אנה מריה ואן סכורמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אנה מריה ון שורמן)
ערך ללא מקורות
ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, ואף שהמידע בו כנראה אמין רצוי להוסיף לו מקורות.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, ואף שהמידע בו כנראה אמין רצוי להוסיף לו מקורות.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
אנה מריה ואן סכורמן
Anna Maria van Schurman
לידה 5 בנובמבר 1607
קלן, האימפריה הרומית הקדושה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 במאי 1678 (בגיל 70)
Wiuwert, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה ההולנדית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת אוטרכט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה לטינית, ארמית, איטלקית, סורית, ערבית, פרסית, עברית, הולנדית, צרפתית, אנגלית, גרמנית, יוונית עתיקה, געז עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דיוקן עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנה מריה ואן סכורמןהולנדית: Anna Maria van Schurman;‏ 5 בנובמבר 16074 במאי/14 במאי 1678), ציירת, חרטת, משוררת, ומלומדת הולנדית-גרמנית. ואן סכורמן הייתה האישה המשכילה ביותר באירופה של המאה ה-17. היא הצטיינה באמנות, מוזיקה וספרות ורכשה בקיאות ב-14 שפות, בהן לטינית, יוונית, עברית, ערבית, ארמית, סורית ואמהרית. היא הייתה למודל לאלו שנמשכו ליותר מעיסוק אחד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ואן סכורמן נולדה בקלן למשפחה בעלת אמצעים, אמהּ הייתה גרמניה ואביה היה הולנדי. אביה לימד אותה ואת אחיה בביתם ובגיל ארבע כבר הייתה מסוגלת לקרוא. ב-1623 אביה פרדריק נפטר וב-1626 היא ואמהּ עברו לאוטרכט.[דרושה הבהרה] ב-1636 הייתה לסטודנטית הראשונה באוניברסיטת אוטרכט והורשתה להשתתף בשיעורים כשהיא מוסתרת מאחורי וילון. היא התעניינה בספרות ובכל תחומי המדע, אולם אהבתה העיקרית הייתה תאולוגיה. היא הוסמכה כמשפטנית. ב-1637 נפטרה אמהּ של ואן סכורמן ועול הטיפול בשתי דודותיה הוטל בלעדית על כתפיה, מה שגזל ממנה אנרגיה וזמן רבים. בערך באותה תקופה היא החלה לחשוב שלא תוכל לפרסם יותר את פרי עטה. בספרה "המשרתת המלומדת" טענה סכורמן כי נשים צריכות לרכוש השכלה בכל התחומים, אבל לא להשתמש בה לצורכי מקצוע. ואן סכורמן פנתה לנשים רבות ברחבי אירופה, לגייס כספים לחינוך נערות ונשים.

בין יתר יצירותיה נמנו תחריטים עדינים, כשהשתמשה ביהלומים על גבי זכוכית. היא צברה מומחיות בפיסול, עיצוב שעווה וגילוף שנהב ועץ. בנוסף לכך ציירה, בעיקר פורטרטים.

ב-1664 פגשה את ז'אן דה לאבדי, ישועי שהמיר את אמונתו לנצרות פרוטסטנטית. הוא ייסד פלג דתי מהורהר שנודע בשם לאבדיזם. ב-1669 עזבה ואן סכורמן את אוטרכט לאמסטרדם על מנת לחיות עם דה לאבדי וחסידיו ולאחר מכן נאלצו לעבור שוב לאלטונה, עיר ומחוז של המבורג, כיום בגרמניה אך באותה התקופה בדנמרק. ואן סכורמן הוקסמה מלאבדי ורעיונותיו והפכה לעוזרתו הראשית. לאבדי נפטר ב-1674 וואן סכורמן הפכה לדמות מרכזית בקבוצה של נשים משכילות. לאחר מכן עברה שוב לפריסלנד, שם נפטרה ב-1678. הלאבדיזם הוכחד בסביבות 1750.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]