אלפרד בסטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלפרד בסטר
Alfred Bester
לידה 18 בדצמבר 1913
מנהטן, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 בספטמבר 1987 (בגיל 73)
דוילסטאון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום לימודים אוניברסיטת פנסילבניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות האדם המושמד, פניי מועדות לכוכבים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1939 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלפרד בסטראנגלית: Alfred Bester;‏ 18 בדצמבר 191330 בספטמבר 1987) היה סופר, תסריטאי, עורך וקומיקסאי יהודי-אמריקאי, מחשובי סופרי המדע הבדיוני של המאה העשרים. זוכה פרס הוגו ופרסים נוספים. ב-1988 קיבל לאחר פטירתו את פרס ה"גרנד מאסטר" (הקרוי החל מ-2002 פרס דיימון נייט), פרס מפעל חיים המחולק לסופר מדע בדיוני אחד, פעם בשנה, לצדו של טקס חלוקת פרס נבולה[1]. בסטר הוא הסופר התשיעי שקיבל פרס זה והיחיד שקבל אותו לאחר פטירתו.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסטר נולד במנהטן, ניו יורק, המופיעה רבות בספריו. אביו ג'יימס ג' בסטר, מוכר נעליים, היה בן למהגרים יהודים מאוסטריה ואמו בל (לבית סילברמן) יהודייה ילידת-רוסיה ודוברת יידיש שהתנצרה בארצות הברית.[2] הוא היה ילדם השני, אחרי אחותו הבכורה ריטה, שהייתה גדולה ממנו בחמש שנים. למד וסיים תואר ראשון בפסיכולוגיה ומדעי הרוח באוניברסיטת פנסילבניה ב-1935 והמשיך אחר כך ללמוד משפטים באוניברסיטת קולומביה ופרוטוזואולוגיה באוניברסיטת ניו יורק, אך נשר מהלימודים בשתי הפקולטות בתוך זמן קצר[3]. תוך כדי לימודיו פגש את רולי גולקו ובספטמבר 1936 נישא לה. רולי אשתו הפכה עם השנים לשחקנית רדיו ידועה בזכות עצמה. הנישואין החזיקו מעמד 48 שנים, עד פטירתה ב-1984.

כתב קומיקס, תסכיתי רדיו, תסריטי טלוויזיה, מאמרים וביקורות, היה עורך כתב העת "Holiday", אך ידוע בעיקר בשל ספרי וסיפורי המדע הבדיוני פרי עטו וסגנון כתיבתו המתוחכם והתזזיתי. זוכה פרס הוגו הראשון בשנת 1953.

דמותו של אלפרד בסטר מסדרת הטלוויזיה "בבילון 5" קרויה על שמו.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבין ספריו המפורסמים ביותר ניתן למנות "האדם המושמד" (The Demolished Man‏, יצא בעברית ב-1983 בהוצאת מסדה, בתרגומו של חנוך לבבי), העוסק בחברה טלפתית ובביצוע רצח בעולם. הספר מתאר כיצד בוצע הרצח, שמוביל למרדף רווי תככים וקריאת מחשבות של כוחות טלפתיים אחר הרוצח. "האדם המושמד" של בסטר הוא הספר הראשון אי פעם שזכה בפרס הוגו המפורסם לספרי מדע בדיוני, בשנת 1953.

ספר נוסף ואף מפורסם יותר הוא "פני מועדות לכוכבים" (באנגלית: The Stars My Destination, פורסם גם בשם Tiger, Tiger!‎‏), שפורסם בעברית בתרגומו של עמנואל לוטם. הספר יצא בעברית בשתי מהדורות, הן של ינשוף והן של עם עובד. הספר הוא מעין חידוש עתידני לספר המפורסם "הרוזן ממונטה כריסטו", ומתאר עולם שהותאם בקפידה אחרי גילוי הטלפורטציה (שנקראת בספר "גניטה"), תזוזה ממקום למקום בכוח המחשבה בלבד. הסיפור מגולל את סיפורו של האנטי גיבור והרוצח גולי פויל, היוצא לנקום במערכת השמש הצפופה ורבת התככים של המאה ה-24 לאחר שננטש בחלל על ידי הספינה וורגה. נקמתו מובילה אותו לגילויים מפתיעים ופריצה אל מעבר לכוכבים עצמם.

ספר פחות מוכר של בסטר, גם הוא תורגם על ידי עמנואל לוטם בהוצאת עם עובד, הוא הספר "אקסטרו" (באנגלית Extro‏, פורסם לראשונה בשם The Computer Connection). הספר מספר על קבוצה מופרדת מהחברה בסוף המאה ה-21, הכוללת מספר אישיות מפורסמות מההיסטוריה האנושית עצמה. קבוצה זאת היא של אנשים החיים לנצח, בני אלמוות, ומסתגרת בעצמה במקביל לבני האדם החיים בעולם. העלילה מסתבכת כאשר המחשב הראשי אקסטרו מתמזג עם אחד מאנשי הקבוצה ובמקביל אחד מחבריה רוצח את שאר חברי הקבוצה אחד אחרי השני.

בסטר הרבה להשתמש בספריו בתיאורים של סינסתזיה. בספרו "פני מועדות לכוכבים" מתואר אדם שעובר בטלפורטציה ממקום למקום בעודו בוער, וחווה צלילים כמראות ותחושות כטעמים.

חלק מן המאפיינים לכתיבתו של בסטר הן התקדמות עלילתית מהירה מאוד והרבה מידע בספריו. כמו כן, הוא נוטה להתרכז בספרים בדברים נטולי הסבר או היגיון כלשהו ולתת להם חלק ניכר מהסיפור עצמו, לדוגמת "פירא" מהספר פני מועדות לכוכבים.

קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-40 של המאה ה-20, החל לכתוב לחברת DC קומיקס, ובין השאר עבד על דמויות גיבורי-על כמו סופרמן (תחת העורך ג'וליוס "ג'ולי" שוורץ(אנ')), גרין לנטרן (הפקח הירוק). הוא גם יצר את דמותו של נבל-העל, סולומון גרנדי, ואף כתב את הגרסה הנודעת ל"שבועתם של הפקחים הירוקים" שמתחילה במשפט "ביום בהיר, בליל אפל".

ספרים שתורגמו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד מספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפורים קצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Fondly Fahrenheit
  • Oddy and Id
  • The Men Who Murdered Mohammed
  • 5,271,009

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלפרד בסטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רשימת זוכי הפרס החל מ-1975
  2. ^ Bester, p. 220.
  3. ^ על אלפרד בסטר, באתר אוניברסיטת פנסילבניה