אלנה קורנרו פיסקופיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלנה קורנרו פיסקופיה
Elena Lucrezia Corner
לידה 5 ביוני 1646
ונציה, הרפובליקה של ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 ביולי 1684 (בגיל 38)
פדובה, הרפובליקה של ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת פדובה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחומי עניין פילוסופיה, השכלה גבוהה, מתמטיקה, תאולוגיה, חינוך נשים עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מתמטיקאית, מרצה באוניברסיטה, תאולוגית, פילוסופית, medic עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה של ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חלון קורנרו בקולג' ואסאר

אלנה לוקרציה קורנרו-פיסקופיה (Elena Lucrezia Cornaro Piscopia;‏ 5 ביוני 164626 ביולי 1684) הייתה פילוסופית איטלקייה ממעמד האצולה. היא רכשה את השכלתה ממורים פרטיים אשר לימדו אותה בבית אביה, בהם מרצים מהאוניברסיטה המקומית וגם רב אשר לימד אותה עברית. היא הורשתה לגשת לבחינות לשם קבלת התואר דוקטור לפילוסופיה, שקיבלה מאוניברסיטת פדובה בשנת 1678[1] בגיל 32, ובכך הייתה לאישה הראשונה שקיבלה תואר דוקטור מהאוניברסיטה והאשה הראשונה בעולם שידוע בוודאות כי קיבלה תואר דוקטור.

קורנרו-פיסקופיה שלטה בצ'מבלו, קלאוויקורד, נבל וכינור, הלחינה מוזיקה והיטיבה בשירה. בנוסף לאיטלקית, היא ידעה קרוא וכתוב בלטינית, יוונית, עברית, ספרדית, צרפתית וערבית. הצטיינות זו העניקה לה את התיאור "Oraculum Septilingue", ביטוי שמתאר את שליטתה בשבע שפות.[2]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלנה קורנרו-פיסקופיה נולדה בפלאצו לורדאן (אנ') ברובע סן מרקו שבוונציה, הרפובליקה של ונציה, ב-5 ביוני 1646. היא הייתה ילדתו השלישית של ג'אנבטיסטה קורנרו-פיסקופיה ופילגשו זנטה בוני. אמה הייתה איכרה ולא נשואה לאביה (איתו היו לה עוד 5 ילדים) בזמן לידתה של אלנה.[3] ג'אנבטיסטה היה נציב כיכר סן מרקו, התפקיד השני בחשיבותו ברפובליקה של ונציה, אחרי דוכס ונציה. מילוי התפקיד זיכה אותו במגורים בכיכר סן מרקו. אלנה החלה בלימודי השפות בעקבות עצה של כומר שהיה ידיד המשפחה, ובגיל 7 כבר שלטה ביוונית ולטינית. מאוחר יותר למדה שפות נוספות ולימודיה כללו גם מתמטיקה, פילוסופיה ותאולוגיה.

בעקבות המלצה של מורהּ הפרטי לפילוסופיה, קרלו רינלדיני, פליס רוטונדי עתר לאוניברסיטת פדובה להעניק לאלנה את התואר דוקטור לתאולוגיה.[3] כאשר הבישוף של פדובה, הקרדינל גרגוריו בארבאריגו, שמע שהיא מועמדת לקבל תואר זה, הוא סירב על בסיס היותה אישה אך הוא כן אישר לה לקבל תואר דוקטור לפילוסופיה, ולאחר מסלול לימודים נוסף היא קיבלה את התואר.

התעודה ניתנה לה ב-25 ביוני 1678, בקתדרלה של פדובה בנוכחות מומחים מהאוניברסיטה, פרופסורים מכל הפקולטות, סטודנטים ומרבית הסנטורים הונצניאנים, ויחד עם מוזמנים רבים מהאוניברסיטאות של בולוניה, פרוג'יה, רומא ונאפולי. בטקס קבלת התואר קורנרו-פיסקופיה הרצתה במשך כשעה בלטינית קלאסית והסבירה חלקים מורכבים שנבחרו אקראית מעבודותיו של אריסטו. הרצאתה נשמעה בעניין, וכשסיימה קיבלה תשואות בעוד פרופסור רינלדיני מעניק לה את דרגת הדוקטור, את ספר הפילוסופיה, מניח זר דפנה על ראשה, שכמייה (Mozzetta (אנ')) מפרוות הרמין לכתפיה ועונד טבעת לאצבעה. מאורע זה אויר ב"חלון קורנרו" בחזית המערבית של הספרייה לזכרו של תומפסון בקולג' ואסאר בניו יורק.

אלנה נפטרה בגיל 38, ב-26 ביולי 1684, ממחלת השחפת. מותה צוין בטקסי זיכרון בוונציה, פדובה, סיינה ורומא.

בשנת 1688 הוצאו לאור כתביה, הכוללים כתבים אקדמאים, תרגומים וחיבורים דתיים, בעיר פארמה. ב-1685 הנפיקה אוניברסיטת פדובה מדליה לזכרה. ב-1895 פתחה אם המנזר מתילדה פינסנט ממסדר הנזירות האנגליות הבנדיקטיות(אנ') ברומא את קברה של אלנה, והעבירה את שרידיה לארון קבורה חדש, עליו נחקקה מצבה חדשה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תמר הרציג, בשורה האחרונה או מאחורי וילון: נשים ואקדמיה מזווית היסטורית, אקדמיה
  2. ^ COPYRIGHT 2004 The Gale Group Inc, "Cornaro Piscopia, Elena Lucrezia", Encyclopedia of World Biography
  3. ^ 1 2 Gregersen, Erik, "Elena Cornaro", Encyclopædia Britannica Inc, Retrieved 17 April 2014