרה לרשת הטלוויזיה האמריקנית HBO ולחמש רשתות טלוויזיה אירופאיות[11][12].

בשנים 20072008 ביים את הסרט "אביב 41" בכתיבתו של מוטי לרנר לפי סיפורים של אידה פינק. הסרט, בכיכובו של ג'וזף פיינס, מגולל סיפור אהבה והישרדות בכפר פולני בתקופת השואה והוא היה הקופרודוקציה הקולנועית הראשונה שנעשתה בין ישראל לפולין.

ברבש לימד קולנוע בבית הספר קמרה אובסקורה ובבית צבי והיה חבר וועדת ההוראה של בית הספר סם שפיגל. בשנת 2010 שימוש יועץ אמנותי לקרן הקולנוע הישראלי[13]. בשנת 2012 יצר את סרט התעודה "באר חלב באמצע עיר" עבור הערוץ הראשון. לסרט שני חלקים: "רשות היחיד" ו"רשות הרבים". אורך כל חלק הוא 90 דקות. הסרט עוסק בעולמותיהם של 14 משוררים צעירים, והוא משלב הקראת שירה וראיונות. שם הסרט לקוח מתוך שיר של חזי לסקלי. נכון לשנת 2012 משמש ברבש כלקטור לסרטי גמר בקרן גשר לקולנוע רב תרבותי.

באוקטובר 2012 זכה בפרס אמנות הקולנוע מטעם משרד התרבות והספורט.[14] מנימוקי חבר השופטים: "מוותיקי במאי הקולנוע בארץ, שיצר הן בז'אנר התיעודי והן בז'אנר העלילתי. סרטיו מצטיינים ברגישות חברתית עמוקה וברמה גבוהה של מקצועיות באשר לתחומים השונים של אומנות הקולנוע. אורי ברבש מוסיף ומתחדש ומרענן את דרכי הביטוי הקולנועיות שלו."

בשנת 2013 יצא סרטו התיעודי "תפילת האדם: סיפורה של נולה צ'לטון". גיבורת הסרט היא יוצרת תיאטרון תיעודי, בדגש על הבאת קולם של אוכלוסיות מודרות בחברה. בין תלמידיה: דסטין הופמן, סידני לומט, סנדרה שדה, מוני מושונוב, שלמה בראבא, לאורה ריבלין.

בשנת 2015 ביים את הסרט "קאפו בירושלים", ששואב השראה מסיפורו של אליעזר גרינבוים, מי שהיה קאפו באושוויץ בין השנים 1942 ו-1945[15]. את הסרט הפיק חיים שריר, את תסריטו כתב מוטי לרנר והוא צולם בידי יורם מילוא. בסרט משתתפים בין השאר: גיל פרנק, מיה דגן, איצ'ו אביטל, אברהם סלקטר, נתי רביץ, דרור קרן, אודי פרסי, אריה צ'רנר, טטיאנה קנליס אולייר, אלכס קרול ואמנון וולף. בתחילת 2015 הסתיימה עריכת הסרט. לרנר עיבד את הסרט למחזה וזה תורגם לאנגלית בידי רוי איזקוביץ'[16][17].

בפסטיבל הקולנוע היהודי ה-17 בירושלים זכה ״קאפו בירושלים״ בציון לשבח פרס שומן. מנימוקי חבר השופטים: ״קאפו בירושלים מציע גישה אינטליגנטית, ייחודית ורגישה לנושא הקשה של הקאפו היהודי במחנות ההשמדה, ומאיר באופן מקורי ומרתק סוגיה מורכבת בהיסטוריה היהודית ובתודעה הישראלית.״[18]

בדצמבר 2015 זכה ברבש בפרס אריק איינשטיין המוענק ליוצרים ותיקים מטעם משרד התרבות והספורט. מנימוקי חבר השופטים: ״במאי המשלב בהצלחה ובמשך שנים רמה מקצועית גבוהה עם יושרה אינטלקטואלית ומוסרית. עיקשותו ועקביותו של אורי ברבש הביאה אותו ואת סרטיו להצלחה משמעותית בישראל ומחוצה לה, בעוד הוא ממשיך בדרכו, מלטש את אופני הביטוי שלו ומתפרש על כמעט כל קשת הביטוי האפשרית בקולנוע ובטלוויזיה. בין אם זהו סרט עלילתי באורך מלא, בין אם זו דרמה טלוויזיונית ובין אם זהו סרט או סדרה דוקומנטרית יימצא בכל אחת מהיצירות הללו כתב היד של אורי ברבש והערכים המצפוניים המכוונים אותו כקול אותו הוא ממשיך לשמוע ולהשמיע.״[19]

באוגוסט 2018 זכה בפרס אבנר שלו יו"ר יד ושם לסרט העוסק במורשת יהודית במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים עבור הסרט "דבש שחור: שירת חייו של אברהם סוצקבר". מתוך נימוקי השופטים: "חשיבותו של הסרט בחשיפת דמותו של משורר היידיש אברהם סוּצְקֵבֵר בכלים קולנועיים לקהל הרחב. ברבש מצליח לשרטט את דמותו ושירתו של סוצקבר, גדול משוררי היידיש בדורות האחרונים ומשורר גדול בקנה מידה עולמי, תוך הדגשת מרכזיות חוויית השואה ביצירתו, ואת דבקותו ליצור ביידיש מתוך ראייה קיומית גם במדינת ישראל שבה האמין אך שלא זכה בה להכרה הראויה"[20].

בספטמבר אותה שנה זכה בפרס לנדאו. השופטים, ניר ברגמן, רונית ויס-ברקוביץ' וטלי שמש נימקו: "מבכירי הקולנוענים שלנו. יוצר פורה של סרטים עלילתיים ודוקומנטריים, דרמות וסדרות טלוויזיה שסימנו אבני דרך בתרבות הישראלית... בסרטיו הוא משלב יכולת וירטואוזית לספר סיפור מתוך רגישות חברתית עמוקה, עוסק באומץ ב'אחר' ובנשכח, בעודו ממשיך לרענן ולפתח בעקביות את סגנונו הקולנועי"[21].

בשנת 2020 ביים את דרמת המתח הטלוויזיונית ״אזהרת מסע״ (באנגלית "The Girl from Oslo"), קופרודוקציה של נטפליקס, HOT ו-TV 2 הנורווגית. הסדרה, בת 10 פרקים, נקראה תחילה ״מה שקרה באוסלו״ ועוסקת במפגש מחודש בין דמויות ישראליות, פלסטיניות ונורווגיות שלקחו חלק בשיחות סביב הסכמי אוסלו[22]. לצד ברבש ביים את הסדרה סטיאן כריסטיאנסן – ברבש את החלקים העיקריים שצולמו בישראל וכריסטיאנסן את החלקים שצולמו בנורווגיה. הסדרה נכתבה על ידי רונית ויס ברקוביץ יחד עם קירה הולם יוהאנסן ומככבים בה עמוס תמם, אנקה פון דר ליפה, ראידה אדון, רותם אבוהב, דניאל ליטמן, אנדראה ברנצן ושירה יוסף.

בשנת 2022 כתב וביים את ״הבחירה של ניצה״ – דרמה דוקומנטרית בהפקת כאן 11 וקסטינה תקשורת. הסרט, שזכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל חיפה הבינלאומי ה־38, מספר את סיפורה של אשה שבגיל מבוגר נחשפת למשפט שהתחולל סביבה בילדותה, בין משפחה שכולה שאימצה אותה לבין הוריה הביולוגיים, ניצולי השואה. מנימוקי השופטים: ״[הסרט] מביא אל המסך סיפור אנושי יוצא דופן, משפט שלמה מודרני [...] מהעבר הכאוב של ישראל [...] דמות מרגשת ונוגעת ללב בחיפושה העיקש אחר זהותה. הבמאי אורי ברבש מצליח בכישרון רב לטוות את מרכיבי הסיפור לדרמה דוקומנטרית סוחפת ומרגשת.״[23][24][25] בשנת 2023 ישודר הסרט בערוץ כאן 11.[26]

בשנת 2023 במסגרת המחאה נגד הרפורמה המשפטית יצר יחד עם ארגון ״החלוקים הלבנים״ - המייצג את מקצועות הרפואה - את סדרת הרשת ״מדינת ישראל נגד מערכת הבריאות״.[27] בסדרה 8 פרקים, היא בוימה על ידי ברבש, ונכתבה במשותף על ידי אורי ברבש, אחיו בני ברבש, איתי ברקן ואורית זפרן.[28] בהמשך ביים יחד עם ארגוני מורים והורים את סדרת הרשת ״מדינת ישראל נגד החינוך הממלכתי״. בסדרה 5 פרקים ומככבים בה מנשה נוי ואורית זפרן.[29][30][31][32][33] היא מבוססת על ספרו של יאיר נהוראי ״המהפכה השלישית״.

בהמשך השנה, כתב וביים עבור כאן 11 את הסרט ״הזמן השבור״ העוסק בקשר בין מחדל 1973 למחדל 2023. הסרט שודר לראשונה במסגרת התוכנית זמן אמת בתאריך 5 בדצמבר 2023. הסרט מלווה לוחמים ממלחמת יום הכיפורים בשנת היובל לטראומה הקשה בחייהם. 50 שנה לאחריה הם נאבקים תחילה ברפורמה המשפטית, ולאחר מתקפת ה-7 באוקטובר נרתמים לסייע אזרחית.[34][35][36]


עץ משפחתו


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
רבי שניאור
זלמן מלאדי
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דבורה לאה
אלטשולר[א]
 
רבי דובער שניאורי
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הצמח צדק, רבי
מ"מ שניאורסון
 
חיה מושקא
שניאורסון
(אנ')
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
זלטא
שניאורסון[ב]
 
רבי ישראל
נח שניאורסון
 
שרה
שניאורסון[ג]
 
(1) רבי יהודה
לייב שניאורסון
 
 
 
 
 
 
 
בתו של שלמה פריידעס[ד]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ברוך שלום שניאורסון[ה]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אסתר ליבא
שניאורסון
 
רבי שמריה
נח שניאורסון
 
 
 
רחל מוניסזון[ו]
 
רבי שלמה זלמן שניאורסון
 
 
 
 
רבקה[ז]
 
 
 
 
 
רבי שלום דובער
שניאורסון (רצ'יצ'ה)
 
 
 
 
 
 
 
מרדכי שניאורסון
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מנחם מנדל[ח]
שניאורסון (בברויסק)
 
מוסיא (אשת
דוד ברבש)[ח]
 
גב' גינזבורג[ח]
 
גב' הנלין[ח]
 
(2) יהודה לייב
שניאורסון[ח]
 
גב' וישלצקי[ח]
 
הרב שניאור[ט][ח] זלמן שניאורסון
 
רחל מגזניק[ח]
 
 
משה
שניאורסון[ח]
 
(3) יהודה לייב
שניאורסון[ח]
 
ביילא
שניאורסון
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ברוך שניאורסון[י]
 
ישראל משה ברבש[י"א]
 
שיינה רבקה[י"ב]
 
שמואל בזפלוב[י"ג]
 
 
 
דבורה לאה שניאורסון[י"ד]
 
יצחק שניאורסון (אנ') [ט"ו]
 
פישל
שניאורסון
 
חיים ישעיה שניאורסון[ט"ז][ח]
 
אשתו
 
פנחס
שניאורסון
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
רחל שניאורסון
 
שניאור זלמן ברבש[י"ז]
 
 
 
מנחם ברבש
 
שטרה דובקין[י"ח]
 
אליהו דובקין
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חנה בזפלוב[י"ט]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
גבי ברבש
 
אורי ברבש[כ]
 
בני ברבש[כ"א]
 
נחמה דקל
 
יהודה דקל
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אבישי דקל

- עץ זה הוא חלק ממשפחת שניאורסון ענף מהרי"ל מקאפוסט, והוא מרכז את צאצאיה המפורסמים של משפחת אדמור"י חסידות קאפוסט, חוליה המקשרת בין דורות, סבי המשפחה, ילדי מהרי"ל מקאפוסט וילדיהם של שאר אדמו"רי קאפוסט
- להרחבה על שושלת האדמור"ים ראו בעץ שושלת חב"ד, להרחבה על סבי המשפחה וחלקים אחרים של המשפחה ראו בעץ המרכזי של משפחת שניאורסון[כ"ב]
- אדמור"י בית קאפוסט סומנו בצבע כזה | קישור לענף אחר במשפחת שניאורסון סומן בבצבע תכלת | מספור בצבע אדום כגון זה: (2) - כדי להבדיל בין שלושת ה"יהודה לייב" השונים

הערות:

  1. ^ ‏דבורה לאה אלטשולר‏ (Q29348543)
  2. ^ ‏זלטא שניאורסון‏ (Q91481822).
  3. ^ מסמכי אזרח נכבד לדורותיו, אגרות קודש הצמח צדק, עמוד קכ"ב, מספר 2 בשורת הנשים
  4. ^ ספר הצאצאים עמוד 135
  5. ^ לענף שלו ראו כאן
  6. ^ ספר הצאצאים עמוד 172
  7. ^ מסמכי אזרח נכבד לדורותיו, אגרות קודש הצמח צדק, עמוד קכ"ב, מספר 3 בשורת הנשים
  8. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ספר הצאצאים, עמוד 214
  9. ^ ‏שניאור זלמן שניאורסון (רעפקא)‏ (Q90392481)
  10. ^ מספר 591 בספר הצאצאים, עמוד 292
  11. ^ מספר 593 בספר הצאצאים, עמוד 293
  12. ^ מספר 597 בספר הצאצאים, עמוד 293 | כרטיס ביד ושם
  13. ^ שימש כרב העיר בברויסק, במקום הסבא שמריה נח שניאורסון עד להירצחו בשואה | אביו הוא יעקב מרדכי בזפלוב - ‏יעקב מרדכי בזפלוב‏ (Q117074631)
  14. ^ ספר הצאצאים עמוד 294, קטע מספר 623, ועמוד 386 קטע מספר (623) 578
  15. ^ ספר הצאצאים עמוד 291, קטע מספר 578
  16. ^ ‏חיים ישעיה שניאורסון‏ (Q93565199) | התחתן עם בת המשפחה, הנדל - בתו של הרה"ק רבי מרדכי דב מהורנסייפול. הוא ואשתו מופיעים גם בעץ משפחת טברסקי
  17. ^ מספר 1186 בספר הצאצאים, עמוד 387
  18. ^ או: שטערנא | מספר 599 בספר הצאצאים, עמוד 293
  19. ^ בעלה שניאור זלמן בזפלוב בן יעקב מרדכי בזפלוב - ‏יעקב מרדכי בזפלוב‏ (Q117074631)
  20. ^ מספר 2169 בספר הצאצאים
  21. ^ מספר 2170 בספר הצאצאים
  22. ^ מקורות העץ כאן הם מספר הצאצאים אלא אם כן נכתב אחרת


נושאים מרכזיים ביצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צה"ל והסכסוך הישראלי-ערבי מהווים נושאים מרכזיים ביצירתו של ברבש. הם הנושאים ראשיים של "מאחורי הסורגים", "החולמים", "אחד משלנו", "זמן אמת", "מאחורי הסורגים 2", "ללקק ת'תות", "מלח הארץ", "קו 300", "טירונות", "במצפון נקי", "מילואים", "כוונות טובות", "אזהרת מסע" ו״הזמן השבור״. מבין אלו, "אחד משלנו", "ללקק ת'תות", "מלח הארץ", "טירונות" ו"מילואים" מתרחשים במרחבים צבאיים, בעיקר בסיסים. רבות מן הדמויות לבושות מדי צה"ל לאורך חלקים נרחבים מן החומר המצולם. בסדרה "טירונות" בוחן ברבש, דרך המציאות הצבאית, סוגיות בחברה הישראלית כגון: אלימות במשפחה, קשיים בקליטה של עולים חדשים, בעיות במפגש בין חרדים לעולם החילוני.

השואה גם היא נושא חוזר ביצירתו של ברבש ב"משפט קסטנר", "מיי פירסט סוני", "אביב 1941", "קאפו בירושלים", "דבש שחור: שירת חייו של אברהם סוצקבר" ו״בחירתה של ניצה״.

נושא האשמה מופיע בכל היצירות שהוזכרו, כמו גם ב"חתום לכל החיים", "הילד של דיאנה" ו"האמת העירומה".

רבים מגיבוריו של ברבש נאבקים נגד גורלם במציאות חברתית ואישית רומסת. דוגמאות לכך הם ברונו ב"קאפו בירושלים", ארתור ב"אביב 1941", הסרבנים ב"במצפון נקי", רפא ב"אחד משלנו", אורי ועיסאם ב"מאחורי הסורגים" וגבי בן יקר בסרט בשם זה.

בנוסף, עוסק ברבש באמנויות עצמן, תוך שימת דגש על ההקשר החברתי והערכי שלהן. דוגמאות לכך ניתן למצוא ב"מוזיקת נשמה יהודית", "גן עדן", "אהובה עוזרי", "באר חלב באמצע עיר", "תפילת האדם: סיפורה של נולה צ'לטון" ו"דבש שחור: שירת חייו של אברהם סוצקבר" העוסקים במוזיקה, שירה ותיאטרון.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים תיעודיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "מוזיקת נשמה יהודית" (1975)
  • "יום בחיי רפ"ק לושי" (1976)
  • "כאן לא גן עדן ואנחנו לא מלאכים" (1976)
  • "יום של חול" (1976)
  • "הילדים של שושנה" (1977)
  • "גן עדן" (1977)
  • "החיילים של תמי" (1978)
  • "במצפון נקי" (2004)
  • "באר חלב באמצע עיר" (2012)
  • "תפילת האדם: סיפורה של נולה צ'לטון" (2013)
  • "דבש שחור: שירת חייו של אברהם סוצקבר" (2018)[37]
  • "בחירתה של ניצה" (2022)
  • "הזמן השבור" (2023)

סרטים עלילתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרמות וסדרות טלוויזיוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורי ברבש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נירית אנדרמן, האקדמיה לקולנוע הקימה ועדה לבחינת הדרישות לדמוקרטיזציה, באתר הארץ, 4 ביולי 2011
  2. ^ אורי דרומי, אחרי מות: מנחם ברבש, באתר הארץ, 17 באוקטובר 2006
  3. ^ יניב זך, לא טירונים, באתר nrg‏, 3 במרץ 2005.
  4. ^ אביחי בקר, הברבשים חוזרים לצבא, הארץ, ‏ 16.04.1998, כפי שהועלה באתר פרש.
  5. ^ בועז כהן,כלל וכלל לא צפוי, עיתון נט"ל, ‏ גיליון 10 מאי 2008.
  6. ^ פרופילו האישי, באתר וואלה!
  7. ^ פסטיבל הקולנוע ירושלים לשנת 2001
  8. ^ ענת באלינט‏, הבמאי ברבש: ראש אכ"א מבייש את צה"ל, באתר וואלה!‏, 10 בספטמבר 2004
  9. ^ ענת באלינט‏, נדחה שידור חלקו השני של הסרט על הסרבנים, באתר וואלה!‏, 8 בספטמבר 2004
  10. ^ מאיר שניצר, תראו את הגבעות הללו, פשוט דליקטס, באתר nrg‏, 10 בספטמבר 2004
  11. ^ לי-אור אברבך, ‏הסדרה "האמת העירומה" של ערוץ 10 נמכרה, באתר גלובס, 26 באוקטובר 2010
  12. ^ מתן אברמוביץ', עכבר העיר, פורמט הסדרה "האמת העירומה" נמכר לשידור באירופה, באתר הארץ, 13 בינואר 2010
  13. ^ היועצים האמנותיים לקרן הקולנוע הישראלי לשנת 2010
  14. ^ יריב פלג, חמישה זוכים בפרס אמנות הקולנוע, באתר קולנוען, 10 באוקטובר 2012
  15. ^ הסרט "קאפו בירושלים" באתר המיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים (ארכיון)
  16. ^ מוטי לרנר, "קאפו בירושלים" (כולל קישור לטקסט המלא של המחזה), ב"אתר מחזאי ישראל"
  17. ^ פרטי המחזה המתורגם לאנגלית "Kapo in Jerusalm", מתוך קטלוג מחזות השואה, באתר National Jewish Theater Foundation (באנגלית)
  18. ^ Cinematheque :: פסטיבל הקולנוע היהודי 2015 :: הזוכים, באתר סינמטק ירושלים jer-cin.org.il (ארכיון)
  19. ^ הוכרזו 21 הזוכים בפרס לאמנים ותיקים ע"ש אריק איינשטיין בסכום כולל של 1,050,000 ש"ח, באתר משרד התרבות והספורט mcs.gov.il
  20. ^ פסטיבל הקולנוע ירושלים 2018 גאה להכריז על הזוכים באתר פסטיבל הקולנוע ירושלים, אוגוסט 2018
  21. ^ אתר למנויים בלבד רמי פורטיס, אפרת מישורי, אורי ברבש וגיא בן נר הם זוכי פרס לנדאו, באתר הארץ, 12 בספטמבר 2018
  22. ^ אתר למנויים בלבד איתי שטרן, הוט ונטפליקס יפיקו יחד סדרת דרמה שתעסוק בהסכמי אוסלו, באתר הארץ, 13 במאי 2019
  23. ^ הוכרזו הזוכים בתחרויות הישראליות והבינלאומיות, באתר פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה, ‏15 באוקטובר, 2022 (ארכיון)
  24. ^ ישי קיצ׳לס, אלו הזוכים הגדולים בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של חיפה, באתר ישראל היום, ‏15 באוקטובר, 2022 (ארכיון)
  25. ^ פסטיבל הסרטים בחיפה: "ולריה מתחתנת" ניצח בתחרות העלילתית הישראלית, באתר וואלה!, ‏15 באוקטובר, 2022 (ארכיון)
  26. ^ שגיא בן נון, כאן 11: אלה הסדרות שמגיעות בקרוב למסך הטלוויזיה, באתר וואלה!, ‏8 בפברואר, 2023 (ארכיון)
  27. ^ מערכת דוקטורס אונלי, סדרת רשת חדשה: "ממשלת ישראל נגד מערכת הבריאות", באתר דוקטורס אונלי, ‏18 ביוני 2023
  28. ^ ממשלת ישראל נגד מערכת הבריאות, רשימת השמעה, באתר יוטיוב (8 סרטונים) – סדרת רשת שיצר ברבש יחד עם יוצרים נוספים עבור ארגון החלוקים הלבנים במסגרת המחאה נגד הרפורמה המשפטית.
  29. ^ ממשלת ישראל נגד החינוך הממלכתי - פרק 1 - דרכי נועם, סרטון באתר יוטיוב, 30 באוגוסט 2023, יצירתם והפקתם של אורי ברבש ואחיו בני ברבש, בשיתוף עם ארגוני המורים וההורים
  30. ^ ממשלת ישראל נגד החינוך הממלכתי - פרק 2 - שלום שלום (ואל תבוא לי בחלום), סרטון באתר יוטיוב, 30 באוגוסט 2023 - סדרת רשת ביצירתם של אורי ברבש ואחיו בני ברבש יחד עם ארגוני המורים וההורים
  31. ^ ממשלת ישראל נגד החינוך הממלכתי - פרק 3 - החזק מנצח, סרטון באתר יוטיוב, 30 באוגוסט 2023. סדרת רשת שיצרו אורי ברבש ואחיו בני ברבש בשיתוף ארגוני המורים וההורים
  32. ^ ממשלת ישראל נגד החינוך הממלכתי - פרק 4 - לימין שור, סרטון באתר יוטיוב, 1 בספטמבר 2023. סדרת רשת בבימוי של אורי ברבש ובהפקת איתי ברקן. מבוססת על הספר ״המהפכה השלישית״ מאת יאיר נהוראי
  33. ^ ממשלת ישראל נגד החינוך הממלכתי - פרק 5 - ממלכתי? לא בממלכה שלנו, סרטון באתר יוטיוב, 1 בספטמבר 2023. סדרת רשת ביצירתם של אורי ברבש ואחיו בני ברבש, לפי הספר ״המהפכה השלישית״ מאת יאיר נהוראי
  34. ^ קדימון לסרט ״הזמן השבור״ בערוץ הטוויטר של כאן 11, 30 בנובמבר 2023
  35. ^ זמן אמת עונה 7 | פרק 15 - הזמן השבור (הסרט המלא), סרט תיעודי בערוץ "כאן 11 - תאגיד השידור הישראלי", באתר יוטיוב, 5 בדצמבר 2023. תסריט ובימוי: אורי ברבש
  36. ^ אתר למנויים בלבד גילי איזיקוביץ, "הזמן השבור": לראות שוב את הטראומה, באתר הארץ, 5 בדצמבר 2023
  37. ^ אתר למנויים בלבד רעיה מורג, חזרה היידיש הביתה, באתר הארץ, 17 באוקטובר 2018