אורן נאמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורן נאמן
לידה 1963 (בן 61 בערך)
בית דרע, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורן נאמן (נולד ב-1963) הוא מחזאי, תסריטאי, במאי ומנהל תוכן.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורן נאמן, אב לבת, מיקה.

נולד וגדל בקיבוץ בית זרע שבעמק הירדן. בצבא שירת בתיאטרון צה"ל, שם כתב, ביים ושיחק. הוא כתב שירים ללהקות הצבאיות, ביניהם "האי אפשר" ללהקת חיל החינוך בלחנו של שלמה יידוב. אחרי הצבא למד בשלוחת תל אביב של הסטודיו למשחק ניסן נתיב (1989-1986).

בתום לימודיו החל לכתוב ולביים בתיאטרון. הוא הגיע להבימה בתקופה בה גרי בילו ודוד אלכסנדר ניהלו את התיאטרון. עבודתו הראשונה הייתה עיבוד המחזה "תעלולי סקפן" מאת מולייר, לו כתב גם את הפזמונים. את ההפקה ביים רוני פינקוביץ'; וכיכבו בה יוסי טולדו בתפקיד סקפן, ליאור אשכנזי, נתי רביץ, ושרית וינו-אלעד.

נאמן כתב את המחזה "יהודי בחושך", המבוסס על הספר "וידוי" מאת יונתן בן-נחום. המחזה הוצג כמונודרמה בכיכובו של שמואל וילוז'ני, וזכה בפרס הראשון בפסטיבל התיאטרונטו. ההצגה רצה כחלק מרפרטואר הבימה מאות הצגות. בהמשך הועלתה שוב בתיאטרון הקאמרי. המחזה תורגם לאנגלית בידי עמי דיין ומארק ויליאמס, והוצג בגרסה לשלושה שחקנים בשם Conviction; תחילה בפסטיבל רוביקון בקליפורניה ומאוחר יותר בתיאטרון 59E59 באוף ברודוויי, בבימויו של ג'רמי קול.[1]

לאחר שהוחתם כמחזאי בית, נשלח נאמן על ידי הבימה להשתלם בסדנת מחזאים ובמאים במסגרת תיאטרון רויאל קורט בלונדון, בתמיכתה של המועצה הבריטית.

כששב לישראל, עבד בהדרכת שחקנים והיגוי בתיאטרון גשר. נאמן כתב את השירים למחזה "עיר", עיבוד לסיפורי איסאק באבל, שעלה בגשר. מאוחר יותר כתב עיבוד ל"מהומות קיוג'ה" של קרלו גולדוני, שעלה בשם "ים" בתיאטרון גשר, בכיכובו של ישראל (סשה) דמידוב, ובבימויו של יבגני אריה. עיבודו ל"מהומות קיוג'ה". עלה גם בסטודיו למשחק ניסן נתיב, ובקבוצת הצעירים של תיאטרון באר שבע.

נאמן כתב לתיאטרון בית ליסין מונודרמה בכיכובה של חוה אורטמן בשם "מה בעניין שמחה יחזקאל?", מחזה העוסק בחייה של הומלסית תל אביבית. ההצגה עלתה בפסטיבל התיאטרונטו ב-1994, בבימויה של דניאלה מיכאלי.

בתיאטרון חיפה כתב את "מרחב מוגן", עיבוד למחזה Chimps מאת סיימון בלוק. את ההצגה ביים סיני פתר, וכיכבו בה אמיר קריאף, נורמן עיסא, רותי גולדברג-רוזן ואלכס פלג. בתיאטרון החאן הירושלמי כתב וביים את המחזה "תמונות מחיי מולייר", בכיכובם של ניר רון ויהויכין פרידלנדר. כמו כן כתב לחאן מחזה בשם "נחמן ביאליק – חיים", אותו ביים אודי בן-משה. בתיאטרון באר שבע כתב עיבוד לקומדיה של אלן אייקבורן "בוא תכיר את אבא" בבימויו של מולי שולמן ובכיכובם של: אמיר קריאף, אדווה עדני, אורן כהן, וענבר דנון. נאמן כתב את המחזה "הני" שהוצג בתיאטרון הבימה בשיתוף תיאטרון אלמינא, ובבימויו של נורמן עיסא. כמו כן כתב יחד עם נעמה תורן את הקומדיה: "רוצי איילה" בהפקת עינת בסר. את ההצגה ביים ארז שפריר ומככבים בה: שירי גדני, יואב בר-לב, פזית ירון-מינקובסבקי, ירדן לויתן, יוגב יפת ועופר רוטנברג. בתיאטרון החאן הירושלמי הועלה עיבוד פרי עטו: 'רומיאו ויוליה בכיכר' בו כתב גם את שירי ההצגה. במאי: יואב בר-לב.

נאמן כתב לתיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער את המחזה "אגדת אוצר המילים", אותו ביים חנוך רעים, וכיכבו בו יוסי טולדו וארז שפריר. לתיאטרון הקיבוץ כתב מחזה לילדים בשם "נעמה והרוח". הוא כתב מחזות נוספים לילדים, בהם: "זבובים בחופשה" שגם ביים. ההצגה הועלתה במסגרת פסטיבל חיפה להצגות ילדים, זכתה בפרסים רבים, והפכה להצגת הבית במוזיאון תל אביב. הוא כתב את "מנטנטירולירולה", עיבוד לשירי עם דרום אמריקאיים, בכיכובה של עפרה ויינגרטן, שעלה בתיאטרון הקיבוץ, וכן כתב וביים את "מפתח הלב" בכיכובו של ניר רון. ההצגה הועלתה מאות פעמים, והתארחה בין היתר במדיטק חולון, ובחאן הירושלמי. בהמשך תורגמה לערבית והוצגה בתיאטרון הערבי ביפו.

נאמן עיבד את המחזה "רשומון", שהוצג בתיאטרון הספרייה ובסטודיו למשחק של יורם לווינשטיין. הוא עיבד וביים את המחזה "השגחה עליונה" מאת ז'אן ז'נה שהועלה בבית צבי ב-1997, וכן עיבד עבור בית צבי את המחזה "המצודה" מאת אלכסנדר דיומא האב, שבוים בידי דייוויד בריידל.

נאמן כתב שירים (ביניהם: "בשלו התנאים למותי בפיגוע") לסאטירה "קברט בחירות 2006" בהנחייתו של דורי בן זאב. את שיריו הלחין רפי קדישזון, והקברט הוצג במשכן לאמנויות הבמה. הוא כתב את המחזה הקומי "הגליל והתחתון" בהפקת מילשטיין הפקות, בכיכובם של אוולין הגואל, עמוס תמם, וארז שפריר.

לטלוויזיה הישראלית כתב את התסריט "מחול בלבן", מופע יום העצמאות, בכיכובם של דרור קרן וערן בן זאב; וכן כתב עשרות תסריטים עבור תוכניות בידור שונות וספיישלים בערוץ 2.

נאמן כתב תמלילים לזמרים: לרמי קלינשטיין כתב את השיר "זמן גשום" מתוך אלבומו הראשון "ביום של הפצצה" (1986), ואת השיר "דמעות באפלה", מתוך אלבומו של קלינשטיין "על הגשר הישן" (1989). הוא כתב לשלמה יידוב את השירים "צעיפים בלבן", "מוכרים", ו"מכאן אנחנו", שיצאו באלבומו "חלק ממני" (1993). כמו כן כתב למירון מינסטר את השיר "מדינה חמה", שנכנס לאלבום הסולו היחיד שלו, הנקרא בשם זה (1993). ארקדי דוכין ביצע את שירו "תן מעצמך", ולזמרת חני דינור כתב את "סירת נייר" (2012). ב-2017 כתב מופע אור-קולי לילי במצדה שאת המוזיקה עבורו כתב שלמה גרוניך.

נאמן כתב תסריטים ועסק בניהול תוכן עבור מוזיאונים ומרכזי מבקרים, בהם: מוזיאון הפלמ"ח, ביתן ישראל בתערוכת "אקספו" בסביליה, מרכז המבקרים במכון ויצמן ברחובות, מרכז דוידסון במתחם הר הבית בירושלים, מוזיאון המושבות בזכרון יעקב, מוזיאון ההגנה בתל אביב, מכון ז'בוטינסקי בתל אביב, המרכז למורשת המודיעין בגלילות, וכן כתב תסריטים עבור רשות העתיקות. כמו כן ניהל קריאטיבית וכתב את תסריטי "מרכז החושים" - מרכז המבקרים של קוקה-קולה בבני ברק, תסריטי מוזיאון היהלומים ברמת גן, מוזיאון המים בכפר סבא, ומרכז המבקרים בשדה בוקר. כתב את 'יומנו של אילן רמון' - תסריט מרכז המבקרים במצפה רמון, ו'מסע אברהם' במרכז המבקרים באר אברהם בבאר שבע. נאמן כתב את תסריטי ״שומר אחי אנוכי״ ב-מוזיאון יד ושם. חמשת תסריטי תערוכת המולטימדיה העוסקת בפועלם של חסידי אומות העולם. כמו כן כתב את תסריטי מוזיאון הטבע באוניברסיטת תל אביב, ואת 'מכתבים במלחמה' - תסריט מרכז המבקרים בכפר עציון. תסריט תערוכת ה"ביטלס" במוזיאון הילדים בחולון, ותסריט מרכז המבקרים בפארק אריאל שרון. נאמן כתב גם את תסריטי מרכז מורשת מבקיעי הדרך לירושלים, בחאן שער הגיא. כמו כן כתב את תסריטי מרכז ההדרכה של יד ושם בעיר הבה'דים, ואת תסריטי מוזיאון הספורט היהודי העולמי בכפר המכביה. במאי, עודד אברהם. כתב את תסריטי מרכז המבקרים סוסיא למוזיקה של יונתן רזאל ובימוי של עודד אברהם. כתב את תסריטי בית אהרנסון, זכרון יעקב.

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתיאטרון שיחק נאמן בהצגה "המוזג", מאת אברהם שושנר, בבימויו של רוני פינקוביץ' שהציגה בפסטיבל עכו 1990. הוא שיחק בהצגה "קריסטובל הנבל וסניוריטה רוסיטה", מאת פדריקו גארסיה לורקה, שהציגה בתיאטרון לילדים ולנוער בבימויו של ישראל גוריון, למוזיקה מאת סשה ארגוב.

בקולנוע נאמן שיחק בסרטו של שמואל אימברמן "לא שם זין" (1987), על-פי הספר בשם זה מאת דן בן אמוץ. הוא שיחק בסרטו של איתן גרין "אזרח אמריקאי" (1992), וכן איש מרינס בסרט "מזימות אפלות" (1991) בכיכובם של דולף לונדגרן ולואיס גוסט ג'וניור.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1996 – ההצגה "יהודי בחושך" זכתה בפרס הראשון בפסטיבל התיאטרונטו.
  • 1993 – ההצגה "זבובים בחופשה" פרי עטו ובבימויו זכתה בכמה פרסים בפסטיבל חיפה להצגות ילדים:
    • פרס ההצגה חביבת הקהל;
    • פרס הבמאי לאורן נאמן;
    • פרס השחקנית המצטיינת לרותי שמואלוב;
    • פרס עיצוב התאורה לנועה לב.
  • ההצגה "נעמה והרוח" זכתה בפרס חביבת הקהל בפסטיבל חיפה להצגות ילדים.

אודות מחזותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהודי בחושך

עיבוד לספר "וידוי" מאת יונתן בן-נחום. העלילה מתרחשת בשנת 1485, שבע שנים לפני גירוש יהודי ספרד. אנדרס גונסאלס, כומר בן 36, יושב בתא הוידוי בכנסיית סן מרטין בעיר טלאוורה שבספרד, ומתוודה בפני חואן, מורו מהסמינר לכמרים. הוא מספר לו שפגש אישה, התאהב בה, ויחד עמה גילה את שורשיו היהודיים. הם אף נישאו בסתר, ונולד להם בן. אנדרס אינו יודע שמורו מכר את נשמתו לאינקוויזיציה, וכי מאחורי הפרגוד יושב אינקוויזיטור ורושם את דבריו מילה במילה.

ים – מהומות קיוג'ה

המחזה עוסק בסכסוכים רומנטיים סוערים בכפר דייגים קטן, אותם מנסה לפתור שליח שהגיע במיוחד לשם כך מוונציה. (המחזה "ים" הועלה בתיאטרון "גשר", בכיכובו של סשה דמידוב כשליח, ובבימויו של יבגני אריה; מוזיקה של אבי בנימין וכוריאוגרפיה של מרינה בלטוב). המחזה הועלה בשם "מהומות קיוג'ה" בסטודיו למשחק ניסן נתיב בבימויו של מישה לוריה.

מרחב מוגן

פלישת שני סוכני מכירות אל חייו השלווים של זוג צעיר, וניסיונותיהם המניפולטיביים לשכנע את בני הזוג לקנות ציפוי הגנה לביתם. בימוי: סיני פתר.

מה בעניין שמחה יחזקאל ?

סיפור חייה של חסרת-בית תל אביבית, האוספת סמרטוטים וחולמת להתחתן יום אחד. בכיכובה של חוה אורטמן, ובבימויה של דניאלה מיכאלי. הועלתה בתיאטרון בית ליסין.

המצודה

תככים, תשוקות ורציחות בפריז של המאה ה-18. הילולה אפלה בניהולה של מלכת צרפת.

חיי מולייר

חייו של המחזאי ז'אן בפטיסט פוקלן, הידוע בשם מולייר, דרך סצנות ממחזותיו. המחזה נפתח במותו על הבמה, בעת ששיחק את "החולה המדומה", ומשם רק הולך ומסתבך.

נחמן ביאליק – חיים

חייו של המשורר הלאומי, מסופרים דרך תולה כרזות של העירייה, המנסה להדביק כרזות "שירה על הדרך" בתחנות אוטובוסים בחוצות העיר. הרוח מפזרת כרזותיו, ולעזרתו נחלצת בחורה צעירה המאוהבת בשירי ביאליק.

אגדת אוצר המילים

איך באו המילים לעולם? חבורת קדמונים חיה בעולם של נהמות וחרחורים, ומנסה לתקשר בינה לבין עצמה, ועם העולם שסביב. זהו תיאטרון של דממה ותנועה, רצוף טעויות קומיות, עד שמופיע שד ועמו – אוצר המילים, המבלבל את כולם לא פחות.

נעמה והרוח

שנות השישים המוקדמות. נעמה, ילדה מקיבוץ בצפון הארץ, רוצה לברוח מבית הילדים בו היא חיה. לעזרתה נחלצת רוח מזרחית הנקראת שרקיה. הרוח הבאה מן הכנרת סוחפת את נעמה לריחוף, ומסייעת לה להתגבר על קשייה ופחדיה.

בוא תכיר את אבא

עיבוד מודרני וסוער לקומדיה 'באופן יחסי' מאת אלן אייקבורן. זוג צעירים מגיע אל ביתם של זוג מבוגרים, כשהמארח הוא המאהב של הצעירה אך מוצג כאביה. ההצגה עלתה בתיאטרון באר שבע בשנת 2017.

מפתח הלב

יששכר איבד מפתח, ואז – כל העולם נעלם. המחזה עוקב אחר מסעו, עד שהוא מוצא את מפתח הלב. ההצגה עלתה ב-1991 ולא חדלה להציג עד היום (2014).

המחזה תורגם לערבית והועלה בתיאטרון הערבי-עברי ביפו.

בשנת 2002 ראה אור בהוצאת עם עובד המחזה, שעובד לספר בשם "סיפורו של מפתח הלב".

בשנת 2019 התפרסם בכתב העת לספרות ״המוסך״ קטע ממחזה חדש של אורן נאמן, ״צבע העצב״, שעל פי הגדרת המחזאי הוא: ״מחזה שירִי בשתי מערכות. מככבות בו שלוש ילדות שהיו כאן ואינן: אבודה, מתלבטת וכמהה. הן נפגשות לאחר מותן, ומתחבטות אם לשוב אל החיים, אל כאבי הלב, אל הגוף, ואם יש סיכוי לחיות את החיים מחדש, אחרת.״[2]

ערך מורחב – הגליל והתחתון

בין עבודותיו בתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצגה תיאטרון מחזאי במאי הצגת בכורה מידע נוסף
המופע של זוטא תיאטרון תמונע אורן נאמן ונבו קמחי אורן נאמן ונבו קמחי 2013
נחמן ביאליק - חיים תיאטרון החאן הירושלמי אורן נאמן אודי בן-משה 2007
הגליל והתחתון מילשטיין הפקות אורן נאמן עופר שפריר 24 בפברואר 2006 מועמדת לפרס הצגת הבידור של השנה 2006
קברט בחירות 2006 המשכן לאמנויות הבמה, קבוצת מוזיקה נובה אורן נאמן יובל זמיר 2006
רשומון הסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין עיבוד לאקירה קורוסאווה רפי ניב אוקטובר 2005
תמונות מחיי מולייר תיאטרון החאן הירושלמי אורן נאמן אורן נאמן 2004
אגדת אוצר המילים תיאטרון אורנה פורת אורן נאמן חנוך רעים 2002-2000
אגדת השמש והירח פרויקט נוער של תיאטרון גשר אורן נאמן לנה קריינדלין 2000
ים – קומדיה סוערת תיאטרון גשר קרלו גולדוני יבגני אריה 19 בדצמבר 1999 שלוש מועמדויות לפרס התיאטרון 2000 ביניהן פרס התרגום לאורן נאמן
רשומון תיאטרון הספרייה עיבוד של נאמן לאקירה קורוסאווה ארתור קוגן 1999
השגחה עליונה תיאטרון בית צבי אורן נאמן אורן נאמן 1997
המצודה תיאטרון בית צבי עיבוד של אורן נאמן לאלכסנדר דיומא האב דייוויד בריידל 1997
עיר – סיפורי אודסה תיאטרון גשר עיבוד לסיפורי איסאק באבל, נאמן כתב את השירים יבגני אריה 24 בדצמבר 1996
"יהודי בחושך", עיבוד לספרו של יונתן בן נחום "וידוי" תיאטרון הבימה אורן נאמן שמואל וילוז'ני 9 במרץ 1996 זוכה פרס פסטיבל התיאטרונטו 1996
תעלולי סקפן תיאטרון הבימה עיבוד (יחד עם רוני פינקוביץ') ופזמונים רוני פינקוביץ' 28 בדצמבר 1994
מה בעניין שמחה יחזקאל?, מונודרמה תיאטרון בית ליסין אורן נאמן דניאלה מיכאלי 1994
מרחב מוגן תיאטרון חיפה עיבוד של אורן נאמן למחזה Chimps מאת סיימון בלוק סיני פתר 1998
מפתח הלב הציגה במקומות שונים בהם המדיטק, והחאן הירושלמי אורן נאמן אורן נאמן 2014-1991 תורגם לאנגלית וערבית והמחזה הוצג בתיאטרון הערבי-עברי ביפו
נעמה והרוח תיאטרון הקיבוץ אורן נאמן מיכל גולדברג 1993? ההצגה זכתה בפרס חביבת הקהל בפסטיבל חיפה להצגות ילדים
זבובים בחופשה אורן נאמן אורן נאמן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורן נאמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]