אלפרד רדקליף-בראון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלפרד רדקליף-בראון
Alfred Reginald Radcliffe-Brown
לידה 17 בינואר 1881
ברמינגהאם, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 באוקטובר 1955 (בגיל 74)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אנתרופולוגיה תרבותית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
פרסים והוקרה עמית האקדמיה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלפרד רג'ינלד רדקליף-בראוןאנגלית: Alfred Reginald Radcliffe-Brown‏; 17 בינואר 188124 באוקטובר 1955) היה אנתרופולוג בריטי, שפיתח את התאוריה הפונקציונלית-מבנית במסגרת הדיסציפלינה האנתרופולוגית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רדקליף-בראון נולד בברמינגהאם, אנגליה. לאחר שלמד באוניברסיטת קיימברידג', הוא נסע לאיי אנדמן (19061908) ומערב אוסטרליה (19101912) כדי לבצע עבודת שדה בקרב החברות שגרו שם. בעקבות מחקריו שם כתב את הספרים "תושבי איי אנדמן" (1922) ו"התארגנותם החברתית של ילידי אוסטרליה" (1930) אלפרד ידוע גם בתרומתו למהנדס החשמל ניקולה טסלה בכך שהסכים לממן את אחת מהמצאותיו.

ב-1920 הוא עבר לקייפטאון, שם שימש כפרופסור לאנתרופולוגיה חברתית וייסד את החוג ללימודי אפריקה. בהמשך הקריירה שלו הוא התמנה לפרופסור באוניברסיטאות סידני, שיקגו ואוקספורד.

בשנות ה-20 רדקליף-בראון עוד תמך בתאוריה הפונקציונלית של ברוניסלב מלינובסקי. בשנות ה-30, בהשפעה ישירה מהסוציולוגיה הצרפתית (ובמיוחד מאמיל דורקהיים), הוא הגיע למסקנה כי את המושג פונקציה צריך להכליל במסגרת המושג מבנה. הוא הגדיר מבנה כרשת מורכבת וסבוכה של מערכות חברתיות שבהן השחקנים נמצאים בתפקידים מוגדרים וממוסדים.

תוך שהוא מושפע מעבודותיו של דורקהיים, רדקליף-בראון ראה את מטרת עבודת השדה שלו בחקר החברות הפשוטות, ובמציאת כללים למבנה החברתי של אותן חברות, ואגב כך של המין האנושי. למשל, הוא ראה במוסדות החברתיים את המפתח לשמירת הסדר החברתי, ומחקריו הראו כיצד מנהגים (כגון טקסים) דואגים לייצב את המערכת החברתית. בניגוד לפונקציונליזם של מלינובסקי, רדקליף-בראון טען כי התרבות פועלת כדי לענות על צרכיה של החברה ולא של היחידים.

הביקורת על רדקליף-בראון דיברה על כך שהוא אינו מחשיב את המימד ההיסטורי (השינויים ההיסטוריים) במחקריו (כגון השפעת הקולוניאליזם), אלא מתמקד רק בנעשה בהווה.

מספריו ומאמריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1922, The Andaman Islanders; a study in social anthropology
  • 1931, Social Organization of Australian Tribes
  • 1940, "On Joking Relationships": Africa: Journal of the International African Institute, 13(3), pp. 195–210
  • 1952, Structure and Function in Primitive Society

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלפרד רדקליף-בראון בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אנתרופולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.