אנה דה מנדוסה, נסיכת אבולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
אנה דה לה מנדוסה, נסיכת אבולי
Ana de Mendoza y de la Cerda, princesa de Éboli
לידה 29 ביוני 1540
סיפואנטס בגוודלחרה שבספרד
פטירה 2 בפברואר 1592 (בגיל 51)
פסטרנה בספרד
שם מלא אנה דה לה מנדוסה ודה לה סרדה, נסיכת אבולי
מדינה ממלכת ספרד
בן זוג רוי גומס דה סילבה
שושלת House of Mendoza
תואר נסיכת אבולי, דוכסית פסטרנה ורוזנת מליטו
כינוי נסיכת אבולי
אב Diego Hurtado de Mendoza y de la Cerda עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Doña Catalina de Silva y Andrade, Condesa de Cifuentes עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אנה גומס דה סילבה אי דה מנדוסה
Diego de Silva y Mendoza עריכת הנתון בוויקינתונים

אנה דה מנדוסה ודה לה סרדה, נסיכת אבולי, דוכסית פסטרנה ורוזנת מליטואנגלית: Ana de Mendoza y de la Cerda;‏ 29 ביוני 1540, סיפואנטס, גוודלחרה - 2 בפברואר 1592, פסטרנה) הייתה אריסטוקרטית ספרדיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנה דה מנדוסה הייתה צאצאית למשפחת מנדוסה, אחת מהמשפחות המשפיעות ביותר בספרד באותה תקופה. היא הייתה הילדה היחידה מנישואי דייגו הורטאדו דה מנדוסה ודה לה סרדה, משנה למלך אראגון, ומריה קטלינה דה סילבה וטולדו. אנה נישאה בגיל שתים עשרה (בשנת 1552) לרוי גומס דה סילבה, לפי המלצת הנסיך פליפה, שהפך בהמשך למלך פליפה השני. אישה היה נסיך אבולי (עיר במחוז נאפולי באיטליה) ושר אצל המלך. ההתחייבויות המדיניות של רוי גומס גרמו לכך שהוא שהה באנגליה במהלך חמש שנות נישואיהם הראשונות, כך שהזוג נמצא בקרבה פיזית רק במשך שלושה חודשים.

אנה דה לה מנדוסה הייתה אחת מהנשים המוכשרות בתקופתה. על אף שאיבדה עין אחת, היא נחשבה לאחת מהנשים היפות ביותר בחצר המלכות הספרדי. בין התאוריות המוצעות לגבי אובדן עינה הימנית, התאוריה הכי נתמכת היא שהנסיכה נפצעה עוד בימי ילדותה מקצה של חרב כסף שהחזיק אחד מאנשי החצר, או באימון סיף. מידע זה אינו ודאי וייתכן שהייתה שתומת עין או פוזלת. על כל פנים, פגם זה לא הסיר ממעמדה המלכותי, והיא השפיעה רבות בחצר המלכות הספרדי.

לאחר מותו של רוי גומס דה סילבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מותו הפתאומי של רוי גומס דה סילבה בשנת 1573, אנה נדרשה לנהל לבדה את ירושתם הגדולה והדבר גרם לבעיות רבות בסוף חייה., אם כי ילדיהם זכו למעמד גבוה.

חצרו של פליפה השני וצרותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל מעמדה הרם, אנה דה לה מנדוסה ניהלה יחסים קרובים עם המלך פליפה השני, דבר שהוביל רבים לשער כי הייתה מאהבתו. לעומת שמועה זו, קרוב לוודאי שאנה אכן ניהלה מערכת יחסים עם מזכירו, אנטוניו פרס, לאחר שהתאלמנה בשנת 1573. מערכת יחסים זו נתגלתה בידי חואן דה אסקובדו, מזכירו של המלך חואן דה אוסטריה (בנו החוקי של קרל הראשון). אנטוניו פרס, שחשש מחשיפת הקשר, התלונן בפני המלך פליפה השני על מזימה פוליטית של חואן דה אסקובדו כאשר הדבר נודע לו. בהמשך נרצח חואן דה אסקובדו, והציבור האשים את אנטוניו פרס ברצח. כעבור שנה העביר המלך את אנטוניו פרס למאסר.

בשנת 1579 נאסרה גם אנה דה לה מנדוסה, נסיכת אבולי, בידי פליפה השני. בתחילה נכלאה במגדל פינטו, ולאחר מכן הועברה למצודת סנטוקאז. המשמורת על ילדיה וניהול רכושה הועברו בשנת 1581 לארמון דוקאל אשר בפסטרנה.

אנה נפטרה בעיר פסטרנה בשנת 1592.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]