איליי רות'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אלי רות')
איליי רות'
Eli Roth
לידה 18 באפריל 1972 (בן 51)
ניוטאוון שבמסצ'וסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Eli Raphael Roth עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1996 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג לורנזה איצו (20142019) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איליי רפאל רות'אנגלית: Eli Raphael Roth ; נולד ב-18 באפריל 1972) הוא תסריטאי, במאי, מפיק קולנוע ושחקן קולנוע יהודי-אמריקאי. הוא ידוע בשל בימוי סרטי אימה בסגנון רטרו כדוגמה "קדחת הבקתה", שזכה להצלחה, "הוסטל" ו"הוסטל: חלק 2", שזכו אף הם לפופולריות בז'אנר הגור. התפרסם גם בזכות תפקידו בתור "הדב היהודי" דוני דונוביץ' בסרטו המצליח של קוונטין טרנטינו "ממזרים חסרי כבוד".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רות' נולד בעיר ניוטאוון שבמסצ'וסטס, בנם של הפסיכולוג ד"ר שלדון רות' ושל הציירת קורה רות'. הוא גדל כיהודי. מלבד אנגלית, הוא מדבר צרפתית, איטלקית ורוסית.

החל לצלם סרטים בגיל שמונה לאחר שצפה בסרט "הנוסע השמיני" של רידלי סקוט, צילם למעלה מחמישים סרטים קצרים ביחד עם אחיו אדם וגייב. לאחר שסיים את לימודיו בתיכון המקומי באזור מגוריו התקבל רות' ל"אוניברסיטת ניו יורק", שם סיים את לימודיו בהצטיינות. השחקנית קמריאן מנהיים היא זו שסידרה לרות' את עבודתו הראשונה בתור חבר בצוות הפקת סדרת הדרמה "The Practice". בתחילת דרכו עבד רות' עבור המפיק פרדריק זולו בו נפגש באקראי כשעוד היה סטודנט באוניברסיטה.

קריירה קולנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכו כקולנוען בראשית שנות ה-90 ביים רות' סרט סטודנטים בשם "כלבי המסעדה" כהוקרה לסרטו הראשון של קוונטין טרנטינו "כלבי אשמורת". הסרט היה מועמד לפרס אקדמיית הסטודנטים לסרטים. בשנת 2003 ביים את סרטו העצמאי הראשון, סרט האימה "קדחת הבקתה". את התסריט לסרט החל לכתוב ב-1995 עם שותפו לחדר רנדי פרלסטיין. את התסריט לסרט כתב בהשראה לסיפור אמיתי על אדם עם בעיות בעורו עקב שתיית מים, אותו פגש רות' כשרכב בחוות סוסים ב-1991.

בסרט אף השתתף רות' בתפקידו המשני של ג'סטין "גרים", בחור עם כלב גדול בו נפגשים חמשת החברים. בתחילה גרים לא מתקבל באהדה יתרה, אך לאחר שהוא מציע להם גראס, הוא מוזמן לשבת. הסרט, אשר עלה לרות' מיליון וחצי דולרים, זכה לביקורות אוהדות להצלחה ולהצלחה קופתית נאה ביותר, עם הכנסה של למעלה מ-30 מיליון דולרים בבתי הקולנוע. הסרט הפך את רות' לכוכב החדש של ז'אנר סרטי האימה. ב-2004 הצהיר קוונטין טרנטינו ש"קדחת הבקתה" הוא הסרט החדש המועדף עליו, ועל רות' אמר כי הוא "העתיד של סרטי האימה".

סרטו השני של רות' היה "הוסטל", סרט אימה שביים והפיק בסיוע קוונטין טרנטינו. בסרט השתמשו בלא פחות מ-150 גלונים של דם מלאכותי, כמות משולשת ממה שהשתמש בסרטו "קדחת הבקתה". הסרט נעשה בהשראת סרטי הזוועה של הבמאי היפני מיאיקה טקאשי, שגם מופיע בסרט בתפקיד קצר. הסרט זכה להצלחה ביקורתית וקופתית גדולה, כשסכום ההפקה נע בין 4 וחצי מיליון דולרים, וההכנסות בקופות הגיעו ללמעלה מ-80 מיליון. הסרט אומנם זכה להצלחה ברחבי העולם, אך גם גרם למחלוקת לא פשוטה במערב אירופה, בעיקר בארצות סלובקיה וצ'כיה.

עוד לפני יציאת הסרט לאקרנים, קיבל רות' תלונות רבות מסלובקיה וצ'כיה, שבהן מתחוללת עלילת הסרט. בכירים בסלובקיה לא אהבו את הדרך בה הוצגה ארצם בסרט, כמדינה לא מפותחת ולא מתורבתת. הם חששו שהסרט יפגע במוניטין העסקי של ארצם, וכי תיירים לא ירצו לשהות בה, משום שיחשבו כי היא מסוכנת. רות' הוזמן לסלובקיה על חשבונם של אותם גורמים כדי לראות במו עיניו כי המדינה רחוקה מלהיראות כפי שהיא מוצגת בסרט. בהקרנה הראשונה של הסרט בסלובקיה, שני אמבולנסים הובהלו לבית קולנוע לאחר שכמה מהצופים לקו בסערת רגשות לנוכח הצפייה בסרט. לאחר הבאז התקשורתי סביב הסרט ביקש רות' את סליחתו של נשיא איסלנד, אולפור רגנר גרימסון, לאחר שהראה את דמותו של האזרח האיסלנדי בסרט כשיכור וחולה סקס דרך דמותו של אולי. רות' וטרנטינו הוציאו את סרט ההמשך "הוסטל: חלק 2" ב-2007. הסרט היה פחות מלהיב מקודמו, אך כיסה בקופות את הוצאותיו, שעמדו על למעלה מ-10 מיליון דולרים. באותה שנה הופיע רות' לראשונה בסרט של קוונטין טרנטינו, "חסין מוות", בדמות משנית בשם דב.

בשנת 2009 הופיע רות' באחד מהתפקידים הראשיים בסרט המלחמה המצליח של חברו קוונטין טרנטינו "ממזרים חסרי כבוד". רות', שלא מרבה להופיע בסרטים, למעט תפקידים קטנים בסרטיו שלו, לוהק לדמותו של סמל דוני דונוביץ'. דונוביץ' הוא חייל יהודי המטיל אימה על החיילים הנאצים, שמכנים אותו "הדב היהודי". הוא נוהג לחבוט למוות בראשם של קצינים גרמנים עם מחבט הבייסבול שלו. לאחר ההצלחה העולמית שזכה לה בזכות תפקידו ב"ממזרים חסרי כבוד", עזר רות' להפיק את סרט האימה "גירוש השדים האחרון", והופיע בתפקיד משני בסרט האימה התלת־ממדי "פיראנה 3D".

בשנת 2015 ביים, הפיק וכתב את סרט הפשע "דפיקה בדלת" (אנ') בכיכובו של קיאנו ריבס.

בשנת 2018 ביים את המותחן "משאלת מוות", מותחן נקמה בהשתתפות ברוס ויליס ואליזבת שו. הסרט מהווה רימייק לסרט משנת 1974 בכיכובו של צ'ארלס ברונסון. באותה השנה ביים את סרט הפנטזיה-גותי לכל המשפחה "הבית עם השעון המסתורי", בכיכובם של ג'ק בלאק וקייט בלאנשט. הסרט, המבוסס על ספר באותו שם מאת ג'ון בלאיירס שיצא בשנת 1973, הוא סרטו הראשון של רות' שהוא לא מז'אנר האימה/סלאשר, והוא הניב הצלחה קופתית עם רווח של 131 מיליון דולר לעומת תקציב של 42 מיליון דולר.

אקטיביזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2023, רות', יחד עם שחקנים, קומיקאים ומנהלי בידור מהוליווד חתמו על מכתב פתוח לנשיא ביידן. הם קראו לשחרור בני ערובה המוחזקים על ידי ארגון הטרור חמאס. הקמפיין שהושק לצד המכתב נקרא #NoHostageLeftBehind. המכתב מדגיש את הרצון לחופש הן לישראלים והן לפלסטינים לחיות בשלום ומגנה את האלימות של חמאס.[1]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2014 נישא רות' לשחקנית הצ'יליאנית לורנזה איזו בעיירת חוף בצ'ילה. הזוג התגרש ביולי 2018.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איליי רות' בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Matt Donnelly, Hollywood Stars and Executives Thank President Biden for Leadership, Call for Release of All Hamas Hostages, Variety, ‏2023-10-23 (באנגלית אמריקאית)